[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

Ik baal een beetje van mijn keuze net. Stond gisteren/vandaag met een 100g liner op en was precies comfortabel daarmee toen ik vanavond aankwam. Vannacht is het kouder dus wilde sowieso wel de 100 ophouden, maar zowel de liner was nat van het inregenen, maar paard was ook helemaal nat van het rollen in de modder tijdens het wandelen.. Dus uit noodzaak maar de 50g Dry Liner opgegooid. Hoop nu zo dat hij het daar dan niet koud in krijgt als 100g precies goed was en het nu nog kouder is vannacht.. Hij heeft nu wel een 0g hals erbij op dus wellicht dat het scheelt?

Hij is deels geschoren, borst, buik en streepje hals zijn kaal. Zeker op de buik verliest hij flink wat warmte nu natuurlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

Als ie genoeg hooi heeft en uit de wind kan staan komt t echt wel goed!

Die van mij is 2 keer geschoren en staat onder 50 gram en is happy

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Weet iemand welk merk breder valt bij de schouders dan de Rhino wugs? Ze hebben altijd goed gepast maar vind ze nu wel heel strak zitten -O- ik wil wel persé een wug model

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Toevallig heb ik ook een vraag over het wug model (ook van Rhino). :D

Ik lees dat de wug modellen van Horseware vooral geschikt zijn voor ranke tot normaal gebouwde paarden. Ik heb een Tinker.. := Niet extreem breed gebouwd, heeft een vrij hoge schoft en is een dame of leeftijd.

Heeft iemand ervaring met wug modellen van Horseware op iets breder gebouwde pony's of paarden?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:50

Dank dat geeft me wat meer rust! Hij kan overdekt eten, heeft onbeperkt ruwvoer (al moet ie soms even op zijn beurt wachten) en heeft twee schuilstallen waarvan er waarschijnlijk vast wel 1 uit de wind is. Zal dan wel goed moeten gaan denk ik. Maar blijft toch altijd een beetje spannend met een oudje met artrose en PPID. :o

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:20

Steentje schreef:

Ik lees dat de wug modellen van Horseware vooral geschikt zijn voor ranke tot normaal gebouwde paarden. Ik heb een Tinker.. := Niet extreem breed gebouwd, heeft een vrij hoge schoft en is een dame of leeftijd.

Heeft iemand ervaring met wug modellen van Horseware op iets breder gebouwde pony's of paarden?

Ik heb deze voor mijn welsh cobs, de Amigo bravo wug.
Vindt heb ook wel iets minder liggen dan de normale dekens maar niet slecht.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:23

Hoe valt de EJ eigen merk liner qua maat?
Moet een 200 grams erbij en die is nu wel leuk geprijsd

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

Steentje schreef:

Ik heb in een noodgevalletje er een op een kleine maar heel stevige Tinker gelegd en dat lag verrassend goed. Ze had alleen een klein beetje een crop top effect (deze pony had ook echt Buik :Y) )

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:00

Ik heb een rhino wug 100 grams voor m'n merrie, maar eigenlijk vind ik die te krap op de schouders. Gewone rhino, zonder halve hals. Zit als gegoten. Iemand tips voor een halve hals/wug die breder valt op de schouders?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Weatherbeeta heeft een WUG deken met loopsplitten. Ik vind een WB iets meer ruimte hebben aan de voorkant dan een Amigo.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Kramer heeft volgens mij ook een goed verstelbare wug. Lees hier veel positieve dingen over

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

manzano schreef:
Kramer heeft volgens mij ook een goed verstelbare wug. Lees hier veel positieve dingen over

Ja ik ben ook echt heel benieuwd naar deze dekens! Het is dat ik nu geen nieuwe nodig heb, anders had ik de perfect fit van felix buhler uitgeprobeerd.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Ik baalde ook van mijn keuze net. Pony staat al een paar dagen onder de 150 gram smartex met een 0 gram hals (ook smartex, wel met stay dry). Hij was gister echt wel warm er onder dus heb de hals er af gehaald en er wel een liner onder gedaan voor wat extra warmte voor vandaag (het werd natuurlijk wel kouder).
Het zou droog blijven in de ochtend, maar toen ik wakker werd was het flink aan het regenen en geen mogelijkheid om naar stal te gaan. Hij stond dus nu onder 250 gram (deken + liner) maar zonder hals. Pony is wel echt een teddybeer en de vacht op de hals is erg dik. Hij voelt op de hals wel regelmatig koel aan (in de vacht) maar weet niet of dat dan juist hoort met deze temperaturen of niet...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Als alleen de hals koel is maar het lichaam niet is dat niet zo'n ramp hoor. Ze zijn hooguit iets stijver in de spieren in de hals, zeker bij oudjes. Alleen met artrose in de nek is het echt funest volgens mij. Dan kunnen ze natuurlijk geen extra kou hebben.

Ik moet zeggen dat ik bijna nooit een hals gebruik en hij staat 24/7 buiten. Heb juist de borst en luchtpijp weg geschoren zodat hij warmte kwijt kan van de warme deken als dat nodig is. Maar gisteren was de regen zo hevig dat de deken helemaal was ingeregend en de liner deels zeiknat was. Daar had ik toch wel een halsje voor op kunnen doen achteraf. Vandaag is de regen veel minder volgens mij.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Celebi schreef:
Als alleen de hals koel is maar het lichaam niet is dat niet zo'n ramp hoor. Ze zijn hooguit iets stijver in de spieren in de hals, zeker bij oudjes. Alleen met artrose in de nek is het echt funest volgens mij. Dan kunnen ze natuurlijk geen extra kou hebben.

Ik moet zeggen dat ik bijna nooit een hals gebruik en hij staat 24/7 buiten. Heb juist de borst en luchtpijp weg geschoren zodat hij warmte kwijt kan van de warme deken als dat nodig is. Maar gisteren was de regen zo hevig dat de deken helemaal was ingeregend en de liner deels zeiknat was. Daar had ik toch wel een halsje voor op kunnen doen achteraf. Vandaag is de regen veel minder volgens mij.

Ja mijn pony staat in de ochtend buiten en het is nu pas gestopt met regenen. Dus toch een 3 uur in de regen en natte sneeuw -O-
Maar geen artrose, niet oud en gewoon gezond. Lichaam was gisteravond lekker warm en ik had expres wel de liner er onder gedaan. Ik hoop dat die niet nat geworden is maar in principe regent de smartex niet in. Dus op hoop van zegen dat het goed gegaan is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Ik heb juist weer bijna continu hals op, zowel met regen maar ook met kou want de mijne wordt wel koud op lijf als de hals koud wordt. Heb maar 50 grams hals en nu 250 grams op lijf maar die 50 gram maakt roch al veel verschil.

Maar als het lijf goed voelde en het niet inregent zou ik me geen zorgen maken idd! Hier ook paard vanochtend buiten en ook pas net droog maar nog meer regen die eraan komt. Vanmiddag wordt het beter dus middagploeg heeft meer geluk. Gisteren was het helemaal vreselijk s ochtends. Toen was de buitendeken bij mij wel nat, want mevrouw gaat gewoon lekker liggen in de regen. Liner was gelukkig droog en bovenkant van bovendeken ook. :+

De mensen met bucas dekens, hoe doen jullie het met de hals? Ik ga paard toch scheren, voor het eerst, maar die wordt dus snel koud met hals. Ik heb alleen 50 gram hals, want dat is altijd genoeg geweest maar vraag me af hoe dat zit als ze geschoren is. Alleen is er geen 150 gram hals, alleen een 300. Of je moet een liner hals nemen, maar hoe goed past dat onder de regenhals? Ik heb een irish hals bij smartex of therapy medium dekens. En een Rain of Light irish, de dunste dus, maar die draagt ze nu dus niet.

Ik wil gewoon een irish of smartex hals van 100 of 150 gram :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Een gezond paard met vacht kan 3 uurtjes regen echt wel aan hoor. Ze zijn niet van suiker.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Hier ook vooral de hals voor het inregenen, had verder niet het idee dat ze op de hals veel last had van de regen maar de liner die er nu onder zit wordt dan ook nat en dat droogt niet zo lekker.

Overigens hoor ik goeie verhalen over de ionic hals. Ook met Artrose in de hals etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Ik merk niks met de Ionic hals.... maar hij houdt m'n paard droog ;)

Amel1998

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Ik heb momenteel een bucas powerturnout 135/185, maar deze is eigenlijk aan de voorkant echt te krap terwijl hij qua lengte goed is. Een maat groter is veel te groot en gaat op de schoft trekken.

Ik zit nu een beetje met mn handen in het haar want ik weet niet welke deken qua maat beter zal passen.

Iemand ideeën?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Een borstverbreder ertussen zetten? Dat werkt wel heel goed als je meer breedte nodig hebt.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26

MyWishMax schreef:
Ik heb juist weer bijna continu hals op, zowel met regen maar ook met kou want de mijne wordt wel koud op lijf als de hals koud wordt. Heb maar 50 grams hals en nu 250 grams op lijf maar die 50 gram maakt roch al veel verschil.

Maar als het lijf goed voelde en het niet inregent zou ik me geen zorgen maken idd! Hier ook paard vanochtend buiten en ook pas net droog maar nog meer regen die eraan komt. Vanmiddag wordt het beter dus middagploeg heeft meer geluk. Gisteren was het helemaal vreselijk s ochtends. Toen was de buitendeken bij mij wel nat, want mevrouw gaat gewoon lekker liggen in de regen. Liner was gelukkig droog en bovenkant van bovendeken ook. :+

De mensen met bucas dekens, hoe doen jullie het met de hals? Ik ga paard toch scheren, voor het eerst, maar die wordt dus snel koud met hals. Ik heb alleen 50 gram hals, want dat is altijd genoeg geweest maar vraag me af hoe dat zit als ze geschoren is. Alleen is er geen 150 gram hals, alleen een 300. Of je moet een liner hals nemen, maar hoe goed past dat onder de regenhals? Ik heb een irish hals bij smartex of therapy medium dekens. En een Rain of Light irish, de dunste dus, maar die draagt ze nu dus niet.

Ik wil gewoon een irish of smartex hals van 100 of 150 gram :')

Ik heb gewoon de smartex hals, die is 50 gram maar er zit wel stay dry in dus hij zal ietsje warmer aanvoelen denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:42

Die heb ik gehad maar merkte ik geen verschil in met de irish. Vandaar dat ik die nu heb, de smartex heb ik nog maar die is heel dom gaan krullen na het wassen (volgens voorschrift) en past niet meer goed. De bies is gekrompen waardoor er een groot deel openvalt en hij ook niet meer goed aansluit op de deken. Plus ik vind alleen de stay dry voering te weinig verschil maken dus als 50gram te weinig is geschoren. En ik ben bang dat die kans vrij groot is, want zij verliest veel warmte via de hals nu al.

Amel1998

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:57

Celebi schreef:
Een borstverbreder ertussen zetten? Dat werkt wel heel goed als je meer breedte nodig hebt.

Die heb ik toevallig gekocht, maar dan is het borstdeel te groot waardoor hij op de schoft wil kruipen

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:00

MyWishMax schreef:
Die heb ik gehad maar merkte ik geen verschil in met de irish. Vandaar dat ik die nu heb, de smartex heb ik nog maar die is heel dom gaan krullen na het wassen (volgens voorschrift) en past niet meer goed. De bies is gekrompen waardoor er een groot deel openvalt en hij ook niet meer goed aansluit op de deken. Plus ik vind alleen de stay dry voering te weinig verschil maken dus als 50gram te weinig is geschoren. En ik ben bang dat die kans vrij groot is, want zij verliest veel warmte via de hals nu al.

en een 300 vind je te warm? anders zou ik daar gewoon voor gaan. Of eventueel een andere hals zoeken met klittenband systeem?