Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:23

Ik rijd altijd met handschoentjes, gewoon omdat ik betere grip heb.
Ook krijg ik blaren, en niet omdat ik te veel druk heb hoor, want mijn paarden lopen heel los op hand. Heb vast een tere huid Vork

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:18

In de winter rijd ik sowieso met handschoentjes.
In de zomer ook wel is. Want anders krijg ik 'zweethanden' en glippen de teugels namelijk zo uit mn handen.
En als ik springteugels heb, daar krijg ik altijd blaren van

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:11

Ik heb egt een hele gevoelige huid,, en krijg snel blaren. Niet alleen op me handen, maar ook heel snel tussen mijn tenen (bij teenslippers) en op mijn hielen. Ook heb ik tijdens het paardrijden snel last van zweethanden, waardoor ik nog sneller blaren krijg. Daarom rijd ik altijd met handschoentjes.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:13

ik vind het gewoon fijner rijden, meer grip en niet zo'n last dat de teugels door me handen glijden. Het is maar net wat je gewend bent denk ik.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:15

Ik rij altijd zonder, behalve met wedstrijden.
Mijn handen zijn een al eelt, nooit blaren dus Clown .
Ziet er wel beetje stom uit, maar als ik handschoentjes koop zijn die naar 3 x kapot, & dan kost het me steeds geld.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:13

Om handschoenen nodig te hebben hoef je écht niet continu in een paardenmond zitten te rukken hoor? Als je handen warm worden schuurt het sneller en krijg je sneller blaren.
Ik rijd met handschoenen ja, en ik trek écht niet in m'n paard z'n mond.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:15

ik rij alleen met handschoenen op wedstrijdjes, als het koud is en als ik open wondjes op mijn handen heb (wat wel eens gebeurt). Vind beide wel prettig, maar zonder kan ik makkelijker belonen.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:05

Ik rijd altijd met handschoenen. Bij de minste vlaag wind krijg ik last van koude handen met als geolg pijnlijke handen.
De handschoenen die ikgebruik zijn super, gebruik ze elke dag en gaan ongeveer een jaar mee.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:08

Nou ik heb zomaar blaren op een of andere manier. Maar om nou te zeggen dat ik teveel druk op de teugels heb dat ook niet. En in de winter vind ik het fijner tegen de kou bijvoorbeeld.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:29

Ik rijd met handschoentjes omdat ik anders mijn handen kapot rijd. Knipoog
Vind ze gruwelijk irritant maar heb ze liever aan dan dat mijn blaren op mijn handen staan.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:00

ik heb ook een zachte hand, en al zou ik alleen maar aan een lang teugeltje rijden zou ik nog handschoentjes aan doen, gewoon omdat ik dat veel fijner vind

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:12

grip Lachen
Heb van die rubberen teugels met ribbeltjes.. en als je handen dan gaan zweten..

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:07

Ik rijd eigenlijk nooit met handschoentjes, behalve op wedstrijd en in de winter als het heel erg koud is.
Als ik ze aan heb vind ik het ook wel lekker zitten Ja

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:16

nou ik vindt met handschoentjes rijden irritant. met warm weer alles. maar ene kant het is wel handig tegen de blaren.
dus het is voor mij altijd even afwachten op welk paardje ik in de les wordt ingedeeld. is het eentje die best van trekken weet worden het toch wel handschoentjes(A)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:17

ik omdat ik anders zweethanden krijg en mijn paard soms de nijging heeft om opeens te trekken en dan heb ik zeker met zweethanden weinig grip.

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:26

ik rijd ook altijd met handschoenen:
1. omdat ik anders snel blaren heb
2. voor betere grip

Vroeger reed ik altijd zonder handschoenen, maar toen ik eenmaal gewend was om met handschoenen te rijden kon ik niet meer zonder.
als ik nu zonder handschoenen op mn paard zit, voelt dat heel onwennig en heb ik snel blaren tussen mijn vingers...

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:30

ik rijd meestal zonder handschoenen.
alleen als ik zeer veel met mijn handen in het wate rheb gezeten, dan is de huid van mijn handen vaak wel wat gevoelig.
verder draag ik op wedstrijden altijd handschoene, en als het heel koud is in combi met harde wind.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:36

Altijd met en waarom?
Omdat ik Psoriasis op mijn handen heb en als hij het dan in zijn hoofd krijgt om de teugels uit mijn handen te trekken.. Nee dat voorkom ik dat liever dan dat heel mijn handen open liggen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:38

Mensen die blaren krijgen, krijgen dat meestal omdat ze de duimen niet op de teugels zetten, zodat die door de hand getrokken kan worden door het paard, waar je eigenlijk gewoon met de hand met de beweging mee moet laten gaan (als die er is. Niet in alle gangen beweegt een paard het hoofd). Dit gaat al vanuit de schouder. Veel ruiters fixeren hun armen en dan gaat het dus mis.
ik zou die dus aanraden om eens te proberen wat fermer hun duimen (gebogen) op de teugels te zetten en niet hun armen te fixeren....

Overigens zijn handschoenen natuurlijk goed voor een betere grip (ook bij longeren), maar ze zijn in lessen en wedstrijden vooral om de instructeur/jury beter je handen te laten zien. Vandaar dat ze dan lichtgekleurd moeten zijn. Hier in Portugal hoort het bij les etiquette om handschoenen te dragen voor dat doel.

Ik rijdt zonder handschoenen, maar heb zeker geen eelt, ik heb gewoon geleerd de teugels beter in mijn hand te houden (met de duimen dus).

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:19

Hier ook alleen handschoentjes als het koud is.
Verder nergens last van

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:33

ik heb altijd handschoentjes aan. Ten eerste omdat ik nu op een manege rijd, en daar weet je nooit wat voor teugels je krijgt, die leren teugels zonder iets erop zijn erg glad als je zweethanden hebt.
Ten tweede krijg ik van teugels waar rubber doorgeweven is, of teugels met stopjes zo'n verschrikkelijke pijn in mijn handen. Zelfs met de lichtste druk doet dit al zeer als ik ze een uur vast moet houden. Snap dat dit voor mensen die het niet kennen onbegrijpelijk is, maar zelfs als ik teugels gewoon een uur vast zou houden (heb het nooit zolang geprobeert hoor), met lichte druk doet het zeer.
Wellicht dat je denkt dat lichte druk bij mij een halve paardenkop is, maar datis dus niet zo Knipoog
Nu doe ik het omdat die manegepaarden toch vaak moeilijk licht te rijden zijn vanaf het begin, en als ik dan in het begin een paard heb gehad dat wil hangen, is na een kwartier mijn vinger helemaal open en kan ik daarna niet meer rijden als hij wel licht word.

iljaa_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:04

ik heb de laatste tijd ook altijd handschoentjes aan ...
zit lekker en ik rijd op een manege en dan weet je nooit op welk paard je rijd ...
en ik heb al snel dat de teugels langzaam steeds langer worden als ik geen handschoentjes aan heb .. Koe Vork dan glijden ze uit me handen Tong uitsteken

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:58

Emma82 schreef:
Vroeger reed ik altijd zonder handschoenen, maar toen ik eenmaal gewend was om met handschoenen te rijden kon ik niet meer zonder.
als ik nu zonder handschoenen op mn paard zit, voelt dat heel onwennig en heb ik snel blaren tussen mijn vingers...

Heb dat ook. 't is ondertussen zo'n gewoonte geworden dat, wanneer ik zonder handschoenen moet rijden, voel ik mij precies niet volledig.... Blaren heb ik gelukkig wel net veel last van.. Knipoog

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:11

Ik rij eigenlijk altijd met handschoenen, en bij ons is het heel normaal eigenlijk. Longeren en rijden met handschoenen, want als je paard een keer een ander idee heeft als jij kan je hoe perfect je ook rijd, blaren op je handen krijgen. en na 1 keer de brandwonden over je hele hand vergeet je dat nooit meer, haha!

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:22

Ja het valt me de laatste tijd ook steeds meer op dat mensen voor iedere gelegenheid handschoentjes aantrekken!..
met buitenrijden op een makke pony enzo hartje zomer haha
ik vind het allemaal een beetje onzin,
ik heb het geprobeerd maar ik vind het verschrikkelijk!, zowiezo de warmte al. je krijgt er van die klamme handen van haha, maar ook is het moeilijk om je teugels soepeltjes in de hand te houden en zo nu en dan eens mee te geven enz.