Even voorstellen; ik ben Chantal, 21. Heb sinds iets langer dan een jaartje een Engels Volbloed ruin. Super lief ding en eigenlijk goudeerlijk! Maar zeker gevoelig en moet nog heul veul leren.

Ik houd hem samen met mijn mams! Zonder haar zou het al helemaal een ramp zijn!

Ik ben nooit echt angstig geweest, maar toch om een rare reden is de angst er in geslagen en ik denk dat dit voornamelijk met mijn PTSS (op heel ander vlak, maar heeft toch wel groot effect op andere dingen in het leven natuurlijk) te maken heeft, en een val voordat ik even stopte met paarden - omdat ik niks kon vinden.
Een van de dingen waar ik door PTSS veel last van heb, zijn de 'wat als?' gedachtes.
Laten dat nou net gedachtes zijn die niet handig zijn met paarden.

Het rijden zelf is voornamelijk waar ik snel gespannen of bang word en als ik nu spontaan naar het strand zou gaan, zou ik denk ik helemaal dichtslaan. (En ik kom met de gedachtes 'wat als?'... Wat als mijn paard er vandoor gaat, wat als hij steigert, wat als hij de trailer niet meer op gaat).
Dat zijn de gedachtes die het voor mij heel moeilijk maken. Ik moet de nuchtere ik terugkrijgen.
2021 op een nieuwe stalling begonnen. Dit was in een periode dat Nobli weinig buiten kwam (daarom ook verhuisd) en flink meer energie had. Dus die ging als een bom aan de hand mee en dat was niet fijn voor mij met mijn onzekerheid. Hier vooral veel aan gewerkt de eerste paar maanden met een fijne instructrice. Mijn moeder pakte hem wat door, maar het was de bedoeling na de zomer weer meer te gaan rijden. Dat had Nobli ook effe nodig, want die is enorm gegroeid (fysiek).
Goed, inmiddels les ik ook bij een instructrice die samenwerkt met mijn grondwerkinstructrice dus dit is fijn. Ze kan me precies genoeg pushen en als het niet gaat, dan kan ik op haar steunen. En ik had dat echt nodig in een instructrice. Als je me gewoon overal doorheen wil douwen en mijn angst als niet belangrijk ziet, maak je me alleen maar onzekerder. Ik moet wel denken; 'die luistert en die weet hoe ik werk'.
Sowieso ben ik wel een typetje die goed moet klikken met een lesgever...

Haar lessen hebben het dressuurwerk in de bak in ieder geval al stukken beter gemaakt. Fijne dingen zoals 'bij je navel blijven' en 'denk aan je groene ballon' helpen me om niet alleen aan alle enge dingen te denken zoals het hondje langs de bak of de bobcat die heel sneaky langs de heg langs rijdt.

Ze is zelf erg nuchter maar begrijpt ook heel goed waarom ik de 'wat als' gedachtes heb.
Dus we gaan met haar zeker nog door en binnenkort ook op vreemd terrein (ik in eerste instantie op de grond en mams d'r op). Ik moet van Nobli een allrounder maken, maar ik zie in dat ik dat ook écht van mezelf moet maken!
Doorbraakjes vorig jaar waren dat ik in augustus met een fotoshoot relaxed op Nobli kon zitten zonder tuig (ik was zó trots), dat ik in oktober twee keer helemaal alleen heb gereden en dat ik vorige week na een enorme driftbui stoom af blazen aan de longeerlijn gewoon ben opgestapt en fijn heb gereden.
Nobli wordt bijna vijf dus we gaan natuurlijk steeds meer en actiever rijden. Dus ik hoop dat ik langzaamaan mee kan groeien in mijn nuchterheid en dat we binnenkort ook naar buiten kunnen zonder dat ik zeven kleuren in mijn broek poep!

Beste wensen allemaal!

Vanaf nu lees ik lekker mee en zal ik hier af en toe wat doorbraken (en terugslagen?) delen!