Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:55

Ilona_Mambo schreef:
Dat weer ik FriesWytske, ik liet hem daarom mooi een stukje minder ver halsstrekken dan normaal en krijg ik een 5 met als commentaar: moet meer. :? Terwijl het wel echt halsstrekken was, mijn pony haalt daar normaal 8en op

Precies dit had ik ook, pony ging netjes tot boeg in het Z1 maar kreeg ook moet nog meer dalen!
Denk toch dat sommige juryleden nog blijven hangen!

ambre

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:08

Ik denk dat jullie het verkeerd zien.
Je moet nog steeds het paard goed de hand laten volgen.
Als duidelijk te zien is dat het paard te weinig de hand volgt dan is het laten zakken tot boeghoogte niet automatisch goed.
Bij bv een fries met enorm veel front is boeghoogte,mits het paard zich goed loslaat en de hand volgt,wel voldoende.
Ze willen nu dat je dus verder kijkt dan alleen die kniehoogte.
Want een paard dat daalt tot kniehoogte is geen garantie tot goed halsstrekken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:43

ambre schreef:
Ik denk dat jullie het verkeerd zien.
Je moet nog steeds het paard goed de hand laten volgen.
Als duidelijk te zien is dat het paard te weinig de hand volgt dan is het laten zakken tot boeghoogte niet automatisch goed.
Bij bv een fries met enorm veel front is boeghoogte,mits het paard zich goed loslaat en de hand volgt,wel voldoende.
Ze willen nu dat je dus verder kijkt dan alleen die kniehoogte.
Want een paard dat daalt tot kniehoogte is geen garantie tot goed halsstrekken.

Ik mis in jouw betoog (waar ik het helemaal mee eens ben) dat met hand volgen ook bedoeld wordt dat de neus naar voren gaat. Dat is iets dat je ook maar heel erg weinig ziet in de B t/m L2 met de oude proeven.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:47

Dat lijkt mij 1 vd voorwaarden vh halsstrekken.
Anders volgt het paard de hand ook niet maar krult hij zich op.
Het nu gewoon meer om het technisch goed uitgevoerde en de focus ligt niet meer op de kniehoogte.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:49

ambre schreef:
Dat lijkt mij 1 vd voorwaarden vh halsstrekken.
Anders volgt het paard de hand ook niet maar krult hij zich op.
Het nu gewoon meer om het technisch goed uitgevoerde en de focus ligt niet meer op de kniehoogte.

in de praktijk krijg ik vaak de indruk dat de ruiters dat niet helemaal zien als een voorwaarde :P

Ik weet niet of het in jouw omgeving beter gesteld is? Dat kan natuurlijk...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:08

Of het lukt gewoon niet.Ik vind het een voorwaarde,maar als het paard verder mooi in de verbinding blijft,in het zelfde ritme en mooi door het lichaam dan kun je bij mij nog prima scoren als hij dan wat achter de loodlijn is.
Er zijn duidelijk meer criteria dan enkel die loodlijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:41

ambre schreef:
Of het lukt gewoon niet.Ik vind het een voorwaarde,maar als het paard verder mooi in de verbinding blijft,in het zelfde ritme en mooi door het lichaam dan kun je bij mij nog prima scoren als hij dan wat achter de loodlijn is.
Er zijn duidelijk meer criteria dan enkel die loodlijn.

Hoe bedoel je, het lukt gewoon niet?

Als het niet lukt, moet je oefenen toch? Dat het dan niet lukt is niet zo gek, maar dan begrijp je in ieder geval het cijfer dat je hebt gekregen en eventueel commentaar, toch?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:15

Hier een weekendje L1 gereden. Op zich zijn het fijne proeven, maar sommige onderdelen vind ik voor t L1 wel heel dicht op elkaar zitten. Zo kom je van de middengalop uit de volte, dan in de hoek FA terug naar draf, diagonaal van hand veranderen en hals laten strekken KXM, MC teugels op maat, CH galop. Het is te doen, maar het zit wel erg op elkaar.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:26

@janine:soms lukt het gewoon ff niet.
Heb je net ff teveel spanning of was je paard of jij zelf ff afgeleid.
Dan kan het thuis prima gaan maar mislukt het op wedstrijd.
Of dacht je dat hij genoeg zakte maar zie je later op film dat het best meer had gemogen.
Het is niet altijd zo dat het niet voor elkaar is als het in de proef er niet uitkomt.
Dat lijkt me wat kort door de bocht.
Maar dan begrijp je idd wel je cijfer lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:27

Laat maar Ambre, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. :) Je zegt nu precies hetzelfde als ik zei. Heb je gewoon verkeerd begrepen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:22

Vind het hals strekken wel een puntje.
Paard waar ik mee rijd, zakt echt heel goed, in verbinding, zelfs net uit de galop (ook L1) had er toch een 6 voor, met moet meer Dalen. Helaas niet op film, dus kan niet terug kijken of ik het zelf verkeerd beoordeelde. Maar als ik hem 5cm geef, zit hij al op boeg hoogte. Hij zakt zo makkelijk en veel dat ik zelfs op moet letten dat het niet teveel is, want ik krijg mijn teugels niet snel genoeg dat hele stuk weer op maat om 10m later aan te springen haha

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:13

Klopt met dat halsstrekken. De juryleden waren het bij mij ook niet eens. Bij de ene kreeg ik een 7en. Bij de andere een 5. Moet meer neerwaarts. Hij volgde mn hand mooi. Maar strekt tot boeghoogte. Plus ik vind de stukken vrij kort (Z1). Maar goed. We moeten het ermee doen. ;)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:36

Halsstrekken herken ik ook wel, maaaaaaaar had het op film en de jury had gewoon heel dik gelijk. Ik dacht dat we al lang en breed op boeg hoogte waren. Was niet het geval. De hals was wel langer en wat gedaald, maar moest echt nog wel meer om op boeghoogte te komen. Daarnaast waren er nog wel andere aandachtspunten. :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:41

Halsstrekken vind ik inderdaad ook te kort om echt goed te laten zien. Bijvoorbeeld in de M1, F-X-H van hand veranderen. F eerst recht stellen, netjes laten zakken, maar vóór H weer op pakken en bij C aan springen in galop. Je moet ze bij H dus ook echt wel weer bij elkaar hebben, wil je netjes bij C op kunnen pakken. Het zijn dus maar een paar passen voor X en na X dat je ze echt goed op lengte kan hebben. Gewoon te kort denk ik...

Ik ben wel benieuwd of er een jurylid is op Bokt die hier iets over kan zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:56

roosa schreef:
Het meteen hals strekken na de galop en dan een half rondje,is voor een paardje met veel Go echt te weinig.
Heb echt met dat jonge diertje een heel rondje nodig om uit te schuiven.
Vind dat dus absoluut geen plus.
Het begin van de proefjes L2 is het rustig,en het lijkt wel of ze op het eind alles in die laatste minuten gestampt hebben.
Je breekt je bek al op het voor lezen.

Dit inderdaad! Heb proef 13 en 14 afgelopen week voorgelezen, moet een stuk beter opletten om op tijd te beginnen waar de onderdelen elkaar snel volgen anders is degene al een onderdeel verder dan ik kan lezen :+
Degene die reed gaf ook al aan dat het onderdeel halsstrekken C-X /X-B op maat maken en B rechterhand heel snel ging, voor ze het paard kon voorbereiden vanuit de galop was ze al weer bij B.
Vind dat echt een vreemd stukje en snap niet dat het halsstrekken niet gewoon op 1 volte is zodat je niet in 10 meter 3 onderdelen moet laten zien.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:08

Naath86 schreef:
Halsstrekken vind ik inderdaad ook te kort om echt goed te laten zien. Bijvoorbeeld in de M1, F-X-H van hand veranderen. F eerst recht stellen, netjes laten zakken, maar vóór H weer op pakken en bij C aan springen in galop. Je moet ze bij H dus ook echt wel weer bij elkaar hebben, wil je netjes bij C op kunnen pakken. Het zijn dus maar een paar passen voor X en na X dat je ze echt goed op lengte kan hebben. Gewoon te kort denk ik...

Ik ben wel benieuwd of er een jurylid is op Bokt die hier iets over kan zeggen..

Ik begin daarom altijd al in de hoek (in jouw voorbeeld, in de hoek bij F) met het dalen van de hals. Anders heb je inderdaad nooit genoeg tijd.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:43

Naath86 schreef:

In de hoek al voorbereiden, zodat ze bij f gelijk kunnen zakken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:45

Ik vind dat halsstrekken ook wel een ding in de nieuwe proeven hoor, zeker in het Z en M waar de paarden al wat meer bovenin lopen. Om hem/haar dan in zo een kort stuk te laten zakken, en vaak is het maar een halve volte of 1 lijn.. Dit tijd heb je bijna nodig om hem fijn op lengte te krijgen en dan moet hij in die tijd, zakken en weer opgepakt worden.

Voor mijn paard geldt hetzelfde, in het L scoorde ik hier voorheen meestal 7'ens en 8'en. Maar nu loopt ze wat meer bij elkaar en maakt het het halsstrekken wat lastiger juist. Ze doet het prima, maar het heeft allemaal net wat meer tijd nodig om het goed te kunnen laten zien. Tot nu toe ook 5'en gehaald omdat het te weinig was.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:45

Vandaag voor het eerst de nieuwe proeven gereden, viel me in de beoordeling wel op dat de halve punten veel gebruikt worden:) vind het in de L1 wel heel snel achter elkaar komen. Wel twee mooie winstpunten gereden. Ik ben tevreden voor de eerste keer

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:01

Ik reed afgelopen zondag proef 5 en heb daar helemaal geen halven punten gekregen :')
Vond dit wel een hele leuke proef! Onderdelen zitten redelijk dicht op elkaar maar dat vind ik juist fijn, minder tijd voor mijn paard om afgeleid te raken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:58

Naath86 schreef:

Omdat ik deze proeven nu ook rij, pak ik deze reactie er eventjes tussenuit.

Ik vond het prima te doen. Maar waar men tegenaan loopt nu, is dat de rijderij gewoon veel beter voor elkaar moet zijn om het goed ten uitvoering te brengen. Er wordt eigenlijk al gematst met de hoogte tot waar ze moeten komen, waardoor het paard niet meer per se van het achterbeen af hoeft te lopen.

Ik zeg, gewoon goed oefenen thuis dan komt het op wedstrijd vanzelf :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:26

heb met de nieuwe proeven alleen maar dikke punten en prijzen gehaald haha.
2x 191, 1 x 210 1 x 189 en 1 x 203 volgensmij. 4x 1e en een keer 3e haha. in de klasse b trouwens

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:03

Zit net proef 12 door te lezen. Maar daar zit helemaal geen achterwaarts in.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:14

Leuke discussie over het halsstrekken hier! Blijft toch best een lastige oefening... Er kunnen veel dingen fout aan zijn.

Voor mij is het juist één van de enige oefeningen waar ik gegarandeerd op scoor! Mijn paard is vrij klein en kort en heb hem met opleiden geleerd vanuit lengte te beginnen, dat werkt nu enorm in mijn voordeel. Had vorige keer een 7 en een 7,5 en hoop er ooit nog een mooie 8 voor te kunnen halen.

Het stukje is idd wel kort hoor, doordat hij zo makkelijk en laag zakt kost teugels op maat maken me altijd veel tijd... Ik durf hem ook niet op boeghoogte te stoppen, dus laat 'm lekker uitzakken.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:19

Dat teugels op maat maken is voor mij ook een dingetje, aangezien de mijne ook heel goed zakt. Vorige keer wat minder laten zakken om dat iets op te vangen en had ik een 6 met moet meer dalen... Andere keren een 8 haha