Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Re: Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:54

Ik heb sindskort een bijrijdster voor 1x per week. Momenteel rijdt ze nog onder mijn toezicht. Ze heeft volgens mij niet zo heel veel ervaring, en mijn pony is echt een ramp met nieuwe mensen. Ze probeert ze echt uit. Op het moment betaald ze niets. Vanaf het moment dat ze "los" mag gaat ze 25 euro per maand betalen. Als ze een keertje extra wil rijden hoeft ze hier niet voor te betalen. Als ik op vakantie ga of ziek ben mag ze ook meer rijden. Ik heb het geld echt niet nodig, het is meer dat ik het gebruik als "bindmiddel". Om te voorkomen dat ze gemakkelijk afzegt etc.. Ik heb afgesproken dat ik haar geld gebruik voor aankopen voor Malou. Nieuw dekje, poetspullen etc...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:04

Ik ben altijd bijrijder (of alleenrijder Knipoog ) geweest voor andere mensen. En ik heb er nog nooit iets voor hoeven betalen!
Ik ben dan wel iemand die altijd komt, veel ervaring heeft, veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft en in 9 van de 10 gevallen de paarden wat leerde (heb voornamelijk groene paarden ingereden en uitgebracht). Lessen waren voor mijn rekening maar verder was alles voor rekening van de eigenaar.

Ik vind dat je van de situatie uit moet gaan. De paarden die ik reed stonden nooit op een luxe stalling. De eigenaar zocht iemand die zijn paard wilde inrijden en uit wilde brengen waarna ze meestal verkocht werden. Ik kwam altijd op dagen en ben altijd op een verantwoordelijke manier met ze bezig. Ik heb ook paarden bijgereden (lees gecorrigeerd) waar ik zelfs voor betaald kreeg (75 Euro per maand voor 2x in de week).

Ik rijdt nu een paardje bij voor iemand die 6 jaar is en niets kende. De eigenaresse had al van verschillende mensen gehoord dat haar paardje leuk kon lopen en dat ze eens iemand zou moeten zoeken die er wat meer uit zou gaan halen, ook omdat ze vanwege gezondheidsklachten zelf niet zoveel meer kan. Ik ben haar paardje nu dressuurmatig aan het trainen (zo'n 3-4 keer per week), doe dan altijd de stal en zorg dat alles op orde is (wat tuig betreft). Ook heb ik zelf een zadel, dekjes en spullen enzo gekocht omdat het ernaaruitziet dat ik hier een lange tijd zal blijven.

Is het dan redelijk dat ik hier ook nog voor zou moeten betalen????
Ik vind van niet.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:35

[quote]paljoeka schreef:

Citaat

Dat ben ik ook met je eens, het zou een min of meer symbolische bijdrage moeten zijn, als je de helft van het stalgeld betaald vind ik dat je als bijrijder ook veel meer te vertellen hebt, dan is er bijna geen sprake meer van een bijrijd- maar een leasesituatie.
dat ben ik met je eens

mijn insteek zal misschien iets anders zijn, maar ik ben me wel degelijk van de kosten bewust,
het zijn vaak de jongere mensen die een vergoeding willen voor het bijrijden van hun paard.
als je bij iemand van 40, 50 jaar komt, hoef je vaak niet te betalen maar staat het schoonhouden van de box en materiaal er tegen over.

Hmm ik denk dat dat heel erg ligt aan de omgeving, het aanbod, de accomodatie etc. etc. Weet niet of dat persé met leeftijd te maken heeft.

dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen.

Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen. De eigenaar van het paard draagt veruit de meeste kosten (en zo hoort het ook, is immers zijn/haar paard), maar als jij gebruik maakt van paard én dure spullen, mag je daar ook best iets aan bijdragen. Half stalgeld vind ik overdreven, maar een bijdrage in de kosten niet meer dan normaal.
ik blijf bij mijn standpunt, overigens is dit een vergelijking van niets..

En ik vind dit dus een reactie van niets, je weerlegt niets Als je zegt "ik vind dit omdat ik dit vind en ik blijf erbij", dan valt er weinig te discussieren
hoe snel denk je dat een lederen zadel slijt?, het zadel kan jaren en jaren mee, daar zou ik in mijn ogen geen vergoeding voor willen vragen, maar goed elk zijn eigen.

als je zelf ook bijrijder geweest bent, zou je je toch ook in ons als bijrijder kunnen verplaatsen?

Ja maar weet je, ik heb nu zelf een paardje, en ik kan nu vanuit beide standpunten redeneren Ik heb pas een paar maanden een paard, van tevoren echt jaaaren bijgereden. Soms heb ik wat betaald, vaak ook niet. Daarom snap ik ook heel goed waar je vandaan komt en waarom je dat vind, maar ik ken ook de andere kant. Of en wat er voor bijdrage gevraagd wordt is imo geheel afhankelijk van niveau paard, niveau ruiter, en of je klusjes doet en alleen in de bak mag hobbelen of alleen hoeft te poetsen/rijden en alles mag doen.
ik ben blij dat je beide kanten kent, maar ik neem aan, als jij een leuk paard zag die bijgereden moest worden, en daar dan weer voor betaald moet worden, dat geld toch vaak een drempel is...

ik heb dus een ''eigen bijrijdpaard'' ik sta 7 dagen per week voor het dier klaar. ik train ook elke dag, danwel longeren of een buitenrit.
ik mag alles met het paard doen, dressuur, springen, buitenrijden etc.
ik hoef er niets voor te betalen om het paard te rijden, maar ik heb wel de verenigingskosten, wedstrijdkosten etc, ik vind het ook niet meer dan normaal dat die voor mij zijn.
ik voel mij eigenlijk voor alles wat met het paard gedaan wordt, verantwoordelijk, als zijnde de eigenaar van het paard.
er staat tegenover dat ik enkele boxen schoonhoudt.

Dan heb je het goed geregeld!!
dankjewel!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:23

Een leren zadel mag dan relatief langzaam slijten, slijten doet het toch, evenals alle andere spullen, die toch erg duur zijn in de aanschaf. Dus ik vind dat wel iets waar je als bijrijder aan mag bijdragen.

Een bijdrage hoeft geen drempel te zijn, maar is wel afhankelijk van het paard en de situatie. Is het een paard waar ik veel van kan leren en hoef ik bij wijze van spreken alleen te poetsen en rijden en heb ik daarin ook nog veel vrijheid, dan wil ik zeker wel een leuke bijdrage betalen. Dat geld zou ik anders immers ook kwijt zijn op een manege en dan heb ik veel minder goede kwaliteit tot mijn beschikking (meestal iig), zou ik minder vaak kunnen rijden en had ik veel minder vrijheid. Maar is het een lastig paard dat ik moet rechtbreien, of een paard waar ik zelf weinig van kan leren, en moet ik dan ook nog iedere week 4 stallen en een wei mesten, en mag ik maar beperkte dingen doen met dat paard, dan zou ik daar inderdaad niet voor betalen, omdat ik dan al in natura betaal in de vorm van de verrichte arbeid (en evt. het verbeteren van het paard). Nu zal ik dat laatste niet meer zo snel doen omdat ik de laatste jaren niet heel veel gereden heb en ik geen zin meer heb om mijn hals te breken op de knol van iemand anders, maar het is gewoon een afweging die je maakt.

Maar het is vanzoveel factoren afhankelijk, als er veel aanbod van bijrijdpaarden is in een regio zal dat de prijs ook erg drukken (tot de omgekeerde situatie dat de eigenaar de bijrijder betaald) tov een regio waar maar weinig paarden een bijrijder hebben (waar je dan weer de absurde bedragen van halve stalling etc. voorbij ziet komen). het is aan jou om de afweging te maken of zoiets het je waard is of niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:36

Het hangt naar mijn mening ook van de situatie af.
Met een van mijn vroegere paardjes had ik een bijrijdster die betaalde 35 gulden per maand. Zij zocht een paard om een paar dagen per week op te rijden, maar wilde niet meer op een manege rijden. Ze wilde een "beter" paard. Ik was niet van plan een bijrijdtser te nemen, maar toen zij bij ons op stal rondliep (verzorgde eerst een ander paard bij ons, wat totaal niet klikte) heb ik haar er langzaam bij betrokken en is zij mijn paard gaan rijden. Van dat geld betaalde ik de hoefsmid en er stond natuurlijk tegenover dat zij "haar" dagen de stal deed. Ik vond het niet meer als normaal, zij heeft gevonden wat ze zocht voor een (naar mijn mening) vriendenprijsje en ik had een avondje vrij als ik wilde.

Nu heb ik een bijrijdster omdat ik zelf niet meer alle dagen kan rijden. Haar laat ik niets betalen, maar ze doet wel de verzorging van de stal, mijn paard en de twee ponies op haar dagen. Leuke ruil vind ik, ik heb het nu nodig en zij is blij dat ze weer regelmatig kan rijden en weer een uitdaging heeft.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:01

GamblersCup schreef:
Nu heb ik een bijrijdster omdat ik zelf niet meer alle dagen kan rijden. Haar laat ik niets betalen, maar ze doet wel de verzorging van de stal, mijn paard en de twee ponies op haar dagen. Leuke ruil vind ik, ik heb het nu nodig en zij is blij dat ze weer regelmatig kan rijden en weer een uitdaging heeft.

Als ik zoiets nou zou kunnen vinden, zou ik zo ontzettend gelukkig zijn Bloos

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:00

ik vind een bijdrage leveren niet meer als normaal, ik heb door de jaren heen een aantal bijrijdsters gehad op mijn paarden en deze betaalde allemaal een X bedrag per maand.
Ze maken gebruik van je paard, spullen slijten idd, moet er wel bij zeggen dat wedstrijden rijden op mijn paard ook tot de mogenlijkheid behoord. ik vind als je een leuk, goed dressuurpaard onder je kont kan krijgen waar je op mag starten je best iets mee mag betalen.
Als je op een manege rijd moet je ook iedere les die je rijd betalen, dus waarom dan juist niet een paard waar je "vast" op rijd en een hoop van kunt leren.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:54

maaikemuis schreef:
@ sterre; Op het moment dat iemand een paard koopt en mij daarbij vraagt om de helft van de onderhoudskosten de delen, dan verwacht ik wel degelijk dat het paard voor de helft ook van mij is. Het feit dat er financieel aan het paard zelf niets van mij bij is, betekent dat als er een breuk komt tussen eigenaar en bijrijder dat het paard dan op papier van de eigenaar is.

Verzonnen voorbeeld: Ik heb een paard, wat lang nodig heeft om warm te worden voordat je het "echt" gaat rijden en jij bent de (voor de helft stalgeld betalende) mede-eigenaar, die dat lange warmrijden maar nonsens vind en die na 2 rondjes in de bak te hebben gestapt flink aan het werk gaat.
Paard krijgt hier problemen mee, is steeds kreupel, loopt stijf, noem het maar op.
Ik als eigenaar-op-papier (jij ziet jezelf immers ook als eigenaar Knipoog ) zeg tegen jou dat ik het niet okay vind hoe jij met het paard omgaat. Jij zegt: dat moet ik zelf weten, het is ook mijn paard!
Affijn, na veel discusieren komen we er niet uit en jij besluit om op te stappen als (tweede) eigenaar.
Ik blijf achter met een kreupel, onrijdbaar paard en kan zien dat ik het paard (misschien) weer rad krijg, dmv dure therapien bij DA/ostheopaat.
Als ik pech heb, blijft het paard onrijdbaar en kan het in het beste geval z´n dagen slijten als grasmaaier.
Nadat jij opgstapt bent, kan ik dus opdraaien voor (misschien) torenhoge DA-kosten of blijf zitten met een onrijdbaar paard wat niet door mijn toedoen onstaan is ...
Of deel je dan ook mee in die kosten (ook als het paard nog 10 jaar "alleen maar" ergens op een wei kan staan)?!

Jouw eigen voorbeeld:
Citaat:
Als ik het heb over de onderhoudskosten, dan bedoel ik daarmee alle onderhoudskosten, dus naast stalling ook hoefsmid en veeartskosten. Als de eigenaar bij wijze van spreken het paard rondom op ijzers wil hebben en ik zie daar het nut niet van in, dan betaal ik daar zeker niet aan mee. Om maar even wat te noemen. De hoeveelheid zeggenschap hangt af van de hoeveelheid geld die ik meebetaal aan het paard.

Okay, jij vind het kolder dat het paard op ijzers wordt gezet, paard is na verloop van tijd kreupel en ik zeg tegen jou "zie je nou wel, heb ik het niet gezegd blablabla" .... We krijgen mot daarover en jij zegt "Tabee, ik houd het voor gezien!" Betaal jij dan toch nog de DA kosten en zo ja: helemaal (jij was immers diegene die vond dat het paard wel zonder ijzers kon) of de helft (want ik ben de eigenaar-op-papier), of helemaal niets (want je bent als mede-eigenaar opgestapt)??
Voor zoveel geld (helft stalgeld) mag je wel mee beslissen, maar ik als eigenaar zou er echt niet mee accoord gaan om in geval van meningsverschil, jouw mening (als bijrijdster zijnde, imo niet als mede-eigenaar!) net zo zwaar te laten wegen als mijn mening: het is nog altijd mijn paard Knipoog .
Citaat:
Op het moment dat ik de helft van alleen de stalling betaal, dan vind ik dat ik nog wel degelijk mee mag beslissen in bepaalde zaken. Anders zou het betekenen dat ik 3 keer in de week een paard mag rijden en daar 150 euro in de maand voor mag betalen. Ik ben wel goed, maar niet gek. Dan kan ik beter een leuk leasepaard nemen op de manege en voor dat bedrag 3 keer in de week een les rijden.

Ik weet niet wat je bij jullie voor een rijles betaald?
Hier betaal je voor een (goede) les tussen de 15-18 €. Is dus bij 3 x p.w. lessen 45-54 € p.w.. Omgerekend p.m, kom je dan op een bedrag uit van 180-216 €.
Dan zou je het hier met een bedrag van 150 € niet eens redden!
Marshaha schreef:
toch denk ik dat degene die het paard aanschaft de rechten heeft om beslissingen te nemen over het paard, en niet degene die meebetaald aan bv stalling..
ik zou het niet leuk vinden als mijn bijrijdster opeens dingen voor mijn paard zou gaan beslissen; kijk als ze voorstellen heeft.. ideeen zijn altijd welkom, maar beslissingen gebeuren in overleg of van mijn kant uit hoor
nu betaald mijn bijrijdster niet, dus dit is mss geen goede vergelijking, maar toch denk ik er zo over, ook al zou ze betalen

Tinky12 schreef:
Mede-eigenaar worden van een paard omdat je de helft aan stalling betaald...hmmm nee dat gaat er bij mij niet in.
Meebeslissen over bepaalde zaken....er kunnen over veel dingen gesproken worden en zo kun je samen tot een oplossing komen,maar ervan uitgaan dat je ook beslissingen kunt nemen zonder overleg met de eigenaar...nee dat gaat er bij mij niet in.
Ik bepraat van alles met mijn (niet)betalende bijrijder,hij zorgt goed voor mijn paard en we nemen dan ook genoeg dingen door.De uiteindelijke beslissing ligt wel bij bij....mijn paard dus ook mijn verantwoording.

Ik deel bovenstaande meningen volledig Lachen .
MontyRulezz schreef:
Ik rijdt nu een paardje bij voor iemand die 6 jaar is en niets kende. De eigenaresse had al van verschillende mensen gehoord dat haar paardje leuk kon lopen en dat ze eens iemand zou moeten zoeken die er wat meer uit zou gaan halen, ook omdat ze vanwege gezondheidsklachten zelf niet zoveel meer kan. Ik ben haar paardje nu dressuurmatig aan het trainen (zo'n 3-4 keer per week), doe dan altijd de stal en zorg dat alles op orde is (wat tuig betreft). Ook heb ik zelf een zadel, dekjes en spullen enzo gekocht omdat het ernaaruitziet dat ik hier een lange tijd zal blijven.

Ik vind van niet.

In jouw geval zou het zeker niet redelijk zijn als je de eigenaresse zou moeten betalen Lachen .
Eerlijk gezegd: ik vind dat jij voor jouw diensten zelf wel een bedrag(je) kan verlangen Knipoog .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:15

Sterre schreef:
MontyRulezz schreef:

Ik vind van niet.

In jouw geval zou het zeker niet redelijk zijn als je de eigenaresse zou moeten betalen Lachen .
Eerlijk gezegd: ik vind dat jij voor jouw diensten zelf wel een bedrag(je) kan verlangen Knipoog .

En daar ben ik het dus geheel mee eens...paard wordt verzorgt en daarbij opgeleid/ingereden.De eigenaar mag haar handen dichtknijpen Knipoog

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:02

Citaat:
Ik weet niet wat je bij jullie voor een rijles betaald?
Hier betaal je voor een (goede) les tussen de 15-18 €. Is dus bij 3 x p.w. lessen 45-54 € p.w.. Omgerekend p.m, kom je dan op een bedrag uit van 180-216 €.
Dan zou je het hier met een bedrag van 150 € niet eens redden!

Rijles inderdaad niet, maar je kan hier wel een paard leasen op de manege, voor 3 om 4 dagen (ene week 3, andere week 4) ben je 140 euro kwijt. Hiervoor kan je dus 3 of 4 keer in de week rijden en helemaal doen wat je zelf wilt, naar buiten, in de binnenbak, buitenbak etc etc... Bij veel bijrijdpaarden is dat zeker niet het geval (tenminste, niet degene die ik tegen kom). Vrijwel alle eigenaren die hier pleiten voor de (hoge) bijdrage, schetsen een ideale situatie waarbij je alles met het paard mag doen, je beschikking hebt over vanalles, etc... Mijn ervaring is echter, dat die bijdragen ook gevraagd worden door mensen die een recreatief paardje hebben, waarmee je 3 keer in de week mee in de bak mag hobbelen, maar niet mee naar buiten mag. Dan moet je nog mesten, etc etc (wat ik overigens helemaal niet erg vind, maar bovenop een bijdrage vind ik het dan wel een beetje veel worden). Nou ben ik geen geweldige ruiter, en ben ik op zoek naar een paard die me wat kan leren. Nou kan je imo van elk paard wat leren (tenzij je perfect bent Knipoog ) maar als mn bijrijdpaard het niveau van een manegepaard heeft, word ik niet heel blij...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:30

Laura24 schreef:
waarmee je 3 keer in de week mee in de bak mag hobbelen, maar niet mee naar buiten mag.

Van mij mag er zo vaak als ze wil gereden worden, vaak zijn we er toch samen omdat het gezellig is. Maar met mijn paard wordt er absoluut niet buiten gereden, als dat een eis is van de bijrijdster dan heeft ze pech en zoekt maar een ander paard. Niet ieder paard is zo lekker allround dat de verzorgster er alles mee kan doen. Met mijn knol is dat gewoon gevaarlijk, dat is geen buiten rij paard.

De afstand tussen stal/weiland en bak (bak bij de buren, ongeveer 1 kilometer verderop) wordt ook naast-het-paard-lopend afgelegd. Mocht ik anders merken, worden de sleutels direct ingeleverd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:33

Ik betaal niks aan de eigenaar van mijn bijrijdijs. Ik zocht een bijrijdpaard, omdat mijn eigen paarden ver weg staan en ik er maar 1 keer per week heenkan... Zij had hulp nodig omdat ze veel werkt. We helpen elkaar dus uit de brand... Meestal wil je toch een bijrijder omdat je zelf niet genoeg tijd hebt of geen zin hebt om elke dag te rijden. Dan lijkt het mij niet vanzelfsprekend dat je daar aan meebetaald. Ik heb vroeger ook een keer 3 jaar een bijrijdpaard gehad waar ik 3 keer per week op reed. Toen betaalde ik 125 gulden per maand aan de eigenaar. Ik vond het toen niet zo raar, maar eigenlijk is het best veel geld...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:07

Tinky12 schreef:

En daar ben ik het dus geheel mee eens...paard wordt verzorgt en daarbij opgeleid/ingereden.De eigenaar mag haar handen dichtknijpen Knipoog[/quote]

Dank je wel Bloos

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:30

GamblersCup schreef:
Laura24 schreef:
waarmee je 3 keer in de week mee in de bak mag hobbelen, maar niet mee naar buiten mag.

Van mij mag er zo vaak als ze wil gereden worden, vaak zijn we er toch samen omdat het gezellig is. Maar met mijn paard wordt er absoluut niet buiten gereden, als dat een eis is van de bijrijdster dan heeft ze pech en zoekt maar een ander paard. Niet ieder paard is zo lekker allround dat de verzorgster er alles mee kan doen. Met mijn knol is dat gewoon gevaarlijk, dat is geen buiten rij paard.

De afstand tussen stal/weiland en bak (bak bij de buren, ongeveer 1 kilometer verderop) wordt ook naast-het-paard-lopend afgelegd. Mocht ik anders merken, worden de sleutels direct ingeleverd.

Tsja, maar dan heb jij het toch over een ander soort paard als ik... Ik heb het dus over bijvoorbeeld een tinker die dressuurmatig niets kan, een perfect recreatiepaard genoemd wordt, maar dat bestaat dus alleen uit "hobbelen". Is ook niet de bedoeling dat ie dressuurmatig gereden wordt, dat vind ie niet leuk Vork En springen mag ook niet, want dat is zielig... Zo'n paardje zou ik best willen verzorgen, maar DAN wil ik wel naar buiten toe.. Snap best dat je met sommige paarden niet naar buiten kan/mag ivm veiligheid bijvoorbeeld, en zou daar ook best mee accoord gaan, maar dan wil ik er wel iets mee kunnen doen in de bak... Daarnaast vind ik het dus onzin mo te gaan betalen voor een paard waar je niets mee kan (en dan heb ik het dus niet alleen over buitenrijden).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:24

Ik denk dat de meeste hier wel op een lijn zitten hoor...
Sommigen vinden dat iemand niets hoeft te betalen (ik ben er daar een van,mijn paarden worden ook verzorgt als ik er niet ben...er wordt uitgemest en van allerlei dingen rondom de stal gedaan.In dit geval dus betaling in natura)
Sommige vinden dat er wel een vergoeding tegen over moet staan ivm de verantwoordelijkheid,slijtage van spullen en noem nog maar wat.
Er zijn natuurlijk ook gevallen de de eigenaar de bijrijder zou moeten betalen voor de geleverde diensten,een paard beleren en uitbrengen op wedstrijden kan voor de eigenaar enorm in het voordeel werken.De prijs van het paard gaat omhoog....aan de andere kant is het voor sommige ruiters weer een enorme buitenkans om een goed paard onder de kont te hebben en wedstrijdervaring op te doen.

Wel vind ik persoonlijk dat je geen bijdrage moet vragen om de stalling te kunnen betalen,dat is een slecht uitgangspunt.Ook fantasiebedragen slaan nergens op...100 euro in de maand voor 2x in de bak hobbelen...tsja,als je iemand zo gek kunt vinden Tong uitsteken

Het ligt dus gewoon aan de situatie en als bijrijder kun je dat accepteren en het paard gaan rijden...of niet.
Als eigenaar zijnde kun je het dus proberen met de bijrijder of ervan af zien...heerlijk zo'n vrij land Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:17

Ik rijd twee keer in de week op een super doorgereden (het vermoeden is 'western') tinker en ik vind het eigenlijk heel normaal dat daarvoor een bijdrage gevraagd wordt (in mijn geval 40 euro per maand). Ik zie het als een soort 'verhuren' van het paard. Ik kan enorm veel van dit paard leren en ben vrij om straks, als we elkaar iets beter kennen, ook buitenritten te maken (bos vlakbij). Ik vind het een ideale situatie, toch een beetje een eigen paard tegen een fractie van de kosten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:10

Ik wil best een paard verzorgen en ervoor betalen, maar als ik dan ook nog moet mesten en dergelijke dingen rondom de stal, dan heb zoek ik liever verder. Ik vind namelijk dat als je dat soort dingen doet dat de vergoeding is dat je dan mag rijden (zo zie ik het) Bij mijn 2 verzorgpony's die ik tot nu toe heb gehad heb ik dit ook zo gedaan en ging altijd prima. Ik vind het zeker niet gek als de eigenaar(esse) naar me toekomt of ik mee wil betalen aan de hoefsmid of aan nieuwe spullen, dat is dan weer vrij logisch.

Ik vind het wel vrij logisch dat je moet betalen als je alleen maar verzorgt en rijdt, dus dat de stal al gedaan wordt. Het is namelijk niet alleen de leuke dingen, maar ook de minder leuke dingen.
(niet dat ik de stal uitmesten vervelend vind, vind het altijd leuk om te zien hoe blij de paardjes zijn met hun schone stal Knipoog )

Ook hangt het er natuurlijk vanaf wat het paard te bieden heeft.