[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viphorse

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 13:20

Klopt het dat de dry liner van horseware wat strakker valt van voren ?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 13:52

Vandaag een horseware liner gepast onder m’n bucas. Stak helaas uit bij de hals.

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:37

Hebben jullie altijd een hals op bij een geschoren paard? Ik ben zo bang voor de manen..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:37

Ik heb struggles.

Jong paard van 4; past goed in de felix buhler high neck dekens. Echt gegoten.
Maar ik wil altijd 1 deken met hals. De regular variant van die zelfde deken is dus aan de voorkant echt te breed/laag. Zit niet mooi.

De Navy is dus de regular, valt vrij laag en staat wat open en valt wat meer achter de schouder.
Afbeelding

De high neck perfect

Afbeelding

Haar amigo bravo V sluiting met hals is in maat 185 te kort geworden van achter na een jaar groeien. Heb echt teveel blote billen. En vond ik haar sowieso nooit mooi passen. Daarom bestel ik die niet groter

Amigo rechte sluiting in 191 past achter perfect maar aan de voorkant veel te ruim.

QHP Turnout zelfde probleem. Halsopening te ruim.

Ze zit tussen 185 en 191 in qua lengte.

Zoals je hier ziet kan ze van de amigo wel 191 hebben in de lengte. Haar Felix Buhler is 185 en zit ook prima qua high neck.
Afbeelding
Afbeelding

Amigo 183 rechte sluiting; toen ik hem kocht en nu.

Afbeelding

Welke dekenmodellen hebben een 0 of 50 gram, sloopkogelproof, budgetvriendelijk (incl hals max €200) en zijn dus in de hals opening smal?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 16:47

Heb je bucas al geprobeerd? Ik heb hem op een brede merrie liggen maar doordat de sluitingen hoger liggen heb je niet zon grote halsopening.

Hier heb je met hals voor 125, 50 gram
https://hypostore.nl/bucas-irish-turnout-neck.html

Wij hebben op stal diverse paarden met bucas dekens. Van heel breed tot juist smal. Zolang ze maar geen lage hals aanzet hebben.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:02

MyWishMax schreef:
Heb je bucas al geprobeerd? Ik heb hem op een brede merrie liggen maar doordat de sluitingen hoger liggen heb je niet zon grote halsopening.

Wij hebben op stal diverse paarden met bucas dekens. Van heel breed tot juist smal. Zolang ze maar geen lage hals aanzet hebben.

Bucas ga ik morgen even passen van een stalgenoot. Ik heb wel een recuptex, maar dat valt altijd weer iets anders dan de irish of smartex.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:37

MyWishMax schreef:

Welke zou je aanraden voor lage halsaanzet en brede schouders?

Helpt big neck daarbij?

En weet iemand wat big neck doet met de maat?
Bucas 6.3 te kort
Bucas 6.6 goed qua lengte, krap schouders
Bucas 6.9 goed lengte, schouders likken wat beter
Amigo 6.9 iets lang en krap schouders
Rhino 6.6 lengte goed krap schouders

Gaat om ouderwets type Fries met vrij brede schouders, geen dikke hals.

Qua kwaliteit wil ik geen QHP, Ej eigen merk of Harry horse. Geen idee hoe die liggen maar bij vorige paarden slechte ervaringen mee

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:39

Ja, de recuptex originele past hier het slechtste van allemaal. Irish, smartex en therapy turnout liggen hier super. Allemaal dezelfde maat en de recuptex ligt echt anders en is stuk langer

Bucas moet je bij wegblijven met lage hals aanzet. Big neck is voor brede paarden met hoge aanzet alsnog. Dus ben bang dat je naar de horseware merken moet kijken en dan zit er verschil tussen de sluitingen en kan je niet 1 nerk afschrijven omdat sluiting 1 niet goed lag helaas....

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:09

Ik heb nog nooit dekens nodig gehad...
Voor een oud, zeer groot en vrij mager paard zoek ik dekens. Ik zou voor een regenlaken willen gaan met een onderdeken die ik niet moet opdoen als het niet koud is. Paard heeft een wintervacht en is het gewoon om het hele jaar buiten te staan.

Ik denk aan 2 mogelijke combinaties;
een Bucas freedom turnout 0g met hoge nek + een gewone fleecedeken (stel dat het niet genoeg is met zijn wintervacht + regendeken)
Afbeelding
Of anders een Waldhausen Nordic fleece 0G outdoor deken + Waldhausen fleece onderdeken. Deze zouden bij elkaar passen, maar de regendeken heeft geen uitgesproken hogere hals, dus ben ik bezorgd dat het onderdeken nat zou kunnen worden.
Afbeelding

Heeft iemand ook ervaring met Waldhausen dekens? Zijn die een beetje duurzaam? Optie 2 zou me goedkoper uitkomen, maar niet als het meteen kapot is natuurlijk.
Ideeën zijn welkom.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Hoe kom je op deze twee opties? Ivm pasvorm, of waar je aan kan komen?

Een los fleece deken onder een ander deken gaat niet werken helaas. Dat zal altijd onprettig gaan trekken. En ik heb zelf de ervaring dat ook een fleece onderdeken gaat trekken. Als het fleece niet vast genaaid zit in het delen werkt het onprettig. Vanwaar je keuze voor fleece? Waarom geen gewone onderdeken (liner)? Ik zou goed kijken naar het aller belangrijkste: goed waterdicht en passend. Merk maakt in dat opzicht minder uit als er geen slopers bij lopen.

Als je redelijk betaalbaar zoekt zou je ook naar nika paardendekens kunnen kijken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

felicity schreef:
Wie gebruikt er een stapmolendeken voor het werken aan de hand / longeren?

Ik wil er graag een aanschaffen voor mijn geschoren paard. Maar weet echt niet wat handig is. Wij hebben alleen een buitenbak. Maar als het echt staat te spoelen slaan we een keertje over.

Waterdicht en ongevoerd of juist gevoerd of met fleece.
Of juist softshell of fleece.

Ik heb een stapmolen deken als fleece deken en ik vind hem geweldig! In de winter tijdens wandelingen aan de hand in de bossen altijd op. Of na het werk als ze nog even in de molen gaat. Misschien dat ik met black Friday die van Kentucky bij koop.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Vinnie123 schreef:
Hebben jullie altijd een hals op bij een geschoren paard? Ik ben zo bang voor de manen..

Nope. Mijn jonge paard van 4 heeft geen hals op. Weliswaar een highneck maar gezien ze met haar hoofd merendeels naar beneden staat leunt het niet op de manen. Heeft het nooit koud. Alleen bij erge regenval gaat de hals op.
Mijn andere paard van 19 met eczeem heeft wel standaard een hals op. Maar zij heeft toch niet veel manen. Ik probeer wel in de nacht soms de hals af te laten.
Beiden geschoren.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:30

XladyX schreef:
Hoe kom je op deze twee opties? Ivm pasvorm, of waar je aan kan komen?

Een los fleece deken onder een ander deken gaat niet werken helaas. Dat zal altijd onprettig gaan trekken. En ik heb zelf de ervaring dat ook een fleece onderdeken gaat trekken. Als het fleece niet vast genaaid zit in het delen werkt het onprettig. Vanwaar je keuze voor fleece? Waarom geen gewone onderdeken (liner)? Ik zou goed kijken naar het aller belangrijkste: goed waterdicht en passend. Merk maakt in dat opzicht minder uit als er geen slopers bij lopen.

Als je redelijk betaalbaar zoekt zou je ook naar nika paardendekens kunnen kijken.

Die combinaties waren me beschreven door iemand die in een soortgelijke situatie zit als ik. Eigenlijk had ik heel wat meer combinaties, maar ik heb al even gesnoeid voordat ik mijn vraag stelde. Het hoeft niet per se 1 van deze te zijn. Het is vrij onwaarschijnlijk dat de onderdeken/fleece gebruikt zal worden. Het paard heeft immers een wintervacht. Daarom wilden we het goedkoop houden. De regendeken mag voor mij wel wat meer kosten. Daar dacht ik vooral aan een deken met een hoge hals om een eventuele liner goed droog te houden. Maar optie 2 zou bij elkaar passen... Dus dan moet ik twijfelen.
Inderdaad, de maat zal het belangrijkste zijn, ik meet bij ons oudje 155/205. Maar als ik lees hoe anders elk merk kan zitten weet ik dat het niet zo simpel als dat zal zijn :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Ik zou naar horseware kijken met een liner erbij. Verkoopt ook goed 2e hands. De liners dan.

Daar passen de liners ook goed onder de deken, dus is die halve hals minder nodig. Al hebben ze bij horseware ook dekens met halve hals.

Heb het idee dat horseware op de meeste paarden best goed ligt

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

MyWishMax schreef:
Ja, de recuptex originele past hier het slechtste van allemaal. Irish, smartex en therapy turnout liggen hier super. Allemaal dezelfde maat en de recuptex ligt echt anders en is stuk langer

Bucas moet je bij wegblijven met lage hals aanzet. Big neck is voor brede paarden met hoge aanzet alsnog. Dus ben bang dat je naar de horseware merken moet kijken en dan zit er verschil tussen de sluitingen en kan je niet 1 nerk afschrijven omdat sluiting 1 niet goed lag helaas....

Bedankt voor de tip! Weet je zo ook welke sluiting laag zit? En zou die ruim genoeg zijn bij schouders of is daar ook een Big versie van?

Edit; ik kom borst verbreder tegen misschien is dat een optie. Maar op welke types past die? Weet iemand dat?

Wat is een deken kiezen moeilijk!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

En als je de sluitingen wat strakker zet bij de 1e, navy?

Saaams schreef:
Ik heb struggles.

Jong paard van 4; past goed in de felix buhler high neck dekens. Echt gegoten.
Maar ik wil altijd 1 deken met hals. De regular variant van die zelfde deken is dus aan de voorkant echt te breed/laag. Zit niet mooi.

De Navy is dus de regular, valt vrij laag en staat wat open en valt wat meer achter de schouder.
[ Afbeelding ]

De high neck perfect

[ Afbeelding ]

Haar amigo bravo V sluiting met hals is in maat 185 te kort geworden van achter na een jaar groeien. Heb echt teveel blote billen. En vond ik haar sowieso nooit mooi passen. Daarom bestel ik die niet groter

Amigo rechte sluiting in 191 past achter perfect maar aan de voorkant veel te ruim.

QHP Turnout zelfde probleem. Halsopening te ruim.

Ze zit tussen 185 en 191 in qua lengte.

Zoals je hier ziet kan ze van de amigo wel 191 hebben in de lengte. Haar Felix Buhler is 185 en zit ook prima qua high neck.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Amigo 183 rechte sluiting; toen ik hem kocht en nu.

[ Afbeelding ]

Welke dekenmodellen hebben een 0 of 50 gram, sloopkogelproof, budgetvriendelijk (incl hals max €200) en zijn dus in de hals opening smal?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Symke schreef:
MyWishMax schreef:

Welke zou je aanraden voor lage halsaanzet en brede schouders?

Helpt big neck daarbij?

En weet iemand wat big neck doet met de maat?
Bucas 6.3 te kort
Bucas 6.6 goed qua lengte, krap schouders
Bucas 6.9 goed lengte, schouders likken wat beter
Amigo 6.9 iets lang en krap schouders
Rhino 6.6 lengte goed krap schouders

Gaat om ouderwets type Fries met vrij brede schouders, geen dikke hals.

Qua kwaliteit wil ik geen QHP, Ej eigen merk of Harry horse. Geen idee hoe die liggen maar bij vorige paarden slechte ervaringen mee

De Amigo XL is ruim aan de voorkant, zonder dat hij dus achter te lang wordt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Ik lees al een hele tijd mee, en nu heb ik jullie toch even nodig :)
Paard van 6,5, vroeger altijd de bucas gehad, maar die werd echt te krap bij de halsaanzet. Vorige winter amigo hero op gehad, maar ik vind deze toch ook iets strak bij de halsaanzet als ie van de grond af moet eten.
Zal de V-sluiting hier verschil in maken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto's heeft ie de amigo hero 50g op, maat 6.6.
Voorkeur voor een deken waar ook de horseware liners onder kunnen :D

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

Amigo hero is smaller dan bucas :D

Ik zou een lemieux proberen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

SansaS schreef:
Amigo hero is smaller dan bucas :D

Ik zou een lemieux proberen.

:') _O-
Had het idee dat de amigo lager sloot dan de bucas, maar kan goed zijn dat paard ook gewoon weer veel veranderd is :D
Lemieux ga ik eens naar kijken!

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Mag ik jullie om advies vragen? Wij hebben een 20 jarige pony die volledig geschoren is (incl benen en hals). Ze staat in een buiten stal. Ik heb haar nu een 300 grams deken om met hals, maar ik twijfel of dit niet te warm is. Ook zijn er natuurlijk verschillen tussen dag en nacht en wij komen altijd in de middag, wanneer ik kan wisselen.
Is 300 grams goed of maar 200 grams deken omdoen zolang het overdag boven de 10 graden blijft? Wat vinden jullie?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Ik zou zelf 300 te veel vinden voor nu, het wordt van de week 15 graden overdag.
Ik zou het houden op 100 tot 150 grams en dan even voelen of dat warm genoeg is .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Idd 100 gram en voelen of oksel en lies warm zijn. Dan staan ze wel goed