Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:34

Ja dit is allemaal opgelost. Ik reageer ook niet op de TS maar op wat andere mensen zeggen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:37

Nee, geef toe dat de situatie niet helemaal duidelijk is, maar als een paard gewoon met het hoofdstel achter een haak blijft hangen dan zie ik niet zo snel een verwijtbaar handelen van deze of gene.

Ik zie de aanspakelijkheid nog niet zo erg. Dat is wel een vereiste wil een verzekeraar uitkeren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:43

Klopt, ik zie dat in dit geval ook niet. Knipoog Mede door de omschrijving van het gebeurde.
Maar dat mensen roepen dat ze blij mag zijn dat de bijrijdster eerlijk is geweest, het haarzelf ook had kunnen gebeuren etc, vind ik ook niet op gaan. Lachen

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:53

Ik vind het netjes op gelost zo! En ook eerlijk van de ouders!

Van mijn vorige vz pony was het zadel keer stuk (de riempjes lieten wat los). Hier heb ik aan mee betaald.

Verder nooit wat kapot gegaan, alleen mijn eigen hoofdstel, en dat is toen gratis gerepareerd omdat het onder garantie viel...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:50

Netjes opgelost zo.
Fijn ook dat je weet dat je verzorgster eerlijk is en ook de ouders bereid zijn mee tebetalen als er iets stuk is gegaan.
Persoonlijk had ik het op mijn kosten laten repareren of als het kan natuurlijk via de verzekering.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:57

Mooi opgelost zo. Lachen

En wees heel blij dat ze zo eerlijk is geweest. Het is natuurlijk niet leuk, maar dat soort dingen kunnen je zelf ook overkomen...

Ik heb geen bijrijdster meer, maar mijn vorige bijrijdster betaalde gewoon maandelijks een bijdrage wat ik in een potje stopte om spullen voor te halen/repareren.

Heleboel mensen vinden dat een bijrijder niet hoeft te betalen omdat ze jou een dienst verlenen om je paard te verzorgen/bijrijden, en daar is natuurlijk wat voor te vinden.
Maar mede door dit soort dingen vraag ik wel een bijdrage, omdat ze ook alle spullen (inclusief trailer!) mocht gebruiken en ik heb ook niet de goedkoopste spullen.

Ze had een keer per ongeluk de zweet deken om laten zitten die de pony toen heeft stukgetrokken. Ongelukje, kan gebeuren. Maar ik heb wel een potje om een zweetdeken te kopen of te laten repareren en hoef dus niet bij haar aan te kloppen voor geld.
Singelstoten van het veelzijdigheidszadel wat ze gebruikten heb ik toen ook laten vervangen omdat ik wel wil dat ze veilig kan rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:18

LDRD schreef:
Nee, geef toe dat de situatie niet helemaal duidelijk is, maar als een paard gewoon met het hoofdstel achter een haak blijft hangen dan zie ik niet zo snel een verwijtbaar handelen van deze of gene.

Ik zie de aanspakelijkheid nog niet zo erg. Dat is wel een vereiste wil een verzekeraar uitkeren.

Wanneer keert een verzekering dan wel uit?

Als je iets expres doet, dan keert de verzekering niet uit toch?
Nu is er sprake van dat per ongeluk iets kapot gaat omdat het paard bij een haak heeft kunnen komen (lijkt me dat je hier toch goed op moet letten dat dit niet gebeurd, het paard heeft niet zichzelf bij een haak neergezet, hij stond immers op stal en werd nu gezadeld.) en dan zouden ze ook niet uitkeren?

Voor welke situaties ben je dan wel verzekerd?

en verder:
Ik wordt een beetje flauw van de dankbaarheid die eigenaren moeten tonen aan bijrijdsters volgen sommigen.
De bijrijdster rijd een paard, gratis, of tegen een kleine vergoeding, heeft dus goedkoop een rijpaard tot haar beschikking, in sommige gevallen alsof het een eigen paard is, voor een bepaald aantal dagen per week en met minder verantwoordelijkheden dan de eigenaar.

De eigenaar biedt dat aan in ruil voor een vergoeding, in ruil voor wat hulp, of in ruil voor vrije tijd voor de eigenaar.
Als je dan de spullen van de eigenaar mag gebruiken, vind ik dat je daar goed op moet passen en als je iets kapot maakt of kwijt raakt, moet zorgen dat het weer opgelost wordt. Misschien moeten eigenaren massaal hun paard met vakantie de wei op sturen, dan maar niet een bijrijdster?
Of iedereen zijn eigen spul laten betalen... (gebeurd nu ook regelmatig)

Als ik sommige reacties dan lees, dan vind ik het echt absurd hoe makkelijk er gedacht wordt over andermansspullen...
Als dit de normen en waarden zijn die tegenwoordig normaal zijn, dan kijk ik dus wel uit om mijn spullen nog eens uit te lenen!

Iemand die mijn trailer gebruikt (gratis, of tegen kleine vergoeding) en dan zegt: ik geef liever een vergoeding, want als er dan wat stuk gaat heb ik er geen last van... Mooi is dat!
Iemand die mijn zadel gebruikt om op mijn paard te rijden, legt het zadel binnen bereik van mijn paard en mijn paard bijt erin: sorry, maar het is jouw eigen paard hoor, dus de schade is voor jezelf... Of legt het op de grond en er komt een snee in het leer...

Tuurlijk richt je een schade niet expres aan, daar ga ik vanuit. Van het goede van de mens. Maar daarom kan je nog wel schade aanrichten! En daarom moet je die schade nog wel herstellen! Maar goed, ik houd er maar mee op, want ik erger me hier teveel aan...

Niet aan dit meisje en het ongelukje, maar wel aan sommige reacties...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:28

joyce B schreef:

Nu is er sprake van dat per ongeluk iets kapot gaat omdat het paard bij een haak heeft kunnen komen (lijkt me dat je hier toch goed op moet letten dat dit niet gebeurd, het paard heeft niet zichzelf bij een haak neergezet, hij stond immers op stal en werd nu gezadeld.) en dan zouden ze ook niet uitkeren?

De verzekering waar iedereen op doelt is de AVP = aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
De naam zegt het al, deze dekt schade waarvoor je aansprakelijk bent. Niet meer en niet minder. Ben je aansprakelijk (en heb je een schadevergoedingsverplichting) dan keren ze uit, ben je niet aansprakelijk dan keren ze niet uit.

Denk eraan dat het basisprincipe in Nederland nog altijd is: ieder draagt zijn eigen schade tenzij......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:01

joyce B schreef:
Iemand die mijn zadel gebruikt om op mijn paard te rijden, legt het zadel binnen bereik van mijn paard en mijn paard bijt erin: sorry, maar het is jouw eigen paard hoor, dus de schade is voor jezelf... Of legt het op de grond en er komt een snee in het leer...

Dan is dat slordigheid, immers het zadel kan gewoon weggehangen worden. Maar stel jouw paard slaat achterover met zadel op en daardoor is het zadel beschadigd, dan heeft de verzorgster het ook gedaan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:10

Ik vind dat ts het zo heel goed heeft opgelost! Door niet boos te worden en haar het hoofdstel me naar huis te geven voor overleg met de ouders geef je het meisje zelf de kans erover na te denken hoe het op te lossen met inspraak van de ouders.

Ik denk dat het meisje hiervan heeft geleerd, zonder dat er boos op haar is geworden of dat ze bang is geworden ofzo. Doordat je het zo oplost voorkom je dat er in het gevolg wel tegen je gelogen wordt over kapotte spullen!!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:35

joyce B schreef:
Ik wordt een beetje flauw van de dankbaarheid die eigenaren moeten tonen aan bijrijdsters volgen sommigen.
De bijrijdster rijd een paard, gratis, of tegen een kleine vergoeding, heeft dus goedkoop een rijpaard tot haar beschikking, in sommige gevallen alsof het een eigen paard is, voor een bepaald aantal dagen per week en met minder verantwoordelijkheden dan de eigenaar.
De eigenaar biedt dat aan in ruil voor een vergoeding, in ruil voor wat hulp, of in ruil voor vrije tijd voor de eigenaar.
Als je dan de spullen van de eigenaar mag gebruiken, vind ik dat je daar goed op moet passen en als je iets kapot maakt of kwijt raakt, moet zorgen dat het weer opgelost wordt.

Ik snap wat je bedoelt alleen gaat dat natuurlijk niet zo makkelijk.
Als je het hebt over een halstertouw die kapot is en nieuw gekocht moet worden is het wat anders maar als mijn bijrijdster mijn zadel zou slopen dan gaat het over hele andere bedragen.
Persoonlijk ben ik van mening dat je dat risico neemt als je een bijrijdster neemt.

Citaat:
Als ik sommige reacties dan lees, dan vind ik het echt absurd hoe makkelijk er gedacht wordt over andermansspullen...
Als dit de normen en waarden zijn die tegenwoordig normaal zijn, dan kijk ik dus wel uit om mijn spullen nog eens uit te lenen!
Iemand die mijn trailer gebruikt (gratis, of tegen kleine vergoeding) en dan zegt: ik geef liever een vergoeding, want als er dan wat stuk gaat heb ik er geen last van... Mooi is dat!

Het is misschien niet leuk om te horen maar ik geef die mensen wel gelijk.
Natuurlijk klinkt het wat hard op de manier waarop jij het nu beschrijft maar ik heb geen trailer omdat ik het geld er niet aan uit wil geven (mede ook omdat ik die trailer zeer weinig ga gebruiken).
Als er dan mensen zijn die hun trailer tegen een vergoeding uitlenen is dat mooi mee genomen op dagen dat je een trailer wilt/moet gebruiken.
En als er dan wat stuk gaat...tja...(ligt natuurlijk aan de situatie enzo) maar dan is het idd niet mijn probleem meer. (en dat wil niet zeggen dat ik dan niet bereid ben mee tebetalen)
Als je een trailer huurt bij een bedrijf moet je borg betalen en als er iets stuk is ben je je borg kwijt.

Citaat:
Tuurlijk richt je een schade niet expres aan, daar ga ik vanuit. Van het goede van de mens. Maar daarom kan je nog wel schade aanrichten! En daarom moet je die schade nog wel herstellen! Maar goed, ik houd er maar mee op, want ik erger me hier teveel aan...

Nogmaals, ik snap je mening maar nog steeds denk ik dat als je niet wilt dat je schade aan je spullen oploopt door een ander dan moet je er voor zorgen dat je spullen niet binnen het bereik liggen van andere mensen Haha!

Sommige verzorgsters kiezen juist voor een verzorgpaard zodat ze niet de kosten van een eigen paard hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:41

joyce B schreef:
LDRD schreef:

en verder:

Als je dan de spullen van de eigenaar mag gebruiken, vind ik dat je daar goed op moet passen en als je iets kapot maakt of kwijt raakt, moet zorgen dat het weer opgelost wordt. Misschien moeten eigenaren massaal hun paard met vakantie de wei op sturen, dan maar niet een bijrijdster?
Of iedereen zijn eigen spul laten betalen... (gebeurd nu ook regelmatig)

Niet aan dit meisje en het ongelukje, maar wel aan sommige reacties...

Ik denk dat die dankbaarheid naar beide zijden even groot mag zijn. De bijrijdster heeft evenveel baat bij zo'n deal als de eigenaar. Wanneer je tenminste evenveel energie en tijd in het dier investeert. Beide mogen in dat geval dus in gelijke mate dankbaar zijn voor een goede samenwerking.
Maar vaak zit het scheef, en soms ligt dat aan de bijrijdster die haar afspraken niet nakomt of laks blijkt te zijn.
Maar heel vaak is het ook de eigenaar die het dier verwaarloost, en het dier mag dan vaak allang blij zijn dat er iemand komt....
Die situaties zijn vaak niet zo eenduidig.
Dat je samen de verantwoordelijkheid draagt, lijkt me echter vanzelfsprekend.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:01

sporter schreef:
Ik zou even afwachten wat de ouders er van zeggen, als die het vergoeden prima. Mocht dat niet het geval zijn en het hele bedrag op je bijrijdster terecht komen dan zou ik even overleggen en mischien ieder de helft betalen of zo

Mee eens zou ik ook doen !