3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zqw39

Re: 3 jarige al op wedstrijd.. Normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:07

De ene driejarige is de andere driejarige niet. Als het allemaal super ontspannen gebeurt en je soms een proefje rijdt zie ik geen probleem.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:46

runningkawa schreef:
ja...je zegt rare dingen Lachen
Niet elk paard is hetzelfde. Aan de hand loopt hij overa achter me aan.
Mijn paard ziet buiten ook spoken onder de man..maar een hindernis, hoe raar gekleurd of van vorm en hoe hoog ook, die nam hij altijd... raar zonder vertrouwen, denk je ook niet? Lachen

Soms word ik wat simpel met dat grondwerk gemeutel...gewone normale omgang, dat is ook een vorm van grondwerk...maar dat telt niet meer

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Eindelijk iemand die er net zo als ik over denk. Normale dagelijkse omgang en normale opvoeding is in mijn ogen het echte grondwerk.

De rest is voor mij leuk voor degene die er plezier in hebben....maar voor mijn gevoel het aan de haren er bij gesleept gekunsteld gedoe. Wel nuttig voor degene die (nog) niet weten hoe een paard communiceert etc., maar volkomen overbodig voor de band met je paard als je tussen de paarden bent opgegroeid, zoals ik.
Dan hoef je geen parelligames te doen om de band met je paard te versterken of om de verstandhouding te verbeteren...dan is die er gewoon door je eigen grondhouding en je dagelijkse omgang met het paard.

Let wel: mensen die dit leuk vinden om te doen...daar heb ik absoluut geen problemen mee. Maar altijd grondwerk te zien als de weg, de waarheid en het leven....nee...daar heb ik niks mee. Zeker niet als ik diezelfde mensen zie stuntelen in de dagelijkse dingetjes....dan leer je er dus ook nog niks van...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:48

Mijn paard is nu net 3 en een paar keer onder het zadel geweest.. Die gaat nu al 1 keer in de week mee voor 20 minuten tot half uurtje les... Dat is iedere week weg met de trailer enzovoort.. In oktober gaat hij zoals het er nu uitziet ook gewoon mee op concours.. Want hij laat nu al zulke fijne dingen zien, dat hij dan misschien wel op zijn sloffen een B proefje loopt.. Zo niet is ook niet erg.. Maar ik ben ervan overtuigd dat het wel heel goed voor hem is om zoveel mogelijk dingen te zien, dus ook om lekker op concours te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:04

Ooooh PSM, schandalig! Straks loopt hij bij de GGZ...
Nee flauw van me...
Ik heb de drukte met mijn jonkie vaak opgezocht, even te paard naar een wedstrijd in de buurt, even een rondje over het parkeerterrein, wennen ze er alvast mooi aan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:06

hihihi, ik dacht owh daar gaan we.. Maar nee Tong uitsteken Ik ben het helemaal met je eens hoor!!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:10

3 is wel vroeg.. Maar wedstrijden rijden op jonge leeftijd vind ik geen schandaal! Jong geleerd is oud gedaan. als het natuurlijk op een ontspannen nette manier gaat! Ene paard kan het gemakkelijk aan, de ander geeft aan er nog niet klaar voor te zijn.. Mijn paard is als 3,5 jarige beleerd en na een half jaar starte wij onze eerste wedstrijd..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:21

ik heb ook een 3 jarige en die gaat straks ook de dressuur concoursen in.
Op dit moment sleep ik haar ook gewoon mee in de trailer naar de clubles, en over 6 weken mag ze met een meisje een AA begeleidings Bixie proefje lopen aan de hand. ( Clown grote E pony op een Bixie.. maar goed)
gewoon ervaring opdoen, leren op andere plaatsen te komen, zelfstandigheid bevorderen etc.
ik denk dat je best met een ruim 3 jarige een keer een dressuur concours kan rijden, maar dat je er alleen heen moet gaan voor de ervaring en zeker niet voor de winst.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:41

De mijne is nu ruim 3 en die gaat terug de opfok in.
Als ze bijna 4 jr is komt ze uit de opfok, en wordt ze zadelmak gemaakt.
Alles op zijn tijd, ze moet nl nog langer mee! Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:15

Mexxuna schreef:
De mijne is nu ruim 3 en die gaat terug de opfok in.
Als ze bijna 4 jr is komt ze uit de opfok, en wordt ze zadelmak gemaakt.
Alles op zijn tijd, ze moet nl nog langer mee! Lachen

VERSTANDIG

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:18

tsja, sommigen kunnen niet wachten en rijden hun paard op 2 jarige leeftijd al in. ieder zijn eigen idee over hoe en wanneer inrijden. ik denk zelf dat je beter kunt wachten omndat een jong ingereden paard veel eerder rugproblemen krijgt omdat hij nog niet sterk genoeg is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:36

Wat ik het voordeel vind van een paard vroeg mee op wedstrijd pakken is dat ze het net zo gewoon vinden als het gewone rijden thuis. Mijn eerste paard is pas op zesjarige leeftijd gestart en dat bleef gewoon een drama qua kijkerigheid. Die was gewend op eigen terrein te lopen en zeker binnen (hadden we thuis niet) vond hij eng. Ik heb er nog een gereden die al zes was toen ze meeging en die stond kleddernat van het zweet en volkomen opgedraaid op de trailer en dan hadden we nog niks gedaan.
Als ik dat vergelijk met Wrangler, die is toen hij drie maanden zadelmak was meegegaan en kijkt eigenlijk nergens van op of om. Witte hekjes, bloembakken, juryhokjes, reclameborden, omroepsystemen, binnen of buiten, interesseert hem niks. Kun je ook gerust twee uur enkele reis meedoen met de trailer, hij vindt het allemaal wel gezellig en interessant. Die is veel wereldwijzer gewoon.

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:28

Mijn pony is net een paar dagen 4 en we willen in september een officieel wedstrijdje gaan rijden. (tussen eigen ras). Ze is al vaak op keuring geweest dus trailer, vreemd terrein en andere paarden al gewend. thuis kan ze best een b proefje lopen. dus waarom ergens anders niet. Het moet wel voor beide leuk blijven!! plezier komt op de eerste plaats... winstpunten komen vanzelf wel!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:02

Plezier is inderdaad heel belangrijk, en dan nog niet eens perse het plezier van de amazone maar eerder dat van het paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:03

zonder het plezier van het paard ben je nergens.................

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:04

pff als ik hier rond kijk op bokt gaan sommigen wel écht snel met hun paard Boos!
de mijne is nu vandaag voor de 4de x OHZ geweest en ik stap er alleen nog maar met en dat ga ik nog wel zeker 10x zo doen
terwijl anderen op bokt bij de 4de x draven en galoperen Bloos!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:15

Leentje, het te snel willen heeft niets met dit topic te maken.
Ik vind juist dat je paarden mee kunt nemen zonder dat je te snel gaat. Wie zegt dat de 3 jarige op concours dagelijks gereden worden? Wie weet loopt hij 2x in de week 20 minuten, gaat hij nu een paar keer mee en krijgt bijv na de eerste ervaringen weer vakantie. Dat zou namelijk mijn voorkeur hebben.
Relatief jong mak maken, dan vrij om te verwerken voor enkele maanden en vervolgens het jaar erop een stuk zelfverzekerder verder op pakken.

Los daarvan: Het alleen stappen voor de eeste keren met inrijden is trouwens niet zo mijn ding. Ik vind het belangrijk dat een paard al snel leert 'naar voren' te gaan zodat je bij evt problemen ook makkelijker het ook beter voorwaards kunt oplossen. Maar het is wel afhankelijk van het paard trouwens.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-05-08 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:17

@ Leentje, sommige paarden worden alleen maar stront vervelend van 10 keer stappen... Dus jah iedereen doet het zoals hij dat wil.. En ik vind dat je dat ook zo moet laten..

Mijn 3 jarige die waaarschijnlijk mee gaat in Oktober omdat het dan pas mag wordt ook met die wedstrijd erbij echt niet meer dan 3 keer in de week gereden hoor!! Ik vind het inderdaad not done als omdat JIJ wedstrijden wilt rijden je PAARD dan maar 6 keer in de week moet lopen met zijn 3 jaar.. Dat vind ik gewoon echt niet eerlijk.. HIj kan er ook niks aan doen dat jij zo graag op concours wilt!!!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:25

@ Sizzle, Ik ben het volledig met jou eens.
Als je een jong paard vaak van huis laat gaan leren ze veel meer.

Ik rijd een 3,5 jarige en een 6jarige.
de 6jarige heeft veel meer wedstrijdervaring maar de 3,5 jarige kijkt nergens naar.
Ik neem hem elke week mee naar mijn les en de startkaart ligt al een tijdje thuis klaar, maar eerst wil ik de hulpen nog beter bevestigd hebben *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:30

Zanda is ook terug de wei op gegaan, is nu bijna 4 en kent nog weinig..was echt een kleuter in de kop en ook nog lang niet uitgegroeid.

Kawa sprong met zijn 4 B, was na 2 maanden zadelmak ook B proef klaar.
En daar reed ik 3x in de week 20 min op. Meer niet.
Toen hij Z liep 3 keer in de week een half uur en met de les 1x in de 2 weken 3 kwartier.

Je hoeft geen uren te rijden om een paard wat aan te leren.
En mensen kunnen ook niet begrijpen dat je per paard kunt kijken.
Dus roepen alleen maar zonder verder ervaring en verder te kijken dan hun neus lang is dat het slecht is als er een jonger paard op concours komt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:08

Leentje_ schreef:
pff als ik hier rond kijk op bokt gaan sommigen wel écht snel met hun paard Boos!
de mijne is nu vandaag voor de 4de x OHZ geweest en ik stap er alleen nog maar met en dat ga ik nog wel zeker 10x zo doen

als ik bij de merrie allee gestapt zou hebben, zou ze na die 10 x veel te slim zijn om harder te werken. Hoefde ik écht niet te verwachten. Zolang die bezig bleef, naar voren was het goed. 7-jarige hetzelfde, blijf ik stappen dan verveeld ze zich, laat ik haar een 20 min - half uurtje werken en houd ik haar bezig geen problemen met haar. Evenals springen, kun je nog meer met haar doen, is ze súpr te rijden. Op wedstrijd is ze ook goed te rijden, ze ziet vanalles, kan d'r lekker bezig houden en ze wordt steeds wat meer bom-proof. Fijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:12

Een kundig ruiter voelt snel genoeg aan of het paard meer of juist minder werk aankan.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat jonge paarden inderdaad na een aantal keren alleen maar stappen, strontvervelend kunnen worden. Tijdens de opleiding moet je ze wel bezig houden. Vaak is het zo dat bij een jonkie, als hij een kunstje eenmaal door heeft, je een nieuw kunstje moet toevoegen, om verveling tegen te gaan.
In paardentermen, als de stap goed aanvoelt, overgaan tot draven en tempowisselingen. Dan vervelen ze zich ook niet zo snel en het is alleen maar fijn voor het paard als je afwisselt, en vooral aan het werk zet. Santigo geeft daar ook een goed voorbeeld van en ik kan het alleen maar beamen.

Verder is het niet nodig om voor een simpele B-proef er zes dagen in de week op te kruipen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:09

ik heb er ook ruim 2 maanden over gedaan vanaf de eerste keer erop voordat ik het eerste galopje heb gedaan met mijn merrie.
Vond haar nog te zwaar met sturen in de draf, en pas toen ik op mijn zit haar terug kon rijden ben ik korte stukken galop gaan doen.

dus ik zou ook niet weten hoe ik mijn 3 jarige binnen zeer korte tijd B waardig zou moeten krijgen wat ik soms tegenkomen Nagelbijten / Gniffelen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:30

Santigo_ schreef:
Leentje_ schreef:

als ik bij de merrie allee gestapt zou hebben, zou ze na die 10 x veel te slim zijn om harder te werken. Hoefde ik écht niet te verwachten. Zolang die bezig bleef, naar voren was het goed. 7-jarige hetzelfde, blijf ik stappen dan verveeld ze zich, laat ik haar een 20 min - half uurtje werken en houd ik haar bezig geen problemen met haar. Evenals springen, kun je nog meer met haar doen, is ze súpr te rijden. Op wedstrijd is ze ook goed te rijden, ze ziet vanalles, kan d'r lekker bezig houden en ze wordt steeds wat meer bom-proof. Fijn toch?

jep,
maar hoe dan ook als ze strontvervelend worden kun je wel eens iets meer doen
maar ze moeten ook leren dat als je vraagt om te stappen dat het dan stappen is, vervelend of niet

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 06:53

Urielle schreef:
Wat ik het voordeel vind van een paard vroeg mee op wedstrijd pakken is dat ze het net zo gewoon vinden als het gewone rijden thuis. Mijn eerste paard is pas op zesjarige leeftijd gestart en dat bleef gewoon een drama qua kijkerigheid. Die was gewend op eigen terrein te lopen en zeker binnen (hadden we thuis niet) vond hij eng. Ik heb er nog een gereden die al zes was toen ze meeging en die stond kleddernat van het zweet en volkomen opgedraaid op de trailer en dan hadden we nog niks gedaan.Als ik dat vergelijk met Wrangler, die is toen hij drie maanden zadelmak was meegegaan en kijkt eigenlijk nergens van op of om. Witte hekjes, bloembakken, juryhokjes, reclameborden, omroepsystemen, binnen of buiten, interesseert hem niks. Kun je ook gerust twee uur enkele reis meedoen met de trailer, hij vindt het allemaal wel gezellig en interessant. Die is veel wereldwijzer gewoon.

Ik wil hier even op reageren vanuit mijn eigen ervaringen op de handelsstal/fokkerij.
Ik kreeg daar ook wel eens oudere paarden zadelmak te maken (gust gebleven fokmerries bijvoorbeeld, of fokmerries die toch de sport in gingen, omdat de nakomelingen tegen vielen).
Mij is opgevallen dat de oudere paarden JUIST vaak wat lastiger zijn, omdat veel nieuwe indrukken op jonge leeftijd vermeden zijn (of er niet van gekomen zijn).
Dus wat jij beschrijft met die zesjarige zou in mijn ogen juist kunnen komen, doordat er als drie- of vierjarige geen ervaring mee opgedaan is.
Jong geleerd is in mijn ogen nog steeds oud gedaan... Maar wel op de juiste manier, met de juiste dosering en als je merkt dat het te veel wordt voor het paard, ook gas terug kunnen nemen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:25

Leentje: Dat paard luisterde zeker, stappen = stappen, draf = draf en galop = galop, wanneer ik dat zeg. Maar dan nog, Ze was slim genoeg om te weten dat galop een stuk harder werken is dan stap. Ze werd een kwartier á 20 min gereden, incl in- en uitstappen. let wel; stappen. Ze moest een paar rondjes draf, links- en rechtsom, en als ze een rondje rondging in galop, waren we al blij en werd ze beloond. Tuurlijk, niet teveel ineens, en ze hefde ook nog niet de eerste keer meteen te draven of galopperen. Welde 2e keer draven, na een week een galopje proberen. Kleine stukjes, naarmate we verder kwamen in training, steeds wat verder.
Om even helemaal on-topic te gaan: dit paard was dus bang vooralles wat 'nieuw' is. Nieuwe bak, binnen naar buuiten, buiten naar binnen, hekjes, andere bodem, noem maar op. Ik zou haar dus na 3 maandjes graag meneemen op wedstrijd, 1 proefje rijden, laten zien dat het allemaal normaal is en niet bijt.
Ik heb tevens met een 3-jarige een oefenparcoursje gesprongen, geen meter, een paar cm. Deze pakte het allemaal goed op, was niet bang voor alles.

Begin je pas op latere leeftijd met wedstrijden en nieuwe dongen ontdekken, zijn ze zo gewend aan hun vertrouwde omgeving, dat alles eng en des te lastiger wordt. Laat je ze er vroeg aan wennen, op een normale manier, zijn ze alleen maar fijner. Wat Polly2 zegt: jong geleerd is oud gedaan.