Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijtje

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:59

Wat schatten veel van jullie het gewicht van je paard/pony hoog zeg Lachen

Mijn paard (zie profiel) is 1.63m en heb ik vorig jaar op de weegbrug gezet. Paard weegt 500kg.
Ik zou dan aan de 10% zitten voor hem.

Blijf het een rare richtlijn vinden Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:01

Ik vind het niet zo'n rare richtlijn.

En trouwens, om mijn beesten gezond te houden wil ik me wel aan de meest idiote richtlijnen houden... ook al komen ze me slecht uit Lachen

Het is echt zo he, dat de meeste paarden veel minder wegen dan de baasjes denken....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:04

Precies. Die van mij weegt ca. 350 kg (in de zomer neigt 'ie wat meer naar de 400 Bloos ), dus is het dan gek dat ik er niet een te zware ruiter op wil? Knipoog
Maar mensen denken als snel dat hij het wel kan hebben, maar daar denk ik anders over......

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:11

Nou, als ik uitga van 15% van mijn pony dan kom ik op 75 kg en dat red ik niet ga ik uit van 20% dan kom ik op 100 kg en daar zit ik weer ruim onder... ik vind het nog wel een flink verschil eigenlijk, die 5 % stelregel....

Eigenlijk vind ik het ook nogal krom aangezien er geen rekening gehouden wordt met de lengte van de ruiter... Ik bedoel, ik ben wél effe mooi 1.83m en dan kun je op je vingers natellen dat ik geen 50 kg weeg, tenzij ik erg ongezond zou zijn natuurlijk Lachen

Ik ben er ook van overtuigd dat iemand van 1.80m die 75 kilo weegt beter mee kan gaan in de bewegingen (en een dus minder storende factor is voor het paard) dan iemand van 1.50m en 75 kilo!!! Het gewicht blijft weliswaar hetzelfde en volgens de maatstaven is er sprake van gezonde belasting, maar feitelijk vind ik het wel degelijk een verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:25

Sorry barmat, maar dan pak je imo gewoon de richtlijn die jou het beste uitkomt Lachen
Overigens heb jij een tinker en mag je niet meer dan 12 - 13% wegen van het eigen gewicht van je paard. Ik snap dus werkelijk niet wat je met percentages van 15 en 20 doet, want die zijn op jou niet van toepassing. Kijk even bij http://www.buitenzinnig.nl koudbloed 1.

Natuurlijk wordt er geen rekening gehouden met de lengte van de ruiter! Die is pas interessant wanneer we het over "te lang voor je paard" hebben, en dat is bij volwassenen met paarden over het algemeen niet aan de orde Lachen

Maar of je nu 1.60 en 90 kilo of 2 meter en 90 kilo bent, maakt voor het paard natuurlijk niet uit. Het blijft gewoon een belasting van 90 kilo. Zo raar is die richtlijn dus niet. (ik wil ze toch allebei niet op een paard van 1.65 hebben)
Natuurlijk zal iemand van 1.80 die 75 kg weegt, beter mee kunnen gaan in de beweging dan de persoon van 1.50 en 75 kg.
Dan heb ik ook liever die van 1.80 op dat paard.

Maar omdat het hetzelfde gewicht is, maakt het voor de belasting niets uit.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:30

Yamcha - Dan zou ik met mijn 1.83m dus 60 - 65 kg max mogen wegen, inclusief zadel, en kleding en alle reutemeteut?

Nou, dat wordt een maandje of drie in hongerdieëten dan.... zal ik lekker gezond er uit komen zien kan ik je zeggen Haha!

Ik kom dan overigens ook uit op een BMI van om en nabij de 20, dus dat lijkt me niet gezond, en dan heb ik het nog over een gewicht schoon aan de haak, maar dan moet het zadel er nog af!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:32

Overigens noemde ik die richtlijnen omdat ik mij verbaas hoeveel verschil er in die 5% zit, niet omdat het mij zo uitkomt..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:37

Dat is idd heel apart ja, ik weet het. Verbaas me er zelf ook over.

Om op je eerste bericht in te gaan: Jups, je zou dan met je 1.83m, 60-65 kg max mogen wegen Ja
Klopt.

Ik zou er dan uit concluderen dat ik dan niet alleen te zwaar maar ook te lang ben voor mijn paard Lachen
Omdat ik namelijk als ik kleiner was, wél op een gezonde manier onder het maximum ruitergewicht zou kunnen zitten Lachen
Zo wordt de lengte toch niet buiten beschouwing gelaten Nerd

Maar die conclusie is aan jou, en ik weet dat je er commentaar genoeg op hebt gehad... dat wil ik ook bij jou laten.

Maar dit is hoe ik erover denk Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:37

ik weet dus niet hoe ik dat uitmoet rekenen ben bar slecht in procente. mijn haflinger weegt 455 kilo.
en ik 52 en ik ben 1.69.

maar mijn haflinger loopt dus niet meer met iemand die zwaarder dan 80 kilo weegt. hij gaat dan achteruit lopen of doet helemaal niks. ik heb hem te koop staan, en zeg er dat dus wel eerlijk bij mensen die komen kijken. opzich best een handig ding van hem!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:45

Yamcha - Ik denk dat je in de war bent met iemand anders: Ik heb namelijk nog nooit en te nimmer op bokt commentaar gehad over mijn lengte c.q. gewicht Haha!

Nu niet en ook niet toen ik nog 35 kg zwaarder was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:47

Dat kan idd Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:49

TessxSchatje schreef:
Maar als je dan kijkt wat wikibokt hier bijvoorbeeld als gewicht voor een haflinger geeft.. En als je dan z'n uiterste gewicht pakt, en dan met die 20% regel, zou een haflinger dus 120 kilo kunnen dragen? Haflinger z'n sterk maar zoerg?

Ja zeker weten, mijn merrie heeft absoluut geen probleem met mij. en ik ben ook iemand die over de 100 weegt.....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:52

Barmat schreef:
Eigenlijk vind ik het ook nogal krom aangezien er geen rekening gehouden wordt met de lengte van de ruiter... Ik bedoel, ik ben wél effe mooi 1.83m en dan kun je op je vingers natellen dat ik geen 50 kg weeg, tenzij ik erg ongezond zou zijn natuurlijk Lachen

Maar het gaat toch ook niet om WAT een paard op zijn rug draagt, maar hoeveel kilo's hij kan dragen zonder schade op te lopen?
Nou ja, het is lastig, want hoe we het ook wenden of keren: een paard is niet gemaakt om iets op z'n rug te dragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:54

Exact, het gaat om het aantal kilo's Lachen
Die hij kan dragen zonder schade, inclusief schade op de lange termijn. Dat je nu niets merkt, wil dus neit zeggen dat het niet schadelijk is.

Het wil alleen zeggen dat jij niets merkt Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:55

Maar als iemand met zijn lengte of bijzonder lenig postuur (niet mee geven of iets dergelijks) het paard hindert zal zo'n iemand zwaarder wegen dan iemand met hetzelfde gewicht die wel meegeeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:56

Dat een Tinker maar 12% van zijn eigen gewicht mag dragen, geloof ik echt helemaal niets van. Juist Tinkers zijn heerlijk sterk en kunnen een maatje meer hebben.
Mijn Tinker is 1.40m en men zegt altijd dat hij een tankie is. Ik weeg 68 kilo, dan zou ik dus ook te zwaar zijn? Voorheen woog ik bijna 90 kilo en toen kon hij me al makkelijk hebben, maar ik begrijp dat ik dus helemaal verkeerd bezig ben.....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:58

Zonder mezelf op te hemelen - ik ben enorm lenig en flexibel - ik zit enorm stil in het zadel en ben in staat alle bewegingen te volgen. Ik denk dat mijn Tinker mij liever op zn rug heeft dan een bonkende ruiter van 50 kilo die continu in de weg zit en tegen het ritme aan zit te bewegen, sorry dat ik het zeg Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:00

dat denk ik dus ook Barmat

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:01

Hier dus een foto van mij op Diablo. Zeg nou zelf, ik ben toch niet te zwaar voor zo'n paardje?

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:10

Diablo, ik denk dat jouw Tinker jou prima kan hebben, maar ik denk dat je te zwaar bent voor die van mij, die toch een stuk tengerder is. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:12

De richtlijn op de site van buitenzinnig is heel aardig. Voor ieder soort paard is een ander pecentage van toepassing. En vaak is dat niet de 20%.....

Daarnaast is het heel belangrijk hoe soepel de ruiter is. Liever een ruiter die net te zwaar is, maar goed in de beweging van het paard meezit, als een ruiter die nog 20 kilo zwaarder zou mogen zijn, maar het paard aan alle kanten in de weg zit.

Ook is het maar net hoe vaak het paard dat gewicht moet dragen. Een paard dat eens in de week iemand moet dragen die te zwaar is, en op andere dagen door lichtere ruiters getrained wordt, is een heel ander verhaal als een paard dat iemand moet dragen die te zwaar is, maar dagelijks enorme ritten maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:13

Diablo schreef:
Dat een Tinker maar 12% van zijn eigen gewicht mag dragen, geloof ik echt helemaal niets van. Juist Tinkers zijn heerlijk sterk en kunnen een maatje meer hebben.
Mijn Tinker is 1.40m en men zegt altijd dat hij een tankie is. Ik weeg 68 kilo, dan zou ik dus ook te zwaar zijn? Voorheen woog ik bijna 90 kilo en toen kon hij me al makkelijk hebben, maar ik begrijp dat ik dus helemaal verkeerd bezig ben.....

Ik ga dat eens uitzoeken... ik snap het ook niet helemaal moet ik zeggen.

Diablo: plaatje is mooi vind ik Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:15

Heb gister Hinde op de weegbrug gezet. hij woog 700 kilo volgens de brug (rond af op 20. weeg zelf ergens in de 60 dus ik vind het leuk kunnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:17

Hm volgens die 'schaal' kan mijn fjord (gelezen als ijslander2) 90 kilo hebben. Maar dat wist/dacht ik al, afvallen lukt alleen nog niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:40

oké hier even wat dingen:

Shet en IJslander zijn zéér vergelijkbaar qua bouw, korte, brede ruggen, zwaar gespierd, en stevige botten met veel massa.
Mogen daarom ook het maximale percentage dragen: 20%.

Gewicht grote shet wordt geschat op 200 kg (gaan we idd uit van een raszuivere shet, dus geen mixje, die wellicht ook lichter gebouwd is) kom je op 40 kg ruitergewicht.

IJslander wordt geschat op 350 tot 400 kg (idd lager dan ik had verwacht, maar dat blijkt vaker het geval) kom je uit op 70 - 75 kg ruitergewicht.
Ik vind het veel, want dit is dus een klein formaat IJslander van 1.30 tot 1.35.

Grote IJsco: 400 - 450 kg (ik vind het nog altijd verassend licht) mag 80 - 90 kg ruitergewicht dragen. Is dus een IJsco met een stokmaat van 140. Het zijn wel krachtpatsers zeg!!!

Haflingers (het oude type) eigenlijk hetzelfde verhaal. Ook harde botten (wel minder hard als shet en IJsco) daarom 16%

De botten en de lengte van de rug maken duidelijk heel veel uit, want... de warmbloeden mogen namelijk maar 12% van hun eigen gewicht dragen.

Nu is mijn vraag: wie heeft er ook anatomisch meer verstand van Tinkers als ik, en weet hoe dat zit met de botdichtheid (met welk type vergelijkbaar) en de lengte en breedte van de rug? Hoe zit het met de natuurlijke bespiering?
Ik wil die verschillen in percentages graag verklaren namelijk Lachen