opgelicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:02

Moderatoropmerking:
SVP ontopic blijven, accounts zijn persoonlijk, en graag inderdaad fatsoenlijk reageren zoals Esther28 aanhaalt, bij voorbaat dank!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:40

sammy1 schreef:
nou weet ik dus niet wat ik moet doen,heeft iemant van jullie zoiets al mee gemaakt?
sorry van het lange verhaal.
gr sammy1

crintje schreef:
Maar nogmaals als je er niet bij bent geweest kan je er niet over oordelen of ze nu opgelicht is of dat het nu de goedheid van de handelaar is dat de diertjes weer terug omgeruild is of dat zij geen paard waard is. Dus als de mensen normaal reageren zonder haar door het slijk tehalen hier (want dat zijn sommige aan het doen) dan bemoei ik me er verder ook niet mee. Dus hou ook op over het schrijven van haar want dat is al heel kinderachtig. dankje.
mvg Cool

Volgens mij vraagt de TS zelf om een oordeel.. anders zet ze tog niet zo'n topic neer?
De TS had van te voren zulke reacties kunnen verwachten en als ze die niet wil, had ze dit topic niet moeten openen...

Maar even ontopic, mooi dat je je paardje terug hebt en hopen op een betere ruil!
Groetjes

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:37

dankjewel,ik neem nu dus altijd iemant mee die er verstand van heeft.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:40

en noe het leuke is,ik kijk net op marktplaats of hij erop staat voor de verkoop,word die gereden door een meid daar,en hun zoeken verzorgers,paard mag niet meer gereden worden,

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:46

sammy1 schreef:
en noe het leuke is,ik kijk net op marktplaats of hij erop staat voor de verkoop,word die gereden door een meid daar,en hun zoeken verzorgers,paard mag niet meer gereden worden,

mag ik de link Knipoog via pm?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:51

ik heb je pb gestuurd,

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:16

Toch even een reactie hier.

Zoals ik het begrijp heb je jou drachtige Fell pony geruild voor het paard. Het paard heb je klinisch laten keuren. Later blijkt het paard toch niet goed, en wil je hem teruggeven, en in plaats daarvan de pony terug.

1. Dat je die pony terug hebt gekregen, daar mag jij heel blij mee zijn. Iedereen die roept haal je pony terug, onzin! Dat mag helemaal niet. De pony is namelijk 'verkocht' alleen niet voor geld maar voor een ander paard. Dat de pony eventueel iets zou mankeren volgens hen doet daar niets aan af, omdat ze hem bewust niet hebben laten keuren. Jij hebt/had geen enkel recht meer op de pony, laat staan dat je hem terug zou kunnen eisen.

2. Ik twijfel erg of je het paard terug zou kunnen brengen. ik denk het eerlijk gezegd niet. Het paard is namelijk gekeurd, zowel jij als de handelaar wisten hiervan. Paard is goedgekeurd, ik denk persoonlijk dat hiermee het recht om hem terug te brengen vervalt. Enige andere optie is mogelijk om de betreffende dierenarts aansprakelijk te stellen voor geleden schade.
De handelaar kan in mijn ogen alleen aansprakelijk worden gesteld als jij kan bewijzen dat hij bewust met de betreffende DA heeft afgesproken oid dat die het paard goed zou keuren, dus dat de handelaar heel goed wist dat het paard niet goed was.

Zoals ik het zie is alles wat je nog terug hebt gekregen, de mogelijkheden die de handelaar jou heeft gegeven om het op te lossen, enkel en alleen goodwill van hem, en kan jij hem nergens toe dwingen.

Ik wil je met bovenstaande alleen maar helpen te wijzen op de rechten en plichten van jou/de handelaar, en je uitleggen hoe het mijns inziens zit. (op basis van wat jij in het topic geschreven hebt, correct me if i'm wrong) Ik vind het heel vervelend voor je dat het zo gelopen is en hoop dan ook van harte dat je snel een fijn paardje vind.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:23

Ezter schreef:
Toch even een reactie hier.

Zoals ik het begrijp heb je jou drachtige Fell pony geruild voor het paard. Het paard heb je klinisch laten keuren. Later blijkt het paard toch niet goed, en wil je hem teruggeven, en in plaats daarvan de pony terug.

1. Dat je die pony terug hebt gekregen, daar mag jij heel blij mee zijn. Iedereen die roept haal je pony terug, onzin! Dat mag helemaal niet. De pony is namelijk 'verkocht' alleen niet voor geld maar voor een ander paard. Dat de pony eventueel iets zou mankeren volgens hen doet daar niets aan af, omdat ze hem bewust niet hebben laten keuren. Jij hebt/had geen enkel recht meer op de pony, laat staan dat je hem terug zou kunnen eisen.

2. Ik twijfel erg of je het paard terug zou kunnen brengen. ik denk het eerlijk gezegd niet. Het paard is namelijk gekeurd, zowel jij als de handelaar wisten hiervan. Paard is goedgekeurd, ik denk persoonlijk dat hiermee het recht om hem terug te brengen vervalt. Enige andere optie is mogelijk om de betreffende dierenarts aansprakelijk te stellen voor geleden schade.
De handelaar kan in mijn ogen alleen aansprakelijk worden gesteld als jij kan bewijzen dat hij bewust met de betreffende DA heeft afgesproken oid dat die het paard goed zou keuren, dus dat de handelaar heel goed wist dat het paard niet goed was.

Zoals ik het zie is alles wat je nog terug hebt gekregen, de mogelijkheden die de handelaar jou heeft gegeven om het op te lossen, enkel en alleen goodwill van hem, en kan jij hem nergens toe dwingen.

Ik wil je met bovenstaande alleen maar helpen te wijzen op de rechten en plichten van jou/de handelaar, en je uitleggen hoe het mijns inziens zit. (op basis van wat jij in het topic geschreven hebt, correct me if i'm wrong) Ik vind het heel vervelend voor je dat het zo gelopen is en hoop dan ook van harte dat je snel een fijn paardje vind.

en hoe zit het dan met een verborgen gebrek[en]?
deze hoeven er niet altijd bij een keuring uit te komen!

en wat ik weet is dat wanneer je bij een handelaar koopt ,de part. beschermd word en dat deze dan binnen de 6mnd bij een verborgen gebrek het paard terug kan brengen!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:30

Klopt, maar ook voor verborgen gebreken geld, dat je een paard alleen terug kan brengen, als de verkoper redelijkerwijze behoorde te weten dat het paard deze gebreken had. Daarom twijfel ik dus, omdat het paard nog bij de verkoper is gekeurd, en goedgekeurd. Als de verkoper niet kon/hoorde te weten dat het paard iets had, wordt het namelijk niet zo makkelijk om hem om die reden terug te brengen.
En het feit dat je zelf wist dat hij goedgekeurd was, bevestigt alleen maar dat dan ook de verkoper dat mogelijk niet hoefde te weten...dus geen makkelijke situatie

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 12:18

maar gelukkig is al alles geregeld,ik heb met dvocaat toen contact op genomen,en heb hem alles uit gelegd,en hij zei ik kon die pony wel terug verlangen,ik heb hun een pony verkocht wat gezond was,en mijn paard was totaal niks gezond,we hadden ook met de dieren arts contact op genomen,en die gaf ons gelijk,en zei ook dat hij dat paard niet had mogen goed keuren,buig proeven zijn niet gedaan,omdat het niet lukte,en toch was hij goed gekeurd,voor mij was dit de eerste keer dat ik een paard liet keuren,dus ik dacht dat dat zo moest,weet ik veel.maar heb wel veel geleerd van deze situatie.
bedankt voor reacties.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:19

iddd...doordat het paard goedgekeurd is, heb je de koop gesloten, dan had je foto's uit moeten houden bij de koop.

Ik heb hetzelfde gehad...paard gekocht (pony ingeruild en bijbetaald) Die man beloofde dat het een prima paard was, laten keuren...bleek niet goed te zijn, dus wilde ik mijn pony en mijn geld terug. Die man had zoiets van..ja jammer dan, maar hij had gezworen dat het paard helemaal in orde was en kwam niet door de buigproef. Mijn pony was hij toen bij de ruil af aan het kraken...maar die makeerde tenminste niets!
Uiteindelijk, na veel moeilijk doen en juridisch advies ingewonnen en ook mee gedreigd...haalde hij mijn pony trerug (die ook zogenaamd al verkocht was) Maar dat kostte hem veel geld en kreeg ik 400,- minder terug van de bijbetaling....uiteindelijk hebben we daar nog 300,- van kunnen maken.... Ik heb geluk gehad, deze wijze les heeft me maar 300,- gekost en heel veel tranen! Wat ik noooooit meer doe: inruilen bij een handelaar.
We hebben geluk gehad dat deze meneer zijn goede naam niet kwijt wilde raken!

Als het paard goed is gekeurd voor de aankoop en de eigenaar wist niet van de gebreken (op de foto's) af, dan heb je geen poot om op te staan. Je kunt blij zijn als hij dan terugruilt, want dat hoeft hij niet. Gelukkig willen velen hun goede naam behouden. Ik weet het...het is hard....maar het is wel waar!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:21

als idd de buigproef niet gedaan is, mag een DA het dier niet goedkeuren, dan moet dit vermeld worden op het keuringsverslag!
Je hebt dus ook geluk gehad!!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 12:28

ja dat zeker,maar nu kan het me eigenlijk niks meer schelen,ik heb het opgelost,en deez oh zo vriendelijke heer,heeft dat bij nog veel meer mesne gedaan,waar ik een pb van heb gekregen,hij haald paarden uit het slacht huis(vind ik zelf moet die zelf weten,)maar verkoopt ze met een leuk verhaal erbij,die paarden staan niet voor niks in het slachthuis,en dravers wat afgekeurd zijn,die gaan ook te koop met een leuk verhaal,maar hier ben ik dus achteraf allemaal achter gekomen,
ben blij dat ik eraf ben echt waar,wat een elende is dat om dat paard achter te laten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:34

sammy1 schreef:
morgen word het paard terug gebracht,
en krijg ik mijn pony terug,
plus de kosten van dieren arts,
toch bedankt voor reacties,
mvg sammy

dan heb je het echt heel goed voor elkaar gekregen, daar kun je heel blij mee zijn!
Ik moest 300 inleveren en had ook de keurings en entingskosten er nog eens bij...
nou over deze handelaar heb je dus niets te klagen, zeer klantvriendelijk! Vork

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:28

Even voor de duidelijkheid: of de handelaar wel of niet weet van zgn. verborgen gebreken doet niet ter zake.
Het betreft een consumentenkoop en dan is er bij paarden 6 maanden 'garantie'.
Als je een TV in de winkel koopt, en hij gaat na 1 week kapot dan heb je gewoon recht ofwel op volledig herstel (bij een paard vaak niet mogelijk) ofwel een gelijkwaardig vervangend product (er zijn geen 2 paarden volledig gelijk aan elkaar, dus dat gaat ook niet op). Zo niet, dan dient het defecte product retour te gaan en de koper geld terug te krijgen. Ook al was de verkoper er niet van tevoren van op de hoogte dat de TV defect was/zou worden. En voor de wet is bij koop van handelaar naar particulier van een paard de regelgeving gelijk aan een TV, wasmachine of stofzuiger.

Dus niks 'vriendelijke integere handelaar', hij heeft enkel aan de wet voldaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:44

dan mag jij dat voortaan voor iedereen komen regelen....zie het maar gedaan te krijgen!
Je doet alsof het zo makkelijk is, maar dat is het echt niet.
Je bent ook deels afhankelijk van de goedwil van zo iemand!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:13

een verborgen gebrek heet een verborgen gebrek omdat geen van beide partijen weet kon hebben van dat gebrek.
Een 'goede' handelaar zal niet moeilijk doen.
Wat wel knijpt in dit 'verhaal' is dat TS in eerste instantie haar paard niet terug wilde maar geld:
TS in openings post schreef:
ik heb hun tot 3 maal toe gevraagd of ze de fell pony wilde laten keuren,nee dat hoefde niet,... ... ... ....
ik vertrouw hun niet meer en wil mijn geld voor die pony ........

TS volgende reactie schreef:
dus wat ik wil is gewoon het geld,en geen paard meer van hem...

en lees de rest maar Haha!
En lijkt dat haar advocaat toch de handelaar gelijk heeft gegeven.. ze zou nl maandags een afspraak hebben met haar advocaat (dat zou dan zijn op 20-03) en s'avonds rond 23.45 schrijft ze dat ze haar pony weer heeft opgehaalt.... maar ook uit haar eerste post bijkt min of meer dat ze zelf ook handelaar is
TS eerste bericht schreef:
hij heeft van mij een fell gepakt wat dragend is

Ik blijf er vraagtekens bij houden over hoe 'onschuldig' TS is.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 02:42

Knavia schreef:
Dus niks 'vriendelijke integere handelaar', hij heeft enkel aan de wet voldaan.

En als hij gewoon aan de wet heeft voldaan verdient hij dus niet de titel oplichter en is ts dus ook niet opgelicht.

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 03:21

crintje schreef:
ooh ja en nog iets het is niet van de goedheid van de handelaars dat ze het terug omgeruild hadden maar omdat het gewoon moet, Als je binnen de drie maanden. dus hou bloos op over de goedheid van de handelaren want dan zouden ze eerst eens die diertjes beter verzorgen want dat was echt niet normaal. Ik ken betere handelaars dan hun, alleen geld binnen brengen maar de rest boeit ja ook niks. En als jullie niet weten hoe het eraan toe is daar moeten jullie niet reageren doen jullie veel mensen een plezier mee.
Adieu wa.

Als je betere kent waarom heeft ze dan een paard bij een "oplichter" gehaald?

sorry eigenschuld dikke buld,Paard kopen doe je neit 1,2,3 en zeker niet zoals je zelf zei: "ik wil later graag in de sport gaan",Sorry dan kijk je toch wel even verder dan de buitenkant Of zie ik dit nu verkeerd?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 03:50

Hier hebben we dus te maken met een zaak tussen een handelaar en particulier.

Een handelaar heeft te maken met een termijn van een half jaar waarin een paard terug gebracht kan worden bij een verborgen gebrek.
Indien de dierenarts van de handelaar een ondeskundige keuring uitvoert dan heeft de handelaar gewoon pech zogauw ditzelfde paard gebreken gaat vertonen, keuringsarts is nl. ingeschakeld door verkopende partij.

Indien de keuring uitgevoerd wordt door de kopende partij ligt het verhaal iets anders, nl. dat de koper de keuringsarts moet gaan raadplegen en eventueel aansprakelijk zal kunnen stellen i.v.m. een slechte aankoop op advies van diezelfde keuringsarts.

Het hele verhaal kan bemoeilijkt worden zogauw het paard gebreken betreft waarvoor rontgonologsiche foto´s nodig zijn en dan zal er opnieuw alles bekeken moet worden nl. aanschafbedrag, verwachting van kopende partij etc. etc.

Er is aan uit te komen maar wel een zoektocht en ik denk dat TS toch echt een zaak had in dit verhaal want wat verstaat ieder voor zich onder een sportpaard, M, Z-niveau of hoger en wat mag je dan verwachten gezien het aanschafbedrag.

Voorop gesteld mag iedere consument verwachten dat het product deugdelijk is en geen mankementen vertoond waar kosten aan verbonden zijn ( dit dient dan door het bedrijf gemeld te worden ) en dat het product werkzaam zal zijn naar gelang de verwachting ( afhankelijk van bedrag, leeftijd, etc, etc. )

Ik weet dat hier de discussie voor de rechtbank om zou gaan maar dat de handelaar dit waarschijnlijk ook zou verliezen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:46

krackertje schreef:
Hier hebben we dus te maken met een zaak tussen een handelaar en particulier.

En dat betwijfel ik dus gezien een eerdere uitspraak van TS.

krackertje schreef:
Een handelaar heeft te maken met een termijn van een half jaar waarin een paard terug gebracht kan worden bij een verborgen gebrek.

Ja, maar dan krijg je de grote MAAR, was dat gebrek al aanwezig cq zichtbaar ten tijde van de koop?

krackertje schreef:
Indien de dierenarts van de handelaar een ondeskundige keuring uitvoert dan heeft de handelaar gewoon pech zogauw ditzelfde paard gebreken gaat vertonen, keuringsarts is nl. ingeschakeld door verkopende partij.
Waarmee de koper akkoord is gegaan.... Die had nl ook een 'eigen' DA in kunnen schakelen.

krackertje schreef:
Indien de keuring uitgevoerd wordt door de kopende partij ligt het verhaal iets anders, nl. dat de koper de keuringsarts moet gaan raadplegen en eventueel aansprakelijk zal kunnen stellen i.v.m. een slechte aankoop op advies van diezelfde keuringsarts.

Een DA heeft GEEN röntgen ogen. En een paard kan een bemerking hebben op de foto's zonder dat die het doel schaden waarvoor het paard gebruikt gaat worden.
Een topsportpaard versus een recreatie paard...

krackertje schreef:
Het hele verhaal kan bemoeilijkt worden zogauw het paard gebreken betreft waarvoor rontgonologsiche foto´s nodig zijn en dan zal er opnieuw alles bekeken moet worden nl. aanschafbedrag, verwachting van kopende partij etc. etc.
Ja En in dit geval gaat het ook nog eens om een ruil tussen 2 partijen...

krackertje schreef:
Er is aan uit te komen maar wel een zoektocht en ik denk dat TS toch echt een zaak had in dit verhaal want wat verstaat ieder voor zich onder een sportpaard, M, Z-niveau of hoger en wat mag je dan verwachten gezien het aanschafbedrag.
En ik vermoed van niet, omdat TS zelf al schreef dat de handelaar haar of een ander paard wilde geven of haar eigen pony terug. De zaak gaat er niet om dat de handelaar niet aan zijn verplichtingen wilde voldoen, maar dat TS bijzondere eisen had, nl geld voor de door haar ingeruilde pony

krackertje schreef:
Voorop gesteld mag iedere consument verwachten dat het product deugdelijk is en geen mankementen vertoond waar kosten aan verbonden zijn ( dit dient dan door het bedrijf gemeld te worden ) en dat het product werkzaam zal zijn naar gelang de verwachting ( afhankelijk van bedrag, leeftijd, etc, etc. )

Maar de consument mag niet verwachten dat het een apperaat voor huishoudelijk gebruik betaalt en een industrie machine geleverd krijgt.

krackertje schreef:
Ik weet dat hier de discussie voor de rechtbank om zou gaan maar dat de handelaar dit waarschijnlijk ook zou verliezen.
Ik denk het niet, omdat de handelaar de koper dus wel tegoed wilde komen...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 17:19

maar nogmaals ik weet niet waarom je je zo duk maakt,
alles is allang op gelost hoor,
ik heb dat paard laten keuren,en hem gevraagd waarom dat paard zo n dikke sprongen hadmdaarop zei hij,dit paard moet veel beweging krijgen,omdat hij altijd op een wei gestaan heeft,ik heb extra een dierenarts gepkt daar omdat ik het niet vertrouwde,en hij deed hem goed keuren,maar goed nogmaals ik maak me nergens meer druk om,ik heb het geregeld mijn geld gekregen,en de fell is bij mij,en met sport bedoel ik BASSIS SPORT,geen olimpische spelen,een dood normale leuke proef wou ik ermee rijden,

crintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:42

Als je betere kent waarom heeft ze dan een paard bij een "oplichter" gehaald?

sorry eigenschuld dikke buld,Paard kopen doe je neit 1,2,3 en zeker niet zoals je zelf zei: "ik wil later graag in de sport gaan",Sorry dan kijk je toch wel even verder dan de buitenkant Of zie ik dit nu verkeerd?

Ja maar je moet eens goed lezen dan las je, dat het de eerste keer toen we voor papiljon waren gaan kijken er een stuk beter uit ook de paardjes zagen er beter uit, en zo zie je maar weer dat schijn bedriegt maar dat is een les waar sammy heel veel heeft geleerd en veel pijn heeft gedaan. Zoals de stalling afgelopen dinsdag eruit zag dat was een hele andere beeld dan de vorige keer daar hadden we dan echt niks gekocht en zeer zeker niet de fel ponny achter gelaten als we dat geweten hadden.
maar ja dat is altijd achteraf gepraat, jammer genoeg. Verdrietig

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:56

Ik heb ongeveer soortgelijks als dit meegemaakt. Rechtsbijstand ingeschakeld. En uiteindelijk geld terug gehad en "oude" eigenaar heeft zijn paard terug moeten nemen...Uiteindelijk dus wel gewonnen. En ook dit paard was gekeurd. Wat dus acheraf niets zei.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:40

heb de eerste paar pagina's gelezen en vind je er warrig schrijven. Dingen komen ook niet helemaal met elkaar overeen.
Mag ik vragen hoe lang je die fell pony hebt gehad? Jouw band met het diertje is geloof is niet zo hecht want vond het erg makkelijk overkomen.
Je mag blij zijn dat de handelaar de ruil ongedaan heeft gemaakt en je je pony terug kon krijgen.
Waarschijnlijk heb je je lesje wel geleerd en neem je invervolg een dierenarts mee om het beestje te keuren, succes bij het zoeken naar een goed paard.