[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:53

Niet de mooiste foto en ook niet zo netjes als normaal maar er waren nog veel teveel vliegen waardoor ze niet stil kon staan maar hier kun je het wel goed zien:
Afbeelding

Ik scheer de hals tot de kaak/oor lijn en dan onder de kaak in een V, helemaal kale onderkaak vind ik niet mooi bij mijn tinker maar een lange baard en een kaal lijf ziet er ook niet uit dus ik laat een sikje staan :') .
Daarna scheer vanaf de lijn oor-jukbeen-mond met de haren mee. En om alle randjes te blenden draai ik mijn tondeuse om met het bewegende mes naar beneden ipv naar boven en werk de randjes bij met verschil in druk zodat er mooie verloopjes komen. Zo blend ik ook de benen en buik als ik die langer laat staan zodat er geen harde lijnen te zien zijn, en de fluf rond de oren, voorpluk en uiers haal ik ook op die manier weg.

In het voorjaar gaat de sik er wel helemaal af, dan scheer ik ook de hele kaak meer op maar in de winter wil het ik wel kort maar niet helemaal kaal. Zelfde met de buik en (boven)benen, kort maar niet kaal ivm 24/7 buiten staan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:35

Eline_S_S schreef:
Geen hele charmante foto, maar bij een stalgenootje heb ik het hoofd ook op die manier geschoren
[ Afbeelding ]

Bij mijn eigen paard wel het hele hoofd. En ja, hij speelt heel ruig :7
[ Afbeelding ]

Arm stalgenootje :')

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:52

MarjanB schreef:
Eline_S_S schreef:
Geen hele charmante foto, maar bij een stalgenootje heb ik het hoofd ook op die manier geschoren
[ Afbeelding ]

Bij mijn eigen paard wel het hele hoofd. En ja, hij speelt heel ruig :7
[ Afbeelding ]

Arm stalgenootje :')

Paard van een stalgenootje* :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:51

wendy1987 schreef:
Maar even voor mijn beeldvorming, willen jullie je paard dan altijd echt droog droog hebben?
Mijne zweet ook veel, maar gaat pas eind november kaal want 2 keer is gewoon veel werk voor mij.
Maar als ze goed op adem zijn en op stal staan is het toch ook niet zo'n groot probleem?
Dus uit de wind staan dan. Ik kan bij 24/7 buiten ook wel snappen dat je droog wilt, maar als t regent zijn ze ook nat.. of denk ik dan te simpel?
Je hebt nat, en warm en nat natuurlijk..

Mijn paarden staan altijd buiten. Dus ja, die wil ik echt droog genoeg hebben.
En die worden niet blij van een uur alleen op stal moeten staan om te drogen. Dan maken ze zich gelijk zo druk dat ze (weer) helemaal klets nat zijn :(:) Afgelopen week nog geprobeerd, geen succes

Hier kies ik ook voor harige oren. Mooi vind ik het niet :+ Maar nogmaals: het zijn geen barbies.
De benen laat ik half staan. Scheer bijvoorbeeld alleen de langere haren aan de achterkant weg maar laat de rest staan. Dat beschermt toch beter tegen nattigheid van nat gras of bij modder dan van die naakte benen.

Pantykous

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:00

Ik vind wel echt met harige oren dat als je even de dikke pluis aan de voorkant eraf scheert (als die er is) en eventueel de randjes iets bijwerkt, het allemaal best mee valt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:10

Hier hebben we er 1 staan die aan de voorkant geen pluis heeft, maar de achterkant dus echt de buitenkant van de oorschelp is 1 en al pluis. Zo erg is het nergens anders op lijf behalve echt topje van hoofd en oren :') En hij is super braaf met scheren, alleen daar vindt hij zelfs de tondeuse al vervelend.

Ziet er niet uit maar liever lelijk dan paard dat op de grond gaat liggen. Kan echt tot 2 cm van zijn oren met grote apparaat en tondeuse komen, alleen dat stukje hoofd en oor dus niet. Zelfs 3e oor knippen we ipv scheren haha.

Hij heeft een soort toupet :+

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:13

Ik twijfel over scheren. Paard wordt 3x per week gereden waarvan 2x bakwerk en 1x in het bos. De rest van de week grondwerk. Tijdens het rijden wordt ze nat, maar met stappen en een staydry deken is het wel redelijk op te lossen. 1x per week rijden we in de binnenbak en dan is ze (logisch) natter dan in de buitenbak thuis. Toch erger ik mij wel eraan. Wat is beter? Scheren of juist niet? Als ze geschoren wordt dan sowieso niet de benen ivm 24/7 buiten. Vind het ergens sneu als ik de haren bij de buik weg haal ivm liggen. Of zit dit tussen je oren?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:34

Die van mij houdt ook het haar op oren en hoofd.
Onder langs de kaaklijn lukt wel en tegenwoordig lukt tot achter de oren ook wel maar de oren zelf zijn echt te eng en om daar dan voor te gaan sederen vind ik echt onzinnig.

Hij is verder met alles zo braaf dus de oren knip ik zo’n beetje de lange pluis eraf en dat moet dan maar goed zijn. Het scheren is vooral functioneel bedoelt en niet voor de modeshow :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:48

elinedeau95 schreef:
Ik twijfel over scheren. Paard wordt 3x per week gereden waarvan 2x bakwerk en 1x in het bos. De rest van de week grondwerk. Tijdens het rijden wordt ze nat, maar met stappen en een staydry deken is het wel redelijk op te lossen. 1x per week rijden we in de binnenbak en dan is ze (logisch) natter dan in de buitenbak thuis. Toch erger ik mij wel eraan. Wat is beter? Scheren of juist niet? Als ze geschoren wordt dan sowieso niet de benen ivm 24/7 buiten. Vind het ergens sneu als ik de haren bij de buik weg haal ivm liggen. Of zit dit tussen je oren?

Ook hier zou ik gewoon kiezen voor eerst eens alleen een stuk hals kaal. Wellicht is dat afdoende. Je dekens hoef je daar niet op aan te passen, en als het niet genoeg is heb je er zo nog een deel vanaf.

Buik kaal als ze echt alleen in de nattigheid kunnen liggen zou ik niet doen, maar als ze prima droog kunnen liggen die ik daar geen probleem in. Hou er alleen rekening mee dat als je hem helemaal scheert, je eeuwig loopt te slepen met dekens.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 23:06

elinedeau95 schreef:

Ik zou inderdaad een deel van de hals/boeg scheren. Mogelijk is dat voor het paard genoeg om de warmte beter kwijt te kunnen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 23:15

Ik zal dan wel last hebben van gemakzucht, maar als ik eenmaal aan het scheren ben, dan gaat alles er gewoon af...

Mijn ruinen vinden alles best op het hoofd, ook de oren.

Mijn merrie is de enige die ik niet hoef te scheren maar het is wel een dressuurpeerd dus snoetje moet wel netjes. En je kunt 20x met netjes geduld de oren doen, maar die 21e keer is het ineens helemaal verkeerd hahahaha.

Ik ben overigens overstag gegaan voor een nieuwe tondeuze voor het opscheren van de benen van mn fries en barock pinto.

Ik heb de heiniger opal special edition besteld.
Iemand ervaring mee?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:08

Ik scheer mijn paard helemaal met de heiniger opal. Maar dat is wel een “gewone” zachte vacht

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:50

elinedeau95 schreef:

Ik heb de mijne om dezelfde omstandigheden gisteravond geschoren. Ik heb het "blanket" model geschoren + benen en hoofd kaal. Ik hou van scheren, wat knappen ze er toch van op, zeker van het hoofd scheren :):) en ik heb een shimmel dus qua schoon houden is het ook erg prettig. Daarnaast heeft deze ruin heeft het ook snel te warm in het werk, is ook een heethoofd met trainen. Hij staat 24/7 buiten maar kan altijd droog staan en liggen (bodembedekking in schuilstal en droog zand). Ik ben normaal ook fan van alles afscheren maar ik rij de laatste periode veel buiten en vind het dan fijner als zijn bovenlijn nog bedekt is met haar.

https://i.pinimg.com/736x/81/e7/bd/81e7 ... b98d00.jpg

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:18

elinedeau95 schreef:

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, ik scheer alles wat onder de deken zit. Hoofd en benen blijven dus bedekt en daarmee beschermd tegen kou en vocht. De deken bedekt met liggen vaak toch wel de zijde waarop ze liggen, ik zie ze nooit plat op de buik liggen :')

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:38

Hoe scheren jullie de overgangen mooi bij een patroon
Mijn heeft een mega dikke vacht
Ik heb nu een patroon geschoren maar vind de overgangen niet mooi ook niet strak
Hoe kan ik dat vloeiend in elkaar kunnen laten overlopen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:24

Als je dat echt over wil laten lopen in elkaar dus juist geen strakke randen dan denk ik dat je met een tondeuse met opzetkammen of zo moet gaan werken. Zodat je dan een overgang van lang naar kort haar krijgt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:27

Ik heb een vraagje over de Sectolin SE-210 Tondeuse. Op bijvoorbeeld Temu zie je vergelijkbare scheerkopjes als de 'originele' die inmiddels 17,- kost per kopje en deze kopjes zijn volgens mij niet te slijpen?

Heeft iemand een (goede) ervaring met een goedkoper kopje die ook op dit apparaat past en zo ja, heb je een linkje?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:29

Ze zijn idd niet te slijpen. Heb zo'n goedkopere optie nog niet aangedurfd. Maar ik doe best lang met zo'n kopje en bestel hem gewoon vaak mee met korting. Pas was die nog 12,50 en daar scheer ik wel heel aantal keer mee, langer als met de messen die weken geslepen kunnen worden en dan is de prijs ongeveer wel hetzelfde.

Had wel kennisje die zo'n goedkopere geprobeerd heeft, maar die was veel sneller bot :=

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:33

stitchlover schreef:
Ik heb een vraagje over de Sectolin SE-210 Tondeuse. Op bijvoorbeeld Temu zie je vergelijkbare scheerkopjes als de 'originele' die inmiddels 17,- kost per kopje en deze kopjes zijn volgens mij niet te slijpen?

Heeft iemand een (goede) ervaring met een goedkoper kopje die ook op dit apparaat past en zo ja, heb je een linkje?

Ik heb die van temu gekocht
Werkt als een trein
Of ze sneller bod zijn weet ik niet,maar ze zien er exact hetzelfde uit

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:10

Ik merk ook 0 verschil met temu voor zowel sectolin als mijn andere machine.. mijn messen zijn altijd snel bot door 2 lieve ponies met heel veel haar

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:58

Melzazu schreef:
Ik scheer mijn paard helemaal met de heiniger opal. Maar dat is wel een “gewone” zachte vacht

Voor de rest van het lijf heb ik een liveryman gekocht paar maanden terug.
De heiniger zag ik destijds staan op de kliniek en leek mij wel handig, maar ben bang dat ik nu een te grote gekocht heb voor het opscheren van de benen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:30

tirzasarah10 schreef:
Ik merk ook 0 verschil met temu voor zowel sectolin als mijn andere machine.. mijn messen zijn altijd snel bot door 2 lieve ponies met heel veel haar

Goed om te horen dat die zo bevallen!

Hebben jullie misschien een linkje van welke je precies hebt gekocht? Mag ook via pb

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:45

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:48

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:52

Ik scheer de benen ook helemaal met de Opal hoor of bedoel je dat niet ivy-power?

Dat doe ik dan wel met het mes die net zo breed is als de Opal zelf. Voor het lichaam heb ik dan die bredere maar dat is voor opscheren niet zo handig vind ik.