Waarom geen hogeschool oefeningen in dressuurwedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Waarom geen hogeschool oefeningen in dressuurwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:26

zou wel grappig zijn. Hogeschool oefeningen verplichten in de proef. Zou de wereldranglijst behoorlijk in de war schoppen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:31

Hihih angela zou het persoonlijk ook wel willen zien Tong uitsteken

Ben benieuwd wat mensen dan op welk niveau van oefeningen zouden inbrengen

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:06

tja, midden in dressuur proef ineens een hogeschooloefening, nou, als je paard daar geen aanleg voor heeft maar wel voor het'gewone' dressuren dan zit je daar weer mee, en tja, waarom zet je dan niet een paar hindernissen in de bak, of probeer om te kijken wie de snelste tijd heeft, wie het snelsts is krijgt de 1ste prijs, tjongejonge, snap nou, die verschillen in de paardensport zijn er omdat je dan kan KIEZEN, i.p.v alles moet kunnen doen... ik vind het een beetje onzinnig bedacht, miss ziet het er wrel mooi en leuk uit maar nee bedankt liever niet.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:20

Hogeschool oefeningen horen bij dressuur, zo snel mogelijk rijden echter niet.
En over die hindernissen: er zijn inderdaad proeven waarbij je een hindernis(je) moet springen: de Caprilli proeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:48

Svadilfari schreef:
Hogeschool oefeningen horen bij dressuur, zo snel mogelijk rijden echter niet.
En over die hindernissen: er zijn inderdaad proeven waarbij je een hindernis(je) moet springen: de Caprilli proeven.

juist dat is een afzonderlijke 'tak' Knipoog
Als je er een aparte 'tak' van gaat maken mag je van miji zoveel hogeschool oefeningen invoeren als je maar wil Knipoog

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:04

Een proef met hogeschool oefeningen zou naar mijn idee als 'vervolg' op Grand Prix moeten komen, maarja, die proeven komen er toch niet. Knipoog
Maar mensen mogen er best eens meer bij stil staan dat dit ook bij dressuur hoort, zou jammer zijn als straks echt niemand die oefeningen correct kan uitvoeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:08

svadilfari maar nog steeds is er niet gezegd hoe ze er vloeiend in gebouwd kunnen worden. Je kan wel nieuwe oefeningen invoeren maar ze moeten ook in te bouwen zijn in de kür. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:20

Ik vind dat agresieve ook nog steeds niet passen bij het rustige van de dressuur.

Ik zie het nog steeds als het zwanenmeer met kickboks oefeningen er tussen door Haha!

Leuk muziekje en ineens een knal in dat muziekje..iedereen weer wakker op de tribune Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:21

runningkawa schreef:
Ik vind dat agresieve ook nog steeds niet passen bij het rustige van de dressuur.

Ik zie het nog steeds als het zwanenmeer met kickboks oefeningen er tussen door Haha!

Leuk muziekje en ineens een knal in dat muziekje..iedereen weer wakker op de tribune Tong uitsteken

En de jury achterover door het juryhokje van het schrikken Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:22

De jury die lage punten gaf krijgt ineens een paar hoeven naast de oren Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:49

In de klassieke dressuurboeken wordt het idd beschreven als het logisch gevolg op piaffe en passage.

Ik vraag me af of er toen uberhaupt ruiters waren die ze fatsoenlijk konden rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:54

runningkawa schreef:
De jury die lage punten gaf krijgt ineens een paar hoeven naast de oren Tong uitsteken

*LOL* moet je er wel nooit meer goede punten vanverwachten Nagelbijten / Gniffelen dus of dat een oplossing is? *LOL*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:58

Omdat het trainen van uberhaupt al de basis van deze oefeningen jaren duurt.
Het is trouwens een soort wet dat een paard niet jonger dan 10 mag zijn om deze oefeningen uit te mogen voeren.
Daarbij vraagt het zeer veel geduld om een paard dit aan te leren.
En er zouden genoeg mensen zijn die zouden ach 10 jaar mijn paard is 5 dat kan toch ook al en er te vroeg en vaak ook nog verkeerd aan beginnen.
Daarom vragen ze die oefeningen niet op dressuurwedstrijden, omdat het niveau zo veel malen hoger ligt, zelfs hoger dan ZZ/grandprix of wat dan ook, daarom heet het ook HOGEschool.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:04

ik zie al dat er in de losrijring druk nog de courbette geoefend wordt, als je dan per ongeluk wat krap paseert heb gelijk een stel achterhoeven rond je oren knallen
Bloos
bad idea naar mijn idee

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:06

langs de andere kant
laat Anky ze oefenen en presenteren, zij rijdt toch elke keer over de 80%, met die hogeschooloefeningen is er voor haar misschien terug een uitdaging aan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:23

Lara_Silver: dat is de idee ja, maar toen ik de Spaanse rijschool zag, vond ik het er plots veel minder vriendelijk utizien bij momenten, dan werd het toch afgedwongen hoor...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:30

crossmonster schreef:
ik zou ze niet graag in de hogere dressuur zien.

daarnaast zijn zulke oefeningen nog belastender voor gewrichten en rug,
en het zou idd net een circus optreden zijn.

de huidige dressuur heeft rust, en toch actie over zich heen, mij voldoende hoor

Mee eens Ja

Ook met rk: ballet Ja kickboksen tussendoor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:02

Wirobelgje schreef:
ik zie al dat er in de losrijring druk nog de courbette geoefend wordt, als je dan per ongeluk wat krap paseert heb gelijk een stel achterhoeven rond je oren knallen
Bloos
bad idea naar mijn idee

*LOL* Bwahahahahha! (sorry erg sterk inlevingsvermogen, ik zie het echt zó voor me! *LOL* ) 'ongevallen met dressuur stijgt met 80% wegens invoering hogeschooloefeningen' *LOL* bwahahhaha *LOL*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:21

ROFL

Maar de hogeschool sprongen zijn er toch als ontlading na de verzamelde gangen als piaff en passage?? Eigenlijk zou een paard die ontlading wel moeten krijgen.

Nu is een proef een beetje als goede s*x zonder hoogtepunt zeg maar.... wel leuk, maar het is het toch niet helemaal Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:55

moderne dressuur heeft veel meer overeenkomsten met westernrijden dan met de klassieke hogeschoolsprongen. Beide zijn bedoeld om een paard als rijpaard te trainen, in het ene geval als cavaleriepaard en in het andere geval als veedrijverspaard. De hogeschoolsprongen zijn hofdressuur, bedoeld om te laten zien wat voor geweldige africhter je wel niet bent.

De moderne wedstrijddressuur komt uit de militaire traditie waar cavaleristen door een military-proef hun niveau moesten tonen. Dressuur en springen zijn niks anders dan onderdelen uit de military (nu eventing) geïsoleerde onderdelen.

De hogeschoolsprongen zullen hoogstens per ongeluk op het slagveld getoond zijn, niemand zal zo gek geweest zijn om dat soort zware en tijdvretende overgangen te rijden. Tegen de tijd dat je paard de sprong kon maken, was je al tien keer door een slimme infanterist met een hellebaard van je paard getrokken.

Wat de leeftijd van cavaleriepaarden betreft, die werden van hun vierde tot hun vijfde ingereden, daarna een jaar op rust gezet en vanaf hun 7e tot hun 14e in de actieve dienst ingezet. Daarna gingen ze met pensioen (lees naar de slacht of de landbouw). (Wouter Slob, De glorietijd van het paard)

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:09

Tsja, denk dat deze vorm van rijkunst gewoon te ver weg staat van 'onze alledaagse KNHS-dressuur'; het staat niet meer in 1 lijn. Bovendien is er echt veel expertise nodig om dit aan te leren. De paarden van bv de Spaanse Rijschool worden járen maar dan ook járen opgeleid voor deze specifieke onderdelen. Naast het feit dat het praktisch niet haalbaar is voor veel paarden en misschien nog wel meer ruiters (qua finesse en alleen al inrijden) en of het nu nog wel ingevoerd kan worden, is het nog maar de vraag of dit dus in 'het rijtje' van de dressuur past die nu is ingezet.

Persoonlijk vind ik wel dat er misschien wat meer 'variatie' in de dressuur / paardensport mag komen qua accepteren van bijvoorbeeld NH en eventueel de 'Hoge' rijschool, maar dit moet dan even objectief bekeken worden en moeten er voor het brede publiek even 'eisen' aan gesteld worden (zo kan het NH misschien worden ingedeeld in verschillende 'vaste' groepen ipv de grote hoeveelheid losse 'methoden' die er nu zijn, maar dat is weer een andere discussie)

Wel een leuke discussie overigens... *LOL*

Nog even over het vlaggetje en de poep; niet té sarcastisch worden, hea? Wel grappig, maar héél flauw :S Knipoog

Enne... over de wereldranglijst -> Haha!

Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 05:56

Citaat:
De hogeschoolsprongen zullen hoogstens per ongeluk op het slagveld getoond zijn, niemand zal zo gek geweest zijn om dat soort zware en tijdvretende overgangen te rijden. Tegen de tijd dat je paard de sprong kon maken, was je al tien keer door een slimme infanterist met een hellebaard van je paard getrokken.

Ja en nee. In de tijd dat er al langeafstandswapens als musketten e.d. bestonden zeker niet. Toen had je inderdaad cavalerie en zag je zeker geen hogeschoolsprongen op het slagveld. (Hihi, stel je voor, nog even een kapriool voor we langs de vijandige linies galopperen...hoe langer je stil staat, hoe meer je een schietschijf wordt...)

Maar in de renaissance had je zwaarden en lanzen en kon je de vijand alleen raken als je er erg dichtop zat. Iedereen reed op zijn paard op het slagveld binnen elkaars armlengte en dan had je natuurlijk een paard nodig dat super wendbaar was en op een hand met voornamelijk de zit gereden kon worden. Die paarden moesten dus op een dubbeltje kunnen draaien en zelfs snel achteruit kunnen gaan. Daar hadden ze de Terre a Terre voor, die dus de basis'gang' was op het slagveld, want die kan voorwaarts, zijwaarts en achteruit gereden worden en kan als uitgangspunt voor pirouettes en schoolsprongen worden gebruikt. Die schoolsprongen waren een extra wapen (de verhevenen werden gebruikt om je paard als schild te benutten en bijvoorbeeld de kapriool om gericht als wapen te dienen). Ze werden in de renaissance dus zeker wél op het slagveld gebruikt.

Als je bedenkt dat de koning in die tijd voorop reed in het slagveld en dus letterlijk zijn eigen hacjhe moest zien te redden tijdens een slag, kan je je voorstellen hoeveel belang de mensen van toen hadden bij een goed opgeleid paard. Daar hadden ze rustig zo'n 8 tot 10 jaar voor over. Ze konden dan ook veel meer met hun paarden dan wij tegenwoordig, want ik zie geen enkele ruiter tegenwoordig een halve gp proef in Terre a terre afleggen Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:47

tja Wouter Slob gaf wel vaker een eigen draai aan het een of ander Haha!
Neem je het woord dressuur zeer letterlijk dan zou je eigen moeten denken aan een circus...
De hoge school oefeningen was en is eigenlijk een bekroning op de africhting/training, en die training was van oudsher enkel en alleen voor de cavaleriepaarden, die paarden moesten scherp aan de hulpen staan...
Tegenwoordig worden eigenlijk onderdelen van die hoge school, nl de grond oefeningen, in de huidige dressuursport getoont, nl piaffe, passage, galoppiroutte..
In den beginne waren de oefeningen ook te zien op het slagveld, en nee niet aan stuk en continue...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:34

ff offtopic, wouter slob is familie Lachen

En idd BBreedveld, een goed opgeleid paard kon vroeger je hachje redden. Noem dat eens achterhand gebruik, de Terre a terre

En de spaanse pas in een dressuurproef, hoe lijkt jullie dat dan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:44

Een spaanse pas is wel goed in te lassen in een proef. Van piaff naar passage naar verzamelde stap naar uitgestrekte stap, naar spaanse pas (stap). Moet kunnen toch??