Help!Gister verkocht, nu problemen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Help!Gister verkocht, nu problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:36

nog niets gehoord verder van de TS ? Vandaag is de keuring geweest toch?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:44

garny95 schreef:
nog niets gehoord verder van de TS ? Vandaag is de keuring geweest toch?

Vroeg mij ook al af hoe dit nu afgelopen is verder Ach gut

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:25

Volgensmij heeft de keuring er niets meer mee te maken toch? Paar pagina;s terug stond dat de vader van de TS had gebeld met de nieuwe eigenaar en die begreep hun "probleem' en stemde in dat het nu verder hun risico was Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:29

Volgens mij zijn er geen problemen. Als de koper het paard nu terugbrengt omdat hij is afgekeurd, hoeft TS hem niet terug te nemen, immers het was de uitdrukkelijke wens van de koper het op deze manier te doen. Maar ik persoonlijk zal in zo een geval wel het paard terugnemen, het gaat immers om het paard en niet alleen maar om de centen.

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:54

Ik zou de vrouw bellen en uitleggen dat je haar nu niet meer terug kan nemen. je had een afspraak en dat is ze niet nagekomen.
ze das desnoods ook opzoek naar een andere dierenarts. als er nu wat gebeurd zit jij met paard.
je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou er goed over nadenken. het raast vind ik nog dat de vrouw je gesmst heeft in plaats van even netjes te bellen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:57

Dit is toch allang opgelost?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:40

de uitslag van de keuring is er nog niet..

ben benieuwd..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:44

Madeleine16 schreef:
Mijn vader heeft gister contact met haar opgenomen.
Hij heeft uitgelegd dat de afspraak was dat ze haar de dag erna liet keuren en dit was ook de voorwaarde dat zij meeging. Doordat wij nu niet weten wat er met haar gebeurd heeft hij gezegd dat het voor haar eigen risico nu is.
Hier stemde ze mee akkoord. Denk dat ik er niks meer van hoor. Ze had vandaag al gereden, paard liep goed, niet kreupel en ze begreep wat we bedoelden.

Hoop dat ze gelukkig wordt met mijn lieve meisje!

Bedankt allemaal in iedergeval voor de reacties en tips!

De uitslag doet er toch helemaal niet meer toe maak ik op uit bovenstaande post.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:08

ja dat is waar...

maar ik had verwacht dat ze nog wel wat van de keuring zouden horen.. (misschien wordt ze ook wel niet gekeurd meer)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:56

Ook ik ben benieuwd wat er uit de keuring gekomen is.

Mijn inziens was het paard gewoon verkocht.
Paard mocht niet mee op proef en zou de volgende dag gekeurd worden.

De koper heeft het paard toch meegenomen, en betaald.
Dan is het naar mijn idee het risico van de koper of het beest wordt afgekeurd of niet.

Je had onlangs zelf het paard ook laten keuren toch?
Is dit al weer meer dan 3 maanden geleden? en heeft de koper dit rapport ook gezien?
Misschien dat deze dacht, laat de keuring dan maar zitten

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:04

Ik vind het ook een rotstreek vooral raar dat ze een nog maar half ingereden beestje (uit jou woorden) voor een manege kopen! Maar ik weet ook neit hoe het precies is gegaan dus ik kan er niet over oordelen Koe

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:10

Op onze manege kopen ze voornamelijk niet ingereden paarden, wat is daar mis mee?

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:18

Luca__ schreef:
Ik vind het ook een rotstreek vooral raar dat ze een nog maar half ingereden beestje (uit jou woorden) voor een manege kopen! Maar ik weet ook neit hoe het precies is gegaan dus ik kan er niet over oordelen Koe

Maar wie zegt dat dit paard het manegewerk in gaat.
Veel manegeeigenaren rijden ook gewoon zelf op hun prive paard, of kopen zon jong paard en rijden het verder in om daarna te verkopen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:53

annastasia schreef:
Ook ik ben benieuwd wat er uit de keuring gekomen is.

Mijn inziens was het paard gewoon verkocht.
Paard mocht niet mee op proef en zou de volgende dag gekeurd worden.

De koper heeft het paard toch meegenomen, en betaald.
Dan is het naar mijn idee het risico van de koper of het beest wordt afgekeurd of niet.

Je had onlangs zelf het paard ook laten keuren toch?
Is dit al weer meer dan 3 maanden geleden? en heeft de koper dit rapport ook gezien?
Misschien dat deze dacht, laat de keuring dan maar zitten

Dat is onzin! De koper is juridisch beschermt. Als blijkt, ook na een week na verkoop, dat het paard verborgen gebreken heeft, dan kan op juridische gronden de koop ongedaan maken!!!

Zoek het maar op in het wetboek... Sommige dingen komen er bij bijv. een veterinaire keuring niet eens uit, alleen als je het paard rondom op de foto zet en dat is GEEN kopersverplichting. als een paard een gebrek heeft, waarvan de herkomst is te herleiden tot voor de verkoop kan de koper hier gewoon op terugvallen. Daarom heet het ook een verborgen gebrek

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:55

Luca__ schreef:

Liever een half ingereden paard op een manege waar vaak de kennis wel rondloopt om een paard op te leiden (want een paard wat niet mak is, gaat ook de les niet in. zou verzekeringstechnisch erg dom zijn) dan een half ingereden paard naar de eerste de beste penny die denkt dat alleen liefde een paard wel groot brengt...

Natuurlijk zijn er slechte, slecht aangeschreven manege's, maar er zijn meer dan genoeg goede manege's waar ze wel degelijk op een verantwoorde manier met hun paarden omgaan...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:05

ben nog steeds benieuwd hoe het verder is afgelopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:07

Madeleine16 schreef:
Ik wil haar ook weer niet terugkopen, ik hou veel van haar maar heb al een ander paard aanbetaald!

Dan zal je niks kunnen doen! Ik zou zeggen geld terug geven en paard ophalen, maar dat wil je niet. Kan je verder niets meer aaan doen! Alleen niet terug nemen als ze afgekeurd word iig..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:08

garny95 schreef:
ben nog steeds benieuwd hoe het verder is afgelopen....

Denk dat het probleem vanzelf is opgelost omdat de Tser niet meer post.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:20

@suelza.

Ik probeerde meer te zeggen dat de TS het paard zelf ook nog niet zo lang had. en mocht het keuringsrapport nog geen 3 maanden oud zijn, de nieuwe eigenaar van het paard misschien gedacht had. ik geloof het wel, paard is recent nog gekeurd.

verborgen gebreken kun je inderdaad op terugvallen. kun je bv ook lezen in gerechtelijke diergeneeskunde

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:10

Jemig zeg.
Mooie boel, maar de schuld ligt bij jezelf.
Wie geeft er nou op 1 dag gelijk zn paard mee aan een ander?
Voortaan misschien beter eerst research doen naar potentiele kopers, als je niet wil dat je paard als manegepaard gebruikt wordt bij de koper... Nagelbijten / Gniffelen

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:43

marjoleinft schreef:
Suelza schreef:

Daar zijn wettelijke regels voor in de paardenbussiness... Als je van een particulier koopt heb je tot 6 maanden na aankoop de mogelijkheid om het paard terug te brengen in geval van een verborgen gebrek.

Koop je van een handelaar is dit, meen ik, zelfs een jaar!!!

Als blijkt dat het paard niet door de keuring komt ivm een verborgen gebrek, ben je als koper VERPLICHT het paard terug te nemen en/of geld te retourneren.

De wet beschermt gewoon de verkoper! Een verborgen gebrek komt er niet altijd direct uit. Wel moet je aantonen dat het gebrek er al was ten tijde van de aankoop, maar vaak kan de dierenarts hier uitsluitsel over geven.

tot een half jaar is het bij een particulier en bij een handelaar zelfs tot 2 jaar!!!! ben er zelf namelijk ook mee bezig niet het paard te verkopen maar voor een oud geborgen gebrek

Kijk, en zo komen dus de spookverhalen de wereld in. Er zijn geen speciale wettelijke regels voor de paardenbusiness. Er zijn wettelijke bepalingen die de koop van roerende zaken vastleggen en een paard is een roerende zaak, dus die regels zijn van toepassing. Er is geen termijn van een jaar en al helemaal niet van twee jaar. Wat er wel is, is een regeling dat je binnen een 'redelijke termijn' (meestal uitgelegd als twee maanden, maar bijvoorbeeld in geval van stalgebreken vaak korter) moet klagen als je een verborgen gebrek ontdekt. Als je niet binnen die termijn klaagt, is het pech. Die termijn gaat pas lopen op het moment dat je het gebrek ontdekt. Dus als je pas na een half jaar ontdekt dat je paard een enorm verborgen gebrek heeft, gaat die termijn dan lopen.

Los van die termijn is het zo dat de hoofdregel is dat de koper moet aantonen dat het gebrek er al zat toen de verkoop plaats vond. Als de verkoper een professionele partij is, wordt er het eerste half jaar na de koop vanuit gegaan dat het er al zat, en moet de verkoper het tegendeel aantonen.

TS is een particulier, dus als er nu iets mis gaat met het paard, is het aan de wederpartij om aan te tonen dat het paard bij de verkoop al niet in orde was.

moraal van het verhaal: roep geen dingen op een openbaar forum als je eigenlijk maar iets gokt.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:30

Suelza schreef:
Dat is onzin! De koper is juridisch beschermt. Als blijkt, ook na een week na verkoop, dat het paard verborgen gebreken heeft, dan kan op juridische gronden de koop ongedaan maken!!!

Zoek het maar op in het wetboek... Sommige dingen komen er bij bijv. een veterinaire keuring niet eens uit, alleen als je het paard rondom op de foto zet en dat is GEEN kopersverplichting. als een paard een gebrek heeft, waarvan de herkomst is te herleiden tot voor de verkoop kan de koper hier gewoon op terugvallen. Daarom heet het ook een verborgen gebrek

Precies wat FloortjeM zegt, maar ook dat de koper ook een onderzoeksplicht heeft.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:37

Sorry voor de late reactie.. had eigenlijk niet meer verwacht dat dit topic naar boven zou komen...

Op de dag van de keuring heb ik niks meer gehoord en achteraf ook niet, maar dat hadden we al opgelost door haar te bellen en te zeggen dat wij er nu buiten stonden omdat zij zich niet aan onze afspraken hield.

Alles goed met mn nieuwe paard Pling

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:41

LDRD schreef:
Auto, trailer erachter en paard gaan halen?

Clown Haha

Probleem is, er is al betaald. De koop is rond ( aangezien er betaald en geleverd is, en er geen proeftijd is opgenomen).

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:44

JoT schreef:
Is dat zo Suelza? Maar je hebt als koper toch onderzoeksplicht voorafgaand aan de koop? Als jij als koper het risico neemt om een paard te kopen zonder het dier van tevoren te laten keuren en als de verkoper netjes eventuele gebreken heeft vermeld, dan kan je het paard toch niet zomaar terugbrengen? Dat is dan toch eigen risico lijkt me?

De onderzoeksplicht is inderdaad ingesteld maar deze gaat niet ver, hij blijft beschermernd tegenover de koper en niet de verkoper. De verkoper kan zich eigenlijk niet beroepen op het feit dat de koper de onderzoeksplicht niet is nagekomen. Dan geldt sterker het verhaal dat de verkoper meldingsplicht heeft van alles wat hij al weet van het goed (jurisprudentie)

Dus helaas, geen eigen risico.