wat mag je verwachten van een paard van 8000 euro

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: wat mag je verwachten van een paard van 8000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:08

Probleem is dat je die afwijkingen soms pas ziet in een scintografie (als ik dat goed schrijf). Hoefkatrol in weke delen, kiestes in botten etc. Of net als wat Unamie zegt, oude peesblessures, waar ze dan pas last van krijgen als je ze hard aan het werk zet voor langere tijd. Of ze hadden pijnstillers tijdens de keuring neem daarom voor de zekerheid een bloedmonster af.
Iets wat te mooi om waar lijkt te zijn is dat vaak ook.
Ik denk dat als je ze ongetoilleteerd uit de modder trekt op een weitje in Friesland heb je nog de meeste kans dat je een leuk dier hebt voor weinig geld.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:33

Fleurtje100 schreef:
Ik denk dat als je ze ongetoilleteerd uit de modder trekt op een weitje in Friesland heb je nog de meeste kans dat je een leuk dier hebt voor weinig geld.

Gedeeltelijk eens, maar dan moet je wel capabel genoeg zijn om met zo'n groen ding aan de slag te zijn. En mijns inziens is jonge paarden goed inrijden toch een kunst.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met dat paarden in de randstad per definitie duurder zijn. Het heeft vaak meer te maken met hoe het paard gepresenteerd wordt en op wat voor accomodatie ze staan. Op een (gerenommeerde) dressuurstal betaal je altijd meer dan op een minder bekende handelsstal.

Ik denk dat je voor 8000 euro een leuk paard kan kopen met fijne gangen, dat al goed ingereden is en waar echt wel een beetje potentie in zit voor het Z.
Echter, ik heb net een paard gekocht, ben maanden op zoek geweest, heb vele paarden gezien en geprobeerd, heb zelfs een miskoop gedaan. Eentje die al M/Z loopt, helemaal goedgekeurd is en ook nog eens geschikt is voor de hogere dressuur ga je voor 8000 euro niet vinden. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:00

Foxy1980 schreef:
Eentje die al M/Z loopt, helemaal goedgekeurd is en ook nog eens geschikt is voor de hogere dressuur ga je voor 8000 euro niet vinden. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!

Eens. Ja

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:09

asjemenou schreef:
Een net jong sportpaard, met een correct exterieur en nette correcte gangen.
Klin. en ront. goedgekeurd.

Ja zeker wel 8000,- is een smak geld en er moeten minsten fotoos bij het paard
Laurens de Bruin uit Stroe verkoopt correcte sportpaarden met garantie

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:04

Foxy1980 schreef:
Eentje die al M/Z loopt, helemaal goedgekeurd is en ook nog eens geschikt is voor de hogere dressuur ga je voor 8000 euro niet vinden. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!

We hebben het hier over Friezen.
Laat er eerst maar eens eentje geboren worden die M/Z kan lopen en ook nog eens geschikt is voor de hogere dressuur.
Gaan we er daarna wel een prijskaartje aan hangen Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:07

Dees schreef:
Foxy1980 schreef:

We hebben het hier over Friezen.
Laat er eerst maar eens eentje geboren worden die M/Z kan lopen en ook nog eens geschikt is voor de hogere dressuur.
Gaan we er daarna wel een prijskaartje aan hangen Haha!

hihi Clown

Maar idd wel zo realistisch vrees ik..
was het trouwens al zeker dat de TS een fries ging kopen dan?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:03

ja, we zijn er nu eindelijk echt uit Bloos

hebben al een stuk of wat paarden bekeken, viel eerlijk gezegd allemaal wel behoorlijk tegen.

we kwamen bij een man en zijn friese stermerries hadden onderhalzen, en al het behang was eraf! en erop rijden was net zo goed een drama. we zijn ook helemaal achter dokkum gereden, want ik zou even een leuk paard proberen. die man begon eerst over een vrouw die wij kennen dat ze haar hadden moeten onderdompelen tijdens de geboorte (goede verkooppraatjes Clown ) hij weigerde zijn paard uit het land te halen zodat ik erop kon rijden. dus ik was echt woest, die man werd helemaal zenuwachtig van mij. nog wel een paar andere leukere paarden bekeken, maar allemaal teveel 'knie' actie. en dat is absoluut niet wat wij zoeken.

nu gaan wij zaterdag naar zeeland, een heel stuk uit de buurt Haha! . omdat we een onzettend leuk paard hebben gezien. 4 jaar al beleerd, 1e premie ster. vind ik wel prettig heb liever geen onbeleerd paard omdat wij er nu toch al met een bezig zijn. heeft een veulen en is drachtig. dus ik ben benieuwd!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:22

Is dat paard in Zeeland een Fries of niet?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:25

volgens mij wel Blond

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:47

ja Knipoog een friese stermerrie 1e premie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:33

Bij lage prijs zéker even laten rontgenkeuren...
4 jarige beleerde Friese 1e premie stermerrie voor weinig geld, dat kan nooit wat wezen...

Tip: vraag eerst maar eens doordringend door de telefoon of ze rontgenologisch 100% goed is. Zeeland is namelijk een boel kilometers van huis en je zal maar met een bedonderd gevoel terug moeten rijden....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:08

ik ben inmiddels de eigenaar van een fries stermerrie 1e premie. en een veulen Haha!

dit is natuurlijk boven het budget van wat ik met dit topic bedoelde. dat was ook bedoelt naar een kwpener. het budget is nu behoorlijk verhoogt Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:24

Tjong - en op zaterdag zeker veterinair laten keuren zeker? Knipoog

Gefeliciteerd met je aankoop evenzogoed!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:02

Dees schreef:

wat bedoel je?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:08

lotjj92 schreef:
Dees schreef:

wat bedoel je?

je ging toch vandaag kijken..en hebt m dus blijkbaar direct gekocht (en gekeurd)..

al denk ik dat dat nog moet?
Heb je m al thuis staan?

enne Cheese! ?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:24

lotjj92 schreef:
Dees schreef:

wat bedoel je?

of het paard was recent gekeurd....kan ook nog,...als zou ik zon paard altijd opnieuw laten rongtenologisch keuren....

igg is 1 op de 3 friezen fout op rongtenfoto, dus ik ga ervan uit als je voor een dikke prijs een fries koopt, deze goed op foto is.....!!!

IIG heel veel succes met je paardje!!!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 14:12

ze is klinisch goed gekeurd, het veulen is ook nagekeken Knipoog . vanavond gaan we ze ophalen! zal wel een lange rit worden met de trailer naar rotterdam (woon in friesland kop afsluitdijk)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:03

lotjj92 schreef:
ze is klinisch goed gekeurd, het veulen is ook nagekeken Knipoog . vanavond gaan we ze ophalen! zal wel een lange rit worden met de trailer naar rotterdam (woon in friesland kop afsluitdijk)

Klinisch is absoluut niet hetzelfde als röntgen!
Terwijl de problemen, vooral bij Friezen, vaak in het rontgen-gedeelte zitten.

Als je kans nog hebt, probeer dat voorbehoud op de koop nog te regelen.
Dit paard is vast écht te duur om het zonder Rontgenologische goedkeuring te kopen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:28

Dees schreef:
lotjj92 schreef:

Klinisch is absoluut niet hetzelfde als röntgen!
Terwijl de problemen, vooral bij Friezen, vaak in het rontgen-gedeelte zitten.

Als je kans nog hebt, probeer dat voorbehoud op de koop nog te regelen.
Dit paard is vast écht te duur om het zonder Rontgenologische goedkeuring te kopen.

ik heb het daar ook over gehad, ze zouden er over nadenken. als we er zo heenrijden zal het ik het er weer over hebben. want dan kunnen we nog overleggen met de verkopers Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:44

als je een paard koopt boven de 8000
moet je gewoon op gelijk/ongelijk laten keuren.

als mensen voor die prijs niet garant willen staan voor hun paard, dat moeten ze em mooi houden, dan weet je toch dat er str-o-nt aan de knikker is.

bij goed rapport op kosten koper en bij fout op kosten verkopen...

en hoe krijg je het in je kop om zon paard niet rongtenologisch te keuren!!!

erg naief!!!

zo aan je verhaal te horen heb je de koop al rond...

dus nu nog beginnen over rongtenologisch keuren is ook wat laat....

ik begin me af te vragen of je een werkelijk een stermerrie in de prijsklasse boven de 8000 op haalt.....?

Komt allemaal een beetje penny en erg ondoordacht over.....

en met dit soort dikke bedragen.....

is het niet gewoon een 3e premie merrie voor 2500 euro....??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:18

Sigrid - pappa betaalt de merrie en is kennelijk liefhebber van Friezen. Maar waarschijnlijk geen kenner van paarden.

De TS afsneren heeft daarom niet zoveel zin, je kan ze hooguit waarschuwen voor miskopen. Als ze ondanks dat gewoon doorzetten, wel ja, het is hun geld. Eigenlijk moeten ze het dus gewoon zelf weten.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:46

jullie hoeven niet zo te reageren, ben geen penny.. tjee wat een reactie.
ze wordt deze week rontgenlogisch gekeurd Knipoog , ze is klinisch goed gekeurd, ook het veulen was helemaal goed.

inprincipe was de bedoeling dat omdat ik mijn paard had verkocht een paard zou kopen van rond de 8000 euro, maar omdat wij al 3 friezen hebben, en eigenlijk verder willen met het friese paard hebben wij besloten een stermerrie te kopen. dit paard is het dus geworden. het is de bedoeling dat ik haar binnenkort uitbreng op de wedstrijden. maargoed eerst maar ff spieren kweken

ik vind overigens dat je erg zielig reageert zeg Sigaar , komt een beetje over alsof je jaloers bent omdat mijn vader dit voor mij wil betalen. overigens doen ze het net zo goed voor zichzelf maargoed. nee het is geen stamboek merrie. als je mijn topic ziet, met overige foto's kun je het zelf zien. en anders wil ik je ook best de link geven van de site waar ze op staat Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:03

lotjj92 schreef:
ik vind overigens dat je erg zielig reageert zeg Sigaar , komt een beetje over alsof je jaloers bent omdat mijn vader dit voor mij wil betalen. overigens doen ze het net zo goed voor zichzelf maargoed. nee het is geen stamboek merrie. als je mijn topic ziet, met overige foto's kun je het zelf zien. en anders wil ik je ook best de link geven van de site waar ze op staat Knipoog

nee je hebt het verkeerd...

over dat jalours en vader... Ach gut hoe je daar bij komt?

als je een beetje kan lezen.....en dat kan erg moelijk zijn.....

vind ik de aankoop van je merrie erg naief en ondoordacht, en beetje zielig eigenlijk,......daar ben ik beslist niet jalours op....

als jij mijn reactie daarom zielig vind......mag jij weten..

alleen het is zo sneu , als je volgende week paard terug moet brengen omdat ze niet goed op fotos is, of als je dan besluit haar te houden en gaat fokken met een merrie die niet goed is.....

iig succes met je paard, ik hoop voor je dat ze goed op fotos is....

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:17

Snap het probleem niet helemaal haha, zoals gewoonlijk. Heb niet alles precies gelezen, wel dat je nu bezig met een fries enzo. Mijn tip is alleen als je nog ooit een paard wilt kopen ofzo, om eerst eens bij jezelf na te gaan wat je zoekt voordat je gaat kijken wat je kunt krijgen voor een bepaald bedrag.
Hopelijk gaat alles goed met de Fries en dan wens ik je veel plezier met elkaar

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:04

lotjj92 schreef:
jullie hoeven niet zo te reageren, ben geen penny.. tjee wat een reactie.
ze wordt deze week rontgenlogisch gekeurd Knipoog , ze is klinisch goed gekeurd, ook het veulen was helemaal goed.

inprincipe was de bedoeling dat omdat ik mijn paard had verkocht een paard zou kopen van rond de 8000 euro, maar omdat wij al 3 friezen hebben, en eigenlijk verder willen met het friese paard hebben wij besloten een stermerrie te kopen. dit paard is het dus geworden. het is de bedoeling dat ik haar binnenkort uitbreng op de wedstrijden. maargoed eerst maar ff spieren kweken

Onbegrijpelijk dat je zo reageert ....

Welk gedeelte van mijn reacties heb je niet goed gelezen?
Staat er ergens een onwaarheid dan? Je vader betaalt toch?
Ik ken persoonlijk maar weinig mensen die zomaar even naar Zeeland rijden om dik 8.00 euro (en meer) neer te tellen voor een paard. Financieel gezien zou het mezelf nog wel lukken, maar zoiets doe ik gewoon niet. Dat valt bij mij namelijk in de categorie 'onverstandige acties'.

Stel dat de merrie rontgen niet akkoord is, mag je ze dan terug brengen?
Of ga je er dan evenzogoed ook mee fokken?

In ieder geval veel plezier met het nieuwe paard. Ik hoop dat je ouders geen miskoop hebben gedaan, want zij zullen vast heel hard hebben moeten werken voor de centen waar jij zo makkelijk over praat.