imaudy schreef:Nou dat bedoel ik nou eigenlijk, als je op een verende paardenrug zit en het paard wordt als gummi,
met oortjes die in de maat meebewegen, dan word je daar toch niet moe van?
EN
Als de spieren van het paard goed genoeg getraind zijn voor een bepaalde oefening zou je niet al teveel inspanning hoeven te leveren.
Maar voordat je je paard zover hebt moet je trainen en leren, niet ieder paard (lees vrijwel geen enkel) paard doet dit allemaal uit zichzelf. En ook geen enkele ruiter kan rijden zonder te trainen en te leren. En om te leren ga je dus naar les. Het perfecte rijden heb je, bij geen enkele instructeur, na één of twee lesjes voor elkaar, dus daar word je moe van........... En zelfs al heb je je paard goed voor elkaar, dan nog is paardrijden behoorlijk inspannend. Kijk maar eens hoe de topruiters van hun paard komen na afloop van een kür, dat gaat echt niet zonder de nodige zweetdruppeltjes. Natuurlijk zit en rij je op een ontspannen paard fijner, maar ook daar word je moe op. Jouw conclusie dat je op een fijn ontspannen paard niet moe wordt lijkt me wat kort door de bocht. Sterker nog, het lijkt wel iets op de stelling van de meeste niet-kenners: "paardrijden? Daar word je toch niet moe van? Je gaat op zo'n beest zitten en hij doet het werk". Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij geen kenner bent. Misschien heb jij het niveau wel bereikt waarop je je paard zo goed voor elkaar hebt dat je niet moe wordt van rijden. Ik heb dat niveau nog lang niet bereikt. Kom er nog regelmatig met een plof-hoofd vanaf!