Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sammy1 schreef:nou weet ik dus niet wat ik moet doen,heeft iemant van jullie zoiets al mee gemaakt?
sorry van het lange verhaal.
gr sammy1
crintje schreef:Maar nogmaals als je er niet bij bent geweest kan je er niet over oordelen of ze nu opgelicht is of dat het nu de goedheid van de handelaar is dat de diertjes weer terug omgeruild is of dat zij geen paard waard is. Dus als de mensen normaal reageren zonder haar door het slijk tehalen hier (want dat zijn sommige aan het doen) dan bemoei ik me er verder ook niet mee. Dus hou ook op over het schrijven van haar want dat is al heel kinderachtig. dankje.
mvg
sammy1 schreef:en noe het leuke is,ik kijk net op marktplaats of hij erop staat voor de verkoop,word die gereden door een meid daar,en hun zoeken verzorgers,paard mag niet meer gereden worden,
Ezter schreef:Toch even een reactie hier.
Zoals ik het begrijp heb je jou drachtige Fell pony geruild voor het paard. Het paard heb je klinisch laten keuren. Later blijkt het paard toch niet goed, en wil je hem teruggeven, en in plaats daarvan de pony terug.
1. Dat je die pony terug hebt gekregen, daar mag jij heel blij mee zijn. Iedereen die roept haal je pony terug, onzin! Dat mag helemaal niet. De pony is namelijk 'verkocht' alleen niet voor geld maar voor een ander paard. Dat de pony eventueel iets zou mankeren volgens hen doet daar niets aan af, omdat ze hem bewust niet hebben laten keuren. Jij hebt/had geen enkel recht meer op de pony, laat staan dat je hem terug zou kunnen eisen.
2. Ik twijfel erg of je het paard terug zou kunnen brengen. ik denk het eerlijk gezegd niet. Het paard is namelijk gekeurd, zowel jij als de handelaar wisten hiervan. Paard is goedgekeurd, ik denk persoonlijk dat hiermee het recht om hem terug te brengen vervalt. Enige andere optie is mogelijk om de betreffende dierenarts aansprakelijk te stellen voor geleden schade.
De handelaar kan in mijn ogen alleen aansprakelijk worden gesteld als jij kan bewijzen dat hij bewust met de betreffende DA heeft afgesproken oid dat die het paard goed zou keuren, dus dat de handelaar heel goed wist dat het paard niet goed was.
Zoals ik het zie is alles wat je nog terug hebt gekregen, de mogelijkheden die de handelaar jou heeft gegeven om het op te lossen, enkel en alleen goodwill van hem, en kan jij hem nergens toe dwingen.
Ik wil je met bovenstaande alleen maar helpen te wijzen op de rechten en plichten van jou/de handelaar, en je uitleggen hoe het mijns inziens zit. (op basis van wat jij in het topic geschreven hebt, correct me if i'm wrong) Ik vind het heel vervelend voor je dat het zo gelopen is en hoop dan ook van harte dat je snel een fijn paardje vind.
sammy1 schreef:morgen word het paard terug gebracht,
en krijg ik mijn pony terug,
plus de kosten van dieren arts,
toch bedankt voor reacties,
mvg sammy
TS in openings post schreef:ik heb hun tot 3 maal toe gevraagd of ze de fell pony wilde laten keuren,nee dat hoefde niet,... ... ... ....
ik vertrouw hun niet meer en wil mijn geld voor die pony ........
TS volgende reactie schreef:dus wat ik wil is gewoon het geld,en geen paard meer van hem...
TS eerste bericht schreef:hij heeft van mij een fell gepakt wat dragend is
Knavia schreef:Dus niks 'vriendelijke integere handelaar', hij heeft enkel aan de wet voldaan.
crintje schreef:ooh ja en nog iets het is niet van de goedheid van de handelaars dat ze het terug omgeruild hadden maar omdat het gewoon moet, Als je binnen de drie maanden. dus hou bloos op over de goedheid van de handelaren want dan zouden ze eerst eens die diertjes beter verzorgen want dat was echt niet normaal. Ik ken betere handelaars dan hun, alleen geld binnen brengen maar de rest boeit ja ook niks. En als jullie niet weten hoe het eraan toe is daar moeten jullie niet reageren doen jullie veel mensen een plezier mee.
Adieu wa.
krackertje schreef:Hier hebben we dus te maken met een zaak tussen een handelaar en particulier.
krackertje schreef:Een handelaar heeft te maken met een termijn van een half jaar waarin een paard terug gebracht kan worden bij een verborgen gebrek.
krackertje schreef:Waarmee de koper akkoord is gegaan.... Die had nl ook een 'eigen' DA in kunnen schakelen.Indien de dierenarts van de handelaar een ondeskundige keuring uitvoert dan heeft de handelaar gewoon pech zogauw ditzelfde paard gebreken gaat vertonen, keuringsarts is nl. ingeschakeld door verkopende partij.
krackertje schreef:Indien de keuring uitgevoerd wordt door de kopende partij ligt het verhaal iets anders, nl. dat de koper de keuringsarts moet gaan raadplegen en eventueel aansprakelijk zal kunnen stellen i.v.m. een slechte aankoop op advies van diezelfde keuringsarts.
krackertje schreef:Het hele verhaal kan bemoeilijkt worden zogauw het paard gebreken betreft waarvoor rontgonologsiche foto´s nodig zijn en dan zal er opnieuw alles bekeken moet worden nl. aanschafbedrag, verwachting van kopende partij etc. etc.
krackertje schreef:En ik vermoed van niet, omdat TS zelf al schreef dat de handelaar haar of een ander paard wilde geven of haar eigen pony terug. De zaak gaat er niet om dat de handelaar niet aan zijn verplichtingen wilde voldoen, maar dat TS bijzondere eisen had, nl geld voor de door haar ingeruilde ponyEr is aan uit te komen maar wel een zoektocht en ik denk dat TS toch echt een zaak had in dit verhaal want wat verstaat ieder voor zich onder een sportpaard, M, Z-niveau of hoger en wat mag je dan verwachten gezien het aanschafbedrag.
krackertje schreef:Voorop gesteld mag iedere consument verwachten dat het product deugdelijk is en geen mankementen vertoond waar kosten aan verbonden zijn ( dit dient dan door het bedrijf gemeld te worden ) en dat het product werkzaam zal zijn naar gelang de verwachting ( afhankelijk van bedrag, leeftijd, etc, etc. )
krackertje schreef:Ik denk het niet, omdat de handelaar de koper dus wel tegoed wilde komen...Ik weet dat hier de discussie voor de rechtbank om zou gaan maar dat de handelaar dit waarschijnlijk ook zou verliezen.