Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) geweest voor andere mensen. En ik heb er nog nooit iets voor hoeven betalen!GamblersCup schreef:Nu heb ik een bijrijdster omdat ik zelf niet meer alle dagen kan rijden. Haar laat ik niets betalen, maar ze doet wel de verzorging van de stal, mijn paard en de twee ponies op haar dagen. Leuke ruil vind ik, ik heb het nu nodig en zij is blij dat ze weer regelmatig kan rijden en weer een uitdaging heeft.
maaikemuis schreef:@ sterre; Op het moment dat iemand een paard koopt en mij daarbij vraagt om de helft van de onderhoudskosten de delen, dan verwacht ik wel degelijk dat het paard voor de helft ook van mij is. Het feit dat er financieel aan het paard zelf niets van mij bij is, betekent dat als er een breuk komt tussen eigenaar en bijrijder dat het paard dan op papier van de eigenaar is.
) zeg tegen jou dat ik het niet okay vind hoe jij met het paard omgaat. Jij zegt: dat moet ik zelf weten, het is ook mijn paard!Citaat:Als ik het heb over de onderhoudskosten, dan bedoel ik daarmee alle onderhoudskosten, dus naast stalling ook hoefsmid en veeartskosten. Als de eigenaar bij wijze van spreken het paard rondom op ijzers wil hebben en ik zie daar het nut niet van in, dan betaal ik daar zeker niet aan mee. Om maar even wat te noemen. De hoeveelheid zeggenschap hangt af van de hoeveelheid geld die ik meebetaal aan het paard.
.Citaat:Op het moment dat ik de helft van alleen de stalling betaal, dan vind ik dat ik nog wel degelijk mee mag beslissen in bepaalde zaken. Anders zou het betekenen dat ik 3 keer in de week een paard mag rijden en daar 150 euro in de maand voor mag betalen. Ik ben wel goed, maar niet gek. Dan kan ik beter een leuk leasepaard nemen op de manege en voor dat bedrag 3 keer in de week een les rijden.
Marshaha schreef:toch denk ik dat degene die het paard aanschaft de rechten heeft om beslissingen te nemen over het paard, en niet degene die meebetaald aan bv stalling..
ik zou het niet leuk vinden als mijn bijrijdster opeens dingen voor mijn paard zou gaan beslissen; kijk als ze voorstellen heeft.. ideeen zijn altijd welkom, maar beslissingen gebeuren in overleg of van mijn kant uit hoor
nu betaald mijn bijrijdster niet, dus dit is mss geen goede vergelijking, maar toch denk ik er zo over, ook al zou ze betalen
Tinky12 schreef:Mede-eigenaar worden van een paard omdat je de helft aan stalling betaald...hmmm nee dat gaat er bij mij niet in.
Meebeslissen over bepaalde zaken....er kunnen over veel dingen gesproken worden en zo kun je samen tot een oplossing komen,maar ervan uitgaan dat je ook beslissingen kunt nemen zonder overleg met de eigenaar...nee dat gaat er bij mij niet in.
Ik bepraat van alles met mijn (niet)betalende bijrijder,hij zorgt goed voor mijn paard en we nemen dan ook genoeg dingen door.De uiteindelijke beslissing ligt wel bij bij....mijn paard dus ook mijn verantwoording.
.MontyRulezz schreef:Ik rijdt nu een paardje bij voor iemand die 6 jaar is en niets kende. De eigenaresse had al van verschillende mensen gehoord dat haar paardje leuk kon lopen en dat ze eens iemand zou moeten zoeken die er wat meer uit zou gaan halen, ook omdat ze vanwege gezondheidsklachten zelf niet zoveel meer kan. Ik ben haar paardje nu dressuurmatig aan het trainen (zo'n 3-4 keer per week), doe dan altijd de stal en zorg dat alles op orde is (wat tuig betreft). Ook heb ik zelf een zadel, dekjes en spullen enzo gekocht omdat het ernaaruitziet dat ik hier een lange tijd zal blijven.
Is het dan redelijk dat ik hier ook nog voor zou moeten betalen????
Ik vind van niet.
.
. Sterre schreef:MontyRulezz schreef:Ik rijdt nu een paardje bij voor iemand die 6 jaar is en niets kende. De eigenaresse had al van verschillende mensen gehoord dat haar paardje leuk kon lopen en dat ze eens iemand zou moeten zoeken die er wat meer uit zou gaan halen, ook omdat ze vanwege gezondheidsklachten zelf niet zoveel meer kan. Ik ben haar paardje nu dressuurmatig aan het trainen (zo'n 3-4 keer per week), doe dan altijd de stal en zorg dat alles op orde is (wat tuig betreft). Ook heb ik zelf een zadel, dekjes en spullen enzo gekocht omdat het ernaaruitziet dat ik hier een lange tijd zal blijven.
Is het dan redelijk dat ik hier ook nog voor zou moeten betalen????
Ik vind van niet.
In jouw geval zou het zeker niet redelijk zijn als je de eigenaresse zou moeten betalen.
Eerlijk gezegd: ik vind dat jij voor jouw diensten zelf wel een bedrag(je) kan verlangen.
Citaat:Ik weet niet wat je bij jullie voor een rijles betaald?
Hier betaal je voor een (goede) les tussen de 15-18 €. Is dus bij 3 x p.w. lessen 45-54 € p.w.. Omgerekend p.m, kom je dan op een bedrag uit van 180-216 €.
Dan zou je het hier met een bedrag van 150 € niet eens redden!
) maar als mn bijrijdpaard het niveau van een manegepaard heeft, word ik niet heel blij... Laura24 schreef:waarmee je 3 keer in de week mee in de bak mag hobbelen, maar niet mee naar buiten mag.
Tinky12 schreef:In jouw geval zou het zeker niet redelijk zijn als je de eigenaresse zou moeten betalen.
Eerlijk gezegd: ik vind dat jij voor jouw diensten zelf wel een bedrag(je) kan verlangen.
[/quote]
GamblersCup schreef:Laura24 schreef:waarmee je 3 keer in de week mee in de bak mag hobbelen, maar niet mee naar buiten mag.
Van mij mag er zo vaak als ze wil gereden worden, vaak zijn we er toch samen omdat het gezellig is. Maar met mijn paard wordt er absoluut niet buiten gereden, als dat een eis is van de bijrijdster dan heeft ze pech en zoekt maar een ander paard. Niet ieder paard is zo lekker allround dat de verzorgster er alles mee kan doen. Met mijn knol is dat gewoon gevaarlijk, dat is geen buiten rij paard.
De afstand tussen stal/weiland en bak (bak bij de buren, ongeveer 1 kilometer verderop) wordt ook naast-het-paard-lopend afgelegd. Mocht ik anders merken, worden de sleutels direct ingeleverd.
En springen mag ook niet, want dat is zielig... Zo'n paardje zou ik best willen verzorgen, maar DAN wil ik wel naar buiten toe.. Snap best dat je met sommige paarden niet naar buiten kan/mag ivm veiligheid bijvoorbeeld, en zou daar ook best mee accoord gaan, maar dan wil ik er wel iets mee kunnen doen in de bak... Daarnaast vind ik het dus onzin mo te gaan betalen voor een paard waar je niets mee kan (en dan heb ik het dus niet alleen over buitenrijden).
)