Kudde angst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Kudde angst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:41

Het klinkt alsof het wel goed gaat komen, maar je Boos! smilies zijn nergens voor nodig hoor, je bent onder het draad doorgegaan en dat is volgens mij al heel wat OK dan!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:52

heheh dankje.. Nouja ik ben nog niet zo ver dat ik dr zelf ophaal Tong uitsteken
maar heb dr vanavond wel weer terug gebracht.. er stond nu een shetje bij het hek, de rest achterin (t lijkt wel of ze het op me afstemmen hihi, eerste x geen paard, nu een shet, volgende x een grote? Tong uitsteken )
En die heb ik aan de kant gestuurd, en elma erin gezet, dat ging wel goed hoor, hij ging voor me aan de kant! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 06:52

hehe fijn te horen dat het al wat beter gaat Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 10:39

HeeY ook weer verlost van de donkere dagen zonder internet Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:50

was wel even grandioos afkicken hoor, wat heb ik me zitten vervelen zeg! Bloos Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 11:53

Ja, kan ik me voorstellen!
Maar je bent weer online Tong uitsteken
Ik ben nog steeds niet echt verder als mn paard terugbrengen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:56

ach jee, maar je hebt wel al die shet weggestuurd dat is al heel wat toch?
is in elk geval al een begin
en hopelijk kan dat meisje je helpen met het adres van diegene die die trainingen geeft

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:04

Ik heb dit topic nog niet eerder gezien, heb niet alles doorgelezen, maar wil toch even reageren omdat ik denk dat er nog iets mist:

In een kudde met paarden stappen is hoe dan ook levensgevaarlijk!! Je hebt dat al aan den lijve ondervonden en je bent dus terecht bang.

Deze angst kan je natuurlijk in je voordeel gebruiken: je let extra goed op en neemt daardoor alle maatregelen die nodig zijn om je veiligheid te garanderen (hiervan zijn al diverse voorbeelden genoemd in dit topic).

Het is gezond om angstig te zijn voor dingen die gevaarlijk zijn: dat houdt ons in leven.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:06

Dankje voor je toevoeging.. Ik weet ook wel zeker dat ik ten alle tijde voorzichtig zal blijven.. als ik mensen zonder goed opletten en de paarden negerend in een wei zie, ben ik ook de eerste die roept KIJKEN WAT JE DOET! hahaha

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:31

ik vind je angst toch wel herkenbaar klinken, ik heb ook moeten wennen aan m'n verzorg paard uit de kudde halen. Ook omdat ook Farita toch wel onderaan in de rangorde staat, en dan toch nog wellus door mij heen voor een ander paard aan de kant wil gaan.
Ik heb me dan toch aangewent om een zweepje of extra touw mee te nemen. Niet zozeer omdat ik van plan ben paarden te slaan, maar om paarden die te opdringerig worden, of die gewoon pontivicaal (hoe in hemelsnaam schrijf je dat?) voor het hek gaan staan (waardoor farita daar dus niet meer langs wou) weg te kunnen sturen door ze voor het hoofd langs te zwiepen, of een tikje op de kont te geven. Er is bij mij op stal echt niemand die daar raar van opkijkt, ik ben niet gemeen en doe ze geen pijn. Het zweepje of halstertouw zijn gewoon een hulpmiddel die mij zekerder maakt, en het makkelijker maakt om een paard weg te sturen zonder dat jij zelf, of jou paard, te dicht bij het weg te sturen paard hoeft te komen.

Het kan wel ff handig zijn om je eigen paard te laten wennen aan zwiepen met een zweepje of zwaaien met een touw, zodat die daar niet van schrikt.
Maar ik merk zelf, dat het zweepje of touw toch wat extra vertrouwen geeft, waardoor je minder bang word en dus meer zelfvertrouwn uit straalt. Op een gegeven moment word dat dan zoveel beter dat je het zweepje of touw niet meer nodg hebt, en ze net als de meeste andere mensen op stal, met een zwaai van je arm kan wegsturen.

Misschien kun je vragen, of als je een af te sluiten bak of paddoch hebt, of je met 2 van de vriendelijkere paarden op stal, mag oefenen. Die 2 samen in de bak of paddock, even laten wennen, desnoods met een plukje hooi, en dan rustig er bij in gaan staan. Je hebt dan maar 2 paarden om op te letten, wat al scheelt, en je kan ze dan uitkiezen op rustig gedrag zegmaar. Dat kun je dan langszaam opbouwen naar 3 of 4 paarden (afhankelijk van de groote van de ruimte die je hebt) Als dat goed gaat, probeer je het weer in de wei met de kudde (met zweepje als je je dan zekerder voelt omdat je ze dan makkelijer weg kan sturen.)

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:32

Je moet je angst overwinnen,
okal is het moeilijk.
probeer rechtop met een lange longeerzweep naar het land te gaan, en als ze op je af komen rare bewegingen .
Dat deed ik bij een paard die op me af ging rennen en ik liet me paard schrikken, waardoor die wegrende Lachen
Maar je moet dat niet te vaak doen anders krijgt die nog is een nare gedachte

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:59

Aan de ene kant is met longeerzweep een goed plan om je paard te halen, maar daarmee overwin je je angst niet.
ik heb wel een ideetje, maar ik weet niet of het een goed ideetje is, want het een beetje slap.
ga voor de openign staan, waar jou paard staat, en waar die andere paarden staan.
neem geen lekkers mee voor die paarden en jou paard, want dan komen ze altijd naar jou toe als je je paard wil pakken.
hou de deur of het hek, of wat het ook is dicht.
Als de (voor jou enge) paarden naar jou toe komen, ga ze dan aaien, maar wel dat het hek ertussen blijft.

Nog een andere manier om je paard te pakken.
je loopt naar het hek toe, en hopelijk voor jop, komt je paard naar je toe open. Als die anfdere paarden ook komen jaag je ze weg, maar als ze blijven waar ze eerst stonden, en niet op jou letten, kan jij je paard, die gewoon vlakbij jou staat voor het hek, pakken.
ik hoop dat je er wat aan hebt..
Je angst overwinnen is echt heel erg moeilijk!.
Maar laat je angst varen, denk gewoon dat je angst in een potje zit, die jij weggooit, of iets dergelijks.
Zeg steeds tegen jezelf dat je niet bang meer bent,
dan gaat het al een klein stukje beter om je angst te overwinnen.

Succcess... Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:04

whaaaaaaaaa het gaat toch nog goedkomen met mij!!! Go jij! Go jij!
Ik heb elma gister uit t land gehaald!!!
Okee, eerlijk is eerlijk, niet helemaal alleen hoor!
Dr zijn 2 meiden van stal meegelopen, en we waren druk aan t kwebbelen, En ik loop zonder nadenken t land in, elma stond vooraan, Ik jaag de fjord weg die dr met zn dikke neus vooraan kwam staan, heb elma gepakt, en ben zo t draad weer uitgelopen!!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:05

Dat is het ik moet gewoon niet nadenken, want toen ik dr terug wou brengen durfde ik weer niet, Toen ben ik weer niet meegelopen..
Ik heb echt een steekie los hoor Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:06

whaha dat steekje los dat was me nog niet opgevallen Tong uitsteken

maar wat gaaf dat je het toch al een keer gedaan hebt, Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:08

echt wel!
Maar t was ook dat ze vooraan stond hooor, Ik denk niet dat ik het nu ook durf als ze achterin staat..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:09

zie je wel ,denk je weer.. Tong uitsteken niet denken maar doen!!!!!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:10

hahah
Nouja ik ga straks naar stal, Misschien moet ik maar een gokje wagen..
Maar de gedachte alleen al dat ze achterin staat bij de grote groep, brrrrrrrr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:11

komt vast wel goed joh..je moet bij jzelf zo denken van, nou als ik dit kon en dat ene paard weg kan jagen dan kan ik de rest ook.

meer zelfvertrouwen hebben Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:12

ik ga gewoon vragen of er iemand mee wilt lopen, en dan ga ik het proberen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:16

succes!

rox14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:17

Doe een klein zweepje in je laars. BNeem die eruit als ze aankomen rennen;). Verder gewoon rustig naar het hek lopen. En dichtbij je paard blijven. Paarden lopen bijna nooit door andere paarden heen alleen als ze in paniek zijn. Maar dat zijn ze dnek ik niet. Geef je paard een snoepje als je buiten het hek bent. Dan gaat ze iets leuks linken met uit het land gaan en komt ze waarschijnlijk na een tijdje zelf, je kan evt in een paddock oefenen dat ze op een fluitsignaal moet komen;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:26

Elma_ schreef:
hey Miracle_
Dat met die snoepjes..
Dat zou inderdaad wel kunnen in een rustige kudde..
Mar probleem is dat Elma Totaal Niet ergens bovenin de rang staat, dus als ik met snoepjes aankom heb ik 6 paarden om me heen staan, en dan durft elma er niet meer langs.. en er is maar een uitgang hihi Tong uitsteken

en ze zijn met best heel veel.. Dus dan moet ik al met een hele emmer bix het land in wil ik ze allemaal op een plek houden..
Het is misschien wel een tijdelijke manier zoals de rest zei, maar ik denk niet dat dit een vaste oplossing is voor mijn probleem..
Zo stel ik het alleen even uit, Na een tijdje lukt dat ook niet meer..

Haha, oke dat snap ik wel. Bij mij stonden er 2 paarden bij, dat scheelt nogal ja.
Nouja, dan weet ik het verder ook niet.. Bloos
Succes ermee!

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:52

WAUW wat goed!!!! You go, girl Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

En laat je niet uit het veld slaan, door een kleine tegenslag. Een paar weken terug zou je Elma hebben laten staan en was je keihard door de prikkeldraad heen gerend om die fjord te ontwijken (toch?).
Daar mag je best heel erg trots op zijn. En over een maand... Joh dan weet je niet beter of je haald Elma zelf helemaal achter uit de wei!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 14:58

Alvast sorry sorry sorry als mensen kwaad worden dat ik mijn topic omhoog schop maar ik ben zooo blij!!!!!
Ik heb eindelijk na bijna een jaar van kl*ten, mezelf overwonnen!!!!!!
Voor mij voelt het echt zo goed! Ik heb vanmiddag mn knol helemaal alleen, zelf uit t land gehaald!!!!!
Heb eindelijk eindelijk gewoon het draad open gedaan, erheen gelopen, de andere paarden weg ge kssst zonder zweep of wat ook, mijn paard gepakt (van achterin! jaa en ze liep ook nog 2 x voor me weg!!) Rustig ademgehaald, langs de andere paarden gelopen, en rustig het draadje weer open en dicht gedaan!
Ik stond buiten het hek en ik heb eerst toen minuten Bloos! Bloos! gestaan..
en daarna dacht ik : Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
IK heb haar opgehaald!!!!!! en ik was niet bang! eerst wel zenuwachtig maar toen ik merkte dat de Alfa merrie gewoon respect toonde en achteruit ging voor me kon ik haar zonder angst pakken!!!!!
Menn je wilt niet weten hoe blij ik ben!!
Eindelijk kan ik gewoon lekker in mn 1tje naar mn paard zonder smoesjes, zonder excuses, want ik haal haar gewoon op!!!!!!!!!!