Zelf een rij jasje naaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:21

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:58

als je eenmaal in het wereldje zit door bv stage dan is het niet zo heel moeilijk om er werk in te vinden hoor ;)
Ik heb geen modegerichte opleiding.
Mijn eerste echte baan (naast mn studie) was bij een mode bedrijf. Via een mode werving en selectie bureau ben ik bij mn huidige aan terecht gekomen. Nu geen mode maar bedrijfskleding. En ws zal mn volgende baan ook kleding/mode gerelateerd zijn.

Je heb verschillende richtingen, inkoop, verkoop, merchandising (tussen persoon tussen klant en fabrikant )styling etc.
Veel meer dan alleen het zelf maken van kleding.
Al is dat wel belanrijk voor elke tak waar je terecht komt. Zo moet je weten hoe je pasvorm problemen op kan lossen, maatschema's kunnen maken, stof kennis, en weten wat wel en niet mogelijk is in de verscchillende prijsklasses. Lastige ontw. Zijn moeilijker te maken en dus duurder. Zelfde voor de verschillende kwaliteiten stof.

Tis een erg leuke branche, al is het wel vaak middelbare mannen en jonge vrouwem in een bedrijf :)

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 22:17

CoronaLime, mooi jasje zeg! Goed gedaan, ziet er echt keurig uit hoor.

Beetje onbeleefd misschien hoor, maar heb je misschien nog een foto van de kraag met het biesje? Bij mij was die niet zo goed gelukt op mijn jasje, ik zou graag zien hoe het er bij jou uitziet :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:29

Klopt helemaal Mri.
Helemaal studentes van amfi, ik wil hiermee niet arrogant klinken, maar die zijn best gewild.
We worden ook flink gedrild, dus dat mag ook wel :p.
Dus ik hoop toch wel na mijn opleiding op een leuke baan, je moet alleen niet de nieuwe coco chanel willen worden.

Ik twijfelde eerst ook flink, maar ik vind het zo ontzettend leuk, ben toch blij dat ik het wel gekozen heb.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:58

CoronaLime schreef:
Ooh ik had jou mijn knopen aangeraden :P MOest je nog steeds terugpb'en, vergeet het steeds...

Maar die zijn blingbling met gouden randje, winkel zit in steenwijk (noord overijssel ) :j

Hoogma?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 05:02

Kaula schreef:
Elco, ik denk niet dat dat spekrolletjes zijn, ik denk dat wat jij bedoeld gewoon afdruk van haar broek en de knopen zijn. Het trekken zit hem meer rond de borstpartij, wat nou eenmaal heel moeilijk is om goed te krijgen. Zeker met een smalle taille.

Of het nu spekrolletjes zijn of niet..Ik zou er niet mee gaan rijden..Vind het echt geen gezicht.. :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:47

Kaula schreef:
Klopt helemaal Mri.
Helemaal studentes van amfi, ik wil hiermee niet arrogant klinken, maar die zijn best gewild.
We worden ook flink gedrild, dus dat mag ook wel :p.
Dus ik hoop toch wel na mijn opleiding op een leuke baan, je moet alleen niet de nieuwe coco chanel willen worden.

Ik twijfelde eerst ook flink, maar ik vind het zo ontzettend leuk, ben toch blij dat ik het wel gekozen heb.

kan niet anders :P ik zit er midden in :)
hahahah

tis een erg leuke branche :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:00

Nynke_Z schreef:
CoronaLime, mooi jasje zeg! Goed gedaan, ziet er echt keurig uit hoor.

Beetje onbeleefd misschien hoor, maar heb je misschien nog een foto van de kraag met het biesje? Bij mij was die niet zo goed gelukt op mijn jasje, ik zou graag zien hoe het er bij jou uitziet :)

Die kan ik wel even voor je maken, stuur je wel een pbtje als ik hem heb :j

Elco, dat je dat erdoor heen ziet dat komt omdat het een vrij dunne stof is, en omdat hij inderdaad ietsje strak zit. Maargoed, op de achtergrond van een paar foto's zie je ook mensen met jasjes die er veelste wijd om zitten en dat vind ik weer geen gezicht :Y)

Kaula, dat wist ik niet dat dat zo makkelijk ging. Een werknemer van mijn oom heeft namelijk ook modeopleiding gedaan, maar dan in arnhem en die zei dat je er vrij weinig leerde voor de tijd dat je er zat, daardoor ben ik eigenlijk een beetje van het ''ik wil de modeacedemie doen'' idee afgestapt, maar als ik het zo hoor dan klinkt het toch wel weer superleuk.. :o

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:44

Dan heeft je oom vast op Artez gezeten?
Maar het kan ook best lastig zijn hoor,
Het hangt er gewoon echt vanaf of jij genoegen neemt met een baan bij een erg commercieel bedrijf of dat jij high fashion wilt :).

Elco; mag ik zeggen dat ik dit behoorlijk onbeleefd vind. En buitendat voegt het niks toe aan dit topic, behalve een negatieve noot.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:54

Terwijl er toch uit Arnhem wel goede modeontwerpers vandaan komen. Maar volgens mij zijn ze daar meer op het ontwerpen gericht.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:35

Antwerpen is, van wat ik weet, meer kunstzinnig dan commercieel. Op amfi heb je een beetje van beide, dat scheelt. Ik leer ook de busines kant enz.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:46

hoe heet die in Doorn nou ook al weer? die staat ook goed aangeschreven.
TMO was dat toch?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:51

Kaula schreef:
Dan heeft je oom vast op Artez gezeten?
Maar het kan ook best lastig zijn hoor,
Het hangt er gewoon echt vanaf of jij genoegen neemt met een baan bij een erg commercieel bedrijf of dat jij high fashion wilt :).

Elco; mag ik zeggen dat ik dit behoorlijk onbeleefd vind. En buitendat voegt het niks toe aan dit topic, behalve een negatieve noot.

Ik vind het gewoon super schijnheilig om te zeggen dat het super mooi staat, terwijl ze gewoon voor gek rijdt..
En dat is ook het geval als je jasje niet mooi aansluit en om je lijf heen zwabbert omdat hij veels te groot is..
Ook ik heb op de modevakschool gezeten en ik weet ook dat dat helemaal niet nodig is..

Tja als je zulke foto's plaats kan je niet alleen maar positieve berichten verwachten.. :D
En als jij liever op de schijnheilige toer wilt gaan.. :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:05

Maar het kan wel iets subtieler Elco ;)
het is natuurlijk wel internet, dus wat je typt kan op een hele andere manier overkomen dan dat je bedoeld ;)

@ CoronaLime heb je toevellig nog een detail foto van het kraagje voor me?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:09

Mri schreef:
het is natuurlijk wel internet, dus wat je typt kan op een hele andere manier overkomen dan dat je bedoeld ;)

Sjonge sjonge wat een heisa als er iemand eens de waarheid zegt..
stelletje hypocrieten.. _/-\o_

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:17

Goh, bedankt.
Ik probeer alleen aan te geven dat je dingen ook op een andere manier kan zeggen

Fijn dat jij daarvoor open staat :)

Verbeter de wereld, begin bij jezelf ;)
Via internet komen veel dingen heel hard en bot over en daar wordt IMO te weinig rekening mee gehouden. Jij weet op wat voor manier je je opmerking wil duidelijk maken, maar ik kan dat niet ruiken. Ik lees alleen wat jij typt en hoe ik dat opvat is afhankelijk met mijn eigen insteek (en humeur).

Ik kan ook zeggen dat je beter je bek kan houden als je alleen maar negatief commentaar kan geven op zo'n botte manier. Maar wat schiet ik daarmee op?
Je mening subtieler weergeven is dan gewoon vaak handig. Je had het ook anders kunnen formuleren door te typen dat ze bij een volgend jasje misschien beter het patroon en maat groter kan gebruiken.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde en doet iedereen alles op zn eigen manier. Anders zou het wel heel saai worden :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:23

Elco schreef:
Mri schreef:

Sjonge sjonge wat een heisa als er iemand eens de waarheid zegt..
stelletje hypocrieten.. _/-\o_

De waarheid is niet erg, de verpakking telt...
Zeker als je alleen maar het topic binnenkomt vallen om eens even je mening te geven.

Om maar even in de goede lijn verder te gaan, ik heb nieuwe laarzen met een bordeaux rode jachtkap ( zwarte laars verder).
Nou heb ik de rest allemaal in het bruin, iemand nog goede suggesties om dat mooi aansluitend te maken.
Ik zat al te denken aan bordeaux rood met bruin jasje, maar weet niet of ik dat nou zo'n mooie combi vind :\ .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:36

wat voor cap heb je?
kan je die niet bordeau met zwart doen? zodat je niet te veel aan jasjehoeft te doen?>

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:42

Ik heb een bruine cap, en bruin tuig.
Heb normaal gesproken ook bruine laarzen, maar vind afwisseling ook wel leuk.
Had al bordeaux rode stof op de kop weten te tikken, nog voor ik mijn laarzen had,
leek mij toen wel leuk om daarvan een jasje te maken.

Misschien word het dan toch ook maar een zwarte cap erbij kopen. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:28

Ik wil ook even wat toevoegen hoor...

Elco, weet je wat pas schijnheilig is... geen fuk te zeggen hebben totdat iets je niet aanstaat en dan meteen zo heftig te reageren. Nee, dan ben je pas een held.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:08

Moderatoropmerking:
Zo dat gaat lekker hier zeg... :n Zullen we het een beetje vriendelijker houden? In plaats van elkaar persoonlijk te lopen bekritiseren etc. Dat staat niet bepaald vriendelijk en komt ook niet echt respectvol over.
Graag in het vervolg deze reacties achterwege laten!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:51

Ik kom even binnenvallen! :wave:
Lees al tijden stilletjes mee maar nu toch maar eens reageren. :)

Binnenkort ga ik ook mijn eigen jasje maken samen met mijn moeder, die is handig met de naaimachine.
Twijfelde eerst of het wel mooi zou worden als we hem zelf zouden maken, maar nu ik dit topic heb gezien ben ik er van overtuigd dat het heel mooi kan worden. Dat is nog even afwachten natuurlijk!
We hebben nog een aantal patronen liggen van colbertjes die we willen gaan vermaken.
Ergens in dit topic heb ik gezien hoeveel meter stof iemand gebruikte voor binnen- en buitenvoering maar ik kan het niet zo snel meer terug vinden! Dus misschien heeft iemand het hier paraat?

Voor bij de uiteindelijke (spring)set gaan we er nog zelf een passend oornetje bijmaken, heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik hier het beste een oud oornetje voor pakken en die uit elkaar halen? Of is er nog een makkelijkere manier?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:54

bordeauxrood jasje met bruin heb ik :)) vind het zelf een erg mooie combi!

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 22:55

Hoi Appleee, leuk dat je ook een jasje gaat maken! Maak je foto's voor ons?

Voor mijn jasje had ik 2,00 meter buitenstof en 1,80 m voering gekocht, hopelijk heb je daar wat aan. Succes!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:15

ik kan het vanavond even in mijn patroon opzoeken voor je :)