willeke_nijs schreef:Neenee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat mensen vaak redeneren, ik heb het koud, dus zal mijn paard het nu ook wel koud hebben. Terwijl paarden eigenlijk juist een goed werkende vacht hebben. Ze zetten hun haren omhoog, waardoor er warme lucht in de vacht blijft hangen, het vocht wordt naar buiten gefilderd waar het verdampt en als paarden het koud hebben sluiten ze de bloedvaten die vlak onder de huid liggen af zodat het bloed dieper moet stromen, en ze minder warmte verliezen. Daardoor bedoel ik dat paarden eigenlijk mijlenver van de mens afstaan. Een deken zorgt er juist voor dat ze hun haren niet omhoog kunnen zetten en tjah scheren al helemaal niet natuurlijk... Ik vind het een beetje dom om de natuurlijke werking van de vacht te verstoren voor ons eigen gemak... het paard kan niet spreken en zeggen of hij er wel mee akkoord is... Die heeft er maar mee te leven...
Paarden hebben idd een goed werkende vacht maar soms is het wel nodig om een deken er op te gooien, zoals bij mijn paardje. Mij maakt het namelijk niks uit als mn paardje een teddybeertje is maar bij haar is het zo dat ze in de winter te veel energie moet steken in het warm houden waardoor ze heel erg mager gaat worden. Hier zijn we pas afgelopen winter achtergekomen en toen ze een deken op kreeg werdt ze ineens dikker.
Op dit soort momenten vind ik het wel beter als een paard een deken om krijgt