Waarop letten bij dressuur klasse M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:45

Lowara schreef:
Citaat:
maar tips zijn welkom. Heeft Paulien mischien nog wat gezegt tegen je?

ehm.. ze had wel wat tips, maar het meeste stond al op de coupon.
je moest thuis veel trainen en "huiswerk" doen en ze vond de combinatie nog lang niet klaar voor de M.
Maar goed, volgens mij startte je niet zo heel vaak, dus gewoon een paar maanden flink trainen en nog een keertje proberen, dan zal het vast een stuk beter gaan Ja

Nee ik start bijna niet, geen tijd je weet wel.
In ieder geval ging het zondag ook absoluut niet zoals het hoort en het voelde ook niet zoals het normaal gaat.
Thuis gaat het in ieder geval beter vloeiender en dergelijke en veel meer bevestigd.
Moet ook maar weer eens gaan lessen want les al ruim twee maand niet meer omdat mijn huidige lesgeefster het erg druk had.
Vandaag zijn we maar s heerlijk buiten gaan rijden hadden ze nodig, zijn nog bij jullie langs de deur gekomen.
En dan langzaamaan maar weer eens richting markelo werken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:41

Mijn dochter is afgelopen weekend voor het eerst M1 gestart, er zat zoveel spanning achter (wat aan het eind van de proeven zo duidelijk te zien was aan het ontspannen toen ze over de AC-lijn moesten voor het afgroeten)
Zoek als ruiter de fouten bij jezelf en niet bij het paard, de afstamming, het weer etc zo gauw je het daar denkt te moeten zoeken maar vooral vinden kun je beter stoppen met wedstrijdrijden. Spanning is ook excuus, zeker weten, daar is aan te werken.. an je paard, de afstamming, juryleden of het weer dan heb je het over een zwakte bod een zielig excuus.
Mijn dochter kwam met 165 en 173 punten uit de strijd, de achterwaartsgang had ze thuis gelaten en ze maakte zich drukker om de uitvoering binnen het 4-tal later op de dag...
@Kafue: voor iemand die meent zoveel rijtechnische wetenschap in haar rugzak heeft zitten vind ik het niet corresponderen met je uitlaten hier over je paard etc... Dan had je je paard dit niet aan moeten doen om hem M1 voor te stellen als je weet dat zijn basis zo wankel is dat je hem in de M1 niet naar behoren kan laten zien...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:38

Het gaat de laatste tijd niet echt lekker met trainen bij mij...
We zijn de harmonie even kwijt.
Zondag ga ik de M1 proberen en daarna heb ik even alles geannuleerd tot September...

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:09

Ik rijd zelf M1 (start zondag M2)
en bij mij was het vooral dat hij vooral stil in de aanleuning moet lopen ,
en de overgangen netjes moet doen .. en als je SB dan wat minder gaat maakt
dat helemaal nix uit Knipoog

veel suc6 er mee !

groetjes daphne

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:38

Pion schreef:
Het gaat de laatste tijd niet echt lekker met trainen bij mij...
We zijn de harmonie even kwijt.
Zondag ga ik de M1 proberen en daarna heb ik even alles geannuleerd tot September...

Heel veel sucses morgen joh lukt vast wel.
Gewoon tralala rijden en niet teveel druk erop.
Ik doe momenteel weer tralalala en het lukt wonderwel weer.
de buitenrit heeft natuurlijk ook geholpen gewoon even lekker niks doen alleen maar ontspannen relaxen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:46

Okee...

Mister dacht dat hij vandaag 'het sulletje van de week' uit moest hangen tijdens te proef.
En ik nog wel expres mn 15 mm knopspoortjes om omdat hij gisteren tijdens het oefenen zo heftig reageerde, was daar niet zo blij mee. Tong uitsteken
*volgende keer gewoon weer die andere om* Clown

Zaten een aantal 7-vens tussen maar ook een aantal 4-en in beide proeven.
Hij mocht veel meer op het achterbeen en met veel meer impuls zodat zn front er mooier uit kwam (naar eigen mening).
En de jury was dat denk ik wel met me eens.

174&175 beide keren 5e (van de 6 Vork )

Maar ik was wel tevreden, heb de proefjes even een beetje kunnen ontdekken en ik weet nu ook hoe er een beetje gejureerd wordt etc.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:47

nou, 174 en 175 punten voor een debuut is erg netjes Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:55

Ja, ik ben iig boven de 170 grens gebleven en dat geeft voor mezelf wel aan dat ik een beetje in de klasse thuis hoor. Lachen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:45

Impuls en oprichting zijn idd belangrijk in de M, ik vond de overgang van L2 naar M1 ook best tegenvallen. Maar naar de M2 schijnt nog "erger" te zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:00

Goed gedaan joh, perfect. Ga zo door.
Ik ga ook minder druk erop zetten, dan valt die in ieder geval niet dood ofzo.
Die van mij probeerde ook sulletje te zijn.
Nou ja we weten nu in ieder geval waar ze op letten en dergelijke.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:11

We beschouwen de eerste keer gewoon als oefenrondje. Knipoog

Volgende keer even de paardjes overtuigen dat het niet de bedoeling is om zich sullig te gedragen en dan knallen! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:29

Pion schreef:
We beschouwen de eerste keer gewoon als oefenrondje. Knipoog

Volgende keer even de paardjes overtuigen dat het niet de bedoeling is om zich sullig te gedragen en dan knallen! Haha!

Kun je die van mij ook even komen overtuigen? Haha! Haha! Haha! even een psychologisch praatje.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:06

Tuurlijk Vork

Maar ik sta niet in voor eventuele 'schade' Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:08

Hyper! beetje drukker kan geen kwaad, als de gevolgen maar niet sulliger zijn ha ha ha.

in ieder geval ging het met oefenen deze week best wel, maar heb de proef nog neit weer geoefend nou ja wel een paar delen eruit die ik zo uit mijn hoofd wist.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:17

Ik vond de overgang van de L2 naar de M1 niet zo moeilijk. Ik probeer goed te letten op de impuls en de oprichting en probeer zoals in elke klasse op de 'makkelijke' onderdelen zoals overgangen van stap naar draf en andersom hoge punten te halen. De overgang naar de M2 lijkt me veel moeilijker, want als je op wedstrijden kijkt zijn er weinig paarden die de keertwendingen en de travers echt goed beheersen, ik vind dat ook hele moeilijke onderdelen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 22:36

Travers en renvers vind ik eigenlijk wel makkelijk, althans mijn paardje doet het redelijk eenvoudig.
Moeilijker vind ik nu nog de duidelijke schouderbinnenwaarts met die impuls voorwaarts.
En dan het achterwaarts ook, altijd haal ik een 7 en nu stond er ineens paard gaat niet voorwaarts naar achteren, dat heeft me al wel wat vraagtekens gekost maar probeer nu maar met actiever de benen op tillend naar achteren te gaan.

En dan de nauwkeurigheid, ik heb jaren lang niet echt nauwkeurig kunnen rijden vanwege allerlei hindernismateriaal kris kras door de bak dus dat het nu ineens moet is best wel heel erg moeilijk. Dus de gebroken lijn tot X en niet er net voor en dergelijke.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:45

Walco_Aqua schreef:
Ik vond de overgang van de L2 naar de M1 niet zo moeilijk. Ik probeer goed te letten op de impuls en de oprichting en probeer zoals in elke klasse op de 'makkelijke' onderdelen zoals overgangen van stap naar draf en andersom hoge punten te halen. De overgang naar de M2 lijkt me veel moeilijker, want als je op wedstrijden kijkt zijn er weinig paarden die de keertwendingen en de travers echt goed beheersen, ik vind dat ook hele moeilijke onderdelen.

Pfoe, ik heb eerlijk gezegt meer moeite met de overdonderende hoeveelheid contra dat er inzit! En in wat voor figuren... Slangevoltes. Jeej, das nog niet zo makkelijk als het lijkt hoor. En dan het stap galop - galop stap. Dat laatste lukt wel, maar stap galop wil nog niet altijd even fijn gaan. Travers gaat wel, we zijn er nog niet zo lang mee bezig maar dat ziet er al best heel redelijk uit. Keertwendingen doet mijn paard super goed. Nog niet helemaal bevestigd, soms worden ze nog wat te groot als ik haar niet voldoende verzameld heb, maar 8 van de 10 keer zijn ze echt super netjes. Ze blijft goed stappen en hij is mooi klein, lengtebuiging blijft bewaard en ze word niet strak in haar lijf.
De overstap van M1 naar M2 is echt groot. L2 -M1 vond ik wel meevallen. Als je paard klaar is voor de L2 is deze ook snel genoeg klaar voor het M1, maar het M2 is een verhaal apart. De volgorde van de onderdelen, en de snelheid waarmee het achter elkaar komt. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Ik kijk nog niet echt uit naar het M2, er moet toch nog heeeeel wat gebeuren vrees ik. nou ben ik ook wel een perfectionist, maar dan nog.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:28

En ik vond L2-M1 al zo tegenvallen haha, dat belooft nog wat....
Laatst bijgewerkt door AmonRe op 17-08-07 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 15:29

Perfectie is de sleutel naar sucses!
Vroeger moest altijd alles precies nu doe wat ik zeg van mijn instructeur. Daarna kwam er een nieuwe instructrice die veel gemakkelijker was en ikke vond dat gemakkelijke ook wel iets hebben. Resultaat is dat het niet meer direct lukt.
Dus ik ben ook weer bezig met perfectioneren dus niet tevreden met 90% maar pas als het meer dan 100 is.
Die overgangen van galopp naar stap en stap naar galop moet je gewoon heel vaak oefenen, gewoon op een volte of bijvoorbeeld op de hoefslag en dan bij iedere letter. Of meetellen drie passen galop drie passen stap drie passen galop. het paard leert dan super opletten en dan doet hij het op het laatst vanzelf althans thuis.
Hoe het in een proef is weet ik natuurlijk niet want ik ben nog maar M1 begonnen en de eerste proef ging niet echt fijn. Ik ben nu bezig met perfectioneren en niet meer met het oefenen van de proef.
We zien wel waar het schip strand.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:30

en wanneer start je weer dan? Lachen
of toch voor alle zekerheid thuis oefenen, of ga je af en toe de praktijk erbij halen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:15

Lowara schreef:
en wanneer start je weer dan? Lachen
of toch voor alle zekerheid thuis oefenen, of ga je af en toe de praktijk erbij halen?

Als alles meezit ga ik starten in markelo. Ik had al opgegeven en het is voor het ritme niet verkeerd om te starten.
Nee de proef aan zich rijd ik niet door, de bak is loeizwaar bij ons en dat komt het correcte rijden niet ten goede. Ik geef hem dan teveel het voordeel van de twijfel bij fouten en dat is niet handig is me gebleken. De weide is dus onze oefenplaats. En daar staan geen bordjes. Ik oefen dus alleen maar dat het NU gebeurd als ik het vraag en dat niet het paard zijn antwoord is straks. En natuurlijk los houden voorwaarts en impuls bewaren en de verzameling. Het is ook niet een verhaal van oefeningen dat lukt wel het is meer dat het niet lukt als ik het vraag maar een paar passen later en dat is me duidelijk geworden in de M1 gewoon te laat. En ik oefen nu in het niet laten uitzwaaien van de achterhand in de kleine voltes en daar kun je er op de weide honderden van achterelkaar doen.
Ik heb me het kommentaar goed aangetrokken en ben druk oefende.
Ik ga zondag voor de oefening en de ervaring.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:57

Ik spring heel vaak vanuit de keertwending in de galop aan.

Dan moeten ze echt opletten. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:24

Pion schreef:
Ik spring heel vaak vanuit de keertwending in de galop aan.

Dan moeten ze echt opletten. Knipoog

Das ook een heel erg goed idee.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:47

Ik begin met kwartkeertwendingen, zo blijven ze áltijd voorwaarts denken. En natuurlijk goed voelen, als hij neigt om stil te staan, onmiddelijk eruit stappen.

Maargoed, terug naar de kwartkeertwendingen. Ik zet dus eerst kwartkeertwendingen in, zo heb ik het in het begin ook aangeleerd. Als ze dan goed voelt, geef je een ophouding en zet je de keertwending door. Zélden dat mijn paard niet doorstapt. Je kan het overigens ook eerst op een volte tien meter doen, en dan met de voorbenen de cirkel van de tien meter aanhouden. uiteindelijk maak je hem dan steeds kleiner en heb je een echte keertwending.

Persoonlijk doe ik het beide, de volte word vaak in het losrijden meegenomen. Naarmate de trainig vordert, en ik écht met de keertwendingen bezig ga, begin ik met een kwart. Laatst had ik ook een hele, dus 4 kwart wendingen. Ze stapte mooi om de achterhand, bleef lekker los in het lijf en stapte netjes door.
Als je paard de kwart kent is het slechts een kwestie van ophouding en been om een halve te stappen.

Nadiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:28

Hier word veel gezegt dat er gelet word op de verzameling, maar in de proefen staat nog gewoon dat je arbeidsdraf en galop moet laten zien ? Hoe zit dat .. wat willen ze zien, de verzameling of de arbeidsdraf, want voor schoudenbinnenwaarts zou je hem toch verzameld moeten hebben ?