Tips ruiterbewijs halen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuuZ_Honey

Re: Tips ruiterbewijs halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:57

ik wil het daar ook graag doen alleen dan moet ik eerst even mijn moeder over halen ( want het is wel een end weg:P
xxSuuz

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:02

SuuZ_Honey schreef:
ik wil het daar ook graag doen alleen dan moet ik eerst even mijn moeder over halen ( want het is wel een end weg:P
xxSuuz

ik heb het toen tegelijk met vriendin gehaald en die komt ook uit den-haag en ik zelf van Schiermonnikoog, dus moet te doen zijn.

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:07

Oke ik wil het echt heel graag halen Lachen kan ik teminsten weer naar het strand Lachen
xx

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:50

Wafel schreef:
Ik heb besloten dat ik ga voor de 0 fouten !!

Maar hoeveel ik weet niet...

Google
Het theorie-examen bestaat uit 35 meerkeuzevragen waarvan de kandidaat er tenminste 28 goed moet beantwoorden om te kunnen slagen.

Dat is mij ook gelukt, dus zo moeilijk is het niet.
Slagen zul je echt wel.
Praktijk is ook gewoon normaal rijden als je tenminste fatsoenlijk kunt rijden. Meer dan een beetje blijven zitten en sturen hoef je niet te kunnen. Die oxer (nou ja, tje) van 60 cm stelt ook niet veel voor hoor.
Maar leer voor de theorie gewoon de onzinnige dingen uit het boek ook. De foute dingen ook (met de verlichte zit zit de voet verder in de beugel, jaja, dat doe je ook echt, dus niet). En verder zou ik me er geen zorgen om maken. Signaalwoorden in het boek zijn wel belangrijk. Dan staat er 'ten eerste', 'vervolgens' en 'ten derde' en dan wordt er op het examen gevraagd 'noem de 3 punten'.

Met sommige dingen in de praktijk gewoon je gevoel volgen, ik ben zo spontaan midden op de weg gaan rijden om een vrachtwagen tegen te houden. De rest van de groep kon zo naar een inham rijden. Mag officieel niet, maar het kwam gewoon in me op en dat vond die examinator juist een goede keuze.

Ik heb zonder lessen op een wildvreemd paard het examen gedaan. Het paard dat ik kreeg zou eerst niet meelopen omdat het bekend stond als weigeraar en schrikachtig, maar ik durfde dat wel aan en heb er gewoon examen opgedaan. Weigeren deed hij niet, en schrikken misschien wel een paar keer, maar daar zijn het paarden voor.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-08-07 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikki_owl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:52

Ik heb het op mijn duimpjes gehaald toen, het valt allemaal heel erg mee, alleen de theorie dan niet.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:50

SuuZ_Honey schreef:
Hebben jullie hem allemaal op Stal 't Reelear gedaan ?
Zo ja: Op wie ?
Ik zie er dan eigelijk wel een beetje tegen op om op de weg te rijden Tong uitsteken Bang dat ik de weg vergeet ofsoow iets of is dat niet mogelijk?
xx

Hoi! Ik rij zelf bij Stal t Reelaer en heb daar ook ongeveer 6 jaar geleden mijn Ruiterbewijs gehaald. Bij t Ruiterbewijs worden over het algemeen verkeersmakke paarden gebruikt, die bijna allemaal al vaker een Ruiterbewijs hebben gelopen. Verder word er goed gekeken naar je manier van rijden en hoe je kan rijden en aan de hand daarvan word er een paard of pony voor je uitgezocht die goed bij je past. Zaterdag krijg je inderdaad een aantal uur theorieles. Bij mij was het zo dat ik daarna nog één keer alles heb doorgelezen en toen met 0 fouten in mijn theorie ben geslaagd. Ik was toen 12... Je hoeft geen sporen en bodyprotector aan, een zweepje is bij sommige paarden wel handig. Over de route hoef je je echt geen zorgen te maken, en je rijd met z'n 2en dus samen kom je er wel uit.

Trouwens ik heb m gedaan op Bella, een haflinger.

Genoeg informatie zo? Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:54

Een ding dat me bijgebleven is, is rustig blijven. Het lijkt heel simpel maar een meisje had toen een hele lastige pony en die begon tijdens de caprilli proef te bokken en te stijgeren en ze viel. Ze bleef rustig, kalmeerde het paard en reed verder en ze slaagde gewoon! Maar dit was met verschillende certivicaten en als je ze alle 3 had, stond dat gelijk aan het ruiterbewijs

SuuZ_Honey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:17

Hoi! Ik rij zelf bij Stal t Reelaer en heb daar ook ongeveer 6 jaar geleden mijn Ruiterbewijs gehaald. Bij t Ruiterbewijs worden over het algemeen verkeersmakke paarden gebruikt, die bijna allemaal al vaker een Ruiterbewijs hebben gelopen. Verder word er goed gekeken naar je manier van rijden en hoe je kan rijden en aan de hand daarvan word er een paard of pony voor je uitgezocht die goed bij je past. Zaterdag krijg je inderdaad een aantal uur theorieles. Bij mij was het zo dat ik daarna nog één keer alles heb doorgelezen en toen met 0 fouten in mijn theorie ben geslaagd. Ik was toen 12... Je hoeft geen sporen en bodyprotector aan, een zweepje is bij sommige paarden wel handig. Over de route hoef je je echt geen zorgen te maken, en je rijd met z'n 2en dus samen kom je er wel uit.

Trouwens ik heb m gedaan op Bella, een haflinger.

Genoeg informatie zo? Knipoog[/quote]

Hey dankje Haha! en nou hopen dat ik mag Tong uitsteken want er zijn helemaal geen maneges in mijn buurt die het doen

xxsuuz

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 06:37

Thanks voor alle tips !

Die 60cm springen is inmiddels leuk na een paar springlessen te hebben gehad !

Heb vandaag mijn eerste praktijk les. Voor zondag nog een paar en het komt goed ! Ik doe niet de cursus maar rij gewoon paar keer mee. Heb dan geloof ik 4 cursus dagen gemist maar boeit niet t komt wel goed. Theorie heb ik zelf al helemaal geleerd. Dat is wel veel maar het komt ook goed.

Zondag examen !!!!

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:56

vet goed de theorie leren en de dingen die je paard moeilijk vind nog eens oefenen,,

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:48

Ik heb nu een paardje die het super doet.

Alleen op het veldje wara we de hindernis enzo moeten, Naait ie er steeds tussen uit en hard !

Niet erg volgens die vent waar ik les van krijg is dat alleen maar een plus punt als ik ook weer netjes op me paard terug kom Vork

Moet daar ook stappen draven en galoppen ZONDER beugels ! Dat word dan het enige wat moeilijk is voor mijn ruiterbewijs, als ie dan besluit te vertrekken word het leuk Haha! Blijf er wel opzitten denk ik alleen dan om hem weer netjes terug te krijgen word moeilijk !

Maar we zien wel.. Als het goed gaat heb ik in iedergeval wel een leuke kans gehad om te laten zien dfat ik kan rijden Tong uitsteken

Paardje heeft er maandag iemand vanaf gerodeo'd maar bij mij ging het goed gister omdat ik er beter op blijf zitten en veeel sterker ben als dat meisje van maandag.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:52

T ging goed vandaag geslaagt voor 3 PROEF examens theorie !
EN praktijk ging ook goed ! Hij naaide er niet zo erg meer tussen uit !!!

Woensdag laat ik hier wel weten geslaagt of niet ben eerder niet meer online...

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:59

Ik moet 15 september pas, maar ik weet dus niet op welk paard ik moet, nouja dat zie ik dan wel weer.
Het is een beetje een rommeltje om het ruiterbewijs heen, maar gelukkig bestaat er bokt en weet ik al bijna alles wat we mss moeten doen. Dus kom je ook niet voor verassingen te staan Tong uitsteken . Ben al aan het kijken en aan het kopieren/plakken geweest, om zo alles op een rijtje te zetten.
Ben nu alle vragen uit het vragenboek, in mijn theorieboek aan het aankruisen zodat ik die kan leren. En dan later lees ik alles nog 2 keer door ofzo.
Hoe zit het met die theorie lessen en praktijk lessen? Heeft iemand daar wat informatie over, je zou me er heel erg mee helpen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 08:20

Ik heb geen theorie lessen gehad,

Alleen 2x praktijk geoefend. Wat wel handig was omdat ik nu weet wat ik van paard kan verwachten !

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:04

Je mocht er geloof ik 7 fout hebben, en ik had er 6 fout. Maar ik had ook echt niet geleerd Nagelbijten / Gniffelen Was wat overstuur omdat mijn paard kreupel was dus had die avond ervoor ook niet geleerd.. Maar goed gehaald is gehaald Ja

Veel succes allemaal Knipoog

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 07:58

Met wat voor zweep hebben jullie gereden?¿

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:05

De theorie had ik geleerd en daarbij veel vragen uit het vragenboekje gemaakt. Ze vroegen exact hetzelfde. Ik had 0 fout dus dat was een goede manier.
Volgens mij mocht de zweep niet langer zijn dan een .... aantal centimeters.

utje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:08

ik moet ook mijn a-brevet doen tip: goed je theorie leren !
sucses

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 22:06

1 fout !

GESLAAGD

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:19

Heb dus even een vraagje en aangezien er al een topic over was stel ik hem hier maar, want ik moet er zaterdag 15 september voor Cool .

Je moet ook je paard een voetje kunnen vragen, hier dan hoe ik het dan zou doen , als jullie mij wilden vertellen of het goed is of niet. Oja je hebt dan hoofdstel en zadel op!.

Je stijgt af, je haalt de teugels over de hals, dan doe je je rechterarm door de teugels en met je linkerhand pak je het linkervoorbeen.

Als het niet goed is graag dan wel even zeggen hoe het dan wel moet, alvast bedankt.

Gr, heel erg zenuwachtige mememe

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:45

Volgens mij moet je je linkerarm door de teugel doen. Als je paard onverhoopt weg loopt en jij je teugel om je rechterarm hebt, wordt je er zo ondergetrokken. En dan moet je wel een lange teugel hebben.

Ik heb het nl. ook 15 sept. en dat was ook 1 van de onduidelijkheden.

Ik zit meer met het opstijgen. VOlgens het boek moet je dan ook je arm door de teugel halen. Maar ik pak altijd beide teugels op maat zodat ze niet weg kan lopen. Mag dit dan wel/ook?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:45

CherylDaraxo schreef:
De theorie had ik geleerd en daarbij veel vragen uit het vragenboekje gemaakt. Ze vroegen exact hetzelfde. Ik had 0 fout dus dat was een goede manier.
Volgens mij mocht de zweep niet langer zijn dan een .... aantal centimeters.

70 centimeter

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:56

Hermesdeux schreef:
Volgens mij moet je je linkerarm door de teugel doen. Als je paard onverhoopt weg loopt en jij je teugel om je rechterarm hebt, wordt je er zo ondergetrokken. En dan moet je wel een lange teugel hebben.

Ik heb het nl. ook 15 sept. en dat was ook 1 van de onduidelijkheden.

Ik zit meer met het opstijgen. VOlgens het boek moet je dan ook je arm door de teugel halen. Maar ik pak altijd beide teugels op maat zodat ze niet weg kan lopen. Mag dit dan wel/ook?

Maar als je je linkerarm door de teugel doet met welke hand pak je dan het linkervoorbeen op? Bloos

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:31

Je linkerhand ook. Je hoeft hem toch niet vast te houden? Je haalt je arm er doorheen en dan kun je er zo bij.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:44

Hermesdeux schreef:
Je linkerhand ook. Je hoeft hem toch niet vast te houden? Je haalt je arm er doorheen en dan kun je er zo bij.

Ow zo dat wist ik niet, is dat een goeie manier om het te doen voor mijn ruiterbewijs zaterdag?