Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:58

dammie1 schreef:
Op mijn manege is al gezegd dat je niet met zo'n airbag in de les mag komen, ze zijn bang dat als dat ding afgaat, er tien paarden in paniek de bak rondstuiteren.

Grappig hoe bedrijven ook van mening verschillen. Op de manege waar ik rijd, hebben we een enorme stapel Hit-Air vesten liggen en die worden verhuurd aan lesklanten. Er gaat er wel eens eentje af, pony of paard kan soms even wegrennen, de rest staat meestal maar raar te kijken waar dat rare geluid vandaan komt. Ik vind ze ideaal...

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:17

MISTRAL94 schreef:
sarov schreef:
IS HET AIRBAGVEST GETEST EN GOEDGEKEURD DOOR EEN OFFICIËLE INSTANTIE?
Ja, het Hit-Air airbagvest is uitvoerig door TNO (Nederland) getest, is gecertificeerd en voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen.

IS HET TIJDENS FNRS-MANEGELESSEN EN FNRS-PROEVEN TOEGESTAAN OM MET EEN HIT-AIR AIRBAGVEST TE RIJDEN?
Ja, de FNRS heeft veilig en verantwoord paardrijden hoog in het vaandel staan en het is dan ook toegestaan om zowel tijdens de manegelessen als tijdens de FNRS-proeven met een Hit-Air airbagvest te rijden. Ook tijdens de terugkomdag voor juryleden werd aan alle aanwezige juryleden nog eens benadrukt dat rijden met een airbagvest is toegestaan.

bron; http://www.hit-air.info/Feiten.html

en vergeet niet als je met je paard valt , lopen je benen het grootste risico

Misschien een lesje anatomie? ;) Je romp zitten al je organen.

mijn anatomiekennis is oke, ik ben eerste hulp verpleegkundige, probeer jij maar even goed te lezen ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:06

MelanieB schreef:
Idd, als je met je paard valt... weet niet of je met zo'n vest bescherming hebt..

Een bodyprotector wel, die is altijd hard en beschermt dus.
Bovendien vind ik die airbagvesten ook niet mooi zitten.
Geef mij maar een Body :j

bij mij juist andersom geef mij maar zo'n airbagvest :Y) ik vind mijn stuitje daar te belangrijk voor :o

groenmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:48

ninz schreef:
MelanieB schreef:
Idd, als je met je paard valt... weet niet of je met zo'n vest bescherming hebt..

Een bodyprotector wel, die is altijd hard en beschermt dus.
Bovendien vind ik die airbagvesten ook niet mooi zitten.
Geef mij maar een Body :j

bij mij juist andersom geef mij maar zo'n airbagvest :Y) ik vind mijn stuitje daar te belangrijk voor :o

Ik ook! Maar de discussie nu is dat je, als je samen met je paard valt, dit airbagvest niet af gaat! Dan heeft je stuitje daar op dat moment niet echt veel aan.....

FBN

Re: Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:16

daar zit wel wat in ja want da owrdt je dus ook niet losgekoppelt o.i.d. en dan bied hij dus geen bescherming en een bp wel.
dat zou eigenlijk wel een verbeterpunt zijn... maar aan de andere kant je valt wel vaker van je paard dan dat je met je paard valt maar het zal je maar gebeuren...

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:46

op zich wel handig. alleen je moet oppassen bij het afstappen, dat je hem wel los doet! anders ben je een co2 patroon kwijt ^^
ik spreek uit ervaring .... :o

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:57

Zelf rijd ik niet met het vest, maar het jasje ervan.
Deze is ook goedgekeurd voor op de motor.
Spat water en wind dicht.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:08

annaaube schreef:
op zich wel handig. alleen je moet oppassen bij het afstappen, dat je hem wel los doet! anders ben je een co2 patroon kwijt ^^

haha dat is inderdaad een goede echt iets voor mij om zoiets te doen :Y)

groenmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:15

ninz schreef:
annaaube schreef:

haha dat is inderdaad een goede echt iets voor mij om zoiets te doen :Y)

Dat valt op zich wel mee... Je hebt een kracht nodig van 25 kilo om hem af te laten gaan. Je wordt er dus tijdig aan herinnerd...
Maar niemand een ervaring van een val met een paard????

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:50

Ja hoor, niet persoonlijk, maar als instructrice heb ik ze af zien gaan. Mensen waren er zeer blij mee met het gevoel. Ze voelen zich nu met rijden ook zekerder. Met afstijgen moet je wel degelijk oppassen, want op het moment dat je je naar beneden laat zakken en het contact verbreekt, ben je al nie tmeer in staat jezelf omhoog te hijsen.
De paarden reageren er ook niet heel overdreven op. Wij verhuren ze ook aan lesklanten. Die zijn er erg blij mee.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:32

Ze vraagt om ervaringen van mensen die MET paard zijn gevallen...

groenmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:04

kamsel schreef:

Ze??

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:14

Ik denk niet dat die er zijn eerlijk gezegd zolang bestaat dat ding nog niet en zoveel mensen ken ik nou ik weer niet die er eentje heeft.... eigenlijk geen een.. het lijkt mij nogal duidelijk dat hij dan dus niet afgaat... maar dat zeiden ze op de vorige pagina ook al.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:29

1 ding dat zeker is: e.e.a. is afhankelijk van de manier waarop je (al dan niet met paard) valt. Het contact tussen zadel en vest moet verbroken worden wil het patroon afgaan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:40

groenmp schreef:
kamsel schreef:

Ze??

:o :o Sorry.... :o :o
(zal in het vervolg eerst de profielen lezen..)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:40

Ik heb er vorige week 1 gekocht omdat ik me toch wat onzeker voelde op mijn jonge paard en moet zeggen dat gevoel is nu bijna helemaal weg.
Ik heb nog geen ervaring met vallen maar dat hou ik ook liever zo :D
Iemand ervaring in de winter met vrieskou toevallig? Want in de beschrijving stond dat het bij vrieskou weleens problemen op kon leveren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:40

MISTRAL94 schreef:
Wat denk je wat er gebeurd als je met je ribben op de omheining beland? Dan breek je je ribben en met een beetje pech doorboort de rib je long ook nog eens. Ik kan je uit ervaring vertellen je denkt werkelijk dat je stikt gezien het feit dat de long dus niet meer werkt ;)

Maar je stíkt NIET :)*
Je kan ook met je gezicht op dat paaltje klappen.
Zet je een helm met kinbeugel op, dan kan er een stok door je oogkas je hersenpan in...

De kans op een val verklein je door vergroten van vaardigheid.
De ernst van de mogelijke gevolgen is voor een deel te verkleinen door beschermende kleding.

Hou het huisje bij het boompje; het risico zit in het feit dat je op een paard klimt.
Valangst is een psychisch probleem net als een controlefobie.

Wie lapt er de ramen op een trappetje met helm en klapvest aan?

Binnekort zal de bp wel verplicht worden.
Volgende is ´goedgekeurde´ klapvesten.
Volgende stap is die verplicht.
Dan de nekbeschermer, dan een integraalhelm, dan verbod voor paaltjes, dan verplicht binnenrijden...
Verbiedt gewoon gelijk paardrijden :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:52

HC: Ik snap wel iets van je redenatie, maar dan kan je evengoed het motorrijden zonder helm gaan toelaten. Ik bedoel maar: als je graag paardrijdt en iets als een helm of airbagvest de nadelige gevolgen van een eventuele val kunnen verkleinen, waarom zou je het dan niet doen?
Zelf rijd ik met helm (wie verstand heeft is er beter zuinig op ;) ) maar zonder BP omdat het me ondingen lijken om te dragen. Maar ik vind die airbagvest zeker geen domme uitvinding!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:00

soesita schreef:
HC: Ik snap wel iets van je redenatie, maar dan kan je evengoed het motorrijden zonder helm gaan toelaten. Ik bedoel maar: als je graag paardrijdt en iets als een helm of airbagvest de nadelige gevolgen van een eventuele val kunnen verkleinen, waarom zou je het dan niet doen?
Zelf rijd ik met helm (wie verstand heeft is er beter zuinig op ;) ) maar zonder BP omdat het me ondingen lijken om te dragen. Maar ik vind die airbagvest zeker geen domme uitvinding!

Je mist de kern.
Ik schrijf nergens dat iets een domme uitvinding is noch dat je het niet moet gebruiken.

Ik impliceer wel dat het dom is te denken dat beschermende kleding veilig ís.
Ook is het een fundamentele aantasting van de beslissingsvrijheid als een ander het voor beslissingsbevoegden gaat beslissen.

Wie verstand heeft, kan zelf beslissen en heeft dat recht. Wees daar zuinig op, op al dat :)*

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:06

Huertecilla schreef:
Ik schrijf nergens dat iets een domme uitvinding is noch dat je het niet moet gebruiken.

Ik impliceer wel dat het dom is te denken dat beschermende kleding veilig ís.
Ook is het een fundamentele aantasting van de beslissingsvrijheid als een ander het voor beslissingsbevoegden gaat beslissen.

Wie verstand heeft, kan zelf beslissen en heeft dat recht. Wees daar zuinig op, op al dat :)*

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. Misschien alleen nog met de opmerking dat sommige mensen eventueel door het opleggen van bepaalde regels beschermd kunnen worden tegen zichzelf. ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:09

Huertecilla schreef:
MISTRAL94 schreef:
Wat denk je wat er gebeurd als je met je ribben op de omheining beland? Dan breek je je ribben en met een beetje pech doorboort de rib je long ook nog eens. Ik kan je uit ervaring vertellen je denkt werkelijk dat je stikt gezien het feit dat de long dus niet meer werkt ;)

Maar je stíkt NIET :)*
Je kan ook met je gezicht op dat paaltje klappen.
Zet je een helm met kinbeugel op, dan kan er een stok door je oogkas je hersenpan in...

De kans op een val verklein je door vergroten van vaardigheid.
De ernst van de mogelijke gevolgen is voor een deel te verkleinen door beschermende kleding.

Hou het huisje bij het boompje; het risico zit in het feit dat je op een paard klimt.
Valangst is een psychisch probleem net als een controlefobie.

Wie lapt er de ramen op een trappetje met helm en klapvest aan?

Binnekort zal de bp wel verplicht worden.
Volgende is ´goedgekeurde´ klapvesten.
Volgende stap is die verplicht.
Dan de nekbeschermer, dan een integraalhelm, dan verbod voor paaltjes, dan verplicht binnenrijden...
Verbiedt gewoon gelijk paardrijden :D

In dit geval was het 1 long die niets meer deed, wat denk je wat er gebeurd als je aan beide kanten een klaplong krijgt? Dan stik je dus wel :Y) Jij kiest niet voor veiligheid, als ik door zoiets de kans verklein op levensgevaarlijke verwondingen is daar niets mis mee. Bovendien is het jou lichaam niet maar die van mij ;) Dus al zou ik met alle toeters en bellen willen rijden is dat mijn goedrecht en mocht het dan nog fout gaan kan ik in ieder geval wel zeggen dat ik er alles aan gedaan heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:25

soesita schreef:
Misschien alleen nog met de opmerking dat sommige mensen eventueel door het opleggen van bepaalde regels beschermd kunnen worden tegen zichzelf. ;)

Dat is een glijdende schaal op dun ijs.
Daarmee besluit je dat sommige mensen meer beslissingsbevoegd zijn dan anderen.

In de paardensector besluiten degenen met een commercieel bedrijfsbelang dat hun doelgroep verplicht is een product wat zij verkopen te gebruiken 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:28

MISTRAL94 schreef:
wat denk je wat er gebeurd als je aan beide kanten een klaplong krijgt? Dan stik je dus wel :Y)

..en wat als je nek breekt?

Jij schijft verder volstrekt ongefundeert over mij en wat ik wel/niet doe.
Je leest namelijk niet doch springt naar conclusies.

Wat ik schrijf is:
Risico = kans op een gebeurtenis x de ernst van de eventuele gevolgen.
Elke handelingsbekwame persoon is in staat een eigen risicobeslissing te nemen.
Het is verkeerd die op een ander te projecteren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:31

Huertecilla schreef:
MISTRAL94 schreef:
wat denk je wat er gebeurd als je aan beide kanten een klaplong krijgt? Dan stik je dus wel :Y)

..en wat als je nek breekt?

Jij schijft verder volstrekt ongefundeert over mij en wat ik wel/niet doe.
Je leest namelijk niet doch springt naar conclusies.

Wat ik schrijf is:
Risico = kans op een gebeurtenis x de ernst van de eventuele gevolgen.
Elke handelingsbekwame persoon is in staat een eigen risicobeslissing te nemen.
Het is verkeerd die op een ander te projecteren.

Dan heb ik iig voor mijn doen alles gedaan om de veiligheid te verhogen :Y) Maar goed nu val ik in de herhaling, lijkt me ook niet nodig.

Overigens projecteer ik niets op een ander, een ieder moet zelf weten wat ze wel of niet doen qua veiligheid. Ik kies wel voor een stukje veiligheid. Neem aan dat jij daar geen last van hebt toch? ;)

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:36

weet wel: dat ze in de eventing wedstrijden, zoals Badminton en Burgley met body protector en air bag rijden.Dus hebben ze de airbag over de body protector aan.