[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:56

Ik heb een Bucas therapy deken 0 grams. Welke deken voor erop (op de 0 grams therapy deken dus :D ) raden jullie aan om zo een winterdeken te creëren? Normaal gesproken staat mijn pony onder 300 gram in de winter.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:17

Mijn pony had gisteren haar deken weer eens zelf (of met hulp) af gekregen :Y) .
Geen idee hoe en wat, maar de pony stond zonder deken op stal en de deken lag ineens voor de stal en deze was nat en modderig.
Pony was nog wel schoon, dus ze kan hem niet lang af gehad hebben...

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:19

Even binnenvallen met ( natuurlijk) een deken vraag.
Sorry als al geweest is, kon zo snel geen antwoord vinden maar niet alles gelezen

Zoek deken voor ouderwets type Fries met flinke schouders. Niet zo zeer een zware hals. Is dan toch big Neck beste optie?
Nu geprobeerd; bucas 205 ligt redelijk, beetje lang. Bucas 195 lengte goed maar super strak om schouders echt niet fijn.
Amigo ook te strak rond schouders en niet mooi rond rug

Had bijna de fryskware gekocht maar kom er zoveel negatieve reacties tegen over de waterdichtheid en service dat ik dat niet aandurft. Paard staat 24/7 buiten dus de waterdichtheid is erg belangrijk

Als iemand DE tip heeft alvast super bedankt!

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:20

Josien_ schreef:
Mijn pony had gisteren haar deken weer eens zelf (of met hulp) af gekregen :Y) .
Geen idee hoe en wat, maar de pony stond zonder deken op stal en de deken lag ineens voor de stal en deze was nat en modderig.

Met alle riempjes nog vast?

Dat deed onze pony vroeger ook todat we beensingels tussen de achterbenen door kruisten toen nooit meer af gedaan

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:26

Symke schreef:
Josien_ schreef:

Met alle riempjes nog vast?

Dat deed onze pony vroeger ook todat we beensingels tussen de achterbenen door kruisten toen nooit meer af gedaan

Alles nog vast behalve twee klittenbandjes van de voorsluiting. Dat heeft ze 2 jaar geleden ook al eens gedaan, maar vorig jaar helemaal niet dus hopelijk is het weer een eenmalig ding }:0

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:55

Josien_ schreef:

Die van mij heeft dat 1x gedaan, toen had ze het te warm

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:59

Zou natuurlijk ook kunnen, ze had een ongevoerde regendeken op ivm regen momenteel maar gisterenmiddag was het ineens best lekker zonnig {:} .

Laura_

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:46

Ik heb die van mij gisteren ook weer afgehaald. Sowieso wil ik haar het liefst zonder hebben staan, maar zaterdag was ze niet helemaal comfortabel met de regen. Dus onder regendeken gezet. Nu weer lekker zonder en nieuwe poging. Als ze volgende week met de regen weer staat te rillen, blijft ze onder haar deken het eerste jaar. Opgegroeid in Ierland, dus zou iets gewend moeten zijn, maar blijft even aftasten zo'n eerste winter met een nieuwe pony

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:42

TinkerTreas schreef:
Narcissa schreef:
Mag ik jullie om advies vragen?

Na jaren IJslanders (die geen deken nodig hadden) heb ik nu een wat oudere KWPN. Hij lijkt een prima vacht aan te maken maar omdat hij altijd schraal wordt in de winter, wil ik toch graag een deken op. Bij de vorige eigenaresse had hij ook in de winter dekens op.

Maar wat een keuze tegenwoordig :wow: Ik had op een andere KWPN vroeger een Bucas, maar deze heeft een behoorlijke schoft en ik vrees dat dat gaat schuren:

[ Afbeelding ]

Ik lees over dekens met schoftkussens, zijn die echt beter?

Aan wat voor merken zou ik kunnen denken?
En wat is het verstandigste als basisdeken, 0 of 50g? Hij staat overdag 8-10u op de wei, 's nachts in een stal met buitenluik dat altijd open is

Welke deken had hij bij de vorige eigenaar?
Als dat een goed passende deken was, weet je in ieder geval in welke richting je kunt zoeken.

Hij had een QHP maar wel een maatje te groot. Nu weet ik in ieder geval al dat hij een 205 nodig heeft :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:27

Sintara schreef:
Josien_ schreef:

Die van mij heeft dat 1x gedaan, toen had ze het te warm

De mijne deed het ook als ze het te warm had!
Alles dicht, bilriemen gekruisd vast en toch lag de deken af in het weiland.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:40

Narcissa schreef:
Mag ik jullie om advies vragen?

Na jaren IJslanders (die geen deken nodig hadden) heb ik nu een wat oudere KWPN. Hij lijkt een prima vacht aan te maken maar omdat hij altijd schraal wordt in de winter, wil ik toch graag een deken op. Bij de vorige eigenaresse had hij ook in de winter dekens op.

Maar wat een keuze tegenwoordig :wow: Ik had op een andere KWPN vroeger een Bucas, maar deze heeft een behoorlijke schoft en ik vrees dat dat gaat schuren:

[ Afbeelding ]

Ik lees over dekens met schoftkussens, zijn die echt beter?

Aan wat voor merken zou ik kunnen denken?
En wat is het verstandigste als basisdeken, 0 of 50g? Hij staat overdag 8-10u op de wei, 's nachts in een stal met buitenluik dat altijd open is

Mijn paard heeft een vergelijkbare bouw en flinke schoft, bij hem liggen ook de horseware dekens erg mooi, ik heb wel Wug modellen de laatste jaren, dus met halve hals. Daardoor heeft hij geen rand vlak voor de schoft. Ik heb onlangs ook een Weatherbeeta deken gekocht; de comfitec high neck. Ook halve hals, schoftkussens en er kunnen liners onder. Ik heb m nog niet echt opgehad dus of de kussens verschil maken durf ik nog niet te zeggen. Is je paard geschoren? Dik in het haar? Ik begin altijd met 0 grams als het ook overdag onder de 10 graden gaat en kijk dan wat nodig is als t kouder wordt: mijn paard heeft t snel warm

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:37

Hoe bevalt het gebruik van liners bij 24/7 buiten?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:43

Damelza schreef:

Heel goed!
Mijn kwpn staat 24/7 buiten onder een 50 gr met 100 gram liner van horseware. Blijft goed liggen en isoleert goed!
Eigenlijk ben ik heel tevreden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:44

rien10 schreef:
Ik heb een Bucas therapy deken 0 grams. Welke deken voor erop (op de 0 grams therapy deken dus :D ) raden jullie aan om zo een winterdeken te creëren? Normaal gesproken staat mijn pony onder 300 gram in de winter.

Welke dekens heb je al rien? Eigenlijk kan je er van alles bovenop gooien. (Daarom wilde ik eigenlijk de therapy liner maar die was er niet dus hebben de 150 gram gekocht haha. Heb nu de originele recuptex en de 150 therapy)

Wij hebben bijvoorbeeld een 50 grams irish, daar doe ik dan de recuptex onder. Vervolgens een smartex medium, dus 150 gram en nu dus de therapy. Dan nog een oude liner die ooit 150 was, maar nu niet meer, ik denk nu max 100. Zodra het onder 0 wordt gaat die onder de 150 gram. Ook net nieuwe liner gekocht die wrl echt 150 is weer. Maar zodra we met liners moeten gaan werken gaat dus de recuptex er weer onder, dan liner en dan de smartex. We zouden djs heel makkelijk 300 kunnen maken en zelfs meer, maar die 300 doen we pas als het onder 0 komt. Zelfs bij onze koukleum, maar dan merk ik echt wel verschil met de bucas dekens met die range en andere merken. Andere merken moet ik veel meer wisselen en opbouwen idd. (Nee ik reken de recuptex zelf niet mee in grammen want ik merk wel een losser paard maar niet genoeg extra warmte om hem mee te laten tellen voor haar)

Maar in jouw geval, heb je een medium of extra deken? Of wat heb je al? Die medium is dus 150 en extra dacht ik 300. Dan kan je die eroverheen gooien? Dat lijkt me makkelijker als een liner en dan weer een regendeken.

Of moet je het nieuw gaan kopen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:48

We hebben de pony al 15 jaar en het is geen deken sloper. Dus we hebben van alles. Maar wel van Harry's Horse en die hebben een veel strakkere pasvorm dan de Bucas. Vorig jaar heb ik een HH over de Therapy deken gelegd en dat zat echt voor geen meter.
Wat ik ook kan doen is een losse therapy rug kopen.https://equinest.nl/paardendekens/liner ... vrEALw_wcB Die onder mijn HH dekens leggen. Voordeel is dat dat veel losser op de schouder ligt dan de therapy deken die er nu op ligt. HH heeft loopsplitten namelijk. Dus ik ben een beetje aan het twijfelen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:57

Jokonootje schreef:
Damelza schreef:

Heel goed!
Mijn kwpn staat 24/7 buiten onder een 50 gr met 100 gram liner van horseware. Blijft goed liggen en isoleert goed!

En met de nattigheid?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:03

Die rugwarmer moet dan wel blijven liggen. Ik vraag me dat beetje af met dat model. Als ik bij stalgenootje zie hoe ze die al vast moet maken om hem voor de training even op stal ermee te laten staan zonder dat die op de grond ligt. Ook omdat de manieren om hem vast te maken wel precies moeten passen met de bovendeken. Maar misschien heeft iemand anders daar wel goede ervaringen mee?

Welke maat heeft hij?

Ik wilde eigenlijk deze;
https://hypostore.nl/bucas-therapy-line ... W8EALw_wcB

Maar misschien is de iconic liner nog wat van horseware? Die is bijna dezelfde prijs als die back on track dus dan heb je nog keuze.
https://hypostore.nl/horseware-ionic-th ... r-50g.html
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-10-25 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:04

Damelza schreef:
Jokonootje schreef:
Heel goed!

En met de nattigheid?

Dat is niet anders als met 1 deken. Zolang ze goed onder de bovendeken passen worden ze alleen nat als ze ook echt in de regen gaan liggen of in een plas. Misschien een randje onderaan bij met kont in de wind gaan staan met regen en de bovendeken wat opwaait. Voordeel dat je dan alleen de liner moet wisselen als ze eens echt te nat zijn, maar dan moet je wel 1 hebben km te wisselen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:10

Ik heb die back on track rugwarmer. Moet deze nog steeds te koop zetten, want het past echt niet op mijn pony. Schuift inderdaad enorm, kan er niet eens mee wandelen. Maar op andere paarden zal het vast veel beter blijven liggen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:24

MyWishMax schreef:
Damelza schreef:

En met de nattigheid?

Dat is niet anders als met 1 deken. Zolang ze goed onder de bovendeken passen worden ze alleen nat als ze ook echt in de regen gaan liggen of in een plas. Misschien een randje onderaan bij met kont in de wind gaan staan met regen en de bovendeken wat opwaait. Voordeel dat je dan alleen de liner moet wisselen als ze eens echt te nat zijn, maar dan moet je wel 1 hebben km te wisselen.

dit dus... ik ervaar er echt geen problemen mee. Sterker nog ik vind het prettiger want als ze eens nat is dan kan ik zelf de liner wassen en hoeft niet de hele deken te drogen.
Ze staat eigenlijk nooit onder de overkappingen die er zijn dus altijd in de volle regen. De afgelopen 3 jaar 1x gehad dat ze een natte liner had omdat een van de jaarlingen haar deken stuk had getrokken.
Tja dat kan altijd gebeuren natuurlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:10

MyWishMax schreef:
Die rugwarmer moet dan wel blijven liggen. Ik vraag me dat beetje af met dat model. Als ik bij stalgenootje zie hoe ze die al vast moet maken om hem voor de training even op stal ermee te laten staan zonder dat die op de grond ligt. Ook omdat de manieren om hem vast te maken wel precies moeten passen met de bovendeken. Maar misschien heeft iemand anders daar wel goede ervaringen mee?

Welke maat heeft hij?

Ik wilde eigenlijk deze;
https://hypostore.nl/bucas-therapy-line ... W8EALw_wcB

Maar misschien is de iconic liner nog wat van horseware? Die is bijna dezelfde prijs als die back on track dus dan heb je nog keuze.
https://hypostore.nl/horseware-ionic-th ... r-50g.html

Zijn deken maat is 1.75
De opties die jij laat zien zijn wel goede. Ik ga er over nadenken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:48

Wie gebruikt er een stapmolendeken voor het werken aan de hand / longeren?

Ik wil er graag een aanschaffen voor mijn geschoren paard. Maar weet echt niet wat handig is. Wij hebben alleen een buitenbak. Maar als het echt staat te spoelen slaan we een keertje over.

Waterdicht en ongevoerd of juist gevoerd of met fleece.
Of juist softshell of fleece.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:50

felicity schreef:
Wie gebruikt er een stapmolendeken voor het werken aan de hand / longeren?

Ik wil er graag een aanschaffen voor mijn geschoren paard. Maar weet echt niet wat handig is. Wij hebben alleen een buitenbak. Maar als het echt staat te spoelen slaan we een keertje over.

Waterdicht en ongevoerd of juist gevoerd of met fleece.
Of juist softshell of fleece.

Werken aan de hand deed ik nooit longeren wel maar pakte dan gewoon mijn uitrijdeken en een zadeldek onder de longeersingel vast en als ze dan beetje warm was deken er tussen weg en met uitstappen er weer op ( bij slecht weer echte wind bleef deken eventueel op (paard was koukleum)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:14

Ik longeer zonder singel uitrijdeken is daardoor geen optie.

Heb laatst een zweetdeken op gedaan maar dat was ook geen succes. Flappert heel veel en trok scheef en naar achteren.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:17

felicity schreef:
Ik longeer zonder singel uitrijdeken is daardoor geen optie.

Heb laatst een zweetdeken op gedaan maar dat was ook geen succes. Flappert heel veel en trok scheef en naar achteren.

En met extra dekensingel?