Mag ik hier nu wel of niet mee rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Mag ik hier nu wel of niet mee rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:18

voorlopig heb ik dat gedaan. Eisen zijn simpel

MTM trailer < leeg gewicht auto
totaal < 3500 kg
+
de auto moet het mogen trekken.

En nu is dus de vraag wat is de definitie van 'mogen trekken'. Is dat MTM < trekvermogen, of actueel gewicht < trekvermogen. Er staat nl nergens dat er altijd naar papieren gekeken wordt, er staan ingewikkelde termen als Maximaal toegestane massa en ledig gewicht trekkend voeruit. Die kun je vinden op de papieren, dus daarom zeggen we in de praktijk dat je naar de papieren kijkt, maar dat is dus niet de juridische argumentatie.

@stefan, jij hebt meer vertrouwen in de politie op dit gebied dan ik.

/add
voor alle duidelijkheid, ik zal iedereen afraden om dit te doen, als het al is toegestaan. Ten eerste omdat het je eindeloze discussies gaat opleveren Knipoog, ten tweede omdat het wsl een onverstandige combinatie is om mee te gaan rijden. Maar daar gaat het me even niet om.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:37

Het mogen trekken is simpel, wordt bepaald door je auto en staat als je een trekhaak hebt op de kentekenpapieren. Je auto en zijn trekhaak, bepalen het maximaal voort te trekken gewicht. Dit wordt bepaald bij de type goedkeuring door de RDW. Je mag met geen enkel rijbewijs een aanhanger achter je auto hebben, die meer weegt dan je auto mag trekken.

A) maximale trekgewicht (op kentekenblad)
b) maximale treingewicht van auto + aanhanger (type plaatje auto), soms mag je de auto niet volledig vol laden bij een maximale aanhanger last. Vaak bij Renault, Peugeot en Ford
C) kogeldruk (typeplaatje trekhaak & instructieboekje auto, laagste waarde is bepalend)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:44

en zo zie ik het dus ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:48

sdi schreef:
Het mogen trekken is simpel, wordt bepaald door je auto en staat als je een trekhaak hebt op de kentekenpapieren. Je auto en zijn trekhaak, bepalen het maximaal voort te trekken gewicht. Dit wordt bepaald bij de type goedkeuring door de RDW. Je mag met geen enkel rijbewijs een aanhanger achter je auto hebben, die meer weegt dan je auto mag trekken.

A) maximale trekgewicht (op kentekenblad)
b) maximale treingewicht van auto + aanhanger (type plaatje auto), soms mag je de auto niet volledig vol laden bij een maximale aanhanger last. Vaak bij Renault, Peugeot en Ford
C) kogeldruk (typeplaatje trekhaak & instructieboekje auto, laagste waarde is bepalend)

En daar gaat het dan weer mis, volgens vele boekjes, folders etc.
Dus blijven we weer zitten met DE VRAAG....

Overigens is de politie hierin een hilarisch voorbeeld, aangezien de ene agent een andere
mening heeft dan een andere.
Is bijzonder leuk als je erbij staat op het bureau.
Zo'n discussie, eind van het liedje was, dat ze het onderling niet eens konden worden.

Maar even wat anders, als je de eisen voor het afrijden van de combinatie, voor het CBR examen E bij B erop na zoekt.
Dan zou ik dus af hebben gereden met een illegale combi!
Ik heb afgereden met auto ledig gewicht en trekvermogen < dan TMT aanhanger.
Dat was dus ook de reden, dat aanhanger beladen was tot net over de helft van
het laadvermogen. (met stoep randen en stalen U profielen Haha! )

Ik weet iemands paps die examinator is, ga die wel even vragen, of via mij willen reageren. Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:27

politie rijdt zelf ook met B rijbewijs een landrover met 2 paards trailer met 1 paard erin en zegt dan dat dat mag Lachen
inmiddels heeft die diender ook maar E gehaald...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:12

Ik begrijp niet wat er moeilijk is?
Als jouw auto (in het voorbeeld) 1400kg mag trekken, dan mag hij dat trekken. Wat is het probleem?
Als daarbij het MTM van de aanhanger onder het leeggewicht van de auto blijft en het totaal van beide MTM's lager dan 3500kg, heb je dus aan een B rijbewijs genoeg!
Overigens vraag ik me af of zo'n auto wel bestaat dus in de praktijk zul je dit nauwelijks tegenkomen.
Als jij er niet mee rijdt, wat is dan het punt?
Geen problemen maken die er niet zijn, is mijn motto! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:14

cissy schreef:
politie rijdt zelf ook met B rijbewijs een landrover met 2 paards trailer met 1 paard erin en zegt dan dat dat mag Lachen
inmiddels heeft die diender ook maar E gehaald...

Dat is mischien ook wel zo.
Ik heb meegemaakt dat een agent zonder vrachtwagenrijbewijs, na een ongeval, de vrachtwagen weg reed omdat de chauffeur was afgevoerd. Zal wel komen omdat het agenten zijn dan. Die mogen wel vaker meer dan de burgers he? Knipoog

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:53

B-rijbewijs :
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Rijbewijs BE
Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.

Bron : http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/soorten_rijbewijzen/rijbewijscategorieen.htm

Ik zat zelf ook met dit, heb zelf alleen een B rijbewijs, maar mag met onze trailer en auto er gewoon mee rijden, ook met paard er in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:22

sflj schreef:
Als jouw auto (in het voorbeeld) 1400kg mag trekken, dan mag hij dat trekken. Wat is het probleem?
Als daarbij het MTM van de aanhanger onder het leeggewicht van de auto blijft en het totaal van beide MTM's lager dan 3500kg, heb je dus aan een B rijbewijs genoeg!
Overigens vraag ik me af of zo'n auto wel bestaat dus in de praktijk zul je dit nauwelijks tegenkomen.

Jouw redenering is ook de mijne, maar dat zou ik graag bevestigd zien. En het punt, gewoon interesse en lol hebben in puzzelen misschien? Het is geen wereldschokkende ontdekking maar wel iets dat me intrigeert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 06:59

sflj schreef:

Detail: De auto moet OOK het feitelijk gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken, inkl kogeldruk!!!

Lielle schreef:
Jouw redenering is ook de mijne, maar dat zou ik graag bevestigd zien. En het punt, gewoon interesse en lol hebben in puzzelen misschien? Het is geen wereldschokkende ontdekking maar wel iets dat me intrigeert.

art 15 regelement rijbewijzen?? Als je even de zoekfunctie gebruikt, dan vindt je 'm hier wel; ik heb 'm enige tijd geleden hier geplaatst.