knuffelen of praten tegen je paard 'penny'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiennuh

Re: knuffelen of praten tegen je paard 'penny'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:59

Ik praat echt heel veel tegen mijn paarden: in het land, tijdens het poetsen maar ook tijdens het rijden. Laatst reed ik en was mijn zusje er ook, die vroeg na het rijden of ik altijd zoveel praatte. Nou ja, eigenlijk wel. Ik gebruik mijn stem ook veel voor het belonen tijdens het rijden. Ik denk er niet eens over na het gaat vanzelf.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:05

vind het niet penny

alleen maar zwijgend met je paard bezig zijn, lijkt me niks, ik praat er ook gewoon tegen en knuffel ze ook Lachen

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:53

Tuurlijk doe ik dat lekker een potje tegen je paard aankletsen of knuffelen. Ik denk idd dat als je zwijgend je paard staat te verzorgen dat je dan niet echt een band creeert voor mij gevoel dan... met je paard. Zoals meerdere ook zeggen je stem gebruiken bij beloning ik zie altijd bij max dat als ik rijd en hem beloon met mijn stem hij ook echt naar me luistert oortjes draaien mee. Hij reageert er tijdens het rijden erg goed op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:54

niks penny Lachen ik knuffel en klets me helemaal gek met die dieren Lachen

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:56

Helemaal niet penny hoor!
Ik knuffel mijn pony dood en niks penny.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:18

Ik geef ze best veel aaitjes en klopjes en knuffel ze ook graag. Lachen
Soms praat ik weer meer als de andere keer. Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 02:15

Wat is er mis met Penny ?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:02

Ik klets ze de oren van het hoofd Vork Ze begrijpen er toch geen snars van maar het lijkt alsof ze het wel kunnen waarderen. Soms krijg ik antwoord terug, met name van de hengsten. Of het onderwerp van gesprek tussen mij het het paard overeenkomt? Ik betwijfel het Vork

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:04

mijn paard heeft bijna nooit het geduld om te knuffelen maar ik klets wel haar kop eraf!
als ik buiten ga rijden heb ik hele verhalen tegen haar *LOL*

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:43

Paardentango schreef:

precies, helemaal niks! doet me eraan denken, ik heb een poosje bij een dressuurstal gewerkt, maar dat beviel totaal niet. het was: paard pakken, zweetdeken om, in de stapmolen, terughalen, nieuw paard in de molen, eerste paard poetsen en zadelen, meegeven aan de ruiter, tweede paard uit de molen, poetsen en zadelen, meegeven aan ruiter en eerste paard aannemen, eerste paard uit laten stappen in molen, eerste paard naar de wei, tweede paard aannemen en uit laten stappen, tweede paard ook naar de wei, en zo door. er was geen tijd voor knuffelen of even de tijd nemen om met de dieren te praten, je was gewoon van kwart voor 8 tot half 7 bezig met de paarden zonder ook maar een íéts contact met ze te maken, de afstand tussen groom/ ruiter en paard was enorm.
ik heb daar ontslag genomen met de mededeling dat ik op die manier niet met paarden kan en wil werken, en dat vonden de eigenaren penny. mij best, dan ben ik maar penny.

wat wel leuk was, is dat nota bene IK, de penny, hun vierjarige merrie van het schrapen af kon krijgen. deze merrie schraapte altijd ontzettend bij het staan op de wasplaats, en de groom wilde dat oplossen door ernaast te gaan staan en bij elke keer dat de merrie schraapte een flinke tik uit te delen met de zweep tegen het been. dat hielp totaal niet. merrie was vier jaar, een echte hittepetit maar ook een enorme knuffelkont. op een onbewaakt moment op mijn laatste dag heb ik lekker met haar geknuffeld, gezichtje en nek gemasseerd, ze genoot ervan. lekker kletsen tegen d'r... daarna heeft ze een hele tijd stilgestaan, zonder iemand er vlakbij. toen de groom terugkwam vroeg ze heel verbaasd: 'goh wat staat ze stil, heb je d'r een flinke tik gegeven?' ik zei: 'nee, ik heb even de tijd genomen om met haar te knuffelen'.
de groom heeft daarna niks meer tegen me gezegd, hihi! maar het was overduidelijk dat dit dier daar gewoon behoefte aan had, ze stond altijd op stal (waar ze ook 'bezig gehouden' moest worden met hooinetten en weet ik het), werd dagelijks gereden en stond per dag twee uur alleen in een wei. de paarden daar konden niet over het hek knuffelen, alleen naar elkaar kijken. ik hoop dat zij ook ingezien hebben dat een paard behoefte heeft aan lichamelijk contact en affectie, of dat nou met de groom is of met een ander paard, maar in ieder geval íéts. de paarden op deze stal hadden daar imo een enorm gebrek aan.

maar goed, imo niks mis met een gezonde dosis pennyneigingen, en dat is maar goed ook, mijn dieren zijn net zo dol op knuffelen als ik, zitten goed in hun vel, zijn mensgericht en staken niet. ze doen hun best om braaf te zijn, en zien de mens als een volgbare begeleider die ze niet alleen een bepaaldde zekerheid kan geven, maar ook een oprechte vriendschap en een knuffel-kletsuurtje op zijn tijd.

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:54

Seraphim schreef:
Ik praat ook veel tegen mijn paarden. Bijvoorbeeld tijdens het poetsen, of als ze tijdens het rijden ergens van schrikt (of als ik denk dat ze ergens van gáát schrikken) praat ik tegen haar zodat ze zich op mijn stem focust ipv het 'iets' wat dan eng is.
Ik vind het geen onzin, een stem is voor een dier ook iets waar hij je aan herkent, dus waarom zou je het dan niet gebruiken? Lachen

helemaal mee eens,
met je stem kun je je paard kalmeren!
dat is niet stom, alleen maar handig Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:31

precies. mijn dieren reageren alledrie heel goed op stem, ze weten wanneer ik op mijn gemak ben, en hen op het gemak wil stellen, of wanneer ik blij met ze ben (of juist niet), maar ik kan ze ook aanmoedigen om iets te doen, iets verder te gaan, etc. als een paard goed op stem reageert heb je daar alleen maar profijt van, naast dat het gewoon prettig en aangenaam is voor beide partijen.

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:12

Ik vindt het niet penny hoor tegen je paard praten je kan alles aan hem kwijt en hij zegt nooit iets waar je het niet mee ens ben en je heb dan toch je hart gelucht, tegen een goede vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:21

Ik praat zoveel tegen het paard ,dat laatst de stalhouder vroeg tegen wie ik het toch had Bloos want hij zag niemand.

Mijn paard is ook geen grote held ,zeker niet als ik alleen met haar buiten gaat rijden.Nu merk ik dat ze veel rustiger is als ik zing.Dan gaat ze zo overal voorbij.Het kan ook zijn dat ze denk ik ga er maar langs dan houd ze haar kop teminste dicht.Maar het werkt in ieder geval

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:17

Pffff, als dat al penny is.... Natuurlijk praat ik tegen mijn paard en knuffel ik haar!

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:32

vind het ook niet Penny....volgens mij is het gewoon een teken dat je om je paardje geeft......dus lekker blijven kuffelen.....

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:40

mijhoor je de heledag praten Haha! ik praat altijd tegen mijn paard.. en sins ze een bolletje wil is knuffel ik haarook de heledag

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:28

merrieveulen schreef:
Paardentango schreef:

precies, helemaal niks! doet me eraan denken, ik heb een poosje bij een dressuurstal gewerkt, maar dat beviel totaal niet. het was: paard pakken, zweetdeken om, in de stapmolen, terughalen, nieuw paard in de molen, eerste paard poetsen en zadelen, meegeven aan de ruiter, tweede paard uit de molen, poetsen en zadelen, meegeven aan ruiter en eerste paard aannemen, eerste paard uit laten stappen in molen, eerste paard naar de wei, tweede paard aannemen en uit laten stappen, tweede paard ook naar de wei, en zo door. er was geen tijd voor knuffelen of even de tijd nemen om met de dieren te praten, je was gewoon van kwart voor 8 tot half 7 bezig met de paarden zonder ook maar een íéts contact met ze te maken, de afstand tussen groom/ ruiter en paard was enorm.
ik heb daar ontslag genomen met de mededeling dat ik op die manier niet met paarden kan en wil werken, en dat vonden de eigenaren penny. mij best, dan ben ik maar penny.

wat wel leuk was, is dat nota bene IK, de penny, hun vierjarige merrie van het schrapen af kon krijgen. deze merrie schraapte altijd ontzettend bij het staan op de wasplaats, en de groom wilde dat oplossen door ernaast te gaan staan en bij elke keer dat de merrie schraapte een flinke tik uit te delen met de zweep tegen het been. dat hielp totaal niet. merrie was vier jaar, een echte hittepetit maar ook een enorme knuffelkont. op een onbewaakt moment op mijn laatste dag heb ik lekker met haar geknuffeld, gezichtje en nek gemasseerd, ze genoot ervan. lekker kletsen tegen d'r... daarna heeft ze een hele tijd stilgestaan, zonder iemand er vlakbij. toen de groom terugkwam vroeg ze heel verbaasd: 'goh wat staat ze stil, heb je d'r een flinke tik gegeven?' ik zei: 'nee, ik heb even de tijd genomen om met haar te knuffelen'.
de groom heeft daarna niks meer tegen me gezegd, hihi! maar het was overduidelijk dat dit dier daar gewoon behoefte aan had, ze stond altijd op stal (waar ze ook 'bezig gehouden' moest worden met hooinetten en weet ik het), werd dagelijks gereden en stond per dag twee uur alleen in een wei. de paarden daar konden niet over het hek knuffelen, alleen naar elkaar kijken. ik hoop dat zij ook ingezien hebben dat een paard behoefte heeft aan lichamelijk contact en affectie, of dat nou met de groom is of met een ander paard, maar in ieder geval íéts. de paarden op deze stal hadden daar imo een enorm gebrek aan.

maar goed, imo niks mis met een gezonde dosis pennyneigingen, en dat is maar goed ook, mijn dieren zijn net zo dol op knuffelen als ik, zitten goed in hun vel, zijn mensgericht en staken niet. ze doen hun best om braaf te zijn, en zien de mens als een volgbare begeleider die ze niet alleen een bepaaldde zekerheid kan geven, maar ook een oprechte vriendschap en een knuffel-kletsuurtje op zijn tijd.

Wat zielig voor die paarden! dat is toch geen leven?

Als knuffelen n praten penny is, dan ben ik gewoon nog steeds penny:D Haha!

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:29

praten doe ik nog niet zoveel tegen myn paard, omdat ik op een manege sta met allemaal mensen om me heen. dus al mijn geheimen te vertellen lykt me niet zo handig. in de wei zeg ik wel: goedzo schat, ja kom maar. als ik later de straat op mag en de duinen zal ik hem heel veel gaan vertellen. maar ik merk wel dat myn paard het gezellig vind om myn stem te horen. ook knuffelen vind hy leuk!
ik vind dit echt niet pennyachtig hoor. de meeste mensen die paarden hebben doen dit ongetwijfeld.