Schitzofrenie bij een paard ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danae

Re: Schitzofrenie bij een paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:34

Hmm, dat weet ik niet, hoor, of alles wat afwijkt weer goed te krijgen is... Soms kan trauma diep zitten en bij een enkele link met het trauma weer bovenborrelen. Dit soort paarden moeten goede begeleiding krijgen en houden.. Niets is onmogelijk, maar bij meerdere verkopen of veranderingen van eigenaar bij dit soort paarden heb je toch wel een blijvend probleem, lijkt mij...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:35

spatter schreef:
ik heb niet gestudeerd in allerlei geestesziektes, bekijk het puur met mijn boerenverstand
maar ben blijkbaar wel in staat om met moeilijke karaktertjes van dieren om te gaan
dieren die slecht begrepen zijn of nare dingen hebben meegemaakt

Mijn paard heeft ook een eigen willetje en daar kan ik ook mee omgaan.
Maar ik sta wel met beide benen op de grond dus het maakt niet uit of je wel of niet open staat voor dit soort zaken.

runningkawa schreef:
ik ken een paard dat weeft op stal.
Soms staat hij gewoon te weven.
Soms is hij echt weg...hij weeft dan maar het lijkt net of zijn ogen staren.
Je kan niet tot hem doordringen. je kan in je handen klappen of wat ook, er komt geen reactie.
Pas bij een flinke aanraking schiet hij "wakker"
Ook een vorm van afsluiten imo, door ik denk een vroegere gebeurtenis.
(paard was als 3 jarige vel over bot en geen twinkel in de ogen)

Mijn paard kocht ik als 5-jarige als vel over been.
Had ook geen twinkeling in haar ogen.
Is toch een heel normaal paard geworden hoor.

Dus je theorie klopt niet.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:37

Tja, of het eenvoudig als iets soortgelijks valt te diagnostiseren is een ding, maar het lijtk me wel dat als de menselijke psychiatrische stoornissen veroorzaakt kunnen worden door bijvoorbeeld een onbalans in neurotransmitters (of in ieder geval de 'chemische huishouding' van het brein) dat dit dan ook bij paarden aan de hand kan zijn, want wat dat aangaat verschilt de werking van een paardenbrein toch niet zoveel met dat van ons als wij mensen vaak wel willen denken....

Ik denk alleen wel dat dit bij paarden veel eerder uitgeroeid wordt dan bij bijvoorbeeld katten en dat je het daarom amper ziet. Heb in een asiel gewerkt en daar viel het me elke keer weer op dat er veel meer gestoorde katten waren dan gestoorde honden. Afgezien van andere factoren (ik noem bijvoorbeeld inteelt bij zwerfkatten) denk ik dat het bij katten minder snel uitgeroeid wordt en dus vaker voorkomt dan bij bijvoorbeeld honden omdat die veel nauwer bij mensen betrokken zijn en bovendien nog een tikje gevaarlijker zijn dan katten bij zo'n aandoening. De gemiddelde hond neemt nou eenmaal een grote hap uit je dan de gemiddelde kat als ze kwaad willen (hoewel ik niemand een aanvaring met een gestoorde kat toewens, brr wat kan dat angstaanjagend zijn!)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:38

Danae schreef:
Hmm, dat weet ik niet, hoor, of alles wat afwijkt weer goed te krijgen is... Soms kan trauma diep zitten en bij een enkele link met het trauma weer bovenborrelen. Dit soort paarden moeten goede begeleiding krijgen en houden.. Niets is onmogelijk, maar bij meerdere verkopen of veranderingen van eigenaar bij dit soort paarden heb je toch wel een blijvend probleem, lijkt mij...

Ik vind dit dus gewoon niet kloppen wat je hier zegt.
Een paard doet dingen om te overleven.
Hij eet, drinkt , poept en plast.
Maar ik vind dat je hier erg ver in doorgaat.

Ik vind dit eng in ieder geval.
Vind het erg pennyachtig doen overkomen.
Maar dit is geheel mijn eigen mening.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:39

Danae schreef:

Nee hoor....er is hoop Haha!

Maar stel je hebt een paard dat 6 maanden lang een afwijking vertoond. Dan heb je een relatief kortere tijd nodig dit weer recht te breien dan bij een paard wat al 15 jaar een afwijking heeft. In het laatste geval zit het probleem veel dieper verankerd en is de herstel periode ook vele malen langer.
Helaas geven mensen met dit soort paarden te snel op. In 3 maanden is het niet opgelost, dan is de nieuwe eigenaar de wanhoop nabij en wordt het paard voor de zoveelste keer doorverkocht. Ze krijgen als het ware de kans niet zich aan te passen.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:41

hopla schreef:
Danae schreef:

Ik vind dit dus gewoon niet kloppen wat je hier zegt.
Een paard doet dingen om te overleven.
Hij eet, drinkt , poept en plast.
Maar ik vind dat je hier erg ver in doorgaat.

Ik vind dit eng in ieder geval.
Vind het erg pennyachtig doen overkomen.
Maar dit is geheel mijn eigen mening.

Jammer dat je wereldje zo klein is gebleven op dat gebied...

Er bestaat toch echt wel meer dan eten, drinken, poepen en plassen bij paarden...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:44

Ok ik ga me er ook even mee bemoeien Slim Haha!

Ik denk dat dit wel mogelijk is (een vorm van het ziektebeeld schizofrenie bij paarden). Maar dat het onmogelijk te diagnosticeren is...

Bij het diagnosticeren van schizofrenie kijk je tot naar een tal van belangrijke punten die bij paarden niet te meten zijn, of waaraan zij van nature al niet aan voldoen Knipoog

Denk aan incoherent gedrag (of denkwijze), decorum verlies, onsamenhangende uitingen of denkpatronen, het aanwezig zijn van wanen, denkbeelden en hallucinaties...
Dit alles is niet te toetsen aangezien de uitingen van het paard over dit gedrag beperkt zijn, en er al helemaal geen spraak (zoals dat van ons) aanwezig is Knipoog

Ik denk dat een soort gelijk iets wel aanwezig kàn zijn... maar het is imo onmogelijk om te diagnostiseren.
(bij mensen mag het zelfs officieel niet eens bij kinderen gediagnosticeerd worden, door het niet kunnen toetsen van de voorwaarden Lachen )

Ik vind het dus vreemd dat het betreffende paard dit label kreeg opgeplakt Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:46

Er zal naar alle waarschijnlijkheid een label aangehangen zijn om het voor de eigenaar makkelijker begrijpbaar te maken....

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:48

Ja, dat denk ik ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:52

Pensionnetje schreef:
runningkawa schreef:
ik ken een paard dat weeft op stal.
Soms staat hij gewoon te weven.
Soms is hij echt weg...hij weeft dan maar het lijkt net of zijn ogen staren.
Je kan niet tot hem doordringen. je kan in je handen klappen of wat ook, er komt geen reactie.
Pas bij een flinke aanraking schiet hij "wakker"
Ook een vorm van afsluiten imo, door ik denk een vroegere gebeurtenis.
(paard was als 3 jarige vel over bot en geen twinkel in de ogen)

Dit zijn klassieke gevallen waarbij paarden als "vlucht" stoffen aanmaken in de hersenen waarvan zij een prettig gevoel krijgen (werkt zeer verslavend). Weven, luchtzuigen etc...
Zet deze paarden aan het werk (fysiek) waardoor zij op een andere wijze aan dezelfde verslavend stofjes komen. Geef ze een rustige stabiele omgeving met dagelijks een vaste routine en bovenal een eerlijke behandeling en je ziet ze opknappen. Voor de rest zeer veel ruwvoer en hen nooit straffen voor hun weef gedrag. Gewoon negeren....

Wat jij nu schrijft is idd bekend.

Maar het helemaal van de wereld zijn, dat heb ik nog nooit eerder gezien bij een ander paard met een stalgebrek

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:52

Pensionnetje schreef:
Er zal naar alle waarschijnlijkheid een label aangehangen zijn om het voor de eigenaar makkelijker begrijpbaar te maken....

Ja dat zal best... hokjes zijn natuurlijk altijd wel overzichtelijk Haha!
Maar ik begrijp niet dat iemand zo maar zoiets durft te zeggen Nagelbijten / Gniffelen
Ik werk dagelijks met mensen met de zwaarste vormen van schizofrenie (en meestal zelfs dubbele diagnoses, schizofrenie met persoonlijkheidsstoornis, borderline e.d.)

En ik vind het nogal een zwaar label om aan het oortje van een paard te pinnen Clown Ook de lichte vormen kunnen het leven van de 'zieke' erg beïnvloeden.
Ik denk dat het bij paarden vooral belangrijk is samen te kijken naar een goede manier van omgang bij de betreffende knol, ipv er graag een hokje omheen te willen spijkeren Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:54

Ik wel hoor.... Haha! De eerste keer schrik je je rot. Als je begrijpt waarom ze er zo bij staan dan heb je er als eigenaar ook al sneller vrede mee. Haal ze er op een vriendelijke wijze "uit" en ga wat leuks met ze doen. Zachtjes aan wordt het dan minder.....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:56

c_alsemgeest schreef:
Pensionnetje schreef:

Ja dat zal best... hokjes zijn natuurlijk altijd wel overzichtelijk Haha!
Maar ik begrijp niet dat iemand zo maar zoiets durft te zeggen Nagelbijten / Gniffelen
Ik werk dagelijks met mensen met de zwaarste vormen van schizofrenie (en meestal zelfs dubbele diagnoses, schizofrenie met persoonlijkheidsstoornis, borderline e.d.)

En ik vind het nogal een zwaar label om aan het oortje van een paard te pinnen Clown Ook de lichte vormen kunnen het leven van de 'zieke' erg beïnvloeden.
Ik denk dat het bij paarden vooral belangrijk is samen te kijken naar een goede manier van omgang bij de betreffende knol, ipv er graag een hokje omheen te willen spijkeren Haha!

Wat maakt het nu uit wat voor label eraan hangt?
Het gaat om de oplossing en het begrijpbaar te vertalen naar een "leek".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:58

Die heeft het ook al veel minder sinds hij van een drukke stal weg is.
Maar ik kende het niet (ken gelukkig ook maar weinig paarden met een stalgebrek)
Maar zoiets vind imo toch ook plaats in de hersenen?
Afsluiten voor iets uit het verleden oid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:00

Pensionnetje schreef:
Wat maakt het nu uit wat voor label eraan hangt?
Het gaat om de oplossing en het begrijpbaar te vertalen naar een "leek".

Tuurlijk... voor de leek maakt het niet uit.
Maar vanuit de medische wereld is het not done om er een ziektebeeld aan te plakken wat niet eens te diagnosticeren is bij een paard Knipoog

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt... waarschijnlijk zal het ook helpen de ruiter een beter beeld te geven van zijn dier, ondanks dat deze niet geheel juist en al helemaal niet te onderbouwen is Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:05

runningkawa schreef:
Maar ik kende het niet (ken gelukkig ook maar weinig paarden met een stalgebrek)

Ja, je kunt het een beetje vergelijken met mensen die zichzelf snijden. Het snijden leidt ze af van hun geestelijke pijn. Bij paarden krijg je dan eentonige gedragingen die steeds terugkeren waardoor zij die stofjes aanmaken en zich "tijdelijk" beter voelen. Echt een overlevings mechanisme dus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:08

runningkawa schreef:

Ik herken dit ook wel... bij ons op stal staat ook een wever, die lijkt ook helemaal van de aardbol te zijn als ze staat te weven.
Reageerd dan nergens op, kijkt ook niet. Meer een doffe staar.
Als ze stopt met weven lijkt het of ze eerst even bij staat te komen, en dan doet ze weer normaal, of gaat weer weven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:09

Pensionnetje schreef:
runningkawa schreef:

Ja, je kunt het een beetje vergelijken met mensen die zichzelf snijden. Het snijden leidt ze af van hun geestelijke pijn. Bij paarden krijg je dan eentonige gedragingen die steeds terugkeren waardoor zij die stofjes aanmaken en zich "tijdelijk" beter voelen. Echt een overlevings mechanisme dus.

Idd... een heel goed voorbeeld Ja
Ik denk dat stal gebreken sowieso heel goed te vergelijken zijn met automutilatie
(de luchtzuigers door maag problematiek daar gelaten Knipoog )

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:11

Tja...luchtzuigen is ook zoiets. Het paard is zwaargefrustreerd, gaat ter verlichting luchtzuigen, dan doen wij hem een luchtzuigband om, waardoor het nog meer gefrustreerd raakt. Om hem rustig te houden krijgt ie nog eens weinig voer en de cirkel is helemaal rond.

Rust, regels en regelmaat zijn essentieel voor dit soort paarden. Heel veel ruwvoer en een goede dagelijkse arbeid waarbij zij op een verantwoorde manier dmv inspanning tot de juiste vorm van ontspanning kunnen komen.

Daarnaast is de vraag komen de maagproblemen door het luchtzuigen? Of zuigt het lucht vanwege zijn maagpijn. In beide gevallen is dezelfde aanpak noodzakelijk alleen zal bij de vorm die voortkomt uit maagproblemen (door stress? infecties slaan snel toe bij stress....) ook de veearts een handje moeten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:17

maar dat lijkt me dus wel iets uit emotie.
Vandaar dat ik het aanhaalde.
Nu wellicht de verslaving door dat stofje, maar daarmee begonnen uit een emotie. Angst, eenzaamheid...noem maar op Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:26

Uhm ... gaan we er nog steeds van uit dat dit topic over een "schizofreen paard" gaat? Of hebben we het over een "schizoid" paard? Dat zijn dus twee verschillende dingen. Het eerste is een psychiatrische stoornis en het tweede is een benaming die in de alternatieve hoek vrij veel gebruikt wordt om een bepaalde persoonlijkheidsstructuur aan te geven.

(staat ergens op pag 2 of zo )

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 02:00

Ik heb nog niet alles goed gelezen tot nu toe, maar ik las ergens dat het betreffende paard het label van schizofreen omgehangen zou hebben gekregen.
Wil ik hier wel even op inhaken, het zit namelijk zo dat ik dit opgevangen heb, het ging over zogenaamd schizofreen zijn. Ik weet niet of de DA dit zo letterlijk gezegd heeft. Zoals ik eerder aangaf was ik er niet bij en heb het via via gedeeltelijk gehoord. Maar daardoor kwam ik dus op dit topic, of dit dus nou bestond bij paarden of niet.
Ik wil dus niet zeggen dat het paard echt 100 % schizofreen is verklaard door een DA.
Zeker door een aantal posts hier denk ik dat het niet 100 % schizofreen genoemd kan/ mag worden, maar dat het aan de eigenaar misschien als soort van schizofreen is omschreven zodat zij een beetje weet wat het inhoudt.

( Dit is voor niemand persoonlijk bedoeld hoor, wou het alleen even kwijt, hoop dat het zo duidelijk is wat mijn doel is met topic ).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 02:21

Haha!

kaill87 schreef:
Maar daardoor kwam ik dus op dit topic, of dit dus nou bestond bij paarden of niet.
.

Imo zal er best een vorm zijn die raakvlakken heeft met schizofrenie bij de mens... maar zoals ik dus zei is het imo niet bij een paard te diagnosticeren. Testen en symptomen kunnen niet getoetst wordne om de diagnose schizofreen te krijgen (om maar te zwijgen over het in willen delen naar een type Haha! )
Maar het kan best dat de DA het zo omschreven heeft naar de eigenaar. Lachen Want het paard zou best wel eens eigenschappen kunnen hebben die lijken op eigenschappen bij mensen met schizofrenie.
(mijn paard ziet bv ook overal bakkabouters Clown Best een duidelijke vorm van hallucinaties ROFL )

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 02:59

Ja, ik denk persoonlijk ook niet dat je schizofrenie bij een paard zou kunnen benoemen. Stel dat een paard zich snel opwindt, vaak in de verte staart of vreemd reageert, ja, is hij dan autistisch, schizofreen of getraumatiseerd? Bij een paard doe je ook niet snel heel specifiek onderzoek.

Lijkt me dus erg moeilijk vast te stellen.

Wat die bakkabouters betreft: ik had laatst echt het toppunt daarvan met mijn `schizoide` paard. Ik stap de bak in , hij ruikt 1x aan het zand en concludeert meteen "NIET PLUIS", gaat met alle 4 benen schrap staan en wil niet meer lopen. Wat was het geval, ze hadden wat nieuw zand opgebracht, op het oog was er echt geen enkel verschil te zien met de bak een dag ervoor, maar hij merkt het weer hoor!!!

Nou was het snel over, na een rondje of 3 voorzichtig rondgluren en stappen vertrouwde hij het wel weer, maar toch .... zucht ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 05:01

maar het was toch schizoide? in plaats van schizofreen/
dat meenden ik te lezen uit het bericht van hannahfrouk en idd dat is totaal wat anders .

Citaat:
Kenmerken
Schizoïde mensen zijn vaak teruggetrokken en erg stil in het contact met anderen. Zij leven vaak alleen, doen dingen alleen en beleven weinig of geen genoegen aan deze activiteiten. Zij uiten zich weinig in contact met anderen waardoor het contact vaak als saai en nutteloos wordt beleefd. Zij zullen zich niet aan anderen binden en steun van anderen afwijzen. Hun leven ziet er vaak geïsoleerd uit. Het denken van mensen met SPS wordt gekenmerkt door afstandelijkheid en kilheid. Deze houding leidt tot een slecht sociaal functioneren. Vermijdt oogcontact en conversatie; afstandelijk, korte antwoorden; langzaam, monotoon en emotie-arm spreken; vaag, oppervlakkig en ongenuanceerd denken; psychomotoriek mist expressie en ritmiek. Geringe introspectie.

Contactstoornis
Het contact met schizoïde mensen is gereserveerd, afstandelijkheid, formeel, onpersoonlijk en kenmerkt door het ontbreken van betrokkenheid bij alledaagse gebeurtenissen en interesses van anderen. Komt rustig, afgezonderd en niet-sociaal over. Hij heeft grote moeite met groepsactiviteiten, hoort er niet bij, staat er buiten. Hij leidt zijn eigen leven met opmerkelijk weinig behoefte aan emotionele banden, Vaak bestaat er een binnenwereld gekleurd door autistische relaties of imaginaire vrienden. Eenzame en abstracte interesses, solistische hobby’s en succes in niet competitieve en eenzame banen, die anderen moeilijk zouden kunnen verdragen. Seksualiteit bestaat vaak alleen in fantasie.

Gevoel Er zijn zelden gevoelsuitingen, hij is flegmatiek onder emotionele omstandigheden.
Autisme
Gezien de grote overeenkomsten met een autistische spectrum stoornis (ASS), wordt steeds vaker gedacht dat de SPS in feite een ASS is.

vooral het laatste zinnetje,dat zchizoïde dus bij het autisme spectrum hoort.