zweep overpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_fenna_

Re: zweep overpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:39

Zoals sommige zeggen is het niet verplicht... Denk dat het persoonlijk is wel of niet slordig.. Als je van hand veranderd doe ik automatisch ook de zweep in de andere hand... Ik vind het storend als je een lange dressuurzweep hebt die dan tegen de bak langs gaat....
En iemand anders misschien niet.

Ik zou zeggen, als je binnenkort een wedstrijd hebt, niks veranderen, en daarna proberen te oefenen en kijken wat je zelf het fijnst vind. Succes!!

Ekiw_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:35

Ik doe het automatisch, (dus ik denk dat ik het ook op wedstrijden zou doen).
Ik vind het voor me zelf, en mijn paard gewoon handiger.

Irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:18

je hoeft je zweep niet over te pakken, hij moet in je linker hand.
Want met rechts moet je groeten Knipoog

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:02

Het is NIET verplicht om je zweep over te pakken.
Maar en word aangeraden van het niet te doen
omdat het paard zijn aanleuning kan verdwijnen waardoor
je lagere cijfers krijgt.

je mag je zweep zowel in je LINKER als RECHTER hand houden.
Maar daar moet hij dan ook heel de proef blijven buiten bij het dragen van je zweep
in de rechterhand moet je bij het groeten de zweep samen met je rechterteugel met
je linkerhand vasthouden. Daarna neem je deze gewoon weer rechts.

Ik rijdt zelf met zweep in de rechterhand. Pling

Voila =)

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:44

Julia_ schreef:
Bij wedstrijd moet je volgens mij altijd je zweep in je linkerhand houden in verband met het groeten.

Je mag hem volgens mij juist niet overpakken. Je hoeft het niet perse in je linkerhand houden want als je je zweep in je rechterhand houdt omdat je dat lekkerder vindt, dan kan je ook je zweep bij het groeten even snel in je linkerhand plaatsen zodat je met je rechterhand kan groeten, maar niet er helemaal over de hals heen!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:27

Ik heb ook nog nooit tijdens de proef mijn zweep overgepakt. Ik hield hem wel altijd linkt, vond ik makkelijker i.v.m. groeten.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:16

Ik pak hem eigenlijk nooit over, maar een paar proeven geleden wou die niet meer langs die kantine en aangezien mijn zweep aan de buitenkant zat heb ik hem toen wel even overgepakt en een tik gegeven..

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:23

Ik kán niet eens met mijn zweep in mijn linkerhand rijden, dan is mijn hele coördinatie weg Clown
Je mag gewoon met je zweep in allebei je handen rijden. Tijdens het groeten samen met rechterteugel in je linkerhand pakken. Zelf zou ik hem niet overpakken omdat dat storend voor je paard kan zijn.

AshShak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:03

Nee tegen mij is er altijd gezegdt dat ik niet de zweep moet veranderen.
dat vinden ze op een of andere reden niet goed

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:30

Mijn vriendin heeft bij een wedstrijd ook een waarschuwing van de jury gekregen dat ze de volgende keer niet meer mocht overpakken. Links of rechts maakt volgens mij niet uit.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 06:30

Storm76 schreef:
Als een deelnemer in mijn ring de zweep steeds overpakt, zet ik daar zeker een aantekening over op het protocol! In de B alleen een aantekening, in de L een punt minder voor het getoonde onderdeel.

In principe moet je je zweep in je linkerhand houden, dan heb je er ook geen last van tijdens het groeten.

Correctie: je MOET helemaal niks met die zweep. Wijs ons even aan waar het te vinden is in het reglement.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 06:30

Storm76 schreef:
Als een deelnemer in mijn ring de zweep steeds overpakt, zet ik daar zeker een aantekening over op het protocol! In de B alleen een aantekening, in de L een punt minder voor het getoonde onderdeel.

In principe moet je je zweep in je linkerhand houden, dan heb je er ook geen last van tijdens het groeten.

Correctie: je MOET helemaal niks met die zweep. Wijs ons even aan waar het te vinden is in het reglement.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:06

ik rijd sinds een paar wedstrijden zonder zweep Tong uitsteken paardje waar ik nu op rijd ontploft in de wedstrijdbak.. in de les doet ie dat nooit maar met wedstrijd wel Frusty .. en als ik m dan bijv. per ongeluk aanraak wordt ie helemaal gek.. maar toen ik wel met zweep reed hield ik m altijd in mn linkerhand..
je hoeft m niet om te wisselen maar mag wel..

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:16

Ik heb mijn zweep nog nooit overgepakt! Vindt ik er ook altijd erg rommelig uitzien!

Sun_day1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:10

Mijn Tante en Nicht hebben ZZ Zwaar gereden.

Ik weet niet op welk niveau je nu zit, maar meestal als je hoger komt, krijg je hiervoor een strafpunt! Knipoog (Dat hadden mijn Tante en Nicht dan)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:14

Grappig, dit vroeg ik mijn instructrice afgelopen dinsdag nbog. Ze zei dat je hem de hele proef in 1 hand mag houden (links, ivm groeten), maar je mag hem ook overpakken als je wil.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:03

Sun_day1 schreef:

Ik weet niet op welk niveau je nu zit, maar meestal als je hoger komt, krijg je hiervoor een strafpunt! Knipoog (Dat hadden mijn Tante en Nicht dan)

Je kan alleen in de B en de L hier eventueel een waarschuwing/minpunt/opmerking op je protocol voor krijgen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 13:06

er is dus eigenlijjk nog geen vaste regel voor gemaakt ?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:08

ik heb altijd geleerd niet overpakken tijdens wedstrijd, tijdens trainingen wel, dan vind ik dat fijner

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:10

Nelleke1 schreef:
er is dus eigenlijjk nog geen vaste regel voor gemaakt ?

geen vast regel, klopt, maar het is natuurlijk een slordig gezicht als je je zweep steeds overpakt en daardoor de aanleuning ed verliest. Daardoor krijg je minder punten.

xsaarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:16

ik ben een aantal keer schrijver geweest bij een wedstrijd, en nog nooit gehoort dat je niet met een zweep mag rijden of als je met een zweeep rijd dat je niet mag overpakken naar de andere hand! Knipoog als ik jou was zou ik gewoon je zweep aan de hand pakken, die jij het fijnst vind om zo mee te rijden.
veel succes! Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:20

xsaarah schreef:
ik ben een aantal keer schrijver geweest bij een wedstrijd, en nog nooit gehoort dat je niet met een zweep mag rijden of als je met een zweeep rijd dat je niet mag overpakken naar de andere hand! Knipoog als ik jou was zou ik gewoon je zweep aan de hand pakken, die jij het fijnst vind om zo mee te rijden.
veel succes! Knipoog

Ik ben zelf juy en je mag natuurlijk wel met zweep rijden in de B en L klasse, maar overpakken (en daardoor paard storen in de mond) straf ik zeker wel af. Ik ben nog nooit een ruiter tegen gekomen die een zweep kon overpakken zonder dat het beeld en het paard verstoord werd. Ik kom gelukkig sowieso al weinig mensen tegen die een zweep overpakken.
Met je laatste opmerking ben ik het wel eens, neem de zweep in de hand die je het fijnste vind en hou hem daarin.

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:21

Je hoeft je zweepje niet over te pakken hoor!
Je mag hem ook gewoon in één hand houden tijdens je proefje.
Dit ziet er nog veel netter uit ook.
Succes ermee!

Sun_day1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:34

Storm76 schreef:
Sun_day1 schreef:

Je kan alleen in de B en de L hier eventueel een waarschuwing/minpunt/opmerking op je protocol voor krijgen.

Mmm...Dan zal ik het ongetwijfeld verkeerd begrepen hebben XD

Sorry! Bloos

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:38

Maakt niet uit Sunday Lachen maar alleen in de B en in de L mag je met een zweepje rijden, daarna moet je met sporen rijden en mag je alleen tijdens het inrijden een zweepje gebruiken.