om de zoveel jaar wisselen van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Re: om de zoveel jaar wisselen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:31

moonsparkle schreef:
Goeiedag,

Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die om de paar jaar hun paard verkopen om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik zie dit best wel vaak om me heen gebeuren maar hier op bokt zie ik het vrij weinig.

Dat vind ik heel slecht en zeker verschikkelijk voor de paarden, hoe zou jij het vinden als je vriend je verlaat en bij iemand anders gaat slijmen omdat dat een nieuwe uitdaging vind????

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:08

laurahi schreef:
moonsparkle schreef:
Goeiedag,

Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die om de paar jaar hun paard verkopen om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik zie dit best wel vaak om me heen gebeuren maar hier op bokt zie ik het vrij weinig.

Dat vind ik heel slecht en zeker verschikkelijk voor de paarden, hoe zou jij het vinden als je vriend je verlaat en bij iemand anders gaat slijmen omdat dat een nieuwe uitdaging vind????

Je kan mensen niet met paarden vergelijken.

Of een paard nouw hier op een weide gras kan freten of op een andere, dan intereseert hem normaal niet zo veel Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:58

Steph1989 schreef:

Of een paard nouw hier op een weide gras kan freten of op een andere, dan intereseert hem normaal niet zo veel Vork

Dan ken jij mijn paard niet. Heb hem vorig jaar ooit eens verhuisd en wel degelijk dat bleek dat hij daar niet happy was. Dus ik durf wel te stellen dat je dat niet zo kan zeggen. Tong uitsteken

Ook paarden hechten zich aan plekken, zelfs aan mensen. Ja, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:08

Ik vind het erg leuk om een jong paard op te leiden. Zelf heb ik niet de ambities/mogelijkheden om ze echt in de sport uit te brengen (houdt voor mij op bij L/M niveau). Dan vind ik het leuk als mijn paard zich bij een ander verder kan ontwikkelen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:43

[quote=
Goeiedag,

[/quote]

Dat vind ik heel slecht en zeker verschikkelijk voor de paarden, hoe zou jij het vinden als je vriend je verlaat en bij iemand anders gaat slijmen omdat dat een nieuwe uitdaging vind????[/quote]

Of een paard nouw hier op een weide gras kan freten of op een andere, dan intereseert hem normaal niet zo veel Vork[/quote]

Eh, ligt het aan mij... of is dit een volstrekt onbegrijpelijke zin met gekke woorden?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:47

laurahi schreef:
moonsparkle schreef:
Goeiedag,

een paard is nog steeds geen mens gelukkig, tuurlijk moet het paard aan een ander wennen, maar als ze hun eten en beweging krijgen vinden ze het al snel best. Verder als jij met je paard niet meer verder kan en met tegenzin gaat rijden, is ook niet leuk voor het paard niet en voor de ruiter niet, dan is ie beter af bij iemand die bv weer wat kan leren van dat paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:52

Volgens mij begint dat probleem al op een eerder moment; het moment van de impulsieve keuze.
Mensen weten vaak niet waar ze aan beginnen wanneer ze een dier nemen. En uiterlijke kenmerken zijn bepalend voor de keuze van jonge meiden, maar de felheid of het sterke karakter kan vervolgens vies tegenvallen....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:11

Vrienden van mij handelen op kleine schaal in paarden, ze kopen jonge paarden op, rijden ze door en starten ermee en verkopen ze dan door aan particulieren. Prima toch als iemand daar plezier uithaalt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:12

Ik zou me er wel in kunnen vinden ja. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:17

MarcoBorsato schreef:
Vrienden van mij handelen op kleine schaal in paarden, ze kopen jonge paarden op, rijden ze door en starten ermee en verkopen ze dan door aan particulieren. Prima toch als iemand daar plezier uithaalt.

Okay, maar dan is het startpunt al heel anders. Dan begin je er aan als 'business', hoe klein dat ook is....
Als particulier ga je daar toch weer anders mee om denk ik.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:57

Paarden hechten zich echt wel aan mensen en plekken .
ik zelf zou het nooit doen.
Je kan toch ook paarden voor mensen gaan trainen ?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:57

Natuurlijk kan je paarden bij een ander gaan trainen.
Maar als je het rijden met je paard niet meer echt leuk vindt, voelen ze dat toch ook? Vind ik ook niet eerlijk.
Dan zoek ik liever een plek waar het paard wel tot z'n recht komt.

Voor mij is een paard geen knuffel/gezelschapsdier wat ik er even voor de lol bij hou. Ik zorg er echt goed voor, maar ik hou ze niet aan omdat ze misschien een paar dagen van slag zijn als ik ze zou verkopen.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:03

Mijn buurvrouw wisselt om de zoveel weken van paard Clown Maar goed, die denkt dan ook dat ze er verstand van heeft, maakt dan steeds de verkeerde keuze (of nouja, eigenlijk is het gewoon een ziekte van haar Vork ), en ja de paarden zijn steeds de dupe Ach gut

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:54

Nadya schreef:
Steph1989 schreef:

Dan ken jij mijn paard niet. Heb hem vorig jaar ooit eens verhuisd en wel degelijk dat bleek dat hij daar niet happy was. Dus ik durf wel te stellen dat je dat niet zo kan zeggen. Tong uitsteken

Ook paarden hechten zich aan plekken, zelfs aan mensen. Ja, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.

Ja oké, wennen moeten ze altijd, heeft ff geduurt voor mijne zich hier helemaal thuisvoelde !
Maar uiteindelijk wennen ze wel, en het is gewoon niet te vergelijken met mensen, en ik kan er niet goed tegen dat mensen dat wel constant doen Clown !

En over degene die mijn zin niet begreep: freten is dialect voor eten, ik kom uit België, maar voor de rest vind ik het een perfect normale zin hoor... Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:59

wat bij mij komt dat blijft....ik rijd ook geen wedstrijden dus ze kunnen gewoon oud worden bij mij....ik ben altijd zo bang dat als ze weg zouden moeten ,het niet goed zouden krijgen.......

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:00

Ik wissel ook om de paar jaar van paard, al is het bij mij meer het gevolg van dikke pech ( helaas een paard verongelukt ) en omdat ik meestal paarden van anderen rijd ( die dan weer verkocht worden ).
Mijn huidige paard die blijft, ik hoop zijn leven lang, bij me. Als ik er op uitgekeken ben, dan kan mijn man of later mijn dochter er op gaan rijden.
Ik vind het alleen maar eerlijk als je je paard verkoopt, als je het er niet meer mee ziet zitten. Paarden houden is een tijd en geld verslindende hobby en als je dat niet met plezier doet, worden zowel jijzelf als het paard er echt niet beter van. Dat is geen vrijbrief om maar van paard te wisselen, natuurlijk moet de aanschaf een weloverwogen keuze zijn. Maar soms valt het toch tegen, of raak je op elkaar uitgekeken. Dan kan je beter uit elkaar gaan Knipoog

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:06

Ik heb mijn pony vroeger wel min of meer met het idee gekocht haar op den duur weer te verkopen...
Zij was zwaar verwaarloost toen ik ging kijken (kwam eigenlijk voor een ander) en die boer gaf ook niks om die pony, ze stond ergens achteraf in een schuurtje in een halve meter stront terwijl de rest van de paarden allemaal dik in het stro stonden Verward
Ik was eigenlijk van het begin al veel te groot voor dr, maar ik wilde dr een goed tehuis geven, ze was immers nog maar 2,5 jaar oud op dat moment Lachen
Ik heb haar drie jaar gehad en ze is nu alweer 4 jaar van mijn nichtje, en ik zie dr dus nog regelmatig... ik ben blij dat ik dat gedaan heb Lachen

En nu sinds 4 jaar heb ik mijn huidige paard en die gaat bij mij ooit gewoon haar laatste adem uitblazen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:56

Steph1989 schreef:
Ja oké, wennen moeten ze altijd, heeft ff geduurt voor mijne zich hier helemaal thuisvoelde !
Maar uiteindelijk wennen ze wel, en het is gewoon niet te vergelijken met mensen, en ik kan er niet goed tegen dat mensen dat wel constant doen Clown !

Je hoeft je bij mij niet zo druk te maken over dat ik mijn paard zozeer vergelijk met de mens, hoor Clown . Hij staat niet voor niets 24/7 zonder deken buiten in een natuurgebied.Haha!

En het zal best dat mijn paard zich uiteindelijk zou berusten als hij voorgoed verhuisd zou zijn, maar ik heb die ene keer toch wel gezien dat hij zijn oude kudde en zijn oude ruime plek (dat natuurgebied) toch echt heel erg miste.
Toen was de beslissing voor mij heel makkelijk: paardje ging weer terug naar zijn oude, vertrouwde stekkie Ja . De blijdschap en de herkenning die hij me toen liet zien, was voor mij de allergrootste bevestiging dat paarden zich wel degelijk kunnen hechten aan de plek en de paarden (paardenvriendschappen zijn vaak voor een heel leven lang, he Knipoog ).

Overigens lees ik dat sommigen uitgekeken (kunnen) raken op een paard. Nou, ik zal wel een andere persoonlijkheid hebben dan en mijn paard waarschijnlijk ook, want daar kan ik me nou helemaal niets bij voorstellen bij mijn paard en mij. Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-03-08 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:06

Ik heb ook mijn fjord weggedaan en daar een dressuurpaard voor terug gekocht. Ik had de fjord gekocht om mee te mennen, omdat ik lichamelijk niet in staat was om intensief te rijden, na een tijdje ging dat weer wel, en mijn fjord had daar absoluut geen plezier in. Die vindt het veel leuker om voor de wagen te lopen en buitenritten te maken.

Ik heb haar overigens niet verkocht, maar aan mijn lieve bijrijdster en vriendin geschonken, we staan op dezelfde stal, en regelmatig rijden we samen buiten, en ik nog op mijn oude fjord.

Dit is dus ook een prima oplossing, die voor zowel mijn paard als mijzelf te goede is gekomen.
En ik weet dat mijn oude fjordje het nu beter heeft als bij mij, ze doet nu de dingen die ze leuk vindt.

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:08

Ik zou niet om te paar jaar kunnen verkopen of wisselen hoor.je krijgt toch een band en wie weet wat er mee gebeurd !

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:14

IK vind het niet normaal als je dat doet , wel als je er zelf niet goed voor dat beestje bent ..
En waarom zou je steeds van paardje ruilen , dat vind ik niet echt normaal !! Dan moet je maar eens aan je zelf afvragen waarom je dat steeds wil / doet !!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:04

Ik doe dat gewoon omdat ik daar plezier in heb. Ik heb plezier in het rijden met jonge paarden. Ik vind het leuk en ik vind het een uitdaging om een jong paard op te rijden tot een bepaald niveau. Bij de ene is dat tot Z bij een andere kan dat tot wedstrijdklaar zijn. Ik vind een rustig/braaf paard niet leuk om op te rijden dus zodra ik dat bereikt heb verkoop ik ze.

Ik vind dat dit gewoon ligt aan met welk doel jij rijdt en waarin je plezier hebt... Ik vind paardrijden leuk door de uitdaging en doordat ik graag met dieren werk, niet specefiek om één paard!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:35

sannekeee schreef:
IK vind het niet normaal als je dat doet , wel als je er zelf niet goed voor dat beestje bent ..
En waarom zou je steeds van paardje ruilen , dat vind ik niet echt normaal !! Dan moet je maar eens aan je zelf afvragen waarom je dat steeds wil / doet !!

Sorry hoor, maar een echte Penny-opmerking (ook aan je onderschrift te zien). Jij doet net of wij niet goed zijn voor onze paarden omdat we ze toevallig na een aantal jaar verkopen. De paarden hier krijgen super goed te eten, lopen van 9 tot 5 buiten in een groep, worden netjes gereden met regelmatig rust. Ik weet zeker dat mijn paarden het beter hebben dan sommige anderen.

Nogmaals voor iedereen die zelf NOOOIT hun paard weg zouden doen; hoe zijn jullie aan je droompaard gekomen? Als er geen mensen waren zoals ons hadden jullie nooit een paard gehad.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:51

En iedereen moet verplicht zijn leven lang op zijn eerste shetlander blijven rijden??
Of maar meteen als 6-jarige op een groot paard beginnen? En dat moet natuurlijk wel een zelfgefokte zijn, want bij iemand een paard kopen is zielugh. Dat kun je dat paard echt niet aandoen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:26

asjemenou schreef:
En iedereen moet verplicht zijn leven lang op zijn eerste shetlander blijven rijden??
Of maar meteen als 6-jarige op een groot paard beginnen? En dat moet natuurlijk wel een zelfgefokte zijn, want bij iemand een paard kopen is zielugh. Dat kun je dat paard echt niet aandoen

Nagelbijten / Gniffelen
EDIT: Ik zie nu allemaal lange meiden op shetlanders voor me die langs een handelstal rijden met spandoeken waarop staat 'verkopen om de zoveel jaar is mishandeling!'

Ik heb een rijke verbeelding