Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 07:36

ik heb 2 keer BB parcours gesprongen en daarna een B parcours.

bb parcoursen had ik 1 keer balkje en 1 keer een val....hij kwam niet uit voor dubbel en de bodem was zo nat dat mn paard weg glibberde....dus toen sprong ie de 1e van de dubbel heel groot en de 2e stopte hij en ik lag er af,,,

B parcours had ik volgens mij 2 balkjes en was heel tevreden....

week daarna weer BB gesprongen....

en helaas 2 weigeringenop hindernis 5 en daarna viel ik er bij hindernis 7 af en had een scheur in mn meniscus... Huilen paard sprong bij de landing haaks om de bocht, omdat ie iets engs had gezien)

heb een maand of 4 niet kunnen rijden en ben nu net weer begonnen met rijden....

hoop wel over een maand of 2 mn 1e parcours weer te gaan springen....

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:07

Vandaag mijn B-debuut gereden. Op zich vond ik het nog best te doen qua parcours. Oefen hoog (90 cm) ging erg goed en ik had een fijn gevoel tijdens het rijden. Daarna B gestart en toen werden we allebei toch wat onzeker van de hoogte. Het is ook een kwestie van gewenning natuurlijk. Helaas 3 stops op sprong 3 met een heeeel eng hek eronder Duivel . We moeten de komende tijd meer op hoogte gaan oefenen en gewoon herhalen. "Oefening baart kunst" blijft een mooie uitspraak.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 05:16

succes.....

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 07:25

sigrid1182 schreef:
succes.....

Dank je wel Haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:13

Mijn debuut in het springen op mijn e-pony weet ik nog heel goed.. Met losrijden maakte ik een 3-dubbele salto achterwaarts, ik viel dus in de blub Haha! in het parcours was ik foutloos en uiteindelijk 1ste..
Voor een debuut met een nieuw paard ben ik altijd wel zenuwachtig, maar je moet gewoon brutaal blijven rijden, hand en been er goed aanhouden. Hier in Twente is het ook altijd dik en technisch gebouwd dus ga voor een debuut altijd gelderland of salland in, dat scheelt behoorlijk.. Tegenwoordig kun je ook veel BB rijden en dan vervolgens B er direct achteraan.
As zaterdag ga ik met mijn 3,5 jarige voor het eerst BB starten op een niet-officiele wedstrijd.. Ben heel benieuwd want hij vind alles nog errug spannend..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 16:42

Merel_Claire schreef:
Vandaag mijn B-debuut gereden. Op zich vond ik het nog best te doen qua parcours. Oefen hoog (90 cm) ging erg goed en ik had een fijn gevoel tijdens het rijden. Daarna B gestart en toen werden we allebei toch wat onzeker van de hoogte. Het is ook een kwestie van gewenning natuurlijk. Helaas 3 stops op sprong 3 met een heeeel eng hek eronder Duivel . We moeten de komende tijd meer op hoogte gaan oefenen en gewoon herhalen. "Oefening baart kunst" blijft een mooie uitspraak.

Vandaag weer B gestart (2 keer).
Ging al een stuk beter. Ik had rondje uit kunnen rijden met 2 balkjes.
Was er erg tevreden mee.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:03

super!!!...je zit iig in een stijgende lijn!!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 07:32

sigrid1182 schreef:

Thanks!
Ben jij ook nog aan het springen?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:18

Ik heb dus afgelopen zaterdag met mijn jonkie debuut gemaakt in de BB. Ik ben echt supertevreden, hoewel hij zeer spooky was sprong hij alles en ook nog wel foutloos. Wel veel uit draf omdat ie het te eng vond om te galoperen. 2e rondje 2 balkjes waarvan 1 echt tussen zijn voorbenen, even een volte gedraaid en ik kon zo weer verder rijden. Echt super tevreden..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:15

Goed zo! Goed gedaan! Altijd moeilijk om met een onervaren paard te beginnen, maar wel zo leuk!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:19

idd, altijd weer afwachten hoe ze het gaan oppakken. Ze kunnen ook 3 keer gaan staan. Ik ga nu rustig door trainen en hoop in april of mei te kunnen starten in het B springen, maar als het wat langer duurt vind ik het ook niet erg.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:23

De tijd nemen kan inderdaad nooit kwaad.
Veel succes met je jonkie, gaat vast goed komen!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:43

Leuk topic dit! Lachen Zelf nog niet officieel gestart, alleen onderling. Zou met mn vorige bijrijdpaardje gaan springen maar die kreeg een blessure en mocht niet meer springen. Inmiddels heb ik nu een jonkie om in te rijden (ander paardje is overleden) en daar ga ik in de toekomst ook mee springen Haha! maar eerst nog 'even' opleiden Huilen van het lachen

Trouwens, hoe 'verdien' je hoge stijlpunten? Toch als je netjes doorgaloppeerd enzo?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:50

Je begint met netjes binnen komen. In een rechte lijn zsm naar de jury rijden (liefst galop) halthouden en ook echt stilstaan en groeten. Dat is eerste punt, zit bij ons ook gedeelte verzorging in (dus vlechten). Vervolgens denken aan de goede galop, een mooi ritme tijdens het parcours, nette lijnen en wendingen rijden, recht aanrijden en passende afstanden. Daarnaast telt ook houding en zit, dus tijdens parcours rechtop zitten, been eraan en handen rechtop. Op de sprong is het belangrijk dat je altijd voldoende mee komt, zonder te ver naar voren te gaan zitten. Niet achterblijven bij een noodsprong.. ETC...

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:55

Ah oke, tnx! Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:20

Merel_Claire schreef:
sigrid1182 schreef:

Thanks!
Ben jij ook nog aan het springen?

ik ben nu sinds begin jan weer aan t rijden....

en ik hoop in mrt of april weer te gaan springen...

oefenparcoursjes,....

maar `King met 1st dressuurmatig maar weer wat voorelkaar.....

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:55

Ik ben ook benieuwd, mijn jonkie ga ik dit jaar ook starten met B springen. Krijg ook springles 1 keer per week met haar, omdat ik serieus met haar de wedstrijdsport in ga.
Ze begint het ook steeds leuker te vinden, erg hoge sprongen hebben we nog niet gemaakt, maar aan eng uitziende hindernisjes is ze al goed gewend. Ben ook van plan om eerst een paar onderlinge wedstrijden te gaan rijden, zodat ik er alvast een beetje met haar aan kan wennen.

Met Igor mn andere paardje heb ik M springen gedaan, eerst ben ik ook gewoon met onderlinge wedstrijden begonnen, om toch een beetje ervaring op te doen. Ik weet nu wel allemaal hoe het gaat, maar Otje mijn jonkie is een heel ander paard dan Igor, dus ik wil in niets vergelijken met mijn 1e keer.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:20

Dat is ook beter Igorr, elk paard is anders en kun je gewoon niet vergelijken. Wanneer staat je debuut gepland?

rosjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:31

uhm zowel met mn pony en paard ben ik foutloos gegaan in mn debuut en was niet echt zenuwachtig maar meer nieuwschierig hoe ze het zouden done nu ben k Z springen met mn pony geworden!!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:14

Mijn B debuut met mijn pony.. ik zit me ernstig af te vragen waar en wanneer dat was Bloos

Met mijn paard was het een drama, die zag overal dingen die ze nog nooit gezien had Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:25

ik wil ook gaan springen, heb vorig jaar januari 1 oefenparcour gesprongen 80 cm, ging super, 2 x foutloos. Naar die 'enge' hindernissen kijkt ie helemaal niet.
NU eerst een Winstpunt in de B dressuur, dan kan ik gaan springen Knipoog
Maar we kunnen helaas niet zo vaak op wedstrijd omdat we zelf geen vervoer hebben Boos!
Als ik die winstpunt heb wil ik me tot het springen gaan richten Knipoog

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 07:22

tessii1991 schreef:
ik wil ook gaan springen, heb vorig jaar januari 1 oefenparcour gesprongen 80 cm, ging super, 2 x foutloos. Naar die 'enge' hindernissen kijkt ie helemaal niet.
NU eerst een Winstpunt in de B dressuur, dan kan ik gaan springen Knipoog
Maar we kunnen helaas niet zo vaak op wedstrijd omdat we zelf geen vervoer hebben Boos!
Als ik die winstpunt heb wil ik me tot het springen gaan richten Knipoog

Wat leuk zeg!
Fijn dat je paard niet kijkerig is, daar heb je straks een hoop voordeel mee. Want je hebt er rare sprongen tussen!
Ik ga zo ook weer op pad om B te starten. Ik start nu voor de 3e keer. Ben benieuwd hoe het gaat!

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:26

Haha ik heb al heel veel oefenparcoursen gereden en BB parcoursjes en dat gaat eigenlijk hartstikke goed. Thuis heb ik totaal geen moeite met de hoogte maar zodra ik een officieel parcours van 1m moet gaan rijden denk ik dat ik dan toch best zenuwachtig ben Nagelbijten / Gniffelen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:35

heb vele debuten gehad met verschillende paarden.
maar ik weet me nog te herinneren dat ik te zenuwachtig was en dat alles wat ik fout kon doen ook fout deed Lachen
Daarna ging het in een snelvaarttrein!

Viv6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:57

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn debuut op mijn D-pony echt super goed ging, was meteen 1e! Daarentegen ging mijn debuut op mijn paard wat minder in de B, 3x weigering. Was erg zenuwachtig, maar daar heb ik van geleerd! En een paar maand later, springt ze alle sterren van de hemel en kom ik rond!