Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nickyu schreef:gelukkig hebben de meeste ruiters een helder verstand
ikenindi schreef:idd. je kunt zelf moeilijk oordelen of je paard last van je eigen gewicht heeft...
Huertecilla schreef:Je moet daarom van de simpele feiten uitgaan: dat álle paardrijden schadelijk is voor de rug en dat zwaardere belasting sneller en meer schade toebrengt.
Door meer vaardigheid, door een optimaal gewichtverdelend zadel, door trainen en beleren van het paard kan je de belasting minimaliseren doch het gegeven blijft; hoe minder je weegt hoe beter voor het paard.
De ruiter kan daarmee zelf heel simpel bepalen hoe zwaar het eigen gewicht weegt ten opzichte van het belang van het paard.
BitchyWitchy schreef:Angela77 schreef:Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het paard gebouwd is...
En of je goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Volgens mij kun je beter iemand van 95 kilo hebben die het paard niet belemmerd in de bewegingen als iemand van 60 kilo die zit te hupsen op de rug.
Amen!!!
Helaas wordt er te vaak te snel geroepen dat iemand te zwaar is voor een paard/pony. Kijk naar de combinatie, en hoe een ruiter rijdt, en oordeel dan
Citaat:De degelijke Fjord
Gewicht: 470 kg.
Pijpomvang voor: 21,5 cm.
Pijpomvang achter: 23 cm.
Conformatie: geen beperkingen.
Type: sterk gebouwd, goed gespierd paard.
Model: vierkant.
Beenwerk: goed in verhouding.
Belasting: 20%.
Maximaal ruitergewicht: 94 kg.
nickyu schreef:neemt een western zadel 25kg + ruiter 75 kg = 100 kg
op quarter van 147
neemt norton stock kunststof 3 kg + ruiter 95kg = 98 kg
op kwpnr van 165 ..
nickyu schreef:Citaat:De degelijke Fjord
pak nu een degelijk gebouwde haflinger
of een degelijk gebouwde tinker
of een degelijk gebouwde belg
of een degelijk gebouwde shire ...
nickyu schreef:Citaat:De degelijke Fjord
pak nu een degelijk gebouwde haflinger
of een degelijk gebouwde tinker
of een degelijk gebouwde belg
of een degelijk gebouwde shire ...
Blue_Eyes schreef:Word je dan eerst op een weegschaal gezet voor je les krijgt?
BitchyWitchy schreef:Blue_Eyes schreef:Word je dan eerst op een weegschaal gezet voor je les krijgt?
Met cap op en zadel onder je arm..........
Blue_Eyes schreef:Ik zou geloof ik omdraaien en een andere manege zoeken....
BitchyWitchy schreef:Blue_Eyes schreef:Ik zou geloof ik omdraaien en een andere manege zoeken....
Vraag me ook af wat het volgende punt is, een leeftijds grens??? Of dat je niet groter mag zijn dan een bepaalde lengte???
Blue_Eyes schreef:Ik zou geloof ik omdraaien en een andere manege zoeken....
Citaat:Op het moment dat je besluit paard te gaan rijden neem je een egoïstische beslissing en daarmee neem je de verantwoordelijkheid op je om dat met zo min mogelijk schade voor het paard te doen.
oomens schreef:Ik zou vreemd opkijken wanneer een manege niet eerst (onder meer) naar het ruitergewicht zou vragen.
nickyu schreef:eindelijk iets waar we het helemaal over eens zijn
Citaat:Eigenlijk zou het normaal moeten zijn om ook te kijken hoe soepel mensen zijn.
Wie niet soepel zelfstandig op een paardhoge bok kan stappen kan dat ook niet op een paard en hoort er niet op.
Idem een verplichte sessie opwarmen en rekoefeningen vóór het rijden.