Ik weet het niet meer .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xje_kim

Re: Ik weet het niet meer .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:14

als het echt niet ophoud is het mischien een idee om er iemand die er echt VEEL verstand van heeft.
wij hadden ook zo'n probleem met mijn vorige halve eigen paard, daar hebben we een SOORT paardenfluisteraar bijgehaald, (let op een SOORT geen echte) nou rijd dat paard vrolijk rond in de trailer en gaat er zonder problemen in.
het kost wel veel geld. maar binnen 1 dag is het haar gelukt om pantera(zo heet ze)de trailer in te krijgen en gewoon rustig te rijden.
succes!

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:15

*(bovenste zin) ik zeg niet dat jij er niet veel verstand van heb hoor. zo bedoel ik het niet.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:50

Is de TS trouwens al terug van vakantie?? Ben wel benieuwd hoe het nu is op alle aspecten Verward

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:52

Daar zat ik ook al aan te denken ja

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:34

Als ik van stal verander laat ik mijn paarden altijd met rust.
Ze mogen van mij rustig aan de omgeving wennen zonder dat ik daar teveel druk op leg.
Vorige maand ben ik van stal veranderd en mijn Gelderse stond bij deze nieuwe stal 2 weken lang op het land en 's nachts op stal.
Ik haalde hem er alleen uit om te poetsen of om te eten en zette hem dan meteen weer terug in de groep.
Pas als hij helemaal rustig is op het terrein zelf ga ik wat meer doen op het terrein en pas daarna eens wat wandelen ofzo.

Jouw paard moet zelfs nog aan jou wennen ook!
Geef haar de tijd, waarom meteen rijden in een bak die niet eens op het terrein zelf is?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:24

xLariss schreef:
Ik heb een nieuw paardje gekocht en ze staat nu bij ons thuis.
De afgelopen tijd is ze al binnen 2 weken naar 4 verschillende plekken verhuist voordat wij haar kochten.
Maar toen wij haar ophaalden was ze heel lief en ze liep zo de trailer in.
En ze staat nu vanaf vrijdag bij ons, en zondag kwam er iemand voor het zadel, en ik liep met haar naar die gene toe, toen begon ze opeens te steigeren en wou ze niet meer verder lopen.
Dus we hadden het zadel maar in het weiland gepast.
En die avond ging ik naar de club om alvast te rijden, zodat ze een beetje went aan de bak.
En thuis liep ze zo de trailer in, maar toen we weer naar huis gingen, wou ze de trailer niet meer in.
Ze steigerde heel hoog en bleef maar steigeren, dus wij met een longeerlijn proberen haar er in te krijgen. en toen steigerde ze heel hoog, maar me vader gaf een klap op dr kont met de longeerlijn, en toen sprong ze de trailer in.

Maar we wilden gister weer naar de club gaan, maar daisy wou nu helemaal niet meer de trailer in, ze bleef maar steigeren en achter uit lopen.
Ik kreeg die hoeven allemaal langs m'n hoofd, en ik vond het dood eng.
Ze raakte me en ik ben huilend in de stal van m'n andere pony gaan zitten, m'n handen branden van het touw dat er langs was geschuurd, m'n schouder was blauw omdat ze me raakte, en ik wist het allemaal niet meer.
Dus m'n vader ging het proberen.
Maar het steigeren word steeds erger, dus we gaven het maar op.
(ik weet het, het is fout om het op te geven, nu heeft ze dr zin. Maar het werd echt gevaarlijk en ik ben bang dat het alleen maar nog erger werd al gingen we door)

Het lukt nu helemaal niet meer met daisy, al kom je de wei in rent ze met dr oren naar achter van je weg, en al kijk je naar dr rent ze alleen maar heen en weer op een kort stukje, het land ziet al helemaal zwart.
Daisy staat helemaal onder de stress en ze vertrouwt niemand meer en er is niks meer met haar te beginnen, terwijl het een mooie pony is en ze kan super lopen.
Dr vacht glimt niet meer, en ze ziet er helemaal niet meer vrolijk uit.

Dus wie weet wat we nu moeten doen?
Om haar normaal in de trailer te krijgen en om haar vertrouwen te winnen?

Geef je paard de tijd om aan jou en de veranderde omstandigheden te wennen en probeer te werken zonder dwang. Het vertrouwen moet nog groeien, net zoals mensen onzeker kunnen zijn kunnen paarden dat ook zijn.

Als je er niet uit komt kunnen wij je wel verder helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:34

bij mijn paard, die voor het eerst écht verhuisde (zijn vriendin en weidemaatje verhuisde wel mee) heeft het zo'n drie weken geduurd denk ik. nu gaat het goed, hoewel hij nog wat sneller zenuwachtig of onzeker is dan normaal. komt allemaal wel, geef het gewoon eerst eens wat tijd.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 17:25

Heey, we zijn net weer terug van vakantie.

Thuis meteen naar de paardjes, ze kwamen alle 2 heel hard aan galloperen.
Meteen geknuffeld en zo, en dais volgde me overal heen, zoo lief.
Ik merk wel dat ze me vertrouwd (echt vertrouwen kun je het niet noemen, maar het begin is er), ik kan zo wat alles met haar zonder halster doen, ze rent niet weg ofzo.
Vanavond komt iemand om op Dais te rijden, ben benieuwd hoe het gaat.
Veel mensen vinden het te vroeg, maar vanavond horen jullie wel hpe het ging en hoe we het verder gaan doen..

Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:50

ze heeft nu de tijd en de rust gehad om aan de omgeving te wennen, om nou meteen iemand erop te zetten vind ik dan wel weer heftig..
Even opstal halen, wat ruwvoer geven en lekker poetsen en doen is ook lekker voor haar, rustig weer in mensen handen, ook wat tijd om jou te leren kennen nu ze zelf weer wat rustiger is. Die 2 weken rust kan je zo weer verpesten. Neem er in iedergeval flink de tijd voor!! Niet zadel erop en gaan met de banaan!

Heb trouwens even op je profiel gekeken die Palissa is ook mooi beestje zeg!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 22:15

Whahaha, biieniie; dat zadel er op en gaan met die banaan hebben we vanavond dus wel gedaan.
En ik moet zeggen het ging erg goed.
Instructrice ging er eerst op en dais was dr erg aan het uittesten, niet willen stil staan bij opstappen, slecht voor het been en al gaf je een klein tikje meteen bokken.
Maar na een tijdje ging het wel heel lekker en toen mocht ik er op.

Ze bleef bij mij gelukkig wel stil staan bij het opstappen en met rijden was ze ook wel erg lief.
Bij mij heeft ze maar een paar keer gebokt, we hebben niet lang gereden omdat ze nu niet veel conditie heeft.

Maar ik denk dat dais er wel klaar voor is om weer aan het werk te gaan.
Morgen zetten we de trailer in het weiland zodat ze er aan went, en dan gaan we binnenkort ook met de trailer aan de slag.

En wat nu wel het leukste is aan Dais, ze begint m'n vader te mogen, niet meer wegrennnen of bijten naar hem, hij mag haar zelfs aaien! Haha!
Die rust periode heeft haar goed gedaan!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:09

Zal je blijven verbazen hoeveel een paar weken land met een soortgenootje paarden goed doet. Wel goed dat het lekker ging. Ze maakt vast sprongen vooruit. WIl niet te snel en neem je tijd en dan komt t vast helemaal goed

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:13

Nog even een edit. Ik vind dat voor een voormalig z-paard dat ze met bokken en stijgeren wel heftig is hoor. Ik heb je niet gehoord dat ze op de club heftig was met rijden, alleen met de trailer wat doorsloeg bij jou thuis.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 12:49

omdat dais op de manege ff heeft gestaan, reageerd ze heel slecht op je been.
Dus dan geef je been en ze reageerd niet en dan geef je wat harder been, reageerd nog niet, dan geef ik een tik en dan is het *BOK*.
Maar ik denk dat het komt omdat ze nooit met zweep is gereden.

Vandaag hadden we de trailer in het land gezet, en daisy bleef een beetje uit de buurt, maar die haf van mij liep er meteen op af en die vond er niks engs aan, en later kwam dais ook wel aan lopen.
Begon die dikke vanaf de buitenkant uit het hooi net te eten (via zijdeurtje) en later had ik paliss verder op vast en kwam dais aan lopen en begon ook heel aarzelend een hapje te eten (zo van snel hapje pakken en dan meteen weg omdat dat ding eng is Tong uitsteken )

maar die dikke wou ook eten dus die liep de trailer in, en daisy flippen en rennen door het weiland maar toen zag ze dat paliss er gewoon nog was.
En toen aten ze samen, echt heel lief.

Hier de foto's (zijn erg onduidelijk)

de trailer in het land:
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 000902.jpg

http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 000901.jpg

samen eten:
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 000904.jpg

http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 000903.jpg

Nog een x samen eten:
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 000905.jpg

Ik weet niet hoeveel foto's ik mag plaatsen, dus het zijn er maar een paar.
Zodat jullie even een beetje een indruk hebben.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:39

Ey kijk! Dat ziet er goed uit ey! Keep it up! Zo doorgaan en ze staat ervanzelf naast te kauwen Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:21

Hey Laris,

Goed dat Daisy al wat gewend raakt.
Goed ideé hé om de trailer in hel land te zetten, als ze eenmal ziet hoe makkelijk Pallie erin loopt, zal Daisy ook niet bang meer zijn. Ze moet gewoon leren dat een trailer niet eng is. Zodra je haar erin gaat slaan, met geweld gaat laden of haar verdovende middellen gaat geven, zal ze de trailer alleen maar meer als een "eng ding" ervaren. Bij Gab heeft het ook even geduurd en je zag het reusltaat! Daisy moet spelenderweis leren om te gaan met voor haar "enge" dingen.
Zodra ze jouw vertrouwd, zal ze je overal volgen. Ben jij niet bang, dan is zijn het ook niet. Zo'n ideé zegmaar.
Idem dito met het rijden. Dat bokken gaat wel over. Hoelang ken je haar nu pas? Je weet niet wat er met haar gebeurd is, misschien heeft ze idd wel angsten voor die zweep. Als jij haar leert dat die zweep geen pijn hoeft te doen, door haar gewoon een verbeterende tik te geven voor het voorwaardse, dan zal ze er ook niet meer naar bokken. Of het is waarschijnlijk verzet tegen die zweep, omdat ze gewoon niet voorwaards wil? Je moet het allemaal uitvinden. Dat duurt even maar niets in onmogenlijk.

Jullie komen er wel. Als je het maar met beleid doet! Niets forseren, maar ook niet te acht zijn.

Kus van Roor

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:44

Ik denk dat je er goed aan doet om met dit paardje rustig aan te doen. Zorg eerst dat je aan de hand duidelijk de leider bent voordat je verder gaat met rijden. En wees daarbij consequent, ze mag je niet voorbij, ze mag niet drammen, op een lichte hulp achterwaarts, stoppen als jij stopt. Ik denk dat dat al enorm scheelt.
Ik heb sinds 3 maanden een nieuw paardje, die was niet zo extreem als die van jouw. Maar ze was behoorlijk het vertrouwen kwijt. Door rustig aan te doen met haar, maar wel consequent te zijn is ze al heel snel veranderd en is het nu een schat van een merrie.
Je moet vooral niet te veel ineens willen, stel je doelen bij. Als je te snel van alles wil kan het alleen maar heel erg tegen vallen.
Je hebt trouwens erg mooie paardjes Knipoog Heel veel succes met haar.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:43

zaterdag stond de trailer in het land en na een dagje wennen ben ik zondag met de trailer begonnen.

Zondag in het begin ging ze steigeren maar na een tijdje lief praten en het steigeren negeert te hebben, kwam ze aarzelend naar de trailer toe. Na een paar rondjes gelopen te hebben, ging ik oefenen met het recht lopen naar de klep, dat ging heel goed, ze stond er met 2 beentje voor. Het ging zo goed, dat ik wel door wou gaan met een voetje op de klep, maar dat had ik toch maar niet gedaan, want straks verpest ik het weer omdat ik te snel wil.

Maandag ging ik weer oefenen, ik liep met haar recht op de klep af, en ze aarzelde eerst wel 4 meter van te voren, maar daarna liep ze met me mee. ik ging een beetje op de klep spingen zodat ze went aan het geluid van dr hoefjes al loopt ze de klep op. Maar Daisy gaf er niks om dus ik ging weer verder.
Ik gaf nog wat druk op het halstertouw en ze stapte met 2 beentjes op de klep, ik blij en hartstikke goed belonen Haha! , daisy een beetje omzich heen kijken van, is die haflinger er nog.
En ik heb het weer een paar keer geprobeerd en elke keer weer 2 beentjes er op.

Met rijden is ze ook al braver, alleen ze word wel sloom, dus ik denk dat ik wat meer biks ga voeren.
Ook zit daisy heel raar, ik kan er niet doorzitten, (ik heb medelijden met die gene die die Z proef met haar reed Tong uitsteken )
Maar ik oefen heel veel zonder beugels, maar het zit gewoon echt niet lekker, ze gooit heel hoog op.
Maar buiten dat gaat het rijden erg goed!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:12

Daisy stond gister in de TRAILER Haha! Haha! Haha!
Ik super blij, het begon heel slecht maar na 3 kwartier stond ze er in.
Alleen ze loopt er nog uit wanneer ik het niet wil.
Maar ik ben echt super trots op haar.

Dit topic kan eigenlijk nu wel gesloten worden, wat ik vroeg is gelukt.
Ik wil jullie wel heel erg bedanken voor jullie raad! Het heeft mij en daisy goed geholpen, om elkaar te vertrouwen.

x

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:27

Fijn dat je al zover met Daisy gekomen bent, het stilstaan in de trailer gaat nu vast ook snel lukken!
Goed gedaan hoor, met geduld kom je meestal een heel eind! OK dan!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:00

Weet jij het ook al niet meer? (Lees: ik weet het niet meer)
fijn dat hetal beter gaat!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:02

Gaat goed meis!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:42

Heel goed hoor! En nu voorlopig heel relaxed om de dag blijven oefenen met laden zodat het steeds makkelijker gaat en steeds meer vanzelf. Het is helemaal niet zo erg dat ze in eerste instantie niet binnen wil blijven. Elke keer weer geduldig proberen en belonen als ze binnenkomt met wat te eten ofzo. Op een gegeven moment merkt ze dat er haar niets overkomt als ze in de trailer is, sterker nog, ze krijgt daar eten of wat lekkers. Dus het is daar eigenlijk best relaxed en leuk. Mijn jonge paard wilde eerst ook snel weer naar buiten, dat sta ik dan een aantal keren toe, maar probeer dan direct wel weer er in te gaan en op het laatst wilde hij zelf er wel weer in (om weer een stuk winterpeen te halen!)
En als ze buiten wel vlot is, moet je maar vaak naar buiten gaan, dan krijgt ze weer meer conditie en krijgt ze ook weer meer zin in werken.