[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 06:55

Tegen volgend jaar wil ik me ook een scheermachine aanschaffen waar messen op kunnen die langer scheren (zomervachtlengte)

Hebben jullie een idee welke goed is? Hoeft niet draadloos, mag wel. Moet zeker ook niet de duurste zijn.

Momenteel heb ik die van “agradi” zelf. Echter heb ik nagevraagd en zouden daar maar 1 set messen op passen en die scheren maar 3 mm…

Hartje

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:32

Op de grote machines is de gemiddelde scheerlengte 3 mm.
Op de kleine tondeuze kan soms nog een opzetstukje. Persoonlijk vind ik dat zelf niet prettig om mee te werken.

Spankitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:34

Mijn paardje is pas sinds kort van mij, het is daarmee ook mijn eerste “eigen” paard. Wij wonen in Spanje en het weer is nu wel minimaal 15 graden. Ik heb vandaag de keuze gemaakt om hem te scheren aangezien hij de laatste tijd erg snel bezweet was bij het trainen en daarna lang nog nat bleef.

Nu kreeg ik op stal echt binnen één uur tijd al twee mensen die echt reageerde alsof ik iets verschrikkelijks verkeerd heb gedaan . Hij staat altijd buiten en gaat alleen naar binnen als het keihard regent wat niet vaak gebeurd hier. Ik zal hem voor nu de komende tijd even met deken op buiten zetten zodat hij kan wennen(?). Maar mijn vraag dus, kan dit echt zoveel kwaad?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:56

Dat ligt ook een beetje aan de nachttemperatuur. Hoe koud wordt het ‘‘s nachts?
En kunnen ze ergens zacht liggen?

Heb je hem helemaal geschoren?

Spankitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:09

Het is snachts niet kouder dan 13 graden, overdag rond de 20. En ja helemaal geschoren

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:16

Geschoren paarden kunnen hun vacht niet meer opzetten/gebruiken om zichzelf warm te houden, dus zeker bij meer wind of regen kan het best guur aanvoelen en evt zelfs gevoelige spieren geven als ze dan ineens zo buiten staan. Dus ja ze kunnen daar best last van hebben. Maar als ze ook droog en uit de wind kunnen gaan staan is het alweer anders. Plus voldoende ruwvoer om hun kacheltje aan te houden ook.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:40

Mijn staat de laatste drie dagen zonder deken, maar twijfel voor volgende week.
Hij is begin maart geschoren en staat nu bijna met volledige zomervacht.

Nu moet ik ook wel zeggen dat hij absoluut geen koukleum is.

Zo is em nu

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:50

Hier staan de geschoren paarden al 2 weken zonder deken en komende week blijven ze ook zonder staan.

Ze vinden het hier heerlijk. Wel snachts op stal.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:41

Wat doen de mensen met geschoren paarden 24/7 buiten vanavond/de komende periode? Al vele jaren paarden en ook best wel jaartjes geschoren, maar nu weet ik het even echt niet.

Heb er van het weekend een paar met de haren mee geschoren zonder druk te zetten, die gaan dus richting zomervacht, een zat nog haast geen haar op, dus heb ik tegen de haren in geschoren. Dus ik vind die pittige buien met wind niet echt leuk, maar het is eigenlijk wel erg warm en benauwd voor een deken, ook vannacht gewoon 13-15 graden hier.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:10

Mijne zijn halverwege maart kaal gegaan en hebben gelukkig een schuilstal. Ze beginnen nu net een klein beetje zomervacht te tonen. Mijn oudste staat voor de zekerheid met zijn vliegen-regendeken. Mijn pony's zijn altijd laat, zitten meestal pas juni in hun zomervacht. :roll:
De jongste ziet maar of hij nat wil worden of niet.. Ze hebben verder spek zat. Maar het is echt te warm voor regendekens. Mijne staan verder s nachts wel opgesloten in stal wegens wolven.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:24

Afgelopen weken heeft mijn geschoren tinkermeutje overdag vooral een vliegendeken met waterdichte rug op gehad. Een hele licht grijze, dat bleef heel fijn koel maar haar gevoelige rug wel beschermd tegen eventuele kou en de zon (ze is vooral wit dus ben bang dat ze anders verbrand).
Bij regen of veel wind een licht gekleurde ongevoerde regendeken, houd iets meer warmte vast maar nog steeds flink koeler dan een donkere deken.

En in de nacht meestal wel een donkere ongevoerde deken, met hals, maar dat is vooral omdat die een betere temperatuur regulerende voering voor haar rug heeft voor als het wat afkoelt. Maar die was alleen in zwart verkrijgbaar en daar kookt ze overdag met de zon erop onder weg. Met wat koudere nachten rond de 5 graden stond ze comfortabeler met een 50 grams deken met hals.

Ik heb ook overal aquarium temperatuur stickers in geplakt om de temperatuur beter te controleren, het verschil in kleur deken in de zon is echt heel groot.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:25

Hier nog 50gr liner snachts

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 06:37

IcePrincess schreef:
Ik heb ook overal aquarium temperatuur stickers in geplakt om de temperatuur beter te controleren, het verschil in kleur deken in de zon is echt heel groot.

Heb er nog van gehoord maar zijn deze echt betrouwbaar? En plak je ze dan aan de binnenkant rechtstreeks tegen de paardenhuid( dus op het deken - tegen de huid aanliggend)?

Zoja leest die dan niet de temperatuur van zijn lichaam?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:12

Haf_Woezel schreef:
IcePrincess schreef:

Heb er nog van gehoord maar zijn deze echt betrouwbaar? En plak je ze dan aan de binnenkant rechtstreeks tegen de paardenhuid( dus op het deken - tegen de huid aanliggend)?

Zoja leest die dan niet de temperatuur van zijn lichaam?

Ik plak ze in de deken, ter hoogte van de schouder zodat hij vlak tegen het lichaam blijft liggen, met de haren mee, de eerste heb ik gewoon verticaal geplakt maar daar gaan de losse haartjes nu tussen zitten :+

Je wil juist de temperatuur van je paard meten, maar je moet niet de inwendige lichaamstemperatuur aanhouden, dat is te warm, je moet zoeken naar wat de comfortabele temperatuur voor je paard is. Meestal 15-20 graden max geloof ik.

Maar mijn (geschoren) pony is het meest comfortabel tussen de 20 en 25 graden onder haar deken. Onder de 20 stond ze te koud en verkrampte haar spieren. Boven de 30 wordt ze wat suf.

1 keer kwam ik in de ochtend na een koude nacht, het was inmiddels ongeveer 12 graden en volle zon en ze had haar donkere 50 grams deken met hals nog op, de meter stond op 40, hoger gaat hij niet. Ze was heet onder de deken maar nog niet benauwd of aan het zweten maar wel heel suf. Gewisseld voor de waterdichte vliegendeken en iets later met 17 graden n volle zon gaf de meter in de deken ongeveer 22/24 graden aan was ze weer comfortabel.

Als de deken niet op mijn paard zit en hij hangt uit de zon dan geeft hij gewoon de temperatuur aan die het is dus ik vertrouw er wel op maar blijf ook naar mijn paard kijken, het is meer een controle en makkelijk om aan stalgenoten te vragen om naar de temperatuur in de deken te kijken om te bepalen welke ze die dag op moet. Niet iedereen kan even goed inschatten op gevoel welke deken ze nodig heeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 06:18

Ik vind het een interesante. Blijven die temperatuur stickers wel goed plakken in de deken?

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:59

Hi! Wat voor scheerapparaat (of tondeuse?) zouden jullie aanraden in mijn geval? Ik heb zelf nog geen ervaring, hoeft niet mega mooi gaat puur om functioneel (hals, borst, eventueel jachtpatroon, puur om warmte kwijt te kunnen) voor 2 kleine shetlanders. Zijn beide niet bang voor geschoren worden. Ik zoek een niet mega duur apparaat (of dus tweede hands) om ze zelf 1 of misschien 2x in het jaar een stukje te scheren. Welke zouden jullie aanraden en zit er bij die apparaten zelf altijd een goede handleiding of zijn er online verder goede uitlegfilmpjes over hoe ze af te stellen en wat do's en don'ts zijn voor het scheren? Ik hoor graag wat jullie aanraden!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:22

Moser max 45 is echt een aanrader voor kleine stukjes bij die kleintjes.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:48

Jorex schreef:
Moser max 45 is echt een aanrader voor kleine stukjes bij die kleintjes.

Hierin ga ik 100% mee, worden ook nog wel eens 2e hands aan geboden op mp

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:51

Bedankt! Ik heb even gekeken maar zoals ik zeg ben ik echt totaal niet ervaren met scheren, kun je bij deze wel de juiste lengte scheren voor paarden? Ik zie bij welkoop dat ze zeggen dat je 1mm kunt scheren, maar ik zou graag dus 3mm ongeveer willen aanhouden want dat had ik hier gelezen. Moet ik dan andere messen er bij kopen?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:56

__nikita schreef:
Bedankt! Ik heb even gekeken maar zoals ik zeg ben ik echt totaal niet ervaren met scheren, kun je bij deze wel de juiste lengte scheren voor paarden? Ik zie bij welkoop dat ze zeggen dat je 1mm kunt scheren, maar ik zou graag dus 3mm ongeveer willen aanhouden want dat had ik hier gelezen. Moet ik dan andere messen er bij kopen?

Ja je hebt een ander mes nodig, 1mm is veel te kort. Bij 2e hands zit et vaak wel een 3mm bij

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:52

Mag ik vragen waar jullie je messen laten slijpen? Epplejeck is gestopt met deze service en bij de Welkoop zag ik dat maar 2 filialen deze service aanbieden (en die zitten niet persé bij mij in de buurt).
Hebben jullie tips?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:38

Ik stuurde ze altijd op naar puttenstein in wezep

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:25

Jester_ schreef:
Ik stuurde ze altijd op naar puttenstein in wezep

Heb ik ook een keer gedaan nav een aantal positieve berichten op bokt, maar kreeg mijn messen nog slechter/botter terug dan hoe ik ze opgestuurd had... Kon met alle 3 de sets geen haar meer scheren.... Heb ze toen naar iemand anders gebracht, die zei dat ze compleet verkeerd geslepen waren, heeft ze opnieuw gedaan en probleem opgelost...
Dus ik stuur ze daar nooit meer heen in ieder geval :o

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 00:10

Ik heb dat ook wel eens gehad, maar hij lost dat kosteloos op als je hem dat had gemeld :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:20

Vee service IDAC, tot nu toe betaalbaarste en beste adres waar ik ze heb laten slijpen. Nog nooit messen of scheerkopjes gehad die bot terug kwamen.