Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:19

Maar TS postte afgelopen weken regelmatig overdag, dus imo hoeft ze niet zo lang te wachten met de scan. Je wacht toch niet zo lang totdat wegspuiten geen optie meer is of gezondheidsrisico's geeft voor de merrie? Misschien ziet ze haar paard nu als "goudhaantje" door alle wel en niet gemaakte kosten op de hengstenhouder te kunnen verhalen?

Het krijgen van een veulen vergt intensieve verzorging etc. Hoe ze dat dan gaat doen met die drukke job?
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 11-07-08 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:22

Als ze het veulen niet laat wegspuiten heeft ze een aantal opties:

Dekgeld aan de hengstenhouder betalen
De hengstenhouderij betaald evt. kosten van kapotte omheining en verwondingen die zijn opgetreden door de dekking.

Indien ze het veulen niet wil houden:
Hengstenhouder betaald scan én wegspuit kosten alsmede de overige schade.

Het veulen houden én alle kosten verhalen is associaal ! Zo werkt het niet in "dekhengsten-land".

Een drachtige merrie als goudhaantje? Ze gaat zich nog wel achter de oren krabben wat een veulen kost. Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:33

Het betreft hier geen goedgekeurde hengst, dus ook geen hengstenhouder als zijnde bedrijf. Knipoog
Maar ik snap niet waarom er 2 of 3 juli niet gescanned kon worden? Is een woensdag en een donderdag geweest, TS zat duidelijk die dagen niet op het werk, en de 18 dagen na de laatste dekking waren voorbij.
Als het mijn hengst was geweest had ik het wel geweten. Of ik had de merrie persoonlijk hengstig gespoten zonder scannen, of.....of eigenlijk niets. Dan had de TS zo hoog en zo laag kunnen springen als ze kon, maar dan had ik niets meer gedaan. Geen centjes gegeven, helemaal niets. Mocht het mijn goedgekeurde hengst zijn geweest had ze ook nog een rekening gekregen. Uiteraard na het betalen ook een dekbon.
TS beschuldigd nu iemand van nalatigheid, maar ze is zelf ook nalatig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:35

Niet elke hengstenhouder is een bedrijf.

Precies, ik had als hengsteneigenaar nu ook gezegd dat de TS het kon bekijken. Ruim een maand wachten gaat er bij mij niet in hoor, de rekening was bij mij neit meer welkom dan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:37

Het maakt in mijn ogen niet uit of de hengst goed gekeurd is of niet. Dekgeld is afhankelijk van de kwaliteit. Of het nu een erkend hengstenhouder is of niet is ook niet van belang. Het gaat om een stukje fatsoen vanuit beide kanten....

Het niet betalen van dekgeld bij het houden van een veulen is ook incorrect. Als dat gerucht de ronde doet, dat een hengst makkelijk uitbreekt heb je straks een kudde merries naast de hengst staan....denk het niet Haha! Jammer voor de hengst helaas.... Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:41

Nee, maar op de plek waar de goedgekeurde hengst staat behoort wel een verzekering voor een bedrijfsvoering te zijn, anders is schade berokkend door je hengst niet verzekerd. Knipoog

En inderdaad, fatsoensnormen, maar wat TS nu doet heeft ook niets met fatsoen te maken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:42

Hoezo ik heb echt geen bedrijfsverzekering voor mn hengst hoor.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:42

Neonlight schreef:
Nee, maar op de plek waar de goedgekeurde hengst staat behoort wel een verzekering voor een bedrijfsvoering te zijn, anders is schade berokkend door je hengst niet verzekerd. Knipoog

En inderdaad, fatsoensnormen, maar wat TS nu doet heeft ook niets met fatsoen te maken.

Het maakt voor de merrie houder niet uit of er uit betaald wordt door een verzekering of door een persoon...

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:49

Klara16 schreef:
Zahlina schreef:
Gelukkig blijft mijn hengst keurig in zijn land staan..
Maar wat is gebruikelijk in deze sytuaties, toevallig hebben we het daar laatst over gehad op een verjaardag waar allemaal paardenmensen aanwezig waren.
Als de merrie eigenaar besluit het veulen te laten weghalen dan zijn de kosten voor de hengsteneigenaar.
Wil de merrie eigenaar het veulen houden dan betaalt deze gewoon dekgeld, merrie eigenaar krijgt anders een extra paard voor "niets" en dat hoeft ook weer niet.
Wil de merrie eigenaar niet betalen en wel het veulen houden dan vind ik het niet meer dan redelijk dat het veulen 50% van de hengstenhouders is maar eigenlijk helemaal.
Vind deze opties heel logisch.

Hier ben ik het niet mee eens.

De clou zit hem erin dat die merriehouder helemaal geen dekking besteld heeft.
Hij is de hengstenhouder dan ook niets schuldig, eerder omgekeerd: alle kosten en lasten die eruit voortkomen voor de merriehouder moeten vergoed worden. Ik denk zelfs dat als TS een andere hengst op het oog had, er een vergoeding verschuldigd is omdat er nu niet meer met die hengst geïnsemineerd kan worden.

Stel je voor dat mijn buurman een tuinaannemer opdracht geeft zijn voortuin opnieuw aan te leggen. De aannemer vergist zich en doet mijn tuin terwijl er niemand thuis is. Dan moet ik dat toch ook niet betalen! Er is immers geen contract met mijn handtekening waarop ik die aannemer opdracht geef een klus voor mij te doen. Ik heb dan gratis een nieuwe tuin. Er mag ook niemand zich ongevraagd op mijn eigendom begeven om de aanpassingen ongedaan te maken, dat is erfvredebreuk.

Dus vanuit strikt juridisch standpunt is de TS de hengsteneigenaar geen cent verschuldigd als ze het veulen wenst te houden. En als de eigenaar weigert stamboekpapieren te tekenen kan ze nadien gewoon via DNA-onderzoek papieren krijgen.

Conclusie: als je een hengst hebt ligt de volledige verantwoordelijkheid om hem van andermans merries af te houden bij jou. Het zou anders nog een leuke bijverdienste opleveren: je hengst gewoon laten loslopen zodat hij allerlei merries dekt, waarna de eigenaars jou geld verschuldigd zijn als ze niet willen aborteren. Beetje te gek voor woorden, niet?

edit: typfout

Hier ben ik het mee eens ja, als ik een merrie had die zou worden gedekt per ongeluk zou ik gewoon het veulen willen houden (met papier) maar daar niks voor betalen want ten slotte is de hengst uitgebroken en heb jij er nooit om gevraagd.
Dus dan mag je ook 'voor niks' een paard krijgen. Je hebt dan nl. wel dierenartskosten etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:54

LADPR schreef:
Hoezo ik heb echt geen bedrijfsverzekering voor mn hengst hoor.

Niet?? Ik heb dat helemaal uit moeten pluizen, en op het moment dat ik mijn hengst thuis heb staan heb ik het nodig. Op dit moment staat hij ter dekking bij een hengstenhouderij (ook een officiele bedrijsvoering) en heb ik het niet nodig, omdat hij onder hun verantwoordelijkheid valt. Op het moment als ik hem elders neerzet waar niet zo'n verzekering is heb ik er wel eentje nodig. Het is niet wettelijk verplicht, maar je bent niet verzekerd voor schade die hij veroorzaakt tijdens dekken bijvoorbeeld. Dit omdat je er geld aan verdiend en commercieel bezig bent. Ook al heb je maar 1 dekking per jaar. Is ook voor als de merrie die je hengst moet dekken losbreekt en net de jaguar van de buurman beschadigd. Dan geldt je normale AVP niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:03

Alle schade die mijn paarden veroorzaken, dus ook mijn hengst word vergoed door mn gewone verzekering, heb daar niks speciaals voor hoeven afsluiten allene moeten melden en overleggen met de verzekering.

Dus ja ook schade die mn hengst veroorzaakt word gewoon vergoed, net als dat van mijn merrie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:05

Wat Neonlight zegt klopt..als je dekt met je hengst en je vangt daar geld voor ben je commercieel bezig en heb je niet genoeg aan je AVP. Je moet dan bedrijfsmatig verzekerd zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:06

Nogmaals dat hoeft dus blijkbaar niet. Bij mijn verzekering is het dus zo geregeld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:08

Dan moet ik me daar denk ik ook maar gaan verzekeren. Ik heb namelijk bij diverse AVP verzekeringen anders gehoord, en bij geen 1 die ik heb gecontacteerd gehoord dat melding voldoende was om het via je particuliere AVP te doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:10

Ja ik weet niet waar het aan ligt. Misschien aan het feit dat ik nouwelijks merries van buitenaf dek

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:11

Als je op commerciele wijze een dekhengst exploiteert valt dat écht niet onder je gewone verzekering hoor!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:12

Ja nogmaals we kunnen er een hele discussie van maken maar ik weet zeker dat het goed geregeld is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:19

Neonlight schreef:
Is die merrie nu nog niet gescanned? Blijkbaar zitten jullie er in werkelijkheid niet zo mee dan jullie hier doen overkomen. Het is onzin dat een fulltime job in de weg zit voor een scan. Ikzelf werk ook fulltime, maar kan dit prima inplannen. Kan me ooit wel wat vrije uurtjes kosten, maar daar heb je toch ook je verlofuren voor? Bovendien kan het inderdaad op veel praktijken en bij veel hengstenhouders in de avonduren, die hebben inloopavonden. Jullie hebben het over 1 uur rijden? Kan me niet voorstellen dat er binnen 1 uur rijden geen plaats te vinden is waar het in de avonduren kan. En zeker niet in de omgeving Voorhout, weet er zo al een aantal.

Sunshine80 schreef:
Eh...ik ga wel offtopic, maar ik ben het niet met je eens slimmerik. Mijn werkweek is minimaal 40 uur. En dan heb ik het nog niet over de extra tijd die ik thuis ook nog besteed aan mijn werk!

Een fulltime job is tegenwoordig vaak geen 36 uur meer hoor.

Klopt, een fulltime job is 38 uur. Meestal in de praktijk een 40-urige werkweek en daar krijg je 2 uur ADV voor terug.

En dit is dus precies waar ik het helemaal mee eens ben.
Scannen is een half uurtje werk. Ook in de avonduren zijn veeartsen beschikbaar en ook in het weekend.
En al moet je naar een kliniek, tja dat wist je een maand geleden dan ook al. Tijd zat om wat te regelen lijkt mij.
Het lijkt me voor de gezondheid van de merrie ook handig als er toch een beetje vaart achter wordt gezet.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:41

Hmm vraag me af waarom TS niet meer reageerd

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:45

Laat TS toch haar ding doen met haar merrie. Ze is bokt geen verantwoording schuldig. Als ze besloten heeft om niet te scannen en gewoon te kijken wat er gebeurt, nou, prima toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:46

Misschien koopt ze wel gewoon een Pedictor-test Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:02

LADPR schreef:
Alle schade die mijn paarden veroorzaken, dus ook mijn hengst word vergoed door mn gewone verzekering, heb daar niks speciaals voor hoeven afsluiten allene moeten melden en overleggen met de verzekering.

Dus ja ook schade die mn hengst veroorzaakt word gewoon vergoed, net als dat van mijn merrie.

Ik hoop dat je verzekering dit ook schriftelijk aan je bevestigd heeft. Je kunt anders knap bedrogen uitkomen als er daadwerkelijke schade te verhalen is. Er is in de wet nl niet goed geregeld of een paard een huisdier is of vee. Onder je normale aansprakelijkheids verzekering zijn huisdieren gedekt.
Veel verzekeraars laten paarden onder de huisdieren vallen maar als er schade te vehalen valt is het ineens vee geworden. Voor een schade van 100 euro zullen ze niet moeilijk doen. Maar als een paard de Jag van de buren in elkaar mept gaan verzekeraars ineens héél erg moeilijk doen.

Zorg dat je het zwart op wit hebt, met de duidelijke omschrijving paard én hengst. Dat voorkomt onaangename verrassingen. Voor zover ik weet vallen dekhengsten die bedrijfsmatig worden gehouden nimmer onder een klassieke aansprakelijkheids verzekering.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:07

Mijn fjord heeft een keer een meriie goed gebeten. Die moest toen gehecht worden. De kosten die daaruit voortkwamen zijn gewoon door mijn normale WA verzekering betaald.

Ik heb overigens ook nog een aparte WA verzekering met ziektekostendekking voor mijn paard. Had dus de normale verzekering niet betaald, dan had ik het daar ook nog kunnen verhalen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:10

[/quote]

Hier ben ik het mee eens ja, als ik een merrie had die zou worden gedekt per ongeluk zou ik gewoon het veulen willen houden (met papier) maar daar niks voor betalen want ten slotte is de hengst uitgebroken en heb jij er nooit om gevraagd.
Dus dan mag je ook 'voor niks' een paard krijgen. Je hebt dan nl. wel dierenartskosten etc
.[/quote]

Als de hengstenhouder aanbiedt de schade te "herstellen" dmv van op zijn kosten het ongewenste veulen weg te laten spuiten dan lost hij het keurig op. Geen rechter die hier wat tegenin kan brengen.
Echter als de merrie houder hier niet mee akkoord gaat, dan geeft zij de hengstenhouder geen kans het probleem op te lossen en gaat zij een vrijwillige dekking aan. Daar zal zij net als ieder ander gewoon voor moeten betalen. Het is niet zo dat men in nederland van een schade béter mag worden.
Uitsluitend de werkelijke schade hoeft men te vergoeden en men hoeft er geen bonus bij te geven.

Als men zo zeker is dat de dekking niet betaald hoeft te worden, maak er dan een rechtzaak van.
Ik vrees dat je bedrogen uit gaat komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:12

Ik heb onze paarden apart verzekerd voor ongelukken die ze aan derden toebrengen. Moet wel omdat ze ook wel eens door anderen bereden worden.

Ontopic: Ik heb zo het idee dat merrie niet dragend is en dat het voor TS niet interessant meer is om te reageren.