Wel een les gehad van Jan Willem Vooren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Wel een les gehad van Jan Willem Vooren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:38

MissJ schreef:
Ilsemarie schreef:
Kom naar een an de clinics of bel hem anders. Zijn telefoonnummer(s) vind je op de site onder contact.
Ga blanco een les in en kijk eens wat er gebeurd met zijn aanwijzingen, het was echt totaal anders dan ik gewend was en ik wist de eerste les echt niet wat me overkwam maar toen ik 's avonds uitgeput in bed lag bedacht ik me dat hij eigenlijk toch wel gelijk had en sindsdien kan ik niet meer zonder!
maar er zijn ook genoeg mensen die er niks mee kunnen beginnen.

Dat vetgedrukte, daar kan ik me heel goed in vinden. Haha! Ik was echt half dood na de eerste keer Haha!

Nou dat bedoel ik nou eigenlijk, als je op een verende paardenrug zit en het paard wordt als gummi,
met oortjes die in de maat meebewegen, dan word je daar toch niet moe van?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:39

Voordat jij dat paard een keer zover hebt...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:40

imaudy schreef:
Nou dat bedoel ik nou eigenlijk, als je op een verende paardenrug zit en het paard wordt als gummi,

Nou, ik weet niet hoe jouw rijkunst is, maar ik heb de neiging om zeg maar niet genoeg er aan te rijden Clown Dus als je eens stevig aan het werk gezet wordt, dan wordt je daar moe van. Haha! Ik wel tenminste. Het lijkt mij persoonlijk dat je van een goede les moe wordt, omdat je toch echt wel inspanning moet leveren om resultaten te boeken.
Hoe zie jij dat? Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:56

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Nou, ik weet niet hoe jouw rijkunst is, maar ik heb de neiging om zeg maar niet genoeg er aan te rijden Clown Dus als je eens stevig aan het werk gezet wordt, dan wordt je daar moe van. Haha! Ik wel tenminste. Het lijkt mij persoonlijk dat je van een goede les moe wordt, omdat je toch echt wel inspanning moet leveren om resultaten te boeken.
Hoe zie jij dat? Lachen

Als de spieren van het paard goed genoeg getraind zijn voor een bepaalde oefening zou je niet al teveel inspanning hoeven te leveren.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:59

imaudy schreef:
Als de spieren van het paard goed genoeg getraind zijn voor een bepaalde oefening zou je niet al teveel inspanning hoeven te leveren.

Ben ik niet helemaal met je eens. Zet mij op een heel goed doorgetraind lichte tour paard, en ik zal er nog steeds niet alles doodsimpel uithalen omdat ik bepaalde dingen gewoon (niet goed) kan. Lachen En ik denk ook niet dat je dat soort wonderen van een instructeur kan en moet verwachten. Paardrijden is nou eenmaal niet gewoon zitten en achterover hangen. En dat is al helemaal niet het geval bij een groot, slap, jong paard.
Op welk niveau rij jij met je pony?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:28

imaudy schreef:

EN

Maar voordat je je paard zover hebt moet je trainen en leren, niet ieder paard (lees vrijwel geen enkel) paard doet dit allemaal uit zichzelf. En ook geen enkele ruiter kan rijden zonder te trainen en te leren. En om te leren ga je dus naar les. Het perfecte rijden heb je, bij geen enkele instructeur, na één of twee lesjes voor elkaar, dus daar word je moe van........... En zelfs al heb je je paard goed voor elkaar, dan nog is paardrijden behoorlijk inspannend. Kijk maar eens hoe de topruiters van hun paard komen na afloop van een kür, dat gaat echt niet zonder de nodige zweetdruppeltjes. Natuurlijk zit en rij je op een ontspannen paard fijner, maar ook daar word je moe op. Jouw conclusie dat je op een fijn ontspannen paard niet moe wordt lijkt me wat kort door de bocht. Sterker nog, het lijkt wel iets op de stelling van de meeste niet-kenners: "paardrijden? Daar word je toch niet moe van? Je gaat op zo'n beest zitten en hij doet het werk". Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij geen kenner bent. Misschien heb jij het niveau wel bereikt waarop je je paard zo goed voor elkaar hebt dat je niet moe wordt van rijden. Ik heb dat niveau nog lang niet bereikt. Kom er nog regelmatig met een plof-hoofd vanaf!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:31

Imaudy: Ik denk dat jou mening wel duidelijk is nu Knipoog
Het is toch ieder zijn eigen de 1 loopt er mee weg de ander vind het niets. Anky is ook niet in 1 dag wereldkampioen geworden Verward

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:37

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Zet mij op een heel goed doorgetraind lichte tour paard, en ik zal er nog steeds niet alles doodsimpel uithalen omdat ik bepaalde dingen gewoon (niet goed) kan. Lachen En ik denk ook niet dat je dat soort wonderen van een instructeur kan en moet verwachten. Paardrijden is nou eenmaal niet gewoon zitten en achterover hangen. En dat is al helemaal niet het geval bij een groot, slap, jong paard.
Op welk niveau rij jij met je pony?

Het is voor mij moeilijk uit te leggen, je moet het zelf voelen.
Ik rij op ijslanders, maar ook die kunnen een behoorlijk dressuurniveau bereiken als ze een niet al te gedrongen bouw hebben en een mooie lange hals. Probleem met een ijslander is dat er maar één vaag toltpasje tussendoor hoeft te komen in draf en het lijkt voor de meeste mensen al of ze niet rad zijn.
Bij JW reed ik wel met een welsh-arabier, dat jullie niet denken dat ik met een harige wolbaal kwam *LOL*

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:39

Roxx schreef:
imaudy schreef:

EN

Maar voordat je je paard zover hebt moet je trainen en leren, niet ieder paard (lees vrijwel geen enkel) paard doet dit allemaal uit zichzelf. En ook geen enkele ruiter kan rijden zonder te trainen en te leren. En om te leren ga je dus naar les. Het perfecte rijden heb je, bij geen enkele instructeur, na één of twee lesjes voor elkaar, dus daar word je moe van........... En zelfs al heb je je paard goed voor elkaar, dan nog is paardrijden behoorlijk inspannend. Kijk maar eens hoe de topruiters van hun paard komen na afloop van een kür, dat gaat echt niet zonder de nodige zweetdruppeltjes. Natuurlijk zit en rij je op een ontspannen paard fijner, maar ook daar word je moe op. Jouw conclusie dat je op een fijn ontspannen paard niet moe wordt lijkt me wat kort door de bocht. Sterker nog, het lijkt wel iets op de stelling van de meeste niet-kenners: "paardrijden? Daar word je toch niet moe van? Je gaat op zo'n beest zitten en hij doet het werk". Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij geen kenner bent. Misschien heb jij het niveau wel bereikt waarop je je paard zo goed voor elkaar hebt dat je niet moe wordt van rijden. Ik heb dat niveau nog lang niet bereikt. Kom er nog regelmatig met een plof-hoofd vanaf!

Ik heb heel wat topruiters van hun paard zien komen en die zien er niet moe uit hoor Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:41

imaudy schreef:
Ik heb heel wat topruiters van hun paard zien komen en die zien er niet moe uit hoor Haha!

Topsport is inspanning, zowel voor ruiter als paard. Ik heb nog nooit een (top)ruiter, dressuur of springen, zonder te zweten uit de ring zien komen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:41

imaudy schreef:
Ik rij op ijslanders, maar ook die kunnen een behoorlijk dressuurniveau bereiken als ze een niet al te gedrongen bouw hebben en een mooie lange hals. Probleem met een ijslander is dat er maar één vaag toltpasje tussendoor hoeft te komen in draf en het lijkt voor de meeste mensen al of ze niet rad zijn.
Bij JW reed ik wel met een welsh-arabier, dat jullie niet denken dat ik met een harige wolbaal kwam *LOL*

Maar op welk niveau reed jij met die welsh-arabier?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:44

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Topsport is inspanning, zowel voor ruiter als paard. Ik heb nog nooit een (top)ruiter, dressuur of springen, zonder te zweten uit de ring zien komen.

Ik zal er de volgende keer eens op letten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:48

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Maar op welk niveau reed jij met die welsh-arabier?

Ik heb haar verkocht voordat ik echt een goed niveau bereikte.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:51

imaudy schreef:

Maar dan kan je toch niet verwachten dat ze met een paar lesjes ineens als een gummiballetje rondloopt? Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:55

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Maar dan kan je toch niet verwachten dat ze met een paar lesjes ineens als een gummiballetje rondloopt? Lachen

Clown nee werd zelfs minder gummi.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:58

imaudy schreef:

Tja, het is nou eenmaal altijd even wennen aan een nieuwe manier van trainen, zowel voor ruiter als paard. Vaak gaat het eerst even wat stroever om daarna resultaten te boeken. Lachen Dat is mijn ervaring bij iedere instructeur.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:09

MissJ schreef:
imaudy schreef:

Tja, het is nou eenmaal altijd even wennen aan een nieuwe manier van trainen, zowel voor ruiter als paard. Vaak gaat het eerst even wat stroever om daarna resultaten te boeken. Lachen Dat is mijn ervaring bij iedere instructeur.

Ik heb die ervaring eigenlijk niet.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:10

Ilsemarie schreef:
Ik denk dat dit niet zozeer door JW hoeft te komen maar ook te maken heeft met of je je open kan stellen voor andere dingen. Je moet helemaal blanco aan een les beginnen. Hij zegt iets, jij doet dat en dan eerst kijken wat er gebeurd in plaats van maar direct tegengas te geven.
Ik ga altijd heel blanco de les in, houdt in m'n achterhoofd wat ik denk en wat mijn visie is en laat hem rustig zijn visie daarin verweven, ik zeg soms bijna niks in een les, zuig gewoon in me op wat hij zegt en doe dat en kijk dan wat de reactie van het paard is. Van arrogantie is in de verste verte geen sprake maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je ook echt blanco je les in gaat en niet bij voorbaat al tegensputtert. Gewoon doen wat hij zegt en eerst kijken wat er gebeurd en daarna pas je mening daarover vormen en beslissen of je het meeneemt in je rijden of niet.
Niet erg beleefd overigens om hem maar gewoon voor arrogante banketstaaf uit te maken Scheve mond

Ik heb het elke les gedaan en heb nog best wel een tijdje bij hem gelest hoor.
Je moet je ook openstellen voor degene die je les geeft anders heeft het geen zin en kan die je ook niks leren
Maar bij mij was het op een gegeven moment ook dat ik voor mijn gevoel minder aandacht kreeg dan de anderen
En als ik iets niet snap wil ik het graag uitgelegt zien/horen en dat kon bij hem niet want het moest zo omdat hij het zei
Nou sorry dat werkt niet bij mij.

Hij heeft mijn zusje toendertijd ook nog les gegeven op mijn paard en dat ging wel goed en toen kon ik het prima met hem vinden alleen niet elke paard/ruiter pas bij zijn manier.

Maar ik ben trouwens van jouw wel gewend dat jij toch nooit met me eens bent dus ik keek hieral niet meer van op.

Verder liep ik ook tegenaan dat mijn paard op een gegeven niet meer beter ging lopen maar slechter en dat ik veel meer moeite met mijn paard kreeg.

Nu heb ik een hele lieve instructice die eigelijk met dezelfde dingen werkt en als ik het niet snap gewoon kan zeggen ho even hoe bedoel je dat en wat wat moet ik precies doen.
En ja dat werkt super.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:20

Ik heb daarna les gehad van Jaap de Bruin (wat goed beviel) en ben daarna op ijslanders overgestapt.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 16:33

imaudy schreef:
wiseguy15, we hebben de onenigheid per pb opgelost Lachen

Mooizo Lachen

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:11

Heel interresant topic dit Haha!

Ben eigenlijk al jaren benieuwd hoe hij lesgeeft, maar als ik zijn site zo lees, ben ik zeker nog meer geintresseerd in hem.

Wel heb ik gehoord dat hij duur is, maar ja wat is duur tegenwoordig?

Ik ga zeker naar Zuidlaren om te kijken, maar les 1, 3 en 4 hebben wel mijn voorkeur. Beetje jammer dat ik nu al weet vanwege geen oppas dat ik 1 en 3 niet kan, mss mams ff lief aankijken Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:33

De prijzen voor priveles zijn echt omhoog geschoten de laatste 2 jaar, ik betaalde altijd 12 euro per uur. Nu betaal ik dus 20 euro per uur Nagelbijten / Gniffelen Dus niet bij JW Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

MISTRAL94 schreef:
De prijzen voor priveles zijn echt omhoog geschoten de laatste 2 jaar, ik betaalde altijd 12 euro per uur. Nu betaal ik dus 20 euro per uur Nagelbijten / Gniffelen Dus niet bij JW Knipoog

Dat vind ik nog een hele redelijke prijs. Ik betaal op het moment meer Nagelbijten / Gniffelen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:47

Ik ook. Hoeveel moet je bij hem betalen per uur dan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:50

Ik vind dit forse prijsstijgingen, in een korte tijd.