Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:53

bloed door sporen.. dat kan echt niet hoor dat vind ik gewoon mishandeling Ja

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:56

vanaf het M moet je met sporen..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:57

xBernice schreef:
ik ben voor sporen en ik rij er ook mee want mijn pony heeft moeten met wijken en valt snel naar binnen en met een spoortje is het beter maar ik ging met mijn zus mee naar het NK springen in Ermelo (was ze 3e geworden! ) Lachen maar er was een meisje met sporen en achter de singel zat bloed door de sporen nou dat vindt ik niet kunnen!! Bloos! regeer hier als je blieft op ik hoor graag wat jullie er van vinden! :

Een goed voorbeeld van iemand die dus niet met sporen om kan gaan! Bloed vind ik écht niet kunnen..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:34

Daarom vind ik het ook belachelijk dat je vanaf M verplicht met moet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:19

Mijn instructrice vind sporen ook maar niets,maar rijdt M2 en moest dus met sporen rijden. toen heeft ze de kleinste sporen gekocht die ze kon vinden.
maar het blijft onzin, sporen terwijl je paard ze niet nodig heeft. Ikzelf rij er af en toe mee, als ik denk dat het nodig is. maar kan ze gerust 6 maanden afdoen.
Op dit moment gebruik ik ze alleen bij het springen omdat mijn paard zichzelf onwijs voor de sprongen afremt en ik haar dan net met een klein tikje beter eroverheen kan krijgen.
Dressuur rij ik op dit moment spoorloos omdat het niet nodig is.
Ik ben niet voor of tegen sporen, je maakt ze zo scherp als je ze zelf gebruikt namelijk Knipoog

Daanntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:20

Het hangt er vanaf hoe mensen ermee omgaan!!!

Maar bloed door sporen vind ik echt vreselijk,,, dan ben ik er 100% tegen(maar dat vind iedereen denk ik,HOOP IK!!!)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:37

Mits goed gebruik vind ik het kunnen Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:41

ik ben er niet tegen mits ze goed gebruikt worden.

en dus niet omdat je paard bvb niet reageerd op je been....
bij jonge paarden, meteen als ze zadelmak zijn met sporen rijden vind ik een beetje overdreven..
naar mijn idee moet een paard eerst weten en doorhebben wat been is...
daarna kun je eventueel wel een spoortje aan doen om de hulpen wat te verfijnen.
maar dat is mijn persoonlijke mening Knipoog

sietske9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:45

ik heb eerst met sporen gereden.
maar mijn pony schoot elke keer naar voren als ik maar met me stem een harde toon maakte, ze is een echt wedstrijd paard dus jaa..
ik heb ijzere rondjes.. hele kleintjes die ze bijna niet voelen..

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:45

Ik vind sporen ook prima, uiteraard als ze goed worden gebruikt!
Voor mensen die m rijden en niet met een spoor willen, je mag ook met Dummie-sporen rijden. Dan heb je wel een "ijzertje" achter je voet langs lopen, maar zit er geen knopje op. Ze zijn aan de achterkant helemaal glad zegmaar Lachen

Wat ik overigens we raar vind, is het verschil in sporen tussen pony's en paarden (bij wedstrijden) Bij de paarden mag je in de B starten met bijna alle sporen (ook bijvoorbeeld met wielen, hamersporen en andere die als vrij grof bekend staan) terwijl je bij de pony's in de Z dressuur maximaal een stomp spoortje van 3 cm mag gebruiken!
Ze gaan er bij de KNHS dus een beetje van uit dat volwassenen in de B beter rijden dan kinderen tot 18 in de Z! Een beetje vreemd vind ik. Wat vinden jullie hiervan?

(dit is overigens geen pleidooi om scherpe sporen toe te staan bij pony's! Ik zou het alleen logisch vinden als welke sporen je mag gebruiken afhangt van wedstrijdniveau en niet van leeftijd Lachen )

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:46

Ik rijd alleen met zweep maar die heb ik wel nodig want de manegepony waar ik op rijdt gaat telkens met galop naar voren en dat mag niet dus Ik moet daar heel erg mee oppassen Tong uitsteken en als ie niet terug wil naar zn plaats geef ik hem een klein tikje

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:48

mijn paard was toen ik haar kocht slecht aan het been.. Dus ik reed op het begin ook met sporen, maar ik wilde dat helemaal niet ik ben nu al een lange tijd zonder aan het rijden en het gaat super goed nu!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:35

Ik vind sporen oké, mits je er mee om kunt gaan. Lachen

Zelf rijd ik bijna nooit met sporen, zowieso niet op Katinka (verzorgpony) want daar rijd ik alleen mee buiten, en op Nalex (manegehaflinger) ook niet want heb ze nog niet nodig; met de oefeningen die we doen reageert hij correct op mijn been dus dat is dan oké. Lachen
Op Beau (andere manegepony waar ik af en toe op rijd) draag ik héél soms sporen, als hij absoluut niet op mijn been wil reageren.

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:50

Ik vind sporen ook oke, als je er maar mee om kan gaan.

Zelf rij ik ook met sporen, van die hele kleine en vriendelijke. ik gebruik ze bijna nooit, af en toe als hij niet op mijn normale been reageert kom ik even in met mijn spoor..

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:55

Ik vind sporen ook wel kunnen, als je er maar goed mee omgaat.
Maar bloed door sporen, hoe krijg je dat voor elkaar?
Vind het wel raar dat het vanaf de M verplicht is,
als je paard het niet nodig heeft, moet je er toch mee rijden.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:59

als je ermee om kan gaan : Oke..
Alleen zie je veel te vaak "stoere" mensen die geen idee hebben wat ze ermee moeten en gwn maar wat doen terwijl paard het ook niet nodig heeft Knipoog

imo is zo min mogelijk hulpdingen nodig hebben ( Zweep, sporen, bit) de hoogste vorm van goed bezig zijn met je paard...
*en nee ben geen natural*

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:37

tegen sporen. Het zal heus niet zo verschrikkelijk zielig zijn, van die knopjes bijvoorbeeld, maar waarom zou je met sporen rijden? Paarden zijn zo verschrikkelijk gevoelig, als je je paard goed begrijpt kan je ze zelfs bijna op je gedachten rijden, ik vind sporen niet echt geweldig. Paarden zijn een stuk gevoeliger dan je denkt! Sporen zijn (meestal) niet zielig, maar gewoon niet nodig volgens mijn mening.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:59

Ik heb niets tegen sporen, als er maar goed mee omgegaat word.
Zo is er een klein meisje bij ons op de manege, reed eerst in manegelessen op manegepony's dus, ze krijgt een eigen pony en meteen gaat ze met sporen rijden Verward En dat meisje heeft ze nog helemaal niet nodig eigenlijk.
Zit alleen maar met der spoortjes in die buik te prikken.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:57

Als je weet waar je mee bezig bent, vind ik het geen probleem. Ik heb mijn paard een periode gereden met sporen met grove wielen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze constant gebruikte. Het was alleen wel handig om net dat beetje extra aan je been te hebben in bepaalde oefeningen, zodat je dan niet zoveel kracht hoeft te zetten met je kuit. Maw verfijning van de hulpen.
Ik heb mensen zien rijden zonder sporen (omdat ze tegen sporen waren) en die dan in plaats daarvan hardhandig de zweep maar gingen gebruiken om hun paard voorwaarts te krijgen. Dan denk ik: prik hem 1 keer met je spoor als hij niet reageert op je kuit, maar dan wel echt je kuit eerst gebruiken. Reageert hij niet, dan nog een keer wat harder en reageert hij dan nog niet even met twee benen prikken dan snapt het paard het meestal wel. Zolang je maar weet wat je aan het doen bent, heb ik geen problemen met sporen.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:09

sporen moet je niet gebruiken om je paard beter door te laten lopen!! Het is bedoeld als verfijning van de hulpen (maar ook dat vind ik onzin).
Paarden reageren al op vliegjes op hun huid, ik zou niet weten waarom je dan met sporen wil gaan rijden

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:59

Ik ben alleen tegen sporen, wanneer iemand ze zo verkeerd gebruikt dat het paard er witte vlekken van krijgt. Ik heb zelf ook sporen, ik verieer veel, op dit moment rij ik met sporen van ong 4cm. Mij hebben de sporen heel erg geholpen om mijn benen stil te houden, ik wil hem namelijk niet zo maar met de sporen raken Pling Ik denk dat sporen alleen goed zijn, wanneer je weet hoe je ermee moet rijden

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:30

Zo lang je ze gebruikt voor de verfijning van hulpen is het oké, en als je je benen stil kunt houden!
Ikzelf heb stompe sporen, maar wil binnenkort op grove wieltjes overgaan omdat ik heb gehoord dat ze vriendelijker zijn dan stompe of knopsporen.
Dat het vanaf de M verplicht is vind ik eigenlijk niet raar. Mensen die hun benen niet stil kunnen houden, vallen door de mand.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:34

Niet tegen als ze goed gebruikt worden!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:44

_Nicky schreef:
Dat het vanaf de M verplicht is vind ik eigenlijk niet raar. Mensen die hun benen niet stil kunnen houden, vallen door de mand.

Ja, maar ondertussen wordt er wel een paard verkeerd mee gereden.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:04

Narya schreef:
_Nicky schreef:

Ja, maar ondertussen wordt er wel een paard verkeerd mee gereden.

Jah inderdaad. wordt hun paard er de dupe van!