Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shalbo schreef:Hoe kun je nu onveilig verkiezen boven veilig? Ik snap dat niet echt.
Citaat:Dat is als met een blinddoek de snelweg oversteken. Als onveilig seks hebben met een wildvreemde. Als een fles bleekmiddel in het midden van een kinderkamer zetten. Moet ik doorgaan?
Citaat:Natuurlijk, ik overdrijf. Maar ik denk dat je in dit geval niet ver genoeg kunt overdrijven.
Piiccolo_93 schreef:Goh in de eerste reactie ook al..:S
Mensen kunne er ook over overdrijven, jeetje heej
als mensen zonder cap rijden is het hun keuze toch en bovendien je kan ook een heel mak paard hebben ofzo:P
Shalbo schreef:@Shadow: Er is inderdaad geen absolute grens tussen veilig en niet veilig, dat ben ik absoluut met je eens. Maar als de mogelijkheid er is om het risico te verminderen, dan doe je dat toch?
wendy01 schreef:ze moeten gewoon mensen zonder cap bekeuren.
dat doen ze toch ook als je in een auto geen gordel om hebt of scooter rijdt zonder helm.
Als je geen cap wilt dragen, dan doe je het niet
Het is je eigen lichaam en je moet zelf bepalen of je wel of geen cap draagt 
Is tenslotte je eigen keuze
WiskyBokjes schreef:alleen een mak paard kan ook schrikken en ophol slaan, het blijven vluchtdieren
Huertecilla schreef:PattyOosten schreef:Jij hebt daar andere ideeen over, prima.
Nee, je leest niet.
Dat is gelijk het grootste probleem; op basis van de eígen perceptie en de eígen associaties wordt een mening gevormd en geventileerd zonder verder nadenken of er wellicht meer perspectief is en er bv. sprake is van grensoverschreidende bemoeizucht![]()
Zoals al eerder opgemerkt en net door Schadow is het helemaal niet relevant wat iemand anders er van vindt.
De crux is ook niet of bv ik en Schadow of anderen hier wel/geen valhelm opzet; of het wel/niet verstandig is, is heel wat anders en de crux niet. Je moet je er niet mee bemoeien omdat er geen helmplicht is.
hc
Def schreef:@hc
dan zou ik toch een van die bar weinige veilige kinderhelmen voor mijn kind kopen.. maar ja das mijn mening he! !
Huertecilla schreef:Def schreef:@hc
dan zou ik toch een van die bar weinige veilige kinderhelmen voor mijn kind kopen.. maar ja das mijn mening he! !
Zoals je op de fotos ziet hébben wij helmen voor de kids, dus jouw mening is .......???!!!
Omdat ze niet zonder nadeel zijn gebruiken we die echter niet als de nadelen in de som kans x gevolg groter zijn![]()
Ons menneke heeft al zodra hij enigzins rap kon lopen les in vallen gekregen en hij laat zich soms ook bewust gecontroleerd vallen, daarmee erger voorkomend.
Dit, leren valllen, doet bijna geen van de ruiters die veilig een cap opzetten. Hoewel het geen vervánging van de helm is bij het voorkomen van hersenletsel vorkom je er wel meer letselschade door vallen mee dan met het opzetten van die helm.
Dus; de volgende keer al iemand een opmerking krijgt over het niet dragen:
- ´nee dat mag niet van mijn leraar valtechniek´ of
- ´ik ben ongesteld´ "HUEH?" ´heb al een veilig gevoel door mij inlegkruisje´
![]()
hc
PattyOosten schreef:Ik heb er geen last van, maar dom vind ik het wel. En dat mag toch ook gewoon mijn mening zijn?
Naomi_unique schreef:Ik denk dat jij wel anders piept als je van je paard af bent gevallen en je had geen cap op en hebt bijv. weet ik veel een zware hersen schudding of nog veel erger.... Tja en dan is het te laat he... Had dan je cap maar op gedaan..
oomens schreef:wendy01 schreef:ze moeten gewoon mensen zonder cap bekeuren.
dat doen ze toch ook als je in een auto geen gordel om hebt of scooter rijdt zonder helm.
Nee, dat moeten ze niet.
In een auto is het dragen van een gordel wettelijk verplicht. Je bent in overtreding als je hem niet draagt en daar kun je voor bekeurd worden.
Op een scooter is het dragen van een helm wettelijk verplicht. Je bent in overtreding als je hem niet draagt en daar kun je voor bekeurd worden.
Voor het dragen van een cap bestaat geen enkele wettelijke verplichting. Je begaat geen overtreding wanneer je zonder cap rijdt en je kunt er dus ook niet voor bekeurd worden.
Op veel maneges is het door de manege-eigenaar verplicht gesteld een cap te dragen. Dit gebeurt omdat de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk is bij ongevallen met dat paard of een eventuele ruiter. De aansprakelijkheidsverzekeraar van de eigenaar vergoedt de schade niet altijd wanneer blijkt dat het slachtoffer geen cap droeg. De zorgverzekeraar van het slachtoffer zal de letselschade meestal gewoon vergoeden, maar zal deze dan wel proberen te verhalen op de manege-eigenaar.
Als ruiter heb je nog steeds zelf de keuze om wel of niet op een manege te gaan rijden waar een cap verplicht is.
Verder schreef ik al eerder dat er ook heel veel goede argumenten zijn om geen cap te dragen. Of die zwaarder wegen dan de argumenten die vóór een cap pleiten, is aan de ruiter (of degene die verantwoordelijk of aansprakelijk is) zelf.
de organisatie(s) die er volgens hen
wel meer verstand van hebben.
)