manishdra schreef:Mijn out-fit is ook al enigzins uitgebreidt. Helaas zijn de 15e eeuwse zadel nog niet af, dus rijden we op spaanse zadels.
Die heten hier overigens ´portugesa´ want het zijn zadels zoals die in Portugal in gebruik zijn gebleven sinds de middeleeuwen en in Spanje verdwenen zijn tgv het vaquera zadel.
Het verschil zit erin dat in Portugal ononderbroken het rejoneo is beoefend en dit in Spanje een paar eeuwen verdwenen is, waardoor dit gebruiksdoel geen zadel meer behoefde.
Het portugese zadel wat jullie gebruiken onderscheid zich in NIETS van een 15de eeuws zadel.
Het is alleen geen ´jousting´ zadel. Dat waren echter heel gespecialiseerde zadels met hogere, tot in de lenden steunende cantle en een hoge, lans-deflecterende pommel. Deze zadels waren zelfs maar beperkt geschikt als ´bravantes´ op het slagveld en rounduit ongeschikt voor jacht en rejoneo.
Maar goed, dat is ´niet-engelse zadels´ topic allemaal.
Voor dít topic is het postugese zadel helemaal top voor 15de eeuw tot en met nu voor alles in ´a la brida´ rijstijl.
Voor ´jinetta´rijstijl is het nodg om naar de ´arabische´ zadels van Hue&Hott te kijken als voorbeeld. De ´engelse´ zadels werden pas uitgevonden door de italiaanse zadelmaker van de italiaanse Caprilli voor de ondersteuning van zijn spring-rijstijl.
Zeg maar halfweg Napoleon tot en met einde 19de eeuw is wat ´engels´ líjkt in feite kern-europees cavallerie-zit op panelen: een zwevende zit op de oeroude aziatische paneel-basis.
Al met al heel eenvoudig om het juiste type zadel bij de juiste kleding te passen in het kader van dit topic omdat het feitelijk ´engels´ uitsluit omdat dit bij de uitgesloten kledingstijl hoort.