[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 04:27

Je kan ook in etappes scheren naar wat nodig is. Doe je eerst alleen de hals en borst eruit, als dat niet voldoende is pak je een heel jachtpatroon en als dat niet voldoende is scheer je het hele paard. Bij die eerste stap hoe je vaak al niet heel veel in dekens te gaan wisselen.

Er zit meer tussen dikke vacht en compleet bloot.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:37

Eens met hierboven. Begin eens met een stukje langs de hals (luchtpijp) en de boeg. Dat geeft een paard vaak al een stuk meer lucht/ventilatie.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:34

top dankjewel!
Waar kan je het beste een machine huren/ hebben jullie goede ervaringen mee?
Of is er een betaalbare machine (2.3mm geloof ik ivm roze huid).

Ben zelf van Bergen op Zoom/ noord brabant

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:39

Ik heb zelf gewoon de hondentrimmer van de lidle en dan dit patroon geschoren bij Maddy, dat is voldoende bij haar om van bezweet op de wei staan naar minimaal zweten tijdens het werk te gaan:
Afbeelding

Het regent daar ook niet nat, tenzij ze vol met dr bast in de wind gaat staan :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:25

Happy_Hippie schreef:
top dankjewel!

Ik huurde vroeger een apparaat bij VanEekeren in Wouw.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:13

Hoi allen, ik zit te twijfelen of ik mijn paard nu nog helemaal ga scheren.
Er is in november, voor een echo van de hals, aan twee kanten een reep uit geschoren. Dat zag er natuurlijk helemaal niet uit :+ Dus hier een jachtpatroon van gemaakt. Echter heeft hij een grijze ondervacht waardoor hij ontzettend lelijk kleurverschil heeft. Normaal scheer ik hem volledig, maar ivm revalidatieperiode waar hij in zat hem maar deels geschoren. Voor de warmte voldoet dit patroon.
Hij begint al wat te verharen en aan de ene kant hoeft hij dat hele verharen niet meer te doen wanneer ik hem nu nog ga scheren. Aan de andere kant, maak ik de aanmaak van zomervacht nu niet extra moeilijk door hem nu nog volledig te gaan scheren?

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:19

Als het scheren niet noodzakelijk is zou ik het niet meer doen. Komen nog flinke koude dagen aan vaak in februari en de verharing vindt toch wel plaats, alleen met kleinere hele korte haren. Zou ook wat huiverig zijn dat de net doorkomende zomervacht misschien ook al mee geschoren zou worden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:23

Als het puur voor de mooi is zeker niet doen. Over een maand gaan ze verharen en zie je er niks meer van

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 00:40

Verharen gaat hij evengoed nog hoor. De 3mm haar die na scheren er nog aanzit moet er toch af.
De zomervacht kan geen kwaad maar alleen voor "het mooi" zou ik on deze tijd van het jaar niet meer scheren.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:19

felicity schreef:
Happy_Hippie schreef:
top dankjewel!

Ik huurde vroeger een apparaat bij VanEekeren in Wouw.

Die doen dit helaas niet meer

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:00

Happy_Hippie schreef:
top dankjewel!

In oud-vossemeer
Spanish shop cosaniki kan je er ook een huren. Hebben een bedraade en een draadloze

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:42

Scheren is hier geen probleem, maar ik raak altijd in de stress voordat ik begin hoe
het nou precies zat met de standen op de machine := :)) Hoe zat het nou ook alweer, hoe hoger de
stand, hoe korter de vacht of andersom?

Zondag ga ik toch nog maar een keer de pony scheren, zit zo dicht in haar vacht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 01:09

De meeste scheerapparaten hebben toch standen op milimeter basis? Dus hoe hoger hoe langer de haren blijven in mm.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:13

Nee, de messen bepalen het aantal mm. Je hebt over het algemeen bij een groot scheerapparaat geen standen voor het aantal mm

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:07

Celebi schreef:
De meeste scheerapparaten hebben toch standen op milimeter basis? Dus hoe hoger hoe langer de haren blijven in mm.

Ja bij een tondeuze is dit het geval inderdaad (soms kan je dan nog een opzetstukje gebruiken). Bij de grote machines bepalen de messen hoelang het haar blijft.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:16

Jester_ schreef:
Nee, de messen bepalen het aantal mm. Je hebt over het algemeen bij een groot scheerapparaat geen standen voor het aantal mm

Het is goed gekomen met de Heiniger messen van de machine, pony is
weer mooi kaal :) Zal haar van de week nog een keer nalopen, maar het meeste is
er gelukkig weer vanaf, wat een haar had het beestje :)

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:29

Aangezien wij helemaal genezen zijn van het merk heiniger. Ben ik opzoek naar een goed scheerapparaat die meerdere paarden per jaar kan scheren, zo ongeveer 30
Wij zagen zelf het merk aescolap maar hier zijn ook veel verschillende prijs categorieën
Hebben jullie een apparaat wat jullie aanraden?
Het liefst zonder snoer op accu

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 05:03

irisskib schreef:
Aangezien wij helemaal genezen zijn van het merk heiniger. Ben ik opzoek naar een goed scheerapparaat die meerdere paarden per jaar kan scheren, zo ongeveer 30
Wij zagen zelf het merk aescolap maar hier zijn ook veel verschillende prijs categorieën
Hebben jullie een apparaat wat jullie aanraden?
Het liefst zonder snoer op accu

Zelfde ervaring hier, al vind ik de Saphir wel top. Ben overgestapt op de Aesculap Econom-CL GT 804. Top machine, super krachtig en scheert altijd. Wel even kijken waar je besteld, kan nog veel prijsverschil inzitten. Keuze uit 1 of 2 accu's. Ik kan als het niet te koud is Met 1 accu ongeveer 2 paarden scheren.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:25

Twijfel twijfel

Ik scheer sinds 3 jaar mijn haflinger elke jaar rond Novemer en februari/maart.

Nu staat hij op volpension overdag buiten en s’avonds binnen maar wel in een open stal!
En heb ik in november nog niet geschoren.

Ik heb altijd amigo bravo dekens want Bucas past voor geen meter.

Maar nu ben ik aan het twijfelen..
Ik kan geen dekens gaan wisselen alle dagen..

Als ik hem 250 opleg en het is in de ochtend 3 graden en in de middag 14 graden … ik ben ten vroegste pas 16:30 op stal en heb niemand anders die de dekens gaat doen… (staleigenaar doet dit niet dat wist ik van begin al)

Dat vind ik nu zo moeilijk aan deze tijd van het jaar.

Maar als ik een buitenrit van 30 min maak staat het schuim al gewoon op zn wangen. Kletsnat

Heeft horseware geen uitvoering met een grotere range?
Ik heb de amigo bravo XL 0 gram met 100 gram liner
En een 250 gram (die ik dan kan verzwaren met de liner) en ook sinds dit jaar de dryliner…

Werkt de dryliner niet als de staydry ? Zoals een bucas power turnout ofzo?

Mijn paard heeft het over het algemeen nooit te koud en kom ik toe met een 250 gram

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:42

Een deel scheren?

Er zit zoveel tussen een vol pak haar en een volledig kaal paard. Ik zou niet volledig gaan scheren als je geen dekens kan wisselen, je kan echt niet uit gaan van die temperatuur ranges. Lees maar eens terug in het topic, daar is van de week nog over gesproken.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:47

Ik zou idd ook adviseren om het paard voor een deel te scheren. Als het over een maand warmer is kan je altijd het paard nog eens helemaal doen.
En in deze tijd van het jaar duurt de 14 graden overdag ook mee even waardoor het geschoren onder een deken ook niet altijd meteen heet is (tenzij uit de wind in de volle zon).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:31

Ik wil dit weekend mijn pony deels gaan scheren, streep op de borst/hals en mogelijk ook buik. Dit heeft ze eerste al eens gehad dus ik weet dat ze braaf is, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.
Hebben jullie tips?

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:08

Ik heb de Heiniger opal besteld, maar aangezien de scheerkop die hierbij zit maar 1,5e mm is wil ik er een andere bijzondere bestellen. Ik word alleen niet wijzer van de opties. Is een nieuwe scheerkop of juist opzetkammen handig?

Bij hypostore adviseren ze om een 2,4 mm erbij te bestellen. Hoewel ik in dit topic lees dat een 3 mm geadviseerd wordt van bv Wahl/Moser.
Van dit merk krijg ik alleen een 8,5f 3mm gevonden.

Heeft iemand een tip wat ik het beste kan bestellen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:18

Ik zou een breed scheerkop van 2,4mm nemen. Dat scheert sneller en het verschil met 3mm is echt verwaarloosbaar. Als je perse 3mm wil dan van moser. Zijn ook prima! Maar wel kleiner scheerblad dus je bent langer bezig.

Afbeelding

Dit is met de brede scheerkop van andis 2,4mm

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:45

Wie heeft er ervaring met de Aesculap Bonum machines? Ik heb zowel het grote apparaat, als de tondeuse. Speciaal gekocht omdat ik met deze lichte, draadloze machines weer fijner zelf kon scheren (vanwege RSI krijg ik altijd enorme kramp in mijn handen). Beide vind ik ze top in gebruik, alleen ik blijf strepen trekken… nieuwe messen, van te voren pony’s wassen, het helpt allemaal niets. Doe ik iets verkeerd? Of hebben meer mensen dat met deze machines?