Janientje schreef:Ik vind ook dat je altijd met cap moet rijden, maar waarom zouden we dan niet allemaal met een bodyprotector moeten rijden?
Die hebben maar heel weinig mensen... terwijl dat eigenlijk net zo belangrijk is!
Ik vind nog steeds dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij met of zonder cap rijdt. Ik vind dat je niet zomaar kunt zeggen dat anderen altijd met cap moeten rijden.
Jij mag natuurlijk wel vinden dat jij zélf altijd met cap moet rijden. Je mag van mij ook best zeggen dat je het verstandiger of veiliger zou vinden als anderen met cap rijden, maar dan wel met argumenten, redenen of motivatie daarvoor.
Het voegt niets toe aan de discussie als je alleen maar roept: "Ik vind dat anderen ...", zolang je daar geen redenen bij geeft. Zonder inhoudelijke argumenten houd je namelijk alleen een welles-nietes verhaal over.
Over het nut voor mij van het dragen van een bodyprotector heb ik bijvoorbeeld wel een mening, maar die zal ik dan wel toelichten als ik hem op een discussieforum wil plaatsen.
Ik zou zelf denk ik geen bodyprotector dragen in een rijbak, en daarvoor heb ik verschillende redenen:
- De belangrijkste reden voor mij is dat een bodyprotector je altijd beperkt in je bewegingsvrijheid. Ik heb ongeveer zeven jaar aan judo gedaan, en ik weet van mezelf dat ik daaraan nog steeds een goede valtechniek heb overgehouden. Om de energie van een val goed op te kunnen vangen moet je je echter wel vrij kunnen bewegen.
- De meeste bodyprotectors die ik ken, bestaan uit zachte schuimpanelen, en worden in advertenties vaak aangeprezen om hun flexibiliteit. In mijn ogen zijn het dus eigenlijk een soort goed passende "kussentjes". Ze verzachten de val wel, maar houden scherpe voorwerpen (puntige uitsteeksels waar je op kunt vallen) vaak al niet tegen. Het voorkomen van ernstig rugletsel kan volgens mij alleen maar door de ruggengraat zoveel mogelijk te fixeren. Dit kan alleen maar met een stijf "frame" of corset, en niet voldoende met een zacht en flexibel schuimpaneel.
- Het grote nadeel van een bodyprotector met een stijve rug is weer dat hij de bewegingsvrijheid nóg meer beperkt. Je kunt hierdoor mogelijk je evenwicht minder goed bewaren en de bewegingen van het paard minder goed opvangen. Hierdoor zou je eerder ten val kunnen komen, terwijl je juist die val dan weer niet goed op kunt vangen.
- Een ander nadeel van een stijve rug is dat plotselinge bewegingen niet door de hele rug "gedempt" kunnen worden, waardoor ze volledig door de nek moeten worden opgevangen. Hierdoor heb je een grotere kans op nekletsel, terwijl de gevolgen van ernstig nekletsel veel erger kunnen zijn dan die van ernstig rugletsel. (hoe lager in de ruggengraat de beschadiging zit, des te kleiner is het deel van het lichaam dat hierdoor verlamd kan worden)
- In een rijbak met weinig paarden is de kans het grootst dat je op het zand valt. Daar heb je vaak meer aan een goede valtechniek dan aan een bodyprotector. De kans dat er een paard over je heen loopt is hier ook niet heel groot. Zeker omdat je vooral ten val kunt komen als een paard plotseling remt (en dus stilstaat en niet over je heen loopt als je voorover eraf valt) of van richting verandert (waarbij je zelf nog in de "oude" richting gaat en dus ook naast het paard terecht komt).
- Zelfs als je op de bakrand terecht zou komen is de kans volgens mij klein dat je aan een flexibele bodyprotector echt iets hebt. Een stijve bodyprotector heeft voor mij verder te veel nadelen (zie hierboven) om hem in dit geval (dus in een rijbak) te gebruiken.