d pony gekocht blikt nu e pony te zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Re: d pony gekocht blikt nu e pony te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:38

Het ligt aan het soort bewijs

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:51

Wat een moeite zo'n rechtzaak, kost tijd, geld en een hele hoop ellende - niet alleen voor jullie, maar ook voor de tegenpartij. Bewijzen of hun opzettelijk deze pony als D hebben laten doorgaan lijkt me een enorme klus.

Kortom: verkoop de E-pony en koop een D-pony - laat de pony meten voor de koop als dit zo belangrijk is.

Wil het kind persé deze pony - tja, dan maar deze pony en misschien even geen wedstrijden.
Zelf zou ik als kind liever een pony hebben gehad waar ik niet te snel weer "uitgeroei" - het is toch een maatje.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:51

ik heb het al eerder gezet..ik ben het er niet helemaal mee eens, met de keuzes die je gemaakt hebt maar miss een tip: Knipoog
hoefsmid laten komen, dan niet op ijzers zetten, en zo snel mogelijk na de hoefsmid een ponymeter laten komen..en mischien eentje die je wilt matsen als je bij de grens zit,,om het een d-pony te laten meten... Clown
maar je kan verwachten dat je ook problemen krijgt bij wedstrijden, want een meisje bij mij op stal heeft dat gehad, die jury leden dachten dat het een paard was, het was een e-pony maat 1.56.8 ofzo.., hebben ze hem daar ter plekken gemeten..als ze te groot was..mocht ze mooi niet de wedstrijd rijden, of jury leden dat mogen doen weet ik niet..maar het zou je maar gebeuren, ik denk dat het dochtertje dan liever een e-pony heeft zonder dit gezeik..*LOL*
en het kind is 11..denk je dat ze in 7 jaar naar internationaal kan rijden? mischien moet je dat eerst eens even bedenken, Vork trouwens, ik bedoel hier niet mee te zeggen dat niemand het haalt, natuurlijk hebben mensen in een kortere tijd dit gehaald.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:54

naar beneden meten heeft geen zin, want als je internationaal gaat rijden word je pony opnieuw gemeten door de FEI

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:42

Nu zit ik toch nog met die andere vraag:
Wat heeft die persoon ermee te maken die haar gaat begeleiden.
Moet hij/zij er ook op? Gaat hij/zij ermee internationaal rijden?
Die vraag bleef onbeantwoord.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:39

Gaat dat meisje nou internationaal rijden of niet? Dat vraag ik me nog steeds af.
En wat betreft het te hoog springen, de TS zegt dat het meisje naar een hoger niveau wilt en dan zal ze ook hoger moeten gaan springen, dus die 10cm erbij lijkt mij niet echt een belemmering aangezien je in het L-D diezelfde hoogte moet springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:46

Ik vind het allemaal een beetje raar. Het meisje past toch prima op deze pony. Dus de hoogte maakt opzich niet veel uit. Die 10 cm met het springen doet het hem echt niet. Was zelf ook 11 toen ik een E-pony kreeg. Ging allemaal prima. Als dat meisje niet in de B-E durft te springen, dan durft ze ook niet in de B-D. Barrage in de B-D is namelijk 90 cm. (dus E hoogte). Zal deze pony gewoon houden en eerst met het meisje mooi oefen parcoursjes gaan springen en daarna gewoon gaan starten.
Als je hem toch echt in de categorie D wil hebben zal je ijzers eraf kunnen halen. Voor het meten flink rijden. Dan hopen dat je een vriendelijke meter hebt en hem bij de D wil plaatsen.
Succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:49

andrea37 schreef:
het probleem is gewoon wij zochten naar een d pony omdat ze van een a pony afkwam. en wij vinden de e klasse gewoon te hoog voor haar. ik wil gewoon niet dat ze wat overkomt.ben gewoon supper voorzichtig.we zijn pas een vriendin kwijt geraakt van 26 jaar.dus vandaar dat ik nu gewoon zuinig bent voor alles wat mijn lief is.ik ben niet iemand die alles zomaar verkoopt en afdankt.ik heb hard voor deze pony gewerkt.koste me een hoop centjes.en dat geeft niet,maar wel wat gekocht wat eigelijk niet helemaal klopt

Dat je iets gekocht heb wat niet klopt volgens jou is weldegelijk je eigen schuld, je had zelf moeten meten bij aankoop. Dit is al eerder gezegt. Dat een E pony te groot zou zijn zie je ookal bij aankoop en eventueel proefrijden. Of je een D of E pony koopt doet niet toe met de gevaarlijkheids graat. Ook van een A pony kan je ongelukkig vallen.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:53

Ik snap je probleem niet, wat maken die paar cm meer uit? Het paard gaat er niet anders van lopen hoor.
En ik vind dat het eigenlijk eigen schuld is, als jij zo graag een D-pony wil en je hebt een leuke pony gevonden, en nu wil je hem ineens verkopen omdat hij een paar cm groter is.
Ik vind het echt "EIGEN" schuld, de mensen kunnen hier niks aan doen. Een paard kan altijd nog groeien, zou je hem ook verkopen als hij als D-pony zou worden verkocht en hij zou net een 0.5 cm groter zijn dan een D-pony(dus dat hij valt onder de e-pony's)?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:56

cle0o_o0 schreef:
Joscaa schreef:
Tsja, je hebt haar/hem toch gekocht omdat je hem leuk vind?
En dan omdat hij5 cm. groter is hoef je hem niet?
Sorry hoor.
Naja, zelf weten.

Ligt er ook wel aan wat je doelen zijn denk ik...

Maar als er 147,9 in het paspoort staat, kan je gewoon bij pony's starten Knipoog

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:59

Het is inderdaad niet slim van je om niet te meten bij de aankoop zelf. Helaas zijn niet alle mensen eerlijk...

En ik snap je probleem absoluut! Natuurlijk kan je zeggen dat het niet uit maakt, maar als je er echt internationaal mee wilt gaan starten heb je niks aan een Epony. Of je zal hem dan bij de paarden moeten gaan starten, wat voor een klein meisje toch niks is..

Ik snap ook niet zo goed waar die reacties vandaan komen van: Ik snap je probleem niet enz.
Je hebt de pony toch echt voor de sport gekocht en dan is het gewoon balen dat het een E blijkt te zijn...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:02

Martine__ schreef:
Het is inderdaad niet slim van je om niet te meten bij de aankoop zelf. Helaas zijn niet alle mensen eerlijk...

En ik snap je probleem absoluut! Natuurlijk kan je zeggen dat het niet uit maakt, maar als je er echt internationaal mee wilt gaan starten heb je niks aan een Epony. Of je zal hem dan bij de paarden moeten gaan starten, wat voor een klein meisje toch niks is..

Ik snap ook niet zo goed waar die reacties vandaan komen van: Ik snap je probleem niet enz.
Je hebt de pony toch echt voor de sport gekocht en dan is het gewoon balen dat het een E blijkt te zijn...

des te meer reden om de pony te meten bij de aankoopkeuring!!! juist die hoogte was een cruciaal punt voor de TS.
En een pony die is gemeten op 147,9 doet mij mij complete kerkklokken rammelen, al helemaal als de betreffende pony nog geen 10 jaar oud is....

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:05

Ja en daarom vind ik het ook niet slim om een pony niet te meten bij aankoop. Vooral 1 zoals jij zegt tot zijn 10e jaar. Knipoog

Neemt niet weg dat ik het wel vervelend vind voor de TS...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:10

TS heeft sowieso een beetje moeite met de categorien. Eerst reed de meid op een B pony, nu een A. Ze koopt een D pony, die een E is...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:14

Meten is weten.. Had hem toen moeten meten..
Zeker gezien de leeftijd.. En dan nog moeten bedenken
dat hij nog zou groeien....

Maar is het nou zo'n (inter)nationale ramp dat dat
diertje een E is ipv een D???

Meisje kan hier toch heerlijk op gaan rijden???
Vindt ze de pony leuk? kan ze er goed mee opschieten?
En als ze groeit past ze ook nog....
Het is geen tv.. het is een levend wezen!

Blijkbaar hebben jullie thuis ooit de combi passend gevonden..
Daar er pas na ca 1/2 jaar een discussie over maat is
begonnen, dus blijkbaar past het meisje prima op de pony...

Gewoon komende jaren rustig aandoen! plezier hebben!
Voor mens en dier!!

Mocht het meisje wat nog onderaan moet beginnen,
ooit wel ZELF de ambitie hebben en de mogelijkheden
hogerop te komen.. Dan komt er ook wel indien nodig
een ander paard...

pffffffttttt

bowler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:50

Hier in Belgie is de hoogte van de pony zéér belangrijk.
in de grootste rijvereniging LRV (landelijke rijvereniging) of andere verenigingen ook
mag de pony max 148 cm zijn of 149 met ijzers. Is je pony groter kan je zoon of dochter niet deelnemen aan ponywedstrijden en moet ze bij de paarden meedoen.
Deze meting kan ter plaatsen gebeuren bij twijfel.
Indien het om een paar cm gaat en de pony wint niet dikwijls zal de nameting niet snel gebeuren als de pony als d-pony ingeschreven staat. Maar als andere deelnemers omdat je pony te veel wint twijfelen, dan kan er een meting volgen.Maar dit is Belgie natuurlijk. Ik ken de regelementering in Nederland niet. Maar eenmaal men de pony gemeten en te groot bevonden ben je wel gezien met
natuurlijk als het om wedstrijden gaat teminste.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:51

Je kunt natuurlijk altijd een pony erbij kopen. Laat het meisje hier lekker op rijden en veel leren, is ze zover dat ze richting internationaal starten gaat, dan kun je toch een goede D pony erbij kopen? Als dit zo belangrijk is dan heb je dat er toch voor over.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:45

Hmm de pony is van 2000 is 2 keer in 2 jaar gemeten op 147,9 dus helemaal niet gegroeid??
Pony moet inderdaad tot de leeftijd van 8 jaar gemeten worden.
Je hebt zelf een risico genomen door een pony met een verschil van 1 mm te kopen terwijl ze nog niet
uitgegroeid kunnen zijn.
Je had voor de zekerheid beter meteen kunnen laten meten, en ja dat de vorige eigenaar de pony niet terugneemt
lijkt me wel logisch, misschien had hij zelf een ponymeter die een bekende van hem was en zodoende een gunstige
maat opgegeven. Maar je had het zelf vantevoren moeten/kunnen doen.
Net als klinische keuringen etc.
Doe je dat niet, ja dan zijn de risico's voor jezelf lijkt me.

In ieder geval succes met de pony of wat je ook mocht besluiten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:51

Ik snap sowieso niet dat de TS erop vertrouwt dat een pony van 147,9 dat daadwerkelijk ook is. Zou wel héél toevallig zijn dat de pony precies (op de mm na) een D-pony is. Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:53

de pony is toch nagemeten en bleek groter te zijn?

en kan best hoor
als ik paard koop en staat 147.9 in, kan best dat die dat geweest was hoor...
alleen als paard erg jong gemeten word, voor 8e dus had ik allang bij de koop opnieuw gemeten

snap echt niet waar zo moeilijk om gedaan word

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:57

Als hij 147.9 is, en je wilt perse geen E-pony, dan had je voor dezerheid gewoon moeten mete.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:03

Wat een onzin dit. Hij is geen d meer, dus kan ze niet internationaal gaan? Wel knap dat jullie nu al kunnen zien dat ze internationaal zal gaan rijden. En anders koop je er toch nog een d bij. Als dit zo belangrijk is, kan dat vast nog wel.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:20

Lynn_Nikita schreef:
de pony is toch nagemeten en bleek groter te zijn?

en kan best hoor
als ik paard koop en staat 147.9 in, kan best dat die dat geweest was hoor...
alleen als paard erg jong gemeten word, voor 8e dus had ik allang bij de koop opnieuw gemeten

snap echt niet waar zo moeilijk om gedaan word

Ja, de pony is na een half jaar na gemeten & nu wordt er moeilijk over gedaan dat het een Epony blijkt te zijn. Knipoog Nameten bij aankoop was wat verstandiger geweest.

Het kan idd best dat een paard 148,9 is.. maar ik zou dat altijd na laten meten omdat het precies op het randje is. Er zijn ook mensen die een pony inmeten omdat een Dpony meer opbrengt. Knipoog

Nadiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:23

Na 6 jaar hoeft een pony toch niet meer gemeten te worden? Mijn pony is zelf ook groter dan een D pony, maar hij is tot z´n 6e jaar gemeten, en dat staat in z´n paspoort, terwijl hij onderhand wel iets groter is nu!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:30

pony's moeten elk jaar tot hun 8e gemeten worden..!! zie je ook op de site van knhs.nl maar het is natuurlijk alleen zo als je bij de pony's start, bij de paarden heb je dat probleem niet..