kunnen paarden denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kunnen paarden denken?

Ja, paarden kunnen denken
91 (59%)
Ja, paarden kunnen denken, maar niet nadenken
42 (27%)
nee, paarden kunnen niet denken
6 (3%)
nee, paarden doen alles volgens hun instinct
14 (9%)

Totaal aantal stemmen: 153

D_nies

Re: kunnen paarden denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:00

In jouw verhaal kan ik me zeker goed vinden Yamcha. Ik ga zelf de fout in door ze te veel als 'mensen' te zien...

Wel heb ik één vraag. Ons paard lijkt heel slim. Hij kan je bijvoorbeeld 'terugpakken' op het moment dat je iets niet toelaat. Laatst stond ik bijvoorbeeld in de stal. Hij hapte steeds naar zijn deken. Dit mocht hij niet van mij en ik corrigeerde hem steeds met een harde stem of een beweging. Op het moment dat het hem niet meer lukte probeerde hij me later een paar keer te pletten tegen de muur. Het leek er sterk op dat hij me probeerde terug te pakken. Pas toen dit niet lukte was hij braaf. Hoe zou je dit kunnen verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:46

Bij zoiets vraag ik me af of de rangorde wel helemaal bevestigd is bij jullie.
Hij ziet jouw correctie als dominant gedrag naar hem toe, en accepteert dat niet. Hij corrigeert jou door je te pletten.

Daarmee geeft hij aan dat hij jouw gedrag niet wenselijk vindt.

Loopt hij wel netjes achter je, als je met hem wandelt? Kun je hem wegsturen als je dat wilt?
Loopt hij netjes achter jou aan de stal in, of probeert hij langs je heen te komen?

Wacht hij totdat jij hem toestaat te eten?
Als hij niet wacht op je, maar langs je heen loopt, niet achter je blijft, maar voor je wil gaan lopen, ziet hij je niet als leider.

Hij respecteert jouw persoonlijke ruimte ook niet.
Een ondergeschikt paard zou zoiets bij de kuddeleider nooit proberen, dan heeft hij direct een correctie te pakken.

Hij probeerde je duidelijk te maken dat je hem niet mag corrigeren, hij ziet je immers niet als zijn leider.
Met zo'n paard zou ik je willen adviseren dmv. gericht grondwerk de verhoudingen weer recht te zetten.
Jij moet je meer als leider gedragen, dominanter opstellen.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:52

Je weet er wel veel vanaf geloof ik hè? Knipoog

Maar het is inderdaad een dominant paard. Soms lijkt hij nog te denken dat hij hengst is. Op het moment dat hij dat gedrag vertoonde was ik ook net geopereerd, dus misschien kwam het daardoor. Met wandelen blijft hij wel netjes achter me. Ook wanneer hij de stal in gaat, loopt hij me niet voorbij. Ik moet mij echter in sommige situaties meer als leider gedragen (consequent blijven), vooral tijdens het rijden.

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:58

paarden zijn slimme dieren,
dus ze zullen vast wel denken en ook nadenken alleen niet zoals mensen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:04

@ D_Nies: Yep. Ja

Loop nu 18 jaar in de paardenwereld rond, en heb verschillende mensen geholpen met onopgevoede paarden. Dus ja, heb wel de nodige ervaring.

Die ik gebruik om anderen te helpen... Lachen

Maar eigenlijk leer ik dan de mensen om hun paard op te voeden.
De paarden zelf hebben het altijd zo door, gedragen zich binnen 2 weken weer keurig Haha!

Ik hoop dat het lukt met je paard, consequent zijn werkt het beste.
En zorg dat je goed weet wat je wel en niet wilt hebben van hem.

Als ie iets doet wat je graag wilt: Heel enthousiast belonen met een knuffel en je stem. Niet met snoepjes, dan ziet hij je niet meer als dominant. Je lijf en je stem zijn genoeg.

Als hij dominant naar je doet (in jouw persoonlijke ruimte komen, je wegduwen, niet luisteren als hij aan de kant moet) mag je best een por geven hoor!
Maar doe het wel meteen, niet na 5 minuten.

Als je daar consequent in bent dan is ie binnen 2 weken veel braver Ja

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:16

Ja haha dat klinkt makkelijk, totdat ik erop zit Knipoog

Maar heel erg bedankt voor je raad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:20

Het principe is heel makkelijk en logisch idd.
Iedereen zal kunnen begrijpen waarom het zo moet.

Het uitvoeren is iets moeilijker Clown

Geeft niets, al doende leert men Lachen