Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arjaaaaa

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:56

Hc, je hebt het er steds over dat er niet bemoeid moet worden, maar als je foto's op HAW zet en vervolgens om commentaar vraagt, dan lijkt het me niet vreemd om commentaar te geven.
Ook over een cap dragen of niet.

Ik rij met cap, ik snap ook niet zo goed waarom mensen geen cap dragen, zie het nu van geen cap dragen niet in.
Ik vind wel dat ieder voor zich moet weten of je wel of geen cap moet dragen en zal er ook geen commentaar op geven.

Misschien kun je commentaar op wel of geen cap dragen ook positief zien. Mensen willen het beste voor een ander! Dus geen kans op mogelijk hersenletsel. Dat is toch iets moois!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:00

Ik heb dit al eerder gezegd, maar ik zal het hier nog eens plaatsen.

Bij een val kan er op verschillende manieren schade ontstaan aan hoofd en nek.

1: De eerste manier is wanneer een hard en/of scherp voorwerp met grote kracht en/of snelheid tegen het hoofd komt. (of omgekeerd)
Die kracht werkt op één plaats of een klein deel van de schedel in. Doordat het voorwerp hard is kan het niet vervormen en dus neemt de schedel de kracht op. De schedel kan ook nauwelijks vervormen, waardoor die breekt.
Gevolg: Schedelfractuur en, als het voorwerp of het hoofd dan nog steeds energie heeft, (ernstig) hersenletsel.

2: De tweede manier is als het hoofd plotseling versnelt of vertraagt. De hersenen liggen enigszins "los" in het hersenvocht en hebben enige spelingsruimte in de schedel. Bij een versnelling of vertraging van het hoofd, (bijvoorbeeld door een klap tegen het hoofd) komen de hersenen hierdoor altijd een fractie later op gang of tot stilstand dan de schedel. Bij een matige snelheidsverandering is de genoemde spelingsruimte en de dempende werking van het hersenvocht voldoende om dat verschil op te vangen, maar wanneer de versnelling of vertraging te sterk is, "botsen" de hersenen tegen de binnenkant van de schedel aan.
Gevolg: Hersenschudding (tijdelijk) of blijvend hersenletsel.

3: De derde manier waarop letsel kan ontstaan is wanneer het hoofd sterk beweegt ten opzichte van het lichaam. Dit kan gebeuren als het hoofd stilligt terwijl het lichaam nog beweegt, of als het hoofd nog beweegt wanneer het lichaam al stilstaat. In dit laatste geval geldt: hoe zwaarder het hoofd, des te moeilijker is het om die beweging met de spieren op te vangen en des te groter is de kans op nekletsel.
Gevolg: Nekletsel: "whiplash" of zelfs een dwarslaesie.

4: De vierde manier is een val op het gezicht of op de keel. Hierbij kan allerlei schade aan het gezicht of het strottenhoofd ontstaan. Gebroken kaak, jukbeenderen, oogkassen, enz. Bij een gebroken neus is er ook nog kans dat het "neusbeentje" naar achter/boven de hersenen in schiet.
Een val op het strottenhoofd kan dood door verstikking tot gevolg hebben. Verder kunnen scherpe voorwerpen op allerlei andere manieren schade aanrichten en in de hersenen terecht komen, bijvoorbeeld via de oogkassen en de slapen.

@1: De eerste mogelijke oorzaak van letsel kan voorkomen of verminderd worden door de harde buitenschaal van een cap of helm, die de druk die "normaal" op één punt zou komen verdeelt over een groter oppervlak.

@2: Letsel veroorzaakt door de tweede oorzaak, kan voorkomen of verminderd worden door de zachtere, dempende binnenste schaal van een cap of helm. Die binnenste schaal kan wat vervormen en zorgt ervoor dat de "remweg" van het hoofd wordt vergroot, waardoor de hersenen niet of minder hard tegen de schedel komen.

@3: Het dragen van een cap of helm kan de kans op nekletsel juist vergroten. Een val op de "klep" van een slecht passende of slecht bevestigde cap kan ervoor zorgen dat de achterste rand van die cap in de nek gedrukt wordt. Een val op de "klep" van een goed passende cap zorgt ervoor dat het hele hoofd verder naar achter bewogen wordt dan zonder die cap.
Een hoofd met cap of helm is altijd zwaarder dan een "kaal" hoofd. Een beweging van het "beschermde" hoofd kan bij een val dus ook minder goed opgevangen worden door de nekspieren dan een beweging van het onbeschermde hoofd.

@4: Tegen deze soorten letsel biedt een "normale" (veiligheids-)cap geen enkele bescherming. Hiertegen kunnen alleen motor-, bromfiets-, mountainbike- of andere helmen met een vizier of andere gezichtsbescherming enige bescherming bieden.
Bijkomend voordeel van motor- of bromfietshelmen is dat ze achter in de nek lager doorlopen. Hierdoor zit eventueel nekletsel lager in de nek, waardoor een kleiner deel van het lichaam mogelijk verlamd raakt dan bij "hoog" nekletsel.

Een cap kan in sommige gevallen het gehoor of het zicht van de ruiter beperken, bijvoorbeeld doordat deze zijn hoofd minder of minder snel kan draaien. Hierdoor kan de ruiter mogelijk gevaar later opmerken en kan dus een extra risico ontstaan.

Verder moet bij al deze punten opgemerkt worden dat de helm of cap pas bescherming kan bieden wanneer je valt. Je kunt dus het beste proberen op alle mogelijke manieren een val te voorkomen. Eigenlijk is dus niet de cap de veiligheid, maar ben je dat zelf. Pas als het fout gaat heb je er mogelijk iets aan of heb je er last van.

Als je door het dragen van een cap gevaarlijke dingen wel doet (zoals springen, voltigeren, door een bos crossen of op een paard gaan zitten in het algemeen) die je zonder cap niet zou doen, biedt die cap slechts een schijnveiligheid. Mét cap te paard (of springend of voltigerend of door het terrein crossend) is dan altijd nog gevaarlijker dan zónder cap níet te paard.

Uiteindelijk moet iedereen in mijn ogen zelf bepalen (of die beslissing overlaten aan degene die uiteindelijk verantwoordelijk of aansprakelijk is, zoals bijvoorbeeld de eigenaar van het paard of de ouders wanneer het om minderjarigen gaat.) welke risico's hij/zij zwaarder vindt wegen en welk risico hij/zij wil lopen.

Iemand kan er bewust voor kiezen wel of geen cap te dragen. Voor zowel het rijden mét als zonder cap zijn veiligheidsargumenten aan te voeren.
Wanneer iemand op basis van een goede afweging van de voor- en nadelen van een cap, besluit om zonder cap te rijden, dan is hij niet onverantwoord bezig. Het is misschien een andere keuze dan je zelf gemaakt zou hebben, maar evengoed is het een keuze die iedereen mág maken.

Iemand ongevraagd veroordelen op basis van een foto zonder cap (dus het resultaat van een afweging van argumenten die iemand heeft gemaakt) is verkeerd, zeker als het ook nog off-topic is. Je kunt iemand wel vragen naar de redenen van diens keuze, en dan pas heb je iets waar je over zou kúnnen discussiëren. Wederom: als het ergens off-topic is, dan doe je dit niet, of hooguit per PB. Dan nog dien je de mening van de ander te respecteren, omdat een cap niet verplicht is en iedereen er dus een eigen mening over mág hebben.

edit: Als iemand bij zijn foto's vraagt om inhoudelijk commentaar op zijn rijstijl, dan is een opmerking over het wel of niet dragen van een cap off-topic.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:04

Maar Arjaaa, ik zie er weinig positiefs in, laat iedereen lekker rijden hoe hij/zij wilt zolang jij of het dier er niet direct last van ondervinden....
Als ik om redenen die ík heb in elk topic zou gaan spuien over hoe belachelijk en onverantwoordelijk het wel niet is om met cáp te rijden, weet ik zeker dat degenen die plaatsen op haw, mij snel, heeeel snel zat zijn en modjes gaan tippen. Laat iedereen toch, waarom die eeuwige bemoeizucht? Overigens is constant doorzagen over geen cap dragen ook nog eens hartstikke offtopic! Er wordt gevraagd naar commentaar over het rijden, niet over wel/geen cap, hoe het setje staat of de kleur van het paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:05

Shalbo schreef:
Hoe kun je nu onveilig verkiezen boven veilig? Ik snap dat niet echt.

Niet? Dat is anders de keuze die iedereen heel vaak maakt. Paardrijden is onveiliger dan niet paardrijden, en toch rij je paard. Jaarlijks gaan vele mensen op wintersport, terwijl gewoon rustig thuisblijven echt veiliger is. Elke dag nemen vrijwel alle mensen deel aan het verkeer (en erger, niet altijd op verantwoorde wijze) en dat is ook onveilig, en toch doen ze het.

Citaat:
Dat is als met een blinddoek de snelweg oversteken. Als onveilig seks hebben met een wildvreemde. Als een fles bleekmiddel in het midden van een kinderkamer zetten. Moet ik doorgaan?

Nou, waarom niet? Want de grens tussen veilig en niet veilig is niet zo absoluut als jij hier wilt doen voorkomen. Met een blinddoek de snelweg op is niet onveilig maar levensmoe. Maar hoe zit het met de honderden vormen van andere acties in het verkeer? Hoeveel mensen rijden niet te hard, bellen in de auto, stappen vermoeid in de auto, zijn met andere dingen bezig, houden te weinig volgafstand, en doen nog talloze andere dingen die gewoon NIET inherent veilig zijn? Dat levert ook slachtoffers op, en zelfs meer dan ruiters zonder cap.

Een fles bleekmiddel in de kinderkamer is het ene uiterste, maar hoe ver ga je om je kind te beschermen van alle mogelijke gevaren? Elk jaar belanden veel kinderen op de eerste hulp met ongelukjes en dat is erg sneu. Maar is het dan reeel om te verwachten dat alle (ALLE) risico's worden uitgesloten? En wat dan? Je kind mag niet buitenspelen, want het is gevaarlijk. Het mag niet knippen of uit een glas drinken, want dat is gevaarlijk. Er wordt geen koffie of thee gedronken want stel je voor dat het kind zich brandt. Alle deuren zijn voorzien van sloten zodat je kind nooit ergens aan kan komen dat mogelijk gevaarlijk zou zijn, etc...
Reeel? Nee. Ergens tussen zinloze risico's en overdreven bescherming ligt het normale leven. Je probeert een goede middenweg te vinden tussen veilig en gevaarlijk, maar ook tussen leven en niet leven, en hoe je dat doet is toch in eerste instantie een persoonlijke kwestie.

Citaat:
Natuurlijk, ik overdrijf. Maar ik denk dat je in dit geval niet ver genoeg kunt overdrijven.

Nou, in dat geval ben ik voor een volkomen verbod op paardrijden, op wintersport, op verkeer en op boompje klimmen. Dat is pas veilig!

Dante_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:15

Goh in de eerste reactie ook al..:S
Mensen kunne er ook over overdrijven, jeetje heej
als mensen zonder cap rijden is het hun keuze toch en bovendien je kan ook een heel mak paard hebben ofzo:P

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 19:15

Piiccolo_93 schreef:
Goh in de eerste reactie ook al..:S
Mensen kunne er ook over overdrijven, jeetje heej
als mensen zonder cap rijden is het hun keuze toch en bovendien je kan ook een heel mak paard hebben ofzo:P

ja ben er wel mee eens
alleen een mak paard kan ook schrikken en ophol slaan, het blijven vluchtdieren Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:23

@Shadow: Er is inderdaad geen absolute grens tussen veilig en niet veilig, dat ben ik absoluut met je eens. Maar als de mogelijkheid er is om het risico te verminderen, dan doe je dat toch? Ik zou het willen vergelijken met het dragen van een autogordel. Iedereen doet het, want zonder is niet veilig. Dat vinden we wel normaal. Waarom een cap dan niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:34

Shalbo schreef:
@Shadow: Er is inderdaad geen absolute grens tussen veilig en niet veilig, dat ben ik absoluut met je eens. Maar als de mogelijkheid er is om het risico te verminderen, dan doe je dat toch?

Dat hangt er dus van af wat de redenen zijn om het niet te doen. En die zijn voor anderen misschien heel anders dan voor jou. Dat jij weinig last hebt van een cap (en ik ook, nadat ik na heel veel moeite een goedzittende heb gevonden) betekent niet dat iedereen dat heeft. En het hangt er ook vanaf hoe groot je het risico vindt (en dan maakt het wel degelijk uit of je een stapritje maakt met een erg vertrouwde, ervaren rustige en verstandige pony of een exemplaar dat vooral bekend staat om z'n mooie rodeovertoningen en waar je de afgelopen keren ook al naast hebt gelegen.)

Het zijn afwegingen: de voordelen aan de ene kant, de nadelen aan de andere. En JIJ maakt een bepaalde afweging, maar voor andere mensen spelen andere dingen een rol.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:50

Iedereen moet voor zich zelf weten of hij of zij een cap op doet! ik vind het erg veilig zeker als ik naar buiten ga,
Wat ik ook gevaarlijk vind maar dat is ieder voor zich als je zwanger bent en dan op je paard gaat zitten, Ook al vind je jou paard de braafste van de hele wereld een ongeluk zit in een klein hoekje.

In de bak rij ik vaak zonder cap misschien is het dom! Maar die van mij zit dan ook niet lekker ik hoop dat als ik een nieuwe baan heb en weer wat geld dat ik dan een goede cap kan kopen. En king heeft nog nooit iets verkeerds of geks gedaan in de bak maar je weet maar nooit!

iedereen fijne feestdagen toegewenst, en een veilig en gezond nieuwjaar Pling

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:51

ze moeten gewoon mensen zonder cap bekeuren.
dat doen ze toch ook als je in een auto geen gordel om hebt of scooter rijdt zonder helm.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:44

Wendy01, je hebt helemaal gelijk!
... ach weet je wat, verbied gewoon het hele paardrijden! Pling Afgod

Gaaaap Gestoord

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:50

wendy01 schreef:
dat doen ze toch ook als je in een auto geen gordel om hebt of scooter rijdt zonder helm.

Nee, dat moeten ze niet.
In een auto is het dragen van een gordel wettelijk verplicht. Je bent in overtreding als je hem niet draagt en daar kun je voor bekeurd worden.
Op een scooter is het dragen van een helm wettelijk verplicht. Je bent in overtreding als je hem niet draagt en daar kun je voor bekeurd worden.

Voor het dragen van een cap bestaat geen enkele wettelijke verplichting. Je begaat geen overtreding wanneer je zonder cap rijdt en je kunt er dus ook niet voor bekeurd worden.

Op veel maneges is het door de manege-eigenaar verplicht gesteld een cap te dragen. Dit gebeurt omdat de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk is bij ongevallen met dat paard of een eventuele ruiter. De aansprakelijkheidsverzekeraar van de eigenaar vergoedt de schade niet altijd wanneer blijkt dat het slachtoffer geen cap droeg. De zorgverzekeraar van het slachtoffer zal de letselschade meestal gewoon vergoeden, maar zal deze dan wel proberen te verhalen op de manege-eigenaar.

Als ruiter heb je nog steeds zelf de keuze om wel of niet op een manege te gaan rijden waar een cap verplicht is.

Verder schreef ik al eerder dat er ook heel veel goede argumenten zijn om geen cap te dragen. Of die zwaarder wegen dan de argumenten die vóór een cap pleiten, is aan de ruiter (of degene die verantwoordelijk of aansprakelijk is) zelf.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:53

Om ff op de titel van het topic terug te komen: mij valt juist op dat de mensen die zeuren, de mensen zijn die geen cap dragen.
Niet alle natuurlijk, maar redenen als: hij zit niet lekker, ik krijg er hoofdpijn van, het staat niet, mijn haar wordt er plat door, mijn paard is toch mak die doet nooit iets, ik ben al vaak zat gevallen en nog nooit ernstig letsel gehad enz enz. dat vind ik pas gezeur.
Koop gwoon een passende cap (zeker kinderen) en lees het verhaal van meerdere mensen hier op bokt eens die wel ernstig letsel hebben opgelopen omdat ze geen cap ophadden...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:09

Ik vind dat het je eigen keuze is Ja Als je geen cap wilt dragen, dan doe je het niet Vork Het is je eigen lichaam en je moet zelf bepalen of je wel of geen cap draagt Ja

Ik draag altijd mijn capje, omdat ik mijn hoofd goed wil beschermen. Ik heb er geen problemen mee als iemand zonder cap rijdt Is tenslotte je eigen keuze Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:19

Ze zeuren over het al dan niet dragen van een cap omdat ze het veiliger vinden dat iemand een cap draagt en omdat ze bezorgt zijn om het welzijn van anderen. Andere zeuren omdat ze mss niets anders te vertellen hebben of gewoon graag kritiek geven enz...
Maar ik denk dat weinigen denken aan de wet op het moment dat ze kritiek of een tip geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:41

WiskyBokjes schreef:
alleen een mak paard kan ook schrikken en ophol slaan, het blijven vluchtdieren Knipoog

1. Vluchtdieren bestaan niet.
2. Als paarden onvoorspelbare vluchtdieren zouden zijn is een straatverbod hoogst gewenst.

Mbt kinderen is het erg jammer dat die in NL bijna geen leeromgeving meer tegenkomen. Alle risicos moeten uitgesloten worden of zijn gelijk dodelijk. Kinderen moeten kunnen leren van vallen en opstaan.
Wij zijn bewust in een kindvriendelijk omgeving gaan wonen waar kinderen nog leerervaringen op kunnen en mogen doen.
We leren zoonlief met risicos om te gaan en écht gevaar te vermijden. Dat doet hij keurig, kan dat ook want hij mag zoveel nog wel en zolang het bij hechtingen en eens een gebroken arm blijft is dat OK dan!

@def
voor kinderen is het probleem nog wat complexer omdat de nekwerveltjes door het gewicht van een helm al schade op kunnen lopen zónder val, er bar weinig veilige kinderhelmen zijn en er geen veilige kinderhelmen met gezichtsbescherming zijn. De ski-helpjes hebben een kinnebak die kanteling veroorzaakt en daardoor de kans op nekletsel vergroot.
De enige veilige optie is niet op het paard zetten.

Met het dragen van een valhelm heb ík geen moeite en heb er drie. De zijn echter simpelweg zwaarder dan een hoed en als ik iets ga doen met een lage resultante van kans x gevolg zet ik een hoed op. Die hoed heeft het grote voordeel dat ik die beleefd kan afnemen als een heer in het verkeer want ik gééf veel voorrang in het kader van goed paardmanschap Pling

@Oomens
Ik ben vanuit mijn achtergrond érg kritisch op helmen. Als ik er bij paardrijden een helm opzet dan moet dat ding ook wél bescherming bieden en geen van de helmen die ik heb zijn helmen uit de hippische sector.
Motorhelmen zijn zonder uitzondering te zwaar helaas doordat ze voor VEEL zwaardere klappen ontworpen zijn.
Een paard gaat niet zo hard en de integrale helm is een Xtreme afdalingshelm. Voor zoonlief koop ik zo snel mogelijk zoiets zodra hij in de maatvoering is gegroeid.
Licht, luchtig, écht goed, betaalbaar en niet zo oubollig Haha!

Al met al is een valhelm niet verplicht en zou het een stuk veiliger worden door minder vállen als de ruiters de ruimte onder die valhelm eens van wat meer kennis en vaardigheid zouden voorzien Haha!
In de meeste gevallen komt met kennis ook inzicht....

hc

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:54

@hc
dan zou ik toch een van die bar weinige veilige kinderhelmen voor mijn kind kopen.. maar ja das mijn mening he!
ik ben het met je eens wat betreft leeromgeving in Nederland en vaak overdreven reactie om veiligheid van kinderen. Ik vind ook dat kinderen moeten vallen en opstaan en daarvan leren. Het lijkt me echter niet de bedoeling dat een kind daarbij voor goed hersenletsel oploopt. Een schaafwondje of zelf een flinke blauwe plek of snee hier en daar gaat geen kind inderdaad dood aan!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:06

Huertecilla schreef:
PattyOosten schreef:
Jij hebt daar andere ideeen over, prima.

Nee, je leest niet.

Dat is gelijk het grootste probleem; op basis van de eígen perceptie en de eígen associaties wordt een mening gevormd en geventileerd zonder verder nadenken of er wellicht meer perspectief is en er bv. sprake is van grensoverschreidende bemoeizucht Cool

Zoals al eerder opgemerkt en net door Schadow is het helemaal niet relevant wat iemand anders er van vindt.
De crux is ook niet of bv ik en Schadow of anderen hier wel/geen valhelm opzet; of het wel/niet verstandig is, is heel wat anders en de crux niet. Je moet je er niet mee bemoeien omdat er geen helmplicht is.

hc

Nou, nogmaals dan; jij laat je zoontje zonder cap op je paard zitten, dat moet je lekker zelf weten. Ik ken jou en je zoontje niet. Ik hoop dat er nooit iets naars met jullie gebeurd, maar mocht dat wel gebeuren, zal ik daar niet echt wakker van liggen. Ik vind het onverantwoord. Jij hebt het over of er wel of niet een plicht toe bestaat.
Nou, die is er dus niet. Maar zoals al opgemerkt is er ook geen plicht om bleek buiten bereik van kinderen te houden, of niet aan wurgsex te doen, of niet zoveel te drinken (binnenshuis) dat je in coma raakt. Wil jij al die dingen doen, ook prima. Ik heb er geen last van, maar dom vind ik het wel. En dat mag toch ook gewoon mijn mening zijn?

Daar gaat dit topic toch over, we zitten hier toch niet om elkaar te bekeren? Ik rijd op een stal met 330 anderen paarden. Daar zitten ontzettend veel ruiters bij die ik dome dingen vind doen. Daar zeg ik ook niets van, of we moeten er in discussie over geraken, dan wil ik er mijn mening wel over geven. En zo zie ik dit topic, en heel Bokt eigenlijk ook, als de kantine bij stal Haha!
Laatst bijgewerkt door Abiola op 22-12-07 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:18

Def schreef:
@hc
dan zou ik toch een van die bar weinige veilige kinderhelmen voor mijn kind kopen.. maar ja das mijn mening he! !

Zoals je op de fotos ziet hébben wij helmen voor de kids, dus jouw mening is .......???!!!
Omdat ze niet zonder nadeel zijn gebruiken we die echter niet als de nadelen in de som kans x gevolg groter zijn Pling
Ons menneke heeft al zodra hij enigzins rap kon lopen les in vallen gekregen en hij laat zich soms ook bewust gecontroleerd vallen, daarmee erger voorkomend.
Dit, leren valllen, doet bijna geen van de ruiters die veilig een cap opzetten. Hoewel het geen vervánging van de helm is bij het voorkomen van hersenletsel vorkom je er wel meer letselschade door vallen mee dan met het opzetten van die helm.

Dus; de volgende keer al iemand een opmerking krijgt over het niet dragen:
- ´nee dat mag niet van mijn leraar valtechniek´ of
- ´ik ben ongesteld´ "HUEH?" ´heb al een veilig gevoel door mij inlegkruisje´
Schijnheilig

hc

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:20

Lees het topic van Barmat maar door.
Dan weet je dat het echt geen kwaad kan.

Waarschijnlijk is een dergelijke opmerking vast en zeker al in dit topic gemaakt.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:22

He eerste wat ik dacht was he gedver gaan we weer Clown

Ik denk dat jij wel anders piept als je van je paard af bent gevallen en je had geen cap op en hebt bijv. weet ik veel een zware hersen schudding of nog veel erger.... Tja en dan is het te laat he... Had dan je cap maar op gedaan.. Vork

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:29

Huertecilla schreef:
Def schreef:
@hc
dan zou ik toch een van die bar weinige veilige kinderhelmen voor mijn kind kopen.. maar ja das mijn mening he! !

Zoals je op de fotos ziet hébben wij helmen voor de kids, dus jouw mening is .......???!!!
Omdat ze niet zonder nadeel zijn gebruiken we die echter niet als de nadelen in de som kans x gevolg groter zijn Pling
Ons menneke heeft al zodra hij enigzins rap kon lopen les in vallen gekregen en hij laat zich soms ook bewust gecontroleerd vallen, daarmee erger voorkomend.
Dit, leren valllen, doet bijna geen van de ruiters die veilig een cap opzetten. Hoewel het geen vervánging van de helm is bij het voorkomen van hersenletsel vorkom je er wel meer letselschade door vallen mee dan met het opzetten van die helm.

Dus; de volgende keer al iemand een opmerking krijgt over het niet dragen:
- ´nee dat mag niet van mijn leraar valtechniek´ of
- ´ik ben ongesteld´ "HUEH?" ´heb al een veilig gevoel door mij inlegkruisje´
Schijnheilig

hc

Het banketstaaf is natuurlijk dat je een spelletje kansberekening aan het spelen bent met een 2 levende wezens. De ene het paard, dat altijd onverwacht kan reageren door invloeden buiten jou beheersing, en het tweede, je zoon, die nog erg jong is. Maar nogmaals hoor, lekker zelf weten Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:40

PattyOosten schreef:
Ik heb er geen last van, maar dom vind ik het wel. En dat mag toch ook gewoon mijn mening zijn?

Ja hoor en je kan dat op Bokt ook schrijven als dat het topic is, op straat ga je ermee over de schreef.

Die fles bleek trouwens is een heel goed voorbeeld:
1. je dient kinderen te leren dat ze niet zomaar uit een fles mogen drinken
2. en óók zet je flessen met een gevaarlijke inhoud buiten bereik
Regel 1. maakt dat er in ongewone situaties een inherent veilige basis is waardoor, ook al blíjf je als ouder de verantwoordelijke opletter, er in het ´onbewaakte moment´ een laag risico is.

Wij gaan hier met helmen en andere ´risicos´situationeel afhankelijk om.
Helaas zijn m.i. veel mensen te dom om situationeel onderscheid te kunnen maken en die zijn dan beter af met altijd een harde pet op Haha!
Dan nóg echter is het een keuzevrijheid en heb ik niet het recht mijn menig daarover ongevraagd te ventileren. Dát is hier het topic: dat je mag vinden wat je wil maar dat niet altijd mag ventileren. Op Bokt niet als het off-topic is en in de werkelijke wereld niet als er een beslissingvrijheid is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:50

Naomi_unique schreef:
Ik denk dat jij wel anders piept als je van je paard af bent gevallen en je had geen cap op en hebt bijv. weet ik veel een zware hersen schudding of nog veel erger.... Tja en dan is het te laat he... Had dan je cap maar op gedaan.. Vork

Goed voorbeeld van geen idee hebben Haha!

Meid je hebt er echt geen benul van wat mijn ervaring is en leest blijkbaar ook niet Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBNWRGEV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNETAOXN.jpg

Leuk is dat toch als moraalridders al moraalridderend aantonen waarom de ts de goede topictitel heeft gebruikt ROFL

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:52

oomens schreef:
wendy01 schreef:

Nee, dat moeten ze niet.
In een auto is het dragen van een gordel wettelijk verplicht. Je bent in overtreding als je hem niet draagt en daar kun je voor bekeurd worden.
Op een scooter is het dragen van een helm wettelijk verplicht. Je bent in overtreding als je hem niet draagt en daar kun je voor bekeurd worden.

Voor het dragen van een cap bestaat geen enkele wettelijke verplichting. Je begaat geen overtreding wanneer je zonder cap rijdt en je kunt er dus ook niet voor bekeurd worden.

Op veel maneges is het door de manege-eigenaar verplicht gesteld een cap te dragen. Dit gebeurt omdat de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk is bij ongevallen met dat paard of een eventuele ruiter. De aansprakelijkheidsverzekeraar van de eigenaar vergoedt de schade niet altijd wanneer blijkt dat het slachtoffer geen cap droeg. De zorgverzekeraar van het slachtoffer zal de letselschade meestal gewoon vergoeden, maar zal deze dan wel proberen te verhalen op de manege-eigenaar.

Als ruiter heb je nog steeds zelf de keuze om wel of niet op een manege te gaan rijden waar een cap verplicht is.

Verder schreef ik al eerder dat er ook heel veel goede argumenten zijn om geen cap te dragen. Of die zwaarder wegen dan de argumenten die vóór een cap pleiten, is aan de ruiter (of degene die verantwoordelijk of aansprakelijk is) zelf.

Bij het verhalen van de schade gaat een verzekeringsmaatschappij o.a. na of de geldende regels zijn nageleefd.
Verzekeringsmaatschappijen hebben geen verstand van paardrijden, de risico's en manieren om de schade's hierin te beperken.
Daarvoor halen ze de informatie bij.... Pling de organisatie(s) die er volgens hen Knipoog wel meer verstand van hebben.
M.a.w; als de KNHS morgen tegen die verzekeringsmaatschappijen zegt dat het veel veiliger is om altijd met een bodyprotector te rijden, bestaat de grote kans dat deze dat zullen overnemen, het verplichten aan hun klanten en dus binnen de kortste keren iedere manegeklant met een bodyprotector moet rijden!
Of iedereen aan een veiligheidslijn moet zitten wanneer deze in de manegebak rijdt of .... vul maar in. (in een roze tutu, als de KNHS of FNRS verklaard dat dat veiliger is! Clown )

Iets anders; wat mij nou een leuke sport lijkt; voltige! Op en van een galopperend paard springen enz.... zonder cap! Haha!