'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Re: 'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:08

Nou lees even 5 pagina's terug en dan vind je genoeg argumenten Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:10

ach Meetje22,

het blijft een eindeloze discussie

de bijrijders denken echt dat ze jouw een grote dienst bewijzen omdat ze op jouw paard rijden Clown
laat ze in de waan,bij mij betalen beide bijrijdsters mij om op haar te kunnen rijden.
en weet je?
toen ze drachtig was en er 3 mnd niet op gereden kon worden betaalde de bijrijdster gewoon door,dat wilde ze zelf Haha!
en ook alle andere keren dat mijn pony iets had [en dat was regelmatig]
zij vond en vind dat heel normaal,toen was ze de enige bijrijdster en nu na haar zwangerschap is ze terug gekomen en doen we het nu met 3 man Haha!
de bijrijdsters delen samen de helft Vork
ze zijn erg blij dat ze op haar mogen rijden,en vinden een bijdrage heel normaal
ze zouden beide graag zelf een paard willen maar kunnen dat niet opbrengen qwa tijd en geld en helemaal nu ze weten wat een pony kan kosten als ze wat krijgt Ja

tja een eigenaar ziet het helemaal anders [ik dan] dan de meeste bijrijdsters Haha!

ze velenen mij echt geen dienst,eerder andersom Knipoog
ik stel mijn pony beschikbaar voor een bepaald bedrag per mnd en dat wil je of niet ,en ik heb nog nooit lang zonder gezeten!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:36

juist Mirgino,wij snappen elkaar Knipoog
Nu de rest nog Haha! Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:48

@Meetje22, waarom zou ik het niet snappen omdat ik geen eigen paard heb? Ik zit er echt dicht genoeg op hoor, ik weet precies wat er uitgegeven wordt en waaraan dat moet. Het is niet zo dat ik als een penny-meisje met mn cap, hoofdstel en een zadeltje een paard uit een stal pluk om er op te gaan rijden hoor... Ik wéét wat de eigenaresse uitgeeft en dat dat veel is, maar juist om die reden heb ik dus geen paard en maak ik het voor haar wat lichter... so don't judge...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:27

En als je netjes financieel ook nog wat zou bijdragen is het helemaal mooi Knipoog
Ieder moet zelf weten of ie wel of niet wil dat de berijdster betaald maar laat ieder in zn waarde.
Bij mij gaat de smoes: ik help haar want ze heeft het zo druk dus ze moet blij zijn dat ik er ben niet op.
Ik heb een paard en heb die niet gekocht met de ingecalculeerde gedachte van ik neem een bijrijdster dan kan ik de stalling betalen.
Ik heb een paard en wegens persoonlijke omstandigheden niet volledig de tijd om deze te rijden en heb daarom dus een bijrijdster.
Het paard gaat echt niet dood van 3 dagen per week stil staan maar toch vind ik het wel leuk als ie ook gereden word als ik er geen tijd voor heb.
Maar daar zitten wel kosten aan verbonden.
Mijn bijrijdster heeft ook niet de volledige tijd voor een eigen paard en die 2 dagen per week is voor haar prima te doen.
Iedereen blij.
Daarnaast is het ook ontspanning voor haar en als ze was gaan tennissen om te ontspannen had ze ook een racket en een baan moeten afhuren Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:44

nobillity schreef:
Ik hoef bij alle3 niks te betalen. Maar 1 ding waarom ga je geld vragen aan je bijrijdsters?

Ik heb ook een periode gehad dat ik een kleine bijdrage vroeg
Puur voor het verantwoordelijkheidsgevoel.
( paar minder fijne ervaringen met verzorgers... Bloos )

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 00:20

Het is een beetje een eindeloze discussie. Iedereen vind er het zijne van, maar wil toch ook wel even mijn mening uiten. Mag iedereen zelf weten wat ze ermee doen Knipoog

Ik rijd op het moment voor een eigenaar 2 paarden en heb het prima voor mekaar, krijg zelfs dingen ervoor terug. Maar deze rijd ik dan ook gericht om af te richten en in de wedstrijden op een hoger niveau te brengen Knipoog Dus dat is een heel ander verhaal dan ruiters die "gewoon wat rond hobbelen" (sorry dat ik het zo zeg), maar moet zeggen dat ik ook in die tijd nooit heb hoeven betalen voor het verzorgen van andermans paard.
Wel vind ik het meer dan normaal, dat wanneer ik op stal aanwezig ben en er word gevoerd, gemest, gesproeit, paarden binnengehaald of wat dan ook, dat ik op dat moment gewoon even mee help! Ook wanneer ze een keer krap zitten in tijd of een man extra nodig hebben, zoals de eerste dag dat alle paarden weer de wei op gingen, kunnen ze me altijd bellen en kom ik met alle plezier helpen als ik die dag kan!

Zelf heb ik geen eigen paard omdat ik dat idd niet zou kunnen betalen. Maar ik hoor soms ook belachelijke bedragen die gevraagt worden voor bijrijden. Ook dat zou ik in mijn huidige situatie niet kunnen missen.

Vind alleen het argument "als ze betaald weet ik tenminste dat ze komt" nogal een vreemd argument. Op dit moment zit ik op een super fijn plekje, en ik heb geen enkele reden om thuis te blijven. Maar behalve dat heb ik ook elke keer dat ik kom een afspraak met de eigenaar dat ik om een bepaalde tijd kom. Wanneer ik een keer niet kan, bel ik af en spreek ik wat af voor de volgende keer. Toch omdat ik zelf er zoveel aan heb en het uiteraard leuk vind, probeer ik elke week sowieso 4x op beide paarden te rijden.
Echter mensen die betalen maar het toch niet naar hun zin hebben, kunnen ook gewoon zeggen; Ik stop ermee, vanaf de eerst volgende keer maak ik geen geld meer over. Dan zit je met het zelfde toch

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:33

Ja Tha-Niekje, maar hoe jij paarden rijdt wordt de eigenaar ook beter van. Als hij de paarden verkoopt zal hij er meer voor kunnen vragen.... Dus als je het op die manier bekijkt.

Daarom zei ik al eerder dat het per situatie anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:44

DeniseS ik vind je erg negatief naar eigenaren toe, komt op mij over dat jij als bijrijder nog al wat eisen denkt te mogen hebben.

Jij gaat er te veel van uit dat een bijrijder onmisbaar voor een eigenaar is. Een bijrijder is iets wat nogal populair is geworden de laatste jaren.

Toen ik jonger was bestond dat helemaal niet, was het maar waar, dan had ik ook een leuk paardje uitgezocht en had ik ook voor mijn part voor 50 euro per maand regelmatig op een goed paard kunnen rijden, eindelijk eens goed kunnen leren paardrijden, want op een manege leer je dat niet, die zielige paarden waar ik altijd bij alle maneges mee te maken kreeg konden dat niet meer, laat staan de leskwaliteit. Ik vind dat ik nogal wat heb gemist om vroeger de mogelijkheid te kunnen krijgen om een goed paard, met fijne kwaliteitsspullen met goede faciliteiten een paard te mogen rijden, priveles te kunnen krijgen. Dat steeds hetzelfde paard op de zelfde dagen daar voor mij staat, al dat vertrouwen, al dat plezier.

Als ik van bijrijder had geweten, had ik misschien in eerste instantie wel geen paard gekocht, had ik eerst een paar jaar zo leren bezig zijn met een paard, leren wat het inhoudt een eigen paard te hebben. Ook de zorgen ervan te hebben als je thuis zit, want die heb je nl ook heel erg. Heb je stalling wat net niet goed genoeg is, omdat je je ergert aan de vieze stallen, te weinig buiten, slecht hooi, dan kan je daar danig van wakker liggen en moet je weer de boer op voor een betere plek wat ook heel wat stress bij eigenaar geeft, ook omdat je weet dat dat stress bij het paard geeft.

Niemand koopt een paard met het idee hem maar te gaan delen met anderen mensen, even niet van de gemakzuchtige eigenaren uitgaande die paarden zien als een fiets. Ik bv vind het helemaal niet fijn jan en alleman op zijn rug, mag je hem regelmatig rijden, heb je heel wat credit hoor. Ik denk voor de meesten.

Een paard kan makkelijk 3 keer in de week gereden worden, mits hij overdag buiten komt, niet in een kleine paddock waar ze van verveling in een hoekje gaan staan, maar ruimte, met elkaar of maatje, weidegang. Dus enigermate van beweging overdag krijgen. Paard wordt daar niet slechter van, integendeel, kan bij velen zelfs gunstig werken voor trainingen, niet alle paarden zijn zo energiek en heet dat ze van 2 dagen niet gereden te worden, ontploffen.

De keuze van een bijrijder is meer omvattend, je paard krijgt aandacht, idd weer wat extra beweging en heb je een bijrijder die met plezier gaat van je paard houdt, weet je dat hij even zijn verzetje krijgt. De meeste bijrijders rijden niet op het niveau van gevorderde dressuur. Zo wel, dan hebben ze ook een paard dat dat niveau dik aan kan en dan mag je blij zijn dat je zo een paard kan bijrijden. Lijkt mij logisch dat daar wat voor betaald dient te worden en dat niet iedereen daarvoor in aanmerking komt. Vaak is het logische gevolg dat als iemand graag rijdt, het leuk doet, je gauw een dag extra neemt om jezelf wat extra tijd te gunnen, immers de andere vind het leuker als ze 2 dagen ipv 1 dag mogen komen, of als je dan wat geld wilt vragen omdat het dan wat meer gewicht in de schaal legt om netjes en verantwoordelijk te zijn, zal een eigenaar sneller denken, 2 dagen is voor het bedrag en de continuiteit beter dan 1 dag. Om dan meteen te denken, nou die heeft geen tijd en ik mag dat tegen betaling voor haar op lossen. Vreemd.

Prachtig voor de bijrijders die gratis alles kunnen doen, alles gratis voor ze klaar ligt. Bijrijders die vinden dat ze geen geld hoeven te betalen omdat ze kennelijk broodnodig zijn en dat de eigenaar in zijn handjes mag klappen dat hij/zij zo iemand heeft, vind ik profiteurs. Ga lekker 3 keer in de week op een manege rijden. Maar dat is niet gratis. Daar loop je op leeg, kost een eigen paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:47

Mijn paard kan een tijd niet bereden worden,vanwege hoefbevangen.Maar mijn verzorgster betaald haar lidmaatschap gewoon door.Maar ze komt nog steeds iedere dag, om het te borstelen en zo.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:01

Ik heb het idee dat de houdingen van eigenaren en bijrijders erg per regio verschillen.
Hier in de regio is het onmogelijk om een bijdrage te vragen voor een bijrijdpaard, dan vind je simpelweg geen verzorger.De stallingsprijzen zijn in verhouding laag, bijna iedereen die het wil, heeft een eigen paard. Er is een groot gebrek aan goede bijrijders ( in de zin van: ouder dan 14, enig verantwoordelijkheidsgevoel en rijkunsten hoger dan het niveau: als ik naar rechts wil, trek ik aan de rechterteugel). De meeste mensen die een beetje kunnen rijden, worden regelmatig gevraagd/gebeld of ze niet nog een paard erbij willen doen ( ook degene die dus al een eigen paard hebben). Ik had voor mijn zwangerschap twee bijrijdpaarden en een eigen paard, en als ik wilde kon ik er zo nog 2 of 3 bij gaan rijden, zonder kosten. En ik ben niet de enige. Dan ben je toch gek als je voor een paard gaat betalen. Ik heb wel eens aangeboden toen ik een echt leerpaard te rijden kreeg, een bijdrage te doen in de kosten. Maar dat hoefde niet, ze waren al blij dat er iemand kwam.

In andere delen van het land is het veel duurder om een eigen paard te houden, en dus voor minder mensen weggelegd. Daar zijn waarschijnlijk meer bijrijders, dan er vraag naar is. Dan kan er geld voor gevraagd worden, dat is gewoon marktwerking.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:22

Ik denk dat dat idd ook erg mee speelt erleyne.
Vraag en aanbod is per regio verschillend.
De regio's waar meer paarden zijn,zijn de eigenaren vaak ook iets makkelijker en minder egoistisch ingesteld.
En ook wat Russel zegt klopt,als je 3 keer per week les neemt ben je een stuk duurder uit als wanneer je een paard bij rijd.
Ben ook blij dat mijn bijrijdster in tegenstelling als deniseS zeker niet arrogant is of denkt dat mijn hele paardenleven om haar draait.
Ze zou van mij ook direct en schop onder der hol krijgen en der spullen kunnen pakken als dat wel zo zou zijn Knipoog
Maar ik heb gelukkig een goeie getroffen Haha!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:31

WinBinChes schreef:
Meetje22 schreef:
Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.

Niet betalen lijkt mij, of op zoek gaan naar een ander paard

als jij aan dat paardje gehecht bent geraakt, ga jij echt niet zomaar weg
ik zou gewoon blijven betalen. Ze is mijn maatje, en het draait mij niet alleen om het rijden, ik kom ook vaak zat alleen even poetsen en knuffelen met dr...
en ja, als je maatje wat mankeert dan help je hem daardoor heen.

kreupelheid is iets dat bij ieder paard kan gebeuren, en dat weet je bij voorbaat al. ik vind dat een van de risico's die je neemt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:34

@Meetje: Maar de houding andersom staat mij ook niet aan: ik ben eigenaar en mijn bijrijdster mag wel God op haar knietjes danken dat ze op mijn paard mag rijden. Zo werkt het ook niet bij mij. Ik rijd paarden van anderen omdat ik het leuk vind, en omdat de eigenaar er mee geholpen is. Zodra ik het idee heb dat dat niet gewaardeerd wordt, ben ik pleite. Ik heb geen zin om als sloof behandeld te worden. Dat voorbeeld van kapotte spullen ook. kijk als het echt mijn schuld is ( nalatigheid of gewoon dommigheid ), dan koop ik echt wel wat nieuws. Maar bij normaal gebruik, kan de eigenaar er toch echt zelf voor opdraaien. Dan had het net zo goed bij eigenaar zelf kunnen gebeuren. Ik weet zelf heel goed hoe veel alles kost, aangezien ik al jaren ook eigen paarden heb ( gehad ). Als ik ergens kom rijden, verwacht ik dat er (passende!) spullen zijn. Ik wil ook best één van mijn eigen zadels meenemen, maar ik ga echt niks kopen voor een ander zijn paard. Dat geld steek ik liever in mijn eigen paard. Maar die houding kan ik me permiteren, omdat er hier toch paarden genoeg zijn en bovendien heb ik nog mijn eigen beestje.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:48

Nou nu kom ik hoor met mijn verhaaltje Lachen

Ik rijd al 7 (bijna 8) jaar op mijn verzorgpaardje(voor schattige foto's zie profiel Haha! )

De eigenaar hoeft van mij geen geld/bijdrage, zolang ik maar lekker haar paardje aandacht geef en lekker rijd zonder getrek en gemeen gedrag tijdens t rijden(en ik kan me daar helemaal in vinden)

We kunnen samen zo'n beetje lezen en schrijven, en ze geeft mij ook regelmatig les op hem. Ben nu zelfs wedstrijden op hem aan het rijden. En dat mocht van haar omdat ze wist hoe graag ik dat wilde en omdat ik ook altijd voor haar en/of dr paardje klaar sta.

Zij rijd SGW met hem maar als er een paar wedstrijden in de buurt zijn mag ik meestal wel rijden. En ze brengt me zelfs! Ik geef af en toe wel geld voor de benzine en als we er zijn iets lekkers te drinken/eten enz enz.

Daarentegen ik ga ook mee naar haar wedstrijden en help dan met alles! En dat doe ik met plezier omdat ik het paardje(en de eigenaresse) dan helemaal op zie vrolijken...

Mijn mening: Het komt van 2 kanten. Zou de eigenaar er helemaal niet op rijden dan zou ik me kunnen bedenken: nou vraag een kleine vergoeding omdat diegene bijna een eigen paard heeft, maar als je er beide op rijd is de een blij dat hij/zij mag rijden en de ander is blij dat zijn/haar paard een lekker dagje aandacht krijgt en lekker vertroeteld wordt zonder dat je je zorgen hoeft te maken.

Ik ben blij met mijn verzorgpaardje(ook omdat ik alles zo'n beetje wel mag(buiten rijden, dressuur, springen, zonder zadel, longeren enz enz)) En als ik iets "anders" wil doen dan vraag ik het gewoon (nee heb je en ja kan je krijgen! Lachen)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:09

ik vind dat er wel wat tegenover mag staan als iemand op mijn paard rijd.
ben voor mijn paard rond de 300 euro per maand kwijt aan alleen al stalling, binnen buiten zetten en stapmolen. dus zonder alle andere verdere kosten.
vind het dus ook niet meer dan normaal als bijrijdster kein bedrag betaald. mijn bijrijdster betaalde mij 50 euro per maand en dan mocht ze 2 a 3 dagen rijden, en had ze die dagen het paard voor haarzelf en mocht ze er alles mee.
te veel vragen aan bijrijdster vind ik niet kunnen, ik kom wel is tegen dat bijrijdsters voor 2 dagen in de week 120 euro moeten betalen, dit vind ik echt absurt, dan denk ik dat de eigenaar gewoon geen paard had moeten kopen.
ik heb ook de ervaring dat als bijrijdsters een symbolisch bedrag betalen net even beter met je paardje en je spullen omgaan en ook serieus zijn. (dit geld niet voor iedereen natuurlijk)

ik zit nu zonder bijrijdster, ben wel weer op zoek. maar mocht ik nou de perfecte bijrijdster vinden en die kan niet mee betalen is het ook geen probleem (bijvoorbeeld als ze jong is en nog op school zit) belangrijker vind ik het dan dat ze gaat lessen (op eigen kosten)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:18

Wil er ook aan toevoegen dat de leeftijd ook een rol speelt... Hoe vaak zie je 14 jarige (sorry voor een beetje discriminatie en is niet iedereen) op internet staan voor een verzorgpony, zeker omdat ze zo wissel vallig zijn dus vandaag heb ik zin de andere dag niet.. vind ik het logisch dat zo iemand iets betaalt zeker als je van die gene op aan moet dat ze komt... Het paard dat is de gene die er onder lijdt, en als het paard lijdt dan lijdt de eigenaar er ook onder!!!

Aniek, ik denk dat jij een leeftijd hebt, waar je niet wisselvallig meer bent, daarnaast ben je "volwassen" en weet je beter wat je verantwoording is, en je ziet meer de dingen die je er voor terug krijgt!! Al is het een keer een lebber van het paard..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 09:30

russel schreef:
DeniseS ik vind je erg negatief naar eigenaren toe, komt op mij over dat jij als bijrijder nog al wat eisen denkt te mogen hebben.

Jij gaat er te veel van uit dat een bijrijder onmisbaar voor een eigenaar is. Een bijrijder is iets wat nogal populair is geworden de laatste jaren.

Toen ik jonger was bestond dat helemaal niet, was het maar waar, dan had ik ook een leuk paardje uitgezocht en had ik ook voor mijn part voor 50 euro per maand regelmatig op een goed paard kunnen rijden, eindelijk eens goed kunnen leren paardrijden, want op een manege leer je dat niet, die zielige paarden waar ik altijd bij alle maneges mee te maken kreeg konden dat niet meer, laat staan de leskwaliteit. Ik vind dat ik nogal wat heb gemist om vroeger de mogelijkheid te kunnen krijgen om een goed paard, met fijne kwaliteitsspullen met goede faciliteiten een paard te mogen rijden, priveles te kunnen krijgen. Dat steeds hetzelfde paard op de zelfde dagen daar voor mij staat, al dat vertrouwen, al dat plezier.

Als ik van bijrijder had geweten, had ik misschien in eerste instantie wel geen paard gekocht, had ik eerst een paar jaar zo leren bezig zijn met een paard, leren wat het inhoudt een eigen paard te hebben. Ook de zorgen ervan te hebben als je thuis zit, want die heb je nl ook heel erg. Heb je stalling wat net niet goed genoeg is, omdat je je ergert aan de vieze stallen, te weinig buiten, slecht hooi, dan kan je daar danig van wakker liggen en moet je weer de boer op voor een betere plek wat ook heel wat stress bij eigenaar geeft, ook omdat je weet dat dat stress bij het paard geeft.

Niemand koopt een paard met het idee hem maar te gaan delen met anderen mensen, even niet van de gemakzuchtige eigenaren uitgaande die paarden zien als een fiets. Ik bv vind het helemaal niet fijn jan en alleman op zijn rug, mag je hem regelmatig rijden, heb je heel wat credit hoor. Ik denk voor de meesten.

Een paard kan makkelijk 3 keer in de week gereden worden, mits hij overdag buiten komt, niet in een kleine paddock waar ze van verveling in een hoekje gaan staan, maar ruimte, met elkaar of maatje, weidegang. Dus enigermate van beweging overdag krijgen. Paard wordt daar niet slechter van, integendeel, kan bij velen zelfs gunstig werken voor trainingen, niet alle paarden zijn zo energiek en heet dat ze van 2 dagen niet gereden te worden, ontploffen.

De keuze van een bijrijder is meer omvattend, je paard krijgt aandacht, idd weer wat extra beweging en heb je een bijrijder die met plezier gaat van je paard houdt, weet je dat hij even zijn verzetje krijgt. De meeste bijrijders rijden niet op het niveau van gevorderde dressuur. Zo wel, dan hebben ze ook een paard dat dat niveau dik aan kan en dan mag je blij zijn dat je zo een paard kan bijrijden. Lijkt mij logisch dat daar wat voor betaald dient te worden en dat niet iedereen daarvoor in aanmerking komt. Vaak is het logische gevolg dat als iemand graag rijdt, het leuk doet, je gauw een dag extra neemt om jezelf wat extra tijd te gunnen, immers de andere vind het leuker als ze 2 dagen ipv 1 dag mogen komen, of als je dan wat geld wilt vragen omdat het dan wat meer gewicht in de schaal legt om netjes en verantwoordelijk te zijn, zal een eigenaar sneller denken, 2 dagen is voor het bedrag en de continuiteit beter dan 1 dag. Om dan meteen te denken, nou die heeft geen tijd en ik mag dat tegen betaling voor haar op lossen. Vreemd.

Prachtig voor de bijrijders die gratis alles kunnen doen, alles gratis voor ze klaar ligt. Bijrijders die vinden dat ze geen geld hoeven te betalen omdat ze kennelijk broodnodig zijn en dat de eigenaar in zijn handjes mag klappen dat hij/zij zo iemand heeft, vind ik profiteurs. Ga lekker 3 keer in de week op een manege rijden. Maar dat is niet gratis. Daar loop je op leeg, kost een eigen paard.

Ik ben hélemaal niet negatief tegenover eigenaren (oke, misschien in dit topic wel, maar dat is omdat er ook wel heel eigenwijze (no offense) eigenaren bij zijn). Ik ben niet naar de eigenaar toegegaan met de zin 'mag ik je paard bijrijden' ofzo. Dat vroeg ze aan mij, het was niet eens de bedoeling, ik zou hem inrijden en daarna klaar. Ik stel helemaal géén eisen, het is háár paard nog steeds (juist ómdat ik er niet voor hoef te betalen (ik zit op school, zij heeft een baan) weet ik heel goed dat het háár paard is en zij er nog altijd de baas over is) Ik help haar wel met beslissingen, maar dat is omdat ze mijn mening vraagt.

Ik vind alleen dat sommige ruiters hier op bokt vinden dat de bijrijders niet inzien dat het logisch (??? iedereen vind wat anders) is dat er een bedrag bij komt kijken, terwijl ze níet open staan voor het feit dat dat níet altijd nodig is. Ik snap ook wel dat als de eigenaar in geldgebrek zit, je een bijdrage vraagt, normaal toch? Maar als de eigenaar niet naar het paard kan door tijdgebrek (die van mij die heeft gewoon elke dag beweging nodig, anders staat hij te stuiteren) i.v.m. een ongeval, zwangerschap, gewoon geen tijd, dan kan ik mij er prima in vinden dat er geen geld bij komt kijken.

Dus als de eigenaren nou ook eens openstaan voor de kant van de bijrijders, ik weet ook wel dat als je ze níet nodig hebt je ze ook niet hoeft te hebben, maar geef toe, je bent soms blij als ze er voor je zijn als je het even krap hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:52

Je doet net of de bijrijders het zo slecht hebben. Kom je bij iemand waarvan je al snel doorhebt dat je niet correct wordt behandeld en dat er een slaatje uit je wordt geslagen, ga je toch weg en zoek je een leuker adresje? Zo gaat het toch met alles in het leven??

Ik snap nog steeds niet wat je nou wil duidelijk maken. Dus iedereen die zich vrijwillig laat uitbuiten, moeten zich gaan melden in dit topic om te gaan praten over hoe slecht ze het wel niet hebben, hoeveel ze wel niet "vrijwillig' moeten betalen en hoe beter de eigenaar er van wordt.

Ik kan maar een ding zeggen en dat geldt voor alles in het leven, Who eats s*hit, deserves s*hit. Een waarheid als een koe. Ik klaagde ooit over een baan die ik had bij een engelse vriendin van mij, na het zoveelste klaag verhaal, kreeg ik deze opmerking. Ben er eeuwig dankbaar voor, heb onmiddellijk ontslag genomen en deze regel is dé regel, als er misbruik van je wordt gemaakt, ben je er zelf bij en sta je het toe, doe je dat, dan verdien je niet beter.

Alle waar naar zijn geld. Betaal je 50 of 100 euro per maand, maar heb je een goed dressuurpaard onder je kont, mogelijkheid voor 1e klas priveles, supermooie en goede faciliteiten, binnenbakken en buitenbakken met goede bodems, solariums, warm water, kantine, aangename temperatuur binnen in de winter, kortom alles om je helemaal luxe uit te kunnen leven met het paard van een ander, dan betaal je daar ook voor. Betaal je meer dan 50 euro voor een huistuinenkeuken pony/paard op een boerenstal met een slechte bakbodem, ben je er toch zelf bij???

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:30

Daar ben ik het voor de volle 200 % mee eens Russel Lachen

Vroeger had ik in mijn handjes geknepen voor een goed, leuk verzorgpaard. Zoiets was er alleen niet, dus waren suffe manege lessen het enige alternatief. Slechte pony's, slechte les enz. Pas toen ik een eigen paard kocht heb ik er op een heel andere manier mee leren omgaan, maar daar betaal je dan voor.

Een meid die ik destijds mijn paard liet bijrijder (vóór de tijd dat een bijdrage vroeg) is ermee naar buiten gegaan. Iets dat uit den boze was en dat wist ze maar al te goed. Ze is toen gaan galopperen op een stuk wat zij niet kende en is toen met paard en al gevallen. Ze heeft er 'gelukkig' alleen een gekneusde pols aan over gehouden. Ik heb mijzelf lang voor mijn kop geslagen over hoe dit nu kon gebeuren en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat mensen een stuk minder netjes met je spullen omgaan (dus ook je paard), als zij dit zien als 'gegeven'. Na dit incident ben ik een bijdrage gaan vragen in de kosten en dat probleem eigenlijk niet meer tegengekomen.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:12

Tha_Niekje schreef:
Het is een beetje een eindeloze discussie. Iedereen vind er het zijne van, maar wil toch ook wel even mijn mening uiten. Mag iedereen zelf weten wat ze ermee doen Knipoog

Ik rijd op het moment voor een eigenaar 2 paarden en heb het prima voor mekaar, krijg zelfs dingen ervoor terug. Maar deze rijd ik dan ook gericht om af te richten en in de wedstrijden op een hoger niveau te brengen Knipoog Dus dat is een heel ander verhaal dan ruiters die "gewoon wat rond hobbelen" (sorry dat ik het zo zeg), maar moet zeggen dat ik ook in die tijd nooit heb hoeven betalen voor het verzorgen van andermans paard.
Wel vind ik het meer dan normaal, dat wanneer ik op stal aanwezig ben en er word gevoerd, gemest, gesproeit, paarden binnengehaald of wat dan ook, dat ik op dat moment gewoon even mee help! Ook wanneer ze een keer krap zitten in tijd of een man extra nodig hebben, zoals de eerste dag dat alle paarden weer de wei op gingen, kunnen ze me altijd bellen en kom ik met alle plezier helpen als ik die dag kan!

Zelf heb ik geen eigen paard omdat ik dat idd niet zou kunnen betalen. Maar ik hoor soms ook belachelijke bedragen die gevraagt worden voor bijrijden. Ook dat zou ik in mijn huidige situatie niet kunnen missen.

Vind alleen het argument "als ze betaald weet ik tenminste dat ze komt" nogal een vreemd argument. Op dit moment zit ik op een super fijn plekje, en ik heb geen enkele reden om thuis te blijven. Maar behalve dat heb ik ook elke keer dat ik kom een afspraak met de eigenaar dat ik om een bepaalde tijd kom. Wanneer ik een keer niet kan, bel ik af en spreek ik wat af voor de volgende keer. Toch omdat ik zelf er zoveel aan heb en het uiteraard leuk vind, probeer ik elke week sowieso 4x op beide paarden te rijden.
Echter mensen die betalen maar het toch niet naar hun zin hebben, kunnen ook gewoon zeggen; Ik stop ermee, vanaf de eerst volgende keer maak ik geen geld meer over. Dan zit je met het zelfde toch

Ik ben het helemaal met je eens ook met de stallen uitmesten vind ik geen probleem om te doen.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:17

WinBinChes schreef:
Meetje22 schreef:
Maar dan vraag ik me door bovenstaande reactie af wat jullie doen als het paard kreupel is.
Want dan kan de bijrijdster niet rijden en dat is tenslotte wel waar ze voor betaald.
Dus betaling stopzetten tot er weer met het paard te rijden valt of is dat het risico" van het vak" en moet ze gewoon doorbetalen?
Heb er eigenlijk nooit eerder over nagedacht maar ik zou voor stopzetten van betaling kiezen.

Niet betalen lijkt mij, of op zoek gaan naar een ander paard

Mijn verzorgpony is ook kreupel geweest ong. 9 maanden had last van dr pees. Ben gewoon nog altijd naar dr toe gegaan omdat ik het bij haar naar me zin heb en we doen toch altijd wel wat leuks met haar andere.
Ik hoef dan niet te betalen maar ook al zou ik moeten betalen ik zou gewoon bij haar blijven. Ik vind het gewoon erg als ik bij hun wegmoet. Heb het daar onwijs naar me zin.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:48

Ja tuurlijk, maar waar blijven de mensen die vertellen waarom ze gestopt zijn? Dát was mijn punt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:58

Ik vraag altijd goed geld aan een bijrijdster.......... en het ligt aan de bijrijdster of ze dat daadwerkelijk moet betalen.

Mijn laatste bijrijdster was technisch heel, heel goed.... ging ook echt mijn paard goed rijden, meiske had en heeft zat te rijden....... maar was zo gek op mijn paard dat ze de bijdrage ervoor over had, dus hoefde ze niks te betalen............. uiteindelijk.

De betaling is voor mij een soort zekerheid

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:01

@KiWiKo, dát vind ik nou een hele goede oplossing! Zo weet je zeker dat de bijrijder het ervoor over heeft om er 'wat voor te doen'!