met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:03

Ik denk dat het gewoon verstandig is om altijd een cap op je hoofd te hebben. Ik geef toe van mezelf dat ik hem thuis in de bak nooit op heb. In het bos, club of bij iemand anders heb ik hem wel altijd op.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:10

Het is heel verstandig als je met cap rijd als je er af valt met buiten rijden en je valt met je hoofd op de straat, zo als een vrouw bij ons op stal zij had wel een zware hersenschudding. in de bak rij ik nooit met cap maar buiten wel misschien dom. Ze zitten nooit lekker die caps. sommigen zitten wel lekker maar die zijn super duur, die ik heb is er wel één met een keurmerk.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:06

ik denk dat het zeker nuttig is om met een cap te rijden, vorige week gevallen had gelukkig een cap op, heb alleen een lichte hersenschudding terwijl in vol met mijn hoofd op het wegdek belandde (Paard struikelde en viel... tja..). Als ik geen cap opgehad had, was het slecht afgelopen vrees ik.

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:14

Ik rij altijd met cap...omdat ik heb gezien wat er kan gebeuren als je em niet op heb. Het is niet mooi, maar veiligheid voor alles zou ik zeggen!

noahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:45

ik rij altijd met cap, hoef braaf het paard ook is

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:34

altijd met cap, er kan altijd iets gebeuren (A)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:50

Ik ben vorig jaar, toen m'n paard nog een super lomp en onhandig paardje was (is hij nu nog steeds maargoed Clown) ben ik over hem gevallen omdat hij struikelde. Recht op m'n gezicht, dus op mijn neus en op dat klepje. Klepje was niet kapot en ik had ook geen pijn in m'n nek van een schok ofzo. Dus volgens mij, als je cap goed past, zal je nergens last van hebben.
Ik heb trouwens ook altijd m'n cap op. Ja het kan gebeuren dat ik onverwacht op een paard stap (bv omdat iemand naar het toilet ofzo moet) maar anders altijd. Je weet nooit wat er kan gebeuren goe goed je je paard ook kent.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:36

Ik rijd altijd met cap, volgens mij is dat toch veiliger dan wanneer je zonder valt.

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:44

met cap vind ik veiliger. als mn vriendin dat niet had gedaan zou ze nu niet naast me zitten.

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:58

ik rijd bijna nooit met cap :0
komt ook een beetje omdat ik m'n cap verschrikkelijk lelijk vind Tong uitsteken
maar op vreemde paarden heb ik m'n cam altijd op, je weet maar noit

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:02

Ik heb altijd een cap op, vind het gewoon een 'must'. Lachen
maar mensen die hem niet op doen, dat is hun eigen risco Knipoog
als 1 van die mensen zonder cap hem/of haar nek/been/arm breek zit ik er niet meer Knipoog

groetjes

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:06

maar een been of arm breek je ook met cap Knipoog

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:08

oja Clown Bloos Bloos
sorry Tong uitsteken
dan alleen je nek Knipoog

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:09

haha vond het wel grappig Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:11

Ik ben ook niet blij met dat ding op mijn hoofd. Vooral in het begin dat ik meer met cap ging rijden stoorde ik me er enorm aan. Ze zijn niet mooi, en hoevaak ben ik nou in die jaren door een cap gered, nooit !!

Tot ik mijn jonge dier in ging rijden, ik eraf viel, en hij achteruit sloeg.... (gelukkig dus cap op)

Sindsdien rijd ik dus altijd met cap. En tegenwoordig als ik em niet opheb voor ik mijn hoofdstel aandoe mis ik em al.

Als iemand zijn nek zou breken door de cap, vraag ik mij af wat er zou gebeuren als je op zo'n manier valt zonder cap. Dat kan ook niet goed zijn.

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:12

Laatst viel er een meisje van haar pony af, ze viel met haar hoofd tegen de bakrand en 'krak' cap doormidden... het meisje is er heelhuids vanaf gekomen, (in tegenstelling tot haar cap) maar als ze die niet op dr hoofd had gehad was het waarschijnlijk anders afgelopen.
Ik draag dus ook altijd een cap Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:00

MI1990 schreef:
oja Clown Bloos Bloos
sorry Tong uitsteken
dan alleen je nek Knipoog

Nekletsel is dus net iets waartegen een "normale" (veiligheids-)cap níet beschermt. Sommige motorhelmen doen dat misschien wel, maar een "gewone" cap is echt alleen maar ter voorkoming of vermindering van hoofdletsel.

Een nek, been of arm bescherm je dus niet met een cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:00

bouwvakker schreef:
ik rijd bijna nooit met cap :0
komt ook een beetje omdat ik m'n cap verschrikkelijk lelijk vind Tong uitsteken
maar op vreemde paarden heb ik m'n cam altijd op, je weet maar noit

Weet je wat pas lelijk is? Als jij straks een gat in je schedel hebt.. Vork

Ndieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:10

ik zit aardig vast op m'n pony, en val er zelden/nooit af.
maar ik draag altijd en overal 'n cap als ik op m'n pony's zit.
dat van de klep van de cap is waar, als je van je pony valt en op de klep terecht komt, kan de cap verschieten zodat je neus er bij in komt te zitten! en dan krijg je 'm d'r nog nie zo makkelijk weer van af! ik heb dan ook de GPA SPEED AIR met 'n flexible klep die er in zo'n geval gewoon af gaat.
dus mijn aanraden;
RIJD NOOIT ZONDER CAP!
ook niet als je je paard door en door kent. het is en blijft 'n vluchtdier, en kan overal van schrikken.

xxzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:27

K draag altyd een cap. Clown

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:27

Ik rij altijd met cap!! Ben 1x gevallenn tegen de bakrand aan met mijn hoofd en toen op mijn hoofd naar beneden gevallen en mijn cap was gebarsten. Maar gelukkig mijn cap en niet mijn hoofd!!!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:34

Ik vind ook dat je altijd met cap moet rijden, maar waarom zouden we dan niet allemaal met een bodyprotector moeten rijden?
Die hebben maar heel weinig mensen... terwijl dat eigenlijk net zo belangrijk is! Cool

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:38

Janientje schreef:
Ik vind ook dat je altijd met cap moet rijden, maar waarom zouden we dan niet allemaal met een bodyprotector moeten rijden?
Die hebben maar heel weinig mensen... terwijl dat eigenlijk net zo belangrijk is!

Ik vind nog steeds dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij met of zonder cap rijdt. Ik vind dat je niet zomaar kunt zeggen dat anderen altijd met cap moeten rijden.
Jij mag natuurlijk wel vinden dat jij zélf altijd met cap moet rijden. Je mag van mij ook best zeggen dat je het verstandiger of veiliger zou vinden als anderen met cap rijden, maar dan wel met argumenten, redenen of motivatie daarvoor.
Het voegt niets toe aan de discussie als je alleen maar roept: "Ik vind dat anderen ...", zolang je daar geen redenen bij geeft. Zonder inhoudelijke argumenten houd je namelijk alleen een welles-nietes verhaal over.

Over het nut voor mij van het dragen van een bodyprotector heb ik bijvoorbeeld wel een mening, maar die zal ik dan wel toelichten als ik hem op een discussieforum wil plaatsen.

Ik zou zelf denk ik geen bodyprotector dragen in een rijbak, en daarvoor heb ik verschillende redenen:
- De belangrijkste reden voor mij is dat een bodyprotector je altijd beperkt in je bewegingsvrijheid. Ik heb ongeveer zeven jaar aan judo gedaan, en ik weet van mezelf dat ik daaraan nog steeds een goede valtechniek heb overgehouden. Om de energie van een val goed op te kunnen vangen moet je je echter wel vrij kunnen bewegen.

- De meeste bodyprotectors die ik ken, bestaan uit zachte schuimpanelen, en worden in advertenties vaak aangeprezen om hun flexibiliteit. In mijn ogen zijn het dus eigenlijk een soort goed passende "kussentjes". Ze verzachten de val wel, maar houden scherpe voorwerpen (puntige uitsteeksels waar je op kunt vallen) vaak al niet tegen. Het voorkomen van ernstig rugletsel kan volgens mij alleen maar door de ruggengraat zoveel mogelijk te fixeren. Dit kan alleen maar met een stijf "frame" of corset, en niet voldoende met een zacht en flexibel schuimpaneel.

- Het grote nadeel van een bodyprotector met een stijve rug is weer dat hij de bewegingsvrijheid nóg meer beperkt. Je kunt hierdoor mogelijk je evenwicht minder goed bewaren en de bewegingen van het paard minder goed opvangen. Hierdoor zou je eerder ten val kunnen komen, terwijl je juist die val dan weer niet goed op kunt vangen.

- Een ander nadeel van een stijve rug is dat plotselinge bewegingen niet door de hele rug "gedempt" kunnen worden, waardoor ze volledig door de nek moeten worden opgevangen. Hierdoor heb je een grotere kans op nekletsel, terwijl de gevolgen van ernstig nekletsel veel erger kunnen zijn dan die van ernstig rugletsel. (hoe lager in de ruggengraat de beschadiging zit, des te kleiner is het deel van het lichaam dat hierdoor verlamd kan worden)

- In een rijbak met weinig paarden is de kans het grootst dat je op het zand valt. Daar heb je vaak meer aan een goede valtechniek dan aan een bodyprotector. De kans dat er een paard over je heen loopt is hier ook niet heel groot. Zeker omdat je vooral ten val kunt komen als een paard plotseling remt (en dus stilstaat en niet over je heen loopt als je voorover eraf valt) of van richting verandert (waarbij je zelf nog in de "oude" richting gaat en dus ook naast het paard terecht komt).

- Zelfs als je op de bakrand terecht zou komen is de kans volgens mij klein dat je aan een flexibele bodyprotector echt iets hebt. Een stijve bodyprotector heeft voor mij verder te veel nadelen (zie hierboven) om hem in dit geval (dus in een rijbak) te gebruiken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:32

Citaat:
Zeker omdat je vooral ten val kunt komen als een paard plotseling remt (en dus stilstaat en niet over je heen loopt als je voorover eraf valt) of van richting verandert (waarbij je zelf nog in de "oude" richting gaat en dus ook naast het paard terecht komt).

Jouw paard bokt nooit?

Verder vind ik iedere keer dat beginnen met dit soort opmerkingen: 'Jij mag natuurlijk wel vinden dat jij zélf altijd met cap moet rijden. Je mag van mij ook best zeggen dat je het verstandiger of veiliger zou vinden als anderen met cap rijden, maar dan wel met argumenten, redenen of motivatie daarvoor. ' een beetje gezeik.... je snapt toch wel wat ze bedoelt? Dat is echt op alle slakken zout leggen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:43

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt