Voet in beugel blijven hangen, risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Voet in beugel blijven hangen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:38

Ik ben eens blijven hangen toen het zadel scheef gleed. Ik lag aan de rechterkant en mijn voet zat in de linkerbeugel. Ik rij altijd met stalschoenen en gebruikte altijd ijslanderbeugels, deze keer niet aangezien ik op een ander paard zat. Goddank bleef ze staan...
Ik heb nu een paar EZ-rides, omdat ik veel buitenrij. Die zijn ook veel breder, weinig kans op vastzitten.
http://www.saddle-up.nl/b_123.jpg

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:09

Ik rijd op manege en in al die tijd (5 jaar) heb ik gelukkig maar 1 x meegemaakt dat dat gebeurde. Meisje dat niet zo heel goed reed viel eraf en bleef in de beugel haken. Pony er vandoor. En die was niet te stoppen. Was echt verschrikkelijk om te zien. Maar voor een deel ligt het aan jezelf als dat gebeurt. Voeten te ver in de beugels en geen hakken naar beneden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:12

Judje schreef:
Wanneer je bang bent dat je naar voren schiet is het belangrijk om te weten dat je beugels niet te breed zijn, dan zal je minder snel door je beugel schieten.

Zelf vind ik veiligheidsbeugels niet zo veilig. Wel als alleen jij valt, maar als je samen met je paard valt zijn ze niet rond, maar zitten er scherpe delen aan waarvan ik bang zou zijn dat mijn paard er op zou kunnen vallen.

Ik heb veiligheidsbeugels en ik kan er geen scherpe delen aan ontdekken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGM38IKV.jpg

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:17

Wat is jou ervaring met sneller beugels verliezen/moeilijker beugels terug vinden, Nibbit?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:30

Ik verlies ze eigenlijk nooit, maar als dat wel zo is heb je ze snel weer terug, omdat het "haakje" waar ze mee aan de riem zitten gedraaid is.
Qua rijden vind ik ze niet anders dan normale beugels, ik heb alleen een veel zekerder gevoel Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:55

Ik verlies mn beugels zelden maar ik heb ze zo weer terug, idd zoals nibbit zegt omdat ze recht hangen ipv gedraaid ten opzichte van het zadel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:15

Ik vind de flexrides er niet heel lomp uitzien. Ze zijn zwart, dus ook niet heel opvallend. Veiligheid en comfort staat bij mij boven uiterlijk

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:23

Je maakt het niet zo heel vaak mee
Maar dan moet je wel je voeten ver in de beugels gaan zetten begrijp je?
Dus de normale Stand eiegenlijk

Tips: Voet niet te ver in de beugels

Ik heb het al eens meegemaakt dat ik erin bleef haken en dat ik een paard meter over de grond werd gesleurt maar ik had mijn voeten er ook te ver in

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:25

Het is mij nog nooit gebeurd dat ik ben blijven haken als ik er af viel. Ik zal er odnertussen zo'n 15 x afgevallen zijn denk ik in al die tijd.

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:56

Ik ben gelukkig nog nooit blijven hangen in de beugel.
Maar als je met jonge of pittige paarden bezig bent, zou ik het wel doen.
Gewoon voor de zekerheid..

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:11

Op mijn vorige manege hadden ze van die veiligheidsbeugels met die elastiekjes aan de zijkant. Echt super goed hoor... je kan echt niet blijven hangen. Alleen als de elastiekjes oud worden knappen ze op een gegeven moment dus reserve elastiekjes in de buurt zijn erg handig Lachen

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:25

Het had niet veel gescheeld of ik was er niet meer geweest!!
Ik ben ongeveer 10 jaar geleden met mijn voet door de stijgbeugel gegleden.
Ik was toen net 9 jaar oud. Ik had net een eigen pony, maar die bleek helaas niet echt geschikt te zijn. Ze ging er opeens keihard vandoor en was totaal niet te stoppen.
Ik viel toen naar de buitenkant eraf maar mijn voet schoot door de stijgbeugel heen(klein voetje, grote stijgbeugel) Ik werd zo tientallen meters meegesleurd en kwam hierbij telkens met mijn hoofd tegen de bakrand aan (Had gelukkig wel mijn cap op). Gelukkig brak uiteindelijk de stijgbeugelriem af. Het gevolg: Tandjes gebroken, gescheurde oogkas, zeer zware hersenschudding, en overal wondjes op mijn gezicht. Het had nog veel erger af kunnen lopen, heb nog geluk gehad. Ik rij nu nog steeds met normale stijgbeugels maar heb nu ook niet meer van die kleine dunne pootjes hahaha, Maar zit er zeer zwaar over na te denken om tog ook van die veiligheidsbeugels aan te schaffen.

Valesco_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:04

Ik ben enkele jaren geleden ook in mijn beugels blijven hangen.

Toen ben ik met de Safestyle veiligheids beugels gaan rijden.
Ik voel weinig verschil, alleen heb een veel veiliger gevoel!
En als je ze kwijtraakt vind je ze zo weer terug omdat ze recht opgehangen zijn.
Dat de opening aan de binnenkant zit vind ik alleen maar mooier. Haha!