Wetgeving auto en trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wetgeving auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:07

Ga jij nou ff kwaad worden op mij, Rhodos, voor dat ik zeg dat er niet zomaar van alles in de FAQ en wiki staat?
Kan het ff wat minder zeg!!

Denk dat er hier maar een paar pissig mogen worden en daar hoor jij iig niet bij...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:34

Ik snap zowizo niet waarom deze vragen keer op keer weer voorbij vliegen.........

het is ingewikkelde materie, en ik heb als blontje besloten dat ik het niet snap en dus zekerheid wil.

Ik zorg ervoor dat als ik met een combinatie rij dat de motor van mijn voertuig de wagen kan trekken, en dat de wagen niet te zwaar is voor het voertuig.

Ik cross dus heel nederland door in een Vito, met aanhanger... geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt mijn vriendin haar peugeotje voor die aanhangers te zetten, ook al mag het wagentje het op papier wel trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:08

Moderatoropmerking:
Jongens, ik weet dat het een bloedhete dag is geweest, maar zullen we even afkoelen met z'n allen? Lachen

Ik verzoek jullie allemaal om niet persoonlijk te worden richting elkaar, en vanaf nu weer gewoon ontopic op een normale wijze te reageren in dit topic! Rhodos, het is nergens voor nodig om op dergelijke wijze te gaan schreeuwen en mensen persoonlijk aan te vallen. De Wiki en de FAQ van TAO zijn bewezen correct, dat jij het niet wilt aannemen is jouw zaak. Maar jouw toon kan zeker minder. Sowieso was deze vraag ook niet nodig geweest omdat deze uitgebreid behandeld is op Bokt (zoekfunctie?) en in de FAQ + Wiki staat.

Vanaf nu weer ontopic graag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:46

Weet niet of mijn vraag in dit topic al langsgekomen is (heb niet helemaal doorgelezen en kon via de zoekfunctie ook niets vinden Bloos ),
maar zijn er mensen die weten of een trailer verplicht apart verzekerd moet zijn?

Ik werd namelijk vanmiddag door de politie aangehouden, en die verklaarde dat alle aanhangers met een eigen kenteken ook een eigen verzekering moeten hebben.

Heb al even op internet gezocht, maar kan geen duidelijke informatie hierover vinden. Staat ook niks over op site van de RDW.
Vond alleen op een particuliere verzekeringssite de info dat aanhangers met eigen kenteken niet apart verzekerd hoeven, alleen in bepaalde landen waar dit wel verplicht is.

Dus, ik ben een beetje in de war, heb eigenlijk het idee dat die politieman het dus fout had, hij was blijkbaar ook niet zo zeker van z'n zaak dat ie me een bekeuring meegaf Haha! (die heb ik dus gelukkig niet gekregen, belangrijkste was dat ie wou weten of ik wel een E-rijbewijs had Tong uitsteken ).

Iemand die hier meer over weet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:47

dat bedoel ik, zelfs bij de pliesie weten ze niet hoe het moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:48

KiWiKo schreef:

tja, daar ben ik dus nog niet helemaal uit, maar lijkt het wel op Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:52

WA valt onder de verzekering van het trekkende voertuig (en die is verplicht). Of je ook all-risk wilt verzekeren is een eigen keuze.

Stel je neemt een bocht wat lomp en raakt een geparkeerde auto, noem maar een stom voorbeeld. Dan is de schade aan die auto gedekt door de WA verzekering van de auto waar jij in rijdt. De schade aan de trailer is voor je eigen rekening (of dus je all risk verzekering).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:56

Logisch Haha!, maar niet aannemelijk voor sommige dienstdoenders dus.

Gut o Gut o Gut, kunnen ze het niet gewoon wat simpeler maken.... E voor tandemassers en alleen bussen voor aanhangers ofzo......... bijvoorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:58

Margreet schreef:
WA valt onder de verzekering van het trekkende voertuig (en die is verplicht). Of je ook all-risk wilt verzekeren is een eigen keuze.

Stel je neemt een bocht wat lomp en raakt een geparkeerde auto, noem maar een stom voorbeeld. Dan is de schade aan die auto gedekt door de WA verzekering van de auto waar jij in rijdt. De schade aan de trailer is voor je eigen rekening (of dus je all risk verzekering).

Dus een trailer hoeft niet verplicht een eigen verzekering volgens jou? Of bedoel je dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:59

Gewoon iedereen weer E geven, net als vroeger Tong uitsteken

Zowel onze trailer en aanhanger hebben geen verzekering, ja de trailer had er 1 voor diefstal, maar dat is toch wat anders Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:59

Sterker nog, Margreet, de WA verzekering van het trekkende voertuig geldt ook nog als de trailer losschiet en op eigen houtje verder gaat. Tot het moment dat de trailer tot stilstand komt, is de trailer verzekerd op de WA van de auto. Dus die losgeschoten trailer die zich in de Rolls Royce van een passant boort is daarvoor verzekerd. De malloot die tegen de stilstaande trailer rijdt, is zelf fout (aanrijding met stilstaand voorwerp is ALTIJD eigen schuld).

@Jertadeperta: Je hebt geen aparte WA-verzekering nodig voor je aanhanger. Diefstal en casco-verzekeringen zijn naar eigen inzicht en daarmee NIET verplicht.
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-04-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:01

Jertadeperta schreef:
Dus een trailer hoeft niet verplicht een eigen verzekering volgens jou? Of bedoel je dat niet?

Niet volgens mij, het IS zo Knipoog

WA is indirect wel verplicht omdat die verplichting geldt voor de auto die de trailer trekt. Maar verder dus niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:02

Ok, niet dat ik je niet geloof hoor, maar waar heb jij die informatie vandaan en hoe recent heb je dat gehoord? De politieman vanmiddag dacht er namelijk duidelijk anders over Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:03

geloof me, veel politiemensen weten helemaal niks van de regels.

En als je de bekeuring niet gehad heb, dan zijn ze er oo kniet zeker van dat je hem zou moeten krijgen Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:04

De polis van m'n verzekering Haha! (en ook die van jou, lees maar na Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:04

KiWiKo schreef:

Hier sluit ik me dus bij aan
Die man venmiddag moet eens wat opletten op zijn pliesie school Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:05

Jertadeperta schreef:
Ok, niet dat ik je niet geloof hoor, maar waar heb jij die informatie vandaan en hoe recent heb je dat gehoord? De politieman vanmiddag dacht er namelijk duidelijk anders over Clown

Doe mij even naam en dienstnummer van die agent, dan zorg ik ervoor dat ie die regels even door de strot geramd krijgt..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:07

runningkawa schreef:
KiWiKo schreef:

Hier sluit ik me dus bij aan
Die man venmiddag moet eens wat opletten op zijn pliesie school Haha!

bijscholing zou ik het willen noemen dan, volgens mij heeft ie er al aardig wat pliesiejaartjes opzitten Knipoog Ergens iets meegekregen over nieuwe kentekens waarschijnlijk, en daar zal dan wel een nieuwe verzekering met nieuwe mogelijkheden voor bekeuringen bijhoren... Rolleyes

Maar goed, ik ga binnekort wel even naar politie regio Utrecht bellen, kijken wat ze zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:09

http://www.verkeershandhaving.nl/index. ... s=44&id=14

Citaat:
knip..
Aanhangers en caravans
Ook voor aanhangwagens geldt de verplichte aansprakelijkheidsverzekering, maar in Nederland is het zo geregeld dat de aanhanger automatisch onder de verzekering van het trekkende voertuig valt. In het buitenland is dat soms anders, vandaar dat o.a. in Spanje en Portugal een aparte groene kaart nodig is voor een aanhanger (te verkrijgen bij de verzekeraars)....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:10

NEEEEI de pliesieman was net terug van vakantie Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:10

ikke schreef:
Jertadeperta schreef:

Doe mij even naam en dienstnummer van die agent, dan zorg ik ervoor dat ie die regels even door de strot geramd krijgt..........

Haha, goed idee, maarre, dat heb ik niet onthouden hoor......grijs haar, brilletje, ergens in de 50 zou ik zeggen, in zo'n VW busje volgens mij. Heb je daar wat aan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:13

runningkawa schreef:
http://www.verkeershandhaving.nl/index. ... s=44&id=14

Citaat:
knip..
Aanhangers en caravans
Ook voor aanhangwagens geldt de verplichte aansprakelijkheidsverzekering, maar in Nederland is het zo geregeld dat de aanhanger automatisch onder de verzekering van het trekkende voertuig valt. In het buitenland is dat soms anders, vandaar dat o.a. in Spanje en Portugal een aparte groene kaart nodig is voor een aanhanger (te verkrijgen bij de verzekeraars)....

Ha, dank je, dat ga ik even uitprinten en bij mijn trailerpapieren stoppen Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:34

Laten we het er maar op houden dat de regeltje allemaal heel erg ingewikkeld zijn!

Gelukkig heb ik mijn interpetatie van de regels bevestigd gezien!
ik heb ze door Haha!
Moet zeggen dat ik er uuuuuren over heb gedaan om ze te snappen, en toen maar gewoon mijn E ben wezen halen, scheelt een hoop gezeur!

En idd, de politie weet het ook vaak niet, ken mensen die aangehouden zijn en bekeurd, maar daarna toch niet hoefde te betalen omdat de politie fout zat.
Ze moeten ook wel erg veel regeltjes onthouden die ook nog eens om de zeveel tijd veranderen.

Maar het blijft vervelend en ik kan me goed indenken dat voor sommige mensen het lastig is om te snappen hoe het nu echt zit. Zo is mijn vader bijvoorbeeld niet zo goed in begrijpend nederlands (zeg maar rustig helemaal niet goed Bloos ), en geef die de regeltjes maar op papier voor zijn neus!
Die kan daar echt geen wijs uit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:03

Jertadeperta schreef:
Haha, goed idee, maarre, dat heb ik niet onthouden hoor......grijs haar, brilletje, ergens in de 50 zou ik zeggen, in zo'n VW busje volgens mij. Heb je daar wat aan? Knipoog

Was het een Belgische politieagent? Tong uitsteken
Hier moet je trailer wel apart verzekerd zijn nl. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:19

In Nederland hoeft dit niet! Je trailer is verzekerd achter het trekkende voertuig. Ik heb wel een aparte verzekering afgesloten, maar ik vraag me af waar ik die 90 eurie per jaar voor betaal. Gestoord