Buitenrijden: altijd zweep mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoanneArnhem

Re: Buitenrijden: altijd zweep mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:34

Als ik alleen ga rijden, altijd mee, niet voor de pony's maar wel voor honden/enge mannen.

Niet dat ik ooit enge mannen ben tegen gekomen, maar gewoon uit voorzorg... Haha!

Als wij met een groep gaan rijden, nemen we alleen een zweep mee voor de pony's waar het voor moet en anders niet, mochten ze niet willen lopen gaat er iemand anders voorop of we breken een tak af.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:40

Ik vind de zweep ook wel handig om de vliegen te verjagen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:47

Ik rij altijd met zweep om aanwijzingen te geven en langs de weg aan de binnenkant. Als een paard schrikt van iets in de berm, kun je hem weer opzij tikken voor de veiligheid dus. Maar dat is persoonlijk, er rijden genoeg mensen veilig zonder zweep die zo'n ding helemaal niet nodig hebben Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:01

De zweep gaat áltijd mee op buiten rit, voor het paard zelf heb ik 'm niet nodig, maar ik vind het wel handig om 'm bij me te hebben igv vliegen/honden/enge mannen enzovoorts Knipoog

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:04

Bij de manege moet ie altijd mee.

Maar zelf zou ik dat ook doen, als je paard een keer tegenstibbeld, en hij/zij luistert niet naar de been, kan je een tok geven met de zweep.

En het is ook zeer gemakkelijk voor de horsels/dazen en noem maar op!

Of hij vind links iets eng, kan je hem op de rechterschouder een tik geven.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:13

Ik neem NOOIT een zweep mee... Als mijn paard niet vooruit wil stap 'k af en begeleid ik m'n paard aan de hand. Ik vind het ding alleen maar onhandig. Ben ook al eens door een hond aangevallen geweest... Of 'k nu een zweep meegehad had of niet, ik denk dat dit geen enkel effect had op mijn paard... Noch op de hond, want op de hond gaan slaan is zeker geen goed idee want daar maak je'm nog agressiever mee...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:53

Jep, ALTIJD een zweep mee. Heb ik hem niet nodig, zit hij me toch niet zo in de weg. Beter bij de hand voor als je hem eens nodig hebt, dan hem niet bij de hand te hebben. Idd voor honden handig als dat nodig mocht zijn, en als een extra verzetje als ze gaat miepen.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:32

Ik neem er wel een mee, maar doe hem NOOIT om mn hand. Stel dat ik eraf val en die zweep tegen mijn paard aankomt, dan gaat ie er wel mooi vandoor.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:45

Ik neem hem niet vaak mee, het liefste niet, ik heb m is laten vallen en daar stoppen ze nooit voor. Dus dan ben je hem kwijt, en zo eentje met zo'n ding die om je pols kan vind ik nogal irritant, dus ik nem hem bijna nooit mee;)

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:24

ik heb ook altijd een zweep mee

xHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:25

Ja ,, ik denk opzich dat een zweepje wel verstandig is,,
Hoewel ik het denk ik niet aan durf met mijn pony Clown Ik heb sporen en dat vind ze zowieso niet zo leuk,, dus ik hoef maar 1x been te geven en ze spuit er van door..
Ik ben gewent om weinig been te geven omdat ze anders veel te snel gaat..
Als ik dan misschien buiten een zweepje meeneem is ze niet te houden.. Knipoog

x

xHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:27

Een zweep kan hanidg zijn met buitenritten maar ook niet Tong uitsteken Als ik een zweep in mn hand heb En de teugels Heb je veeel minder grip.. tenminste ik wel Tong uitsteken

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:52

Ik heb er altijd een bij en dan nog liefst een lange: soms heb ik die nodig voor m'n paard maar in het meerendeel van de gevallen is het voor de automobilisten. Ik tik namelijk met die zweep op hun zijruit wanneer ze te snel/te dicht passeren. Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:14

tja ik heb hem op zich niet nodig voor mijn pony, maar merk helaas dat mijn medewegebruikers hem wel nodig hebben. rijd ook wel eens zonder buiten maar moet toch zeggen dat met zweep er veel meer respect gegeven wordt. er haalt zich geen fietser in zijn hoofd om te dicht te passeren. heb n.l. best een lange zweep. pony is wel dusdanig goed aan mijn been dat ik hem evt zo dwars op de weg parkeer bij vervelende fietsers die bv met zijn allen naast elkaar op je af rijden

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:16

Ik heb ook altijd een zweep bij me!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:25

Op mijn fabricius merrie gaat altijd een zweep mee.
Ook in de bak.
Ze is gewoon niet 100% te vertrouwen.
maar buiten niet gelijk er op los rammen hoor.
als het niet vooruit wil dan achter uit langs dat "enge "ding.
Werkt dan ook niet? , dan pas een zweep.

En net als eerder in deze topic.
ander verkeer rijd meer om je heen en je kan hem gebruiken om te verdedigen.

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:32

Mijn paard is panisch voor een zweep, maar ik heb altijd wel mn sporen om die ik bij een zijsprongetje kan gebruiken om hem van de weg te houden. Met mijn lange westernteugels kan ik in geval van nood altijd een tikje bij geven.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:36

Marion_ schreef:
Als je paard in de ritten die je hebt gereden niet langzaam ging lopen, of zelf helemaal neit wou, zou ik geen zweep meenemen. Als je hier normaal niet mee rijd, kun je je paard alleen maar op gaan fokken met zo'n zweep. Als je iets tegen komt waar je paard niet verder wil, heeft hij hier waarschijnlijk een reden voor. Als hij bijvoorbeeld neit over een brug wil, moet je niet gelijk een zweep gaan gebruiken. Je kunt beter afstappen en hem geruststellen dat er niks eng aan is...Maarja, das mijn mening

nooit afstappen, als hij zich lostrekt ben je hem kwijt met alle gevolgen van dien, zoals in de teugel trappen tegen auto's oprennen enz.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:41

Ik neem nooit een zweep mee. Meestal wel sporen. Dit om de rede dat als ik haar alleen maar aanraak met de zweep, ze gelijk terug mept. Op sporen reageert ze wel zoals het moet.
Maar sporen heb ik ook maar zelden aan. In het bos is ze toch wel voorwaarts genoeg.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:44

Jep altijd mee, ook handig tegen vliegen/dazen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:50

ik rijd eigenlijk alleen maar buiten en heb altijd een lange zweep bij me.
Ik gebruik hem het meest om de bramenstruiken aan de kant te duwen voor mijn paardje en de vliegen van haar hoofd te vegen.
En soms gewoon waar hij voor bedoeld is, als extra aansporing om die enge brug over te gaan of als extra hulp om haar achterhand er beter onder te krijgen in tölt.

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 05:24

Ik heb op buitenrit ook altijd een zweep bij me. Voor de sier dan meestal wel. Het paard is voorwaarts genoeg en loopt bijna alles waar ik 'm heen stuur. Het is wel eens handig om met je zweep takken opzij te halen of steekvliegen mee van het paard zijn lijf te plukken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:43

sjorsie schreef:
nooit afstappen, als hij zich lostrekt ben je hem kwijt met alle gevolgen van dien, zoals in de teugel trappen tegen auto's oprennen enz.

Wat een onzin, als je er vanaf stort en je kunt de teugels niet vasthouden ben je het paard ook kwijt en heb je bovendien risico op verwondingen. De meeste paarden reageren erg goed op begeleiding vanaf de grond bij enge dingen, met als gevolg dat het de volgende keer helemaal niet zo eng is.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:39

Waratje schreef:
Wat een onzin, als je er vanaf stort en je kunt de teugels niet vasthouden ben je het paard ook kwijt en heb je bovendien risico op verwondingen. De meeste paarden reageren erg goed op begeleiding vanaf de grond bij enge dingen, met als gevolg dat het de volgende keer helemaal niet zo eng is.

Helemaal mee eens! Haha!

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:44

Ik heb het niet altijd mee. Vroeger wel omdat mijn pony niet overal voorbijging. Ik gebruikte hem zeker niet om te slaan, maar als ze ergens niet voorbij durfde tikte ik zachtjes op haar kont & ik denk dat ze daar een soort steun bij vond om toch verder te gaan. Ze was er helemaal niet bang van, maar ja ze reageerde gewoon nog iets beter dan op mijn been. & Het is beter dan te gaan schoppen. Nu neem ik hem niet meer mee (omdat ik dat ding kwijt ben) &. Ja als ze ergens niet voorbij wil moet ik nu toch een beetje harder benen geven, dus eigenlijk zou het handiger zijn om een zweep mee te nemen. Maar als het echt niet meer zou gaan, vraag ik mn ma wel om een takje van de boom te plukken Haha! Altijd handig, &maakt nog lawaai ook Tong uitsteken