Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
garny95 schreef:nog niets gehoord verder van de TS ? Vandaag is de keuring geweest toch?
Madeleine16 schreef:Mijn vader heeft gister contact met haar opgenomen.
Hij heeft uitgelegd dat de afspraak was dat ze haar de dag erna liet keuren en dit was ook de voorwaarde dat zij meeging. Doordat wij nu niet weten wat er met haar gebeurd heeft hij gezegd dat het voor haar eigen risico nu is.
Hier stemde ze mee akkoord. Denk dat ik er niks meer van hoor. Ze had vandaag al gereden, paard liep goed, niet kreupel en ze begreep wat we bedoelden.
Hoop dat ze gelukkig wordt met mijn lieve meisje!
Bedankt allemaal in iedergeval voor de reacties en tips!
Luca__ schreef:Ik vind het ook een rotstreek vooral raar dat ze een nog maar half ingereden beestje (uit jou woorden) voor een manege kopen! Maar ik weet ook neit hoe het precies is gegaan dus ik kan er niet over oordelen
annastasia schreef:Ook ik ben benieuwd wat er uit de keuring gekomen is.
Mijn inziens was het paard gewoon verkocht.
Paard mocht niet mee op proef en zou de volgende dag gekeurd worden.
De koper heeft het paard toch meegenomen, en betaald.
Dan is het naar mijn idee het risico van de koper of het beest wordt afgekeurd of niet.
Je had onlangs zelf het paard ook laten keuren toch?
Is dit al weer meer dan 3 maanden geleden? en heeft de koper dit rapport ook gezien?
Misschien dat deze dacht, laat de keuring dan maar zitten
Luca__ schreef:Ik vind het ook een rotstreek vooral raar dat ze een nog maar half ingereden beestje (uit jou woorden) voor een manege kopen! Maar ik weet ook neit hoe het precies is gegaan dus ik kan er niet over oordelen
Madeleine16 schreef:Ik wil haar ook weer niet terugkopen, ik hou veel van haar maar heb al een ander paard aanbetaald!
garny95 schreef:ben nog steeds benieuwd hoe het verder is afgelopen....
marjoleinft schreef:Suelza schreef:
Daar zijn wettelijke regels voor in de paardenbussiness... Als je van een particulier koopt heb je tot 6 maanden na aankoop de mogelijkheid om het paard terug te brengen in geval van een verborgen gebrek.
Koop je van een handelaar is dit, meen ik, zelfs een jaar!!!
Als blijkt dat het paard niet door de keuring komt ivm een verborgen gebrek, ben je als koper VERPLICHT het paard terug te nemen en/of geld te retourneren.
De wet beschermt gewoon de verkoper! Een verborgen gebrek komt er niet altijd direct uit. Wel moet je aantonen dat het gebrek er al was ten tijde van de aankoop, maar vaak kan de dierenarts hier uitsluitsel over geven.
tot een half jaar is het bij een particulier en bij een handelaar zelfs tot 2 jaar!!!! ben er zelf namelijk ook mee bezig niet het paard te verkopen maar voor een oud geborgen gebrek

Suelza schreef:Dat is onzin! De koper is juridisch beschermt. Als blijkt, ook na een week na verkoop, dat het paard verborgen gebreken heeft, dan kan op juridische gronden de koop ongedaan maken!!!
Zoek het maar op in het wetboek... Sommige dingen komen er bij bijv. een veterinaire keuring niet eens uit, alleen als je het paard rondom op de foto zet en dat is GEEN kopersverplichting. als een paard een gebrek heeft, waarvan de herkomst is te herleiden tot voor de verkoop kan de koper hier gewoon op terugvallen. Daarom heet het ook een verborgen gebrek
LDRD schreef:Auto, trailer erachter en paard gaan halen?
HahaJoT schreef:Is dat zo Suelza? Maar je hebt als koper toch onderzoeksplicht voorafgaand aan de koop? Als jij als koper het risico neemt om een paard te kopen zonder het dier van tevoren te laten keuren en als de verkoper netjes eventuele gebreken heeft vermeld, dan kan je het paard toch niet zomaar terugbrengen? Dat is dan toch eigen risico lijkt me?