[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:55

Steentje, ik zou het gewoon proberen :)

Wat voor fleece- of wollen dekens gebruiken jullie?
Paard is niet geschoren en staat onder een 100 grams Horseware. Vacht op de hals is wel iets dikker (daar moet ik misschien nog iets mee i.v.m. rijden).

Op dit moment heb ik na de clubles een fleecedeken erover. Echter is dat niet per se een heel dik dekentje en ook een beetje aan de kleine kant. Wil eigenlijk een maatje groter... Welke fleece dekens zijn fijn?
Heb wel ook nog een dikke en een hele dikke wollen deken. Wat gebruik je wanneer?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:26

Damelza schreef:
Zit er veel verschil in de pasvorm aan de voorkant tussen de verschillende maten van de liners?

Ik twijfel om een maatje kleiner te nemen, hij blijft redelijk liggen maar het is wel een beetje een vormloos ding natuurlijk dus hij schuift wel ietsjes naar achteren of aan de voorkant wat naar beneden.

Ik heb een heel stel horseware liners maat 6.0 van mijn vorige haflinger.
Ik heb die die afgelopen 5 jaar veelvuldig gebruikt onder de 6.3 dekens van Weatherbeets van mijn huidige haflinger. Ze konden dan niet van voor vast aan de deken, lusjes en llkttenbandjes matchen niet tussen oude weatherbeeta dekens en horseware liners. Maar het werkte voor mij prima.
Ik deed de klittenband voorsluiting op zijn lost, dat net het hele klittenband contact maakte en achter deed ik hem wel vast aan de billoordlusjes en ging op mijn paard prima.

Liners zijn na alles bij elkaar 10-15 jaar gebruik wel een beetje op en buitendeken van huidige haf moest ook vervangen worden, dus heb nu een nieuwe weatherbeeta met bijpassende liners, alles in dezelfde maat en nu dus ook met passende lusjes en klittrnbandjes.
Voor mij handiger, maar voor ponylief heeft het nooit uitgemaakt dat ik liners van een ander merk in een maat kleiner onder zijn buitendekens heb gestopt.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:44

Ik twijfel een beetje over de waterdichtheid van mijn Rambo, vorig jaar gekocht en gewassen. Ze is niet nat op haar vacht, muv van de naad bij haar staartflap en een enkele keer aan de voorkant (maar dat zou kunnen komen door inregenen).

Maar ik vind hem toch vaak wat vochtig aan de binnenkant. Slaat hij dan gewoon door of toch iets van lek?

Met de liners bedoelde ik inderdaad die van horseware! Hij steekt licht uit maar door de grote staartflap wordt hij niet heel nat

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:47

Ik koop de liners van horseware express een maatje kleiner dan de deken. Met de goede maat steekt er inderdaad weleens een stukje uit die dan vocht gaat opzuigen in de regen. Met een maatje kleiner nooit problemen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:18

xMyrth schreef:

Paard is niet geschoren en staat onder een 100 grams Horseware. Vacht op de hals is wel iets dikker (daar moet ik misschien nog iets mee i.v.m. rijden).

Op dit moment heb ik na de clubles een fleecedeken erover. Echter is dat niet per se een heel dik dekentje en ook een beetje aan de kleine kant. Wil eigenlijk een maatje groter... Welke fleece dekens zijn fijn?
Heb wel ook nog een dikke en een hele dikke wollen deken. Wat gebruik je wanneer?

Ik heb nu de dominick cosy besteld, las er heel goede dingen over ben benieuwd, zal mijn ervaringen hier delen

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:02

SharonIndezz schreef:
xMyrth schreef:

Ik heb nu de dominick cosy besteld, las er heel goede dingen over ben benieuwd, zal mijn ervaringen hier delen

Deze toevallig ook gister besteld . Zal ook mijn ervaring hier delen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:26

Bedankt allen voor de reacties over twee liners over elkaar heen, klinkt alsof dat wel goed gaat komen :D Dan kan ik tot 550 g komen en dat moet wel warm genoeg zijn O:) Het was hier gister avond in midden zweden -9 toen ik de paarden binnen haalde en mijn dame voelde eigenlijk hartstikke prima onder een 250 g deken + 150 g hals :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:30

SharonIndezz schreef:
xMyrth schreef:

Ik heb deze al een tijdje. Heel fijn deken, maar wel ontzettend dik. Leuk als het vriest, maar snel te warm en dat vind ik dan weer jammer.

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:53

Wat is jullie ervaring met Amigo dekens qua maat? Mijn merrie had een 6.3 die net iets te krap zat bij de schouders. Haar bucas 6.3 zit wel mooi.

Ik wil graag een liner systeem maat 6.6 van amigo maar ik ben bang dat ze daar weer in kan zwemmen met haar kippenborst…

Wat is jullie ervaring?

Een qhp 195 is veel te groot aan de voorkant…

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:57

Wat voor sluiting had die amigo. De ene sluiting valt smaller dan de andere volgens mij.
Of anders rhino proberen? Weet niet of daar nog verschil in zit

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:25

Laura_ schreef:
Wat voor sluiting had die amigo. De ene sluiting valt smaller dan de andere volgens mij.
Of anders rhino proberen? Weet niet of daar nog verschil in zit

Een “gewone” dubbele sluiting. Deze heeft de bucas die ze nu op heeft ook

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:28

Bucas heeft wel echt een heel andere pasvorm dan de dekens van Horseware.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:35

Je zou nog een v-sluiting kunnen proberen in dezelfde maat. Als ze van bucas een 6.3 heeft wordt 6.6 waarschijnlijk wel wat groot

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 18:31

De mijne (geschoren, 24/7 buiten met een grote inloopstal) staat met deze kou (gevoelstemperatuur -5) met een 300 grams + 150 grams hals. Ben blij als het volgende week weer wat warmer wordt! :brr:

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:26

Zijn er hier mensen die een horseware liner onder een bucas deken hebben?
En dan met name de bucas smartex/power turnout die bij de schouders iets breder is in vergelijking met de freedom of de irish.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 19:48

Binkie_Eline schreef:
Zijn er hier mensen die een horseware liner onder een bucas deken hebben?
En dan met name de bucas smartex/power turnout die bij de schouders iets breder is in vergelijking met de freedom of de irish.

Een stalgenootje van me had een Horseware liner onder haar Bucas Smartex. Dit paste gewoon prima :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:56

Kwestie van passen. Onder mijn Atlantic stak ie uit bij de hals.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:07

Is er een andere deken dan de Rambo dry rug die een paard snel droogt na het wassen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:31

Bucas power of shamrock

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:44

Mijn paard zat vandaag met de sluiting vast aan het hooinet. Dood eng, ze bleef even trekken dus hoorde al krrr.. Neeee niet de Arika kapot trekken!! Gelukkig net op tijd kunnen redden, maar is hier een oplossing voor?
Nu weet ik hoe ze haar vorige (goedkope) deken kapot heeft getrokken..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:52

Macs: Zo trof ik mijn paard ook ooit aan. Die stond rustig te wachten }:0 nu een hooibak dus probleem opgelost. Je kunt simpel een washandje om de sluitingen doen. Dus dichte korte zijde doorknippen.

Iemand enig idee of de onderdeken van Weatherbeeta onder een horseware deken past?
Komen de sluitingen overeen?
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 22-11-25 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:53

Ik heb mijn merrie een 100 grams onderdeken onder de regendeken opgelegd donderdag en ben vandaag nog even gaan voelen of ze het niet te warm had :') . Dit is precies goed maar meer moet het zeker niet zijn.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:54

Macs schreef:
Mijn paard zat vandaag met de sluiting vast aan het hooinet. Dood eng, ze bleef even trekken dus hoorde al krrr.. Neeee niet de Arika kapot trekken!! Gelukkig net op tijd kunnen redden, maar is hier een oplossing voor?

Een sok over de sluiting doen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:54

Macs schreef:

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... ......S%3e

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 22:07

Dank voor de tips! Ik ga het met een sok proberen!