Indoor Brabant, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Re: Indoor Brabant, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:48

volgens mij heb ik bij het losrijterrein alleen de ruiters zonder cap gezien die aan het trainen waren, dus niet voor de wedstrijd. En ik denk dat ze daar weinig van kunnen zeggen. En grooms stappen op andere wedstrijden ook weleens zonder cap op het paard.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:52

Tja, niet te begrijpen...
Mijn moeder zou dit topic trouwens eens moeten zien: Ik, die mijn hele leven al smoezen aan het verzinnen was waarom ik die cap toch maar niet op deed.....
Maar het was gewoon even een kwestie van de knop omzetten (en een beeetje een leuk model cap Bloos !) en ik voel me er prima bij!
Ben sinds ik besloten heb onvoorwaardelijk MET cap door het leven te gaan trouwens al twee keer keihard op mijn hoofd geland tijdens het rijden, dus was geen onverstandige zet!
Als ik die cap niet op gehad zou hebben zat ik nu niet zo leuk te typen! Dus op het goede moment de switch gemaakt, voel me nu niet safe als ik hem niet op zou hebben, denkend aan de landingen head-first!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:56

cinny1; dat wanneer je soepeler bent, je wel zonder cap kunt heb je mij nooit zien zeggen! Dat je dat er uit op kunt maken met een beetje creatief lezen is iets anders, maar niet wat ik ermee bedoelt heb.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:00

Brittkitt: dat snap ik ook wel.
Waar het mij omgaat is dat ik een beetje simpel wordt van het belerende toontje dat er inmiddels in dit topic is ontstaan. Ik blijf er bij dat het een ieder zijn eigen volwassen keuze is. Nogmaals ik heb helaas al meerdere voorbeelden gezien van letsels juist ontstaan door het dragen van een cap. En dan heb ik het inderdaad over rolstoelen enz.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:03

Sizzle schreef:

Niet op de gemiddelde manege MET veiligheidscertificaat in ieder geval waar ik ze tegenkom.
Iedereen moet een cap op, behalve de voltige les want een cap is zo zwaar en onhandig Gestoord
Ik vind het allemaal best, maar inconsequent is het tot en met.

Hier hebben ze wel allemaal een cap op Ja zelfs die meiden van Sneekes die internationaal meedraaien trainen gewoon netjes met helm.

Ik dacht dus dat dat gebruikelijk was Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:05

Maar was het in die gevallen dan waarschijnlijk niet nog een tikje erger geweest wanneer zij geen cap op hadden gehad?

Ik snap dat je met cap enorm letsel kan oplopen en dat nekletsel nou eenmaal niet te beperken is of juist kan gebeuren door het dragen van een cap. Maar ik zie meer mensen die danken op hun knietjes dat ze een cap ophadden dan dat ik mensen ken die voor de rest van hun leven balen dat ze er wél een ophadden. Zolang er van die eerste groep meer zijn hou ik m lekker op.
Liefst natuurlijk een cap die een beetje wordt aangepast zodat ook nekletsel beperkt wordt, maar dan kan je volgens mij niet meer bewegen Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:10

Ik draag wel een cap omdat ik paarden van een ander rij. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dar enger dan zonder cap. Ik heb namelijk sinds de invoer van de veiligheidshelm nooit meer een cap kunnen vinden die past.
Bij elke bok of stop hangt mijn maatje 53 weer in mijn nek of in mijn ogen. Probeer ik maat 52 (kindermaat) dan heb ik aan de zijkant ruimte (die zijn ronder). Verstelmechanismen op zijn strakst gaan na 1x al kapot en doen zeer.
Ik heb echt geen uniek hoofd dus het probleem zal vaker voorkomen. Cap verplicht: prima maar dan wel de crosshelmen die ook meer bescherminggeven van het achterhoofd, geen klepje hebben en in veel meer maten te verkrijgen is. Verplicht stellen van ondingen waar je niets meer dan hoofdpijn van krijgt vind ik echt onzin. Dan vind ik de bodyprotector logischer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:11

Wij dragen hem alleen in de marathon verder nooit

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:13

ik ben denk ik heel wat bewuster bezig met veiligheid en bescherming dan het overgrote deel van de Nederlandse ruiters (aangezien ik sgw rijd) maar van die betutteling word ik helemaal simpel.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:14

Nee, volgens de artsen had het beter geweest als deze mensen geen cap op hadden gehad. En daarom blijf ik er bij dat het ieder zijn eigen volwassen verantwoording is.

Zal inderdaad niet meevallen om een cap te creeeren die dan ook nog comfortabel is, de gemiddelde cap is nu al niet comfortabel Bloos! .

Sizzle: ik heb hetzelfde probleem Haha! waardeloos he, zo'n klein koppie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:26

cinny1 schreef:
Nee, volgens de artsen had het beter geweest als deze mensen geen cap op hadden gehad. En daarom blijf ik er bij dat het ieder zijn eigen volwassen verantwoording is.

Zal inderdaad niet meevallen om een cap te creeeren die dan ook nog comfortabel is, de gemiddelde cap is nu al niet comfortabel Bloos! .

Sizzle: ik heb hetzelfde probleem Haha! waardeloos he, zo'n klein koppie

Pff nou. Toen ik nog lang haar had schoof ik hem nog over mijn elastiek van mijn staart dan bleef hij nog klemmen (ook heeeeeel veilig Clown )
Maar nu heb ik kort haar en ik maak me nu al zorgen over mijn komende wedstrijd hoe ik na elke sprong mijn cap weer moet corrigeren. Boos!
Gelukkig mag ik hier in de dressuur ook gewoon in de laagste klasse met hoedje.

Ook is mijn hoofd al helemaal gaar na 2 paarden rijden, laat staan als je zo'n profi bent die er 10 per dag doet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:28

Lielle schreef:
ik ben denk ik heel wat bewuster bezig met veiligheid en bescherming dan het overgrote deel van de Nederlandse ruiters (aangezien ik sgw rijd) maar van die betutteling word ik helemaal simpel.

Kijk dat bedoel ik nou.
Dat je kinderen iets verplicht oke, maar ik ben volwassen weet zelf wel wat ik doe.
Je mag verdorie onveilige seks hebben, maar niet in de buurt van een paard zonder helm

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:29

Gelukkig pas ik maat 54 nog precies.
Ik vind de crosshelmen nog lelijker dan de gewone caps hihi, maar misschien is het wel iets voor gewoon thuistrainen. Al zijn ze wel geweldig duur volgens mij. Heb nu cap van HH en die past me prima, ware het niet dat ie ietsjes is uitgelubberd vanbinnen en dus soms wat te groot is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:31

Sizzle schreef:
Maar nu heb ik kort haar en ik maak me nu al zorgen over mijn komende wedstrijd hoe ik na elke sprong mijn cap weer moet corrigeren. Boos!

een crosshelm zit echt super, evt met hoes capcondoom om de klep na te bootsen.

Volgens mij kostte de mijne zo'n 100 euro, de goedkoopste was 77 euro zag ik. Cover erbij voor 10 euro en klaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:34

Lielle schreef:
Sizzle schreef:

een crosshelm zit echt super, evt met hoes capcondoom om de klep na te bootsen.

Volgens mij kostte de mijne zo'n 100 euro, de goedkoopste was 77 euro zag ik. Cover erbij voor 10 euro en klaar.

Zat ik ook al aan te denken, maar zijn die niet nog warmer? Ik zou het liefst iets van een endurance cap hebben, maar die passen doorgaans niet.
STel je voor dat Anky ook een moeilijk hoofd heeft, komt ze binnenkort de ring in met een crosshelm met roze stipjes hoesje Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:36

ze zijn best warm idd, maar voor een wedstrijd of training prima te doen. Gisteren ruim anderhalf uur gedragen (samen met bp trouwens) en nergens last van.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:37

Dat valt nog best mee, mijn cap was ook €100,- (nieuw, dat was die van mij niet Clown )

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:39

hahahaha hebben we het over de veiligheid en nu blijkt dat we "allemaal" met een verkeerde/slecht passende cap aan het tobben zijn

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:40

Bij sgmw staat alleen dat je een goedgekeurde helm in de marathon moet dragen
Niet door wie hij goedgekeurd is of wat dan ook.
Als ik zeg hij is goed is hij dus goed,
Reserve wereldkampioen 4span pony heeft petjes op met daaroverheen een soort motorhelm.

edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 31-03-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:42

HAHAHA dus als ik hem goedkeur is het goed?!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:43

In het algemeen wedstrijdreglement staat volgens mij omschreven dat helmen het EN-1384(?) keurmerk moeten hebben. Dat zou dan ook voor het mennen gelden.

Het zal mij boeien wie er wel of niet een cap opzet, ik zet hem zelf wel op, heb mijn hoofd nog hard genoeg nodig de rest van mijn leven. Wat een ander doet moet die persoon lekker zelf weten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:45

Discilpine reglement mennen staat alleen goedgekeurde helm, verder niets...
Zou je nu kunnen zeggen dat het alg wedstrijdreglement dat overruled.
Maar als deze jongens er dus niet mee rijden heb je het zelfde geval als op indoor brabant..
Niet aan ij om er iets over te zeggen, ook dat is eigen verantwoording.
Wij doen het goed..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:51

Echwel schreef:
Ik heb inmiddels bijna ieder botje in mijn lichaam gebroken en daar helpt geen helm tegen...
Dat je het met een cross/aangespannen marathon op hebt kan ik helemaal inkomen
dat deed ik al voor het verplicht was, maar de dressuur ach....

ieder botje heb je misschien al wel eens gebroken maar je kan ook wel eens goed hard op je hoofd vallen, dan mag je in de meeste gevallen wel dankbaar zijn dat je die helm op heb gehad .. bedoel zeg nooit, nooit dat je eens goed hard met je hoofd op een hek vald..
Ik heb in de 13 jaar rijervaring nog nooit er zo hard afgevallen dat ik iets heb gebroken/gekneust .... moet ik dan ook maar zeggen dat ik zonder cap ga rijden ? voor het zelfde geld schrikt mn paard morgen zo erg dat ik met mn hoofd op het hek lig zonder cap 'want mijn paard doet toch nooit wat verkeerd' dat risico wil ik niet nemen. Een cap is niet voor niks verplicht en dan ga ik dr ook niet eigenwijs zijn 'omdat mijn paard toch nooit wat verkeerd doet' ze hebben de regel toch niet alleen aangeschaft voor alleen de wat hetere paarden ? Nee , voor iedereen en dat is met een reden dat doen ze niet zomaar voor de lol.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:02

Echwel schreef:
Discilpine reglement mennen staat alleen goedgekeurde helm, verder niets...
Zou je nu kunnen zeggen dat het alg wedstrijdreglement dat overruled.
Maar als deze jongens er dus niet mee rijden heb je het zelfde geval als op indoor brabant..
Niet aan ij om er iets over te zeggen, ook dat is eigen verantwoording.
Wij doen het goed..

maar met een goedgekeurde helm kan je zo veel bedoelen, maar denk toch echt dat ze met een goedgekeurde helm een helm bedoelen die het keurmerk EN1384 hebben.
Zo kan je elk ding wel verdraaien lijkt mij Lachen

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:48

Mensen,

Wat zijn we nu allemaal aan het afdwalen...
Het gaat er allemaal gewoon om dat vele manegebedrijven etc verplicht een veiligheidscertificaat moeten hebben om wedstrijden te kunnen organiseren.
Ik weet dat het geldbedrag dat deze bedrijven moeten betalen per jaar echt een behoorlijk bedrag is!!
Het is gewoon erg teleurstellend dat iedereen hier aan moet voldoen, een spijker die uitsteekt kan je op afgekeurd worden... Gevolg iedereen moet met cap rijden!

Ik heb opgezocht of de Brabant Hallenvoldoen aan de veiligheidsnormen voor het certificaat.... eindvan het liedje hebben de Brabant Hallen niet eenseen certificaat!

War hebben we het over! Al die bedrijven moeten geld neerleggen om wedstrijden te kunnen organiseren, maar daar waar het grote geld speelt oeft het allemaal niet!???

Ik hoop dat ik morgen contact heb met een instantie die mij meer kan vertellen, dan komen we ergens!

Maar laten we niet zo ver uitlopen in dezetopic, want het oedje, voltige en al die andere dingen is niet de bedoeling van deze topic!

Nou, als ik van een instantie hoor dan laat ik het weten!

Groeten Lizet Veldman