Vegetariërs met leren laarzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Re: Vegetariërs met leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:15

Ik ben Vegetariër, en ik rij met leren chaps.
Omdat ik niets anders kan vinden bij ons in de buurt.
en m'n Joppuhrs, zijn ook leer, ik ivnd het fijner zitten,
van kunstof krijg ik blaren, en dat is ook niet echt fijn Vork

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:27

Ik vind dat iedereen voor zichzelf mag bepalen wat ie wel of niet eet of gebruikt aan producten enz. enz. Vegetaries is weer echt zo'n naam zodat men in een hokje kan worden geplaatst. Vind het echt zware onzin. Van mij mogen ze die naam afschaffen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:50

Ik ben vegetariër en ben op zoek naar de alternatieve leren laarzen, die moet je ergens hebben. Maar ik ben er nog niet achter waar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:01

katiavl schreef:
Ik denk dat er veel denken dat het leer van apparte koeien komt ofzo :s

Komt het ook. Vleesdieren hebben meestal littekens op hun vel, waardoor het niet gebruikt kan worden, en van het eten waar ze dik van worden is ook niet goed voor de huid. (Gaat er niet van glanzen etc.) Leerdieren krijgen speciaal eten zodat hun vacht gaat glimmen etc., met deze dieren wordt rustig omgegaan zodat ze geen littekens krijgen. Maar dit voer worden ze weer niet dik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:02

ooit gehoord van generfd leer en waarom het goedkoper is?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:14

nee rk, vertel eens Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:07

MysticTinker schreef:
Als je helemaal niets van dode dieren wil gebruiken dan wordt het gewoon zó moeilijk..
Dan kun je niets eten met gelatine, geen schuimpjes, geen drop..
Geen lijm gebruiken..

Ik heb er bewust voor gekozen om alleen de allerbelangrijkste spullen wel van leer te kopen, als het echt niet anders kan. Maar je zal me nooit met een leren jas zien rondlopen.

Ik ben zeker vegetariër omdat ik het zielig vind voor de dieren, oftewel, ik ben het er niet mee eens dat dieren worden gebruikt als voer voor de mens, ik ben vooral heel erg tegen de bioindustrie, maar ook ben ik vegetariër geworden om tegen andere mensen te kunnen zeggen: "ik kom op voor de rechten van de dieren, ik eet geen vlees".

Én geen kopje Senseo koffie drinken. Clown
Ik ben vegetariër, en heb een leren zadel, hoofdstel en laarzen. Paardlief kan niet tegen een kunststof hoofdstel en een Wintec ligt gewoon niet goed. Sja en leren laarzen... Ze zitten gewoon het beste, ik heb rubberen laarzen gehad en chaps + stalschoenen en die dingen waren 10x niets.

Verder deel ik mening met Lise81.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:08

Daar kan het leer in dat minder mooi is
Dus met krasjes en deukjes Lachen

Dus van die koetjes die ook gewoon geslacht zijn voor het vlees Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:09

runningkawa schreef:
Daar kan het leer in dat minder mooi is
Dus met krasjes en deukjes Lachen

Dus van die koetjes die ook gewoon geslacht zijn voor het vlees Lachen

Ik snap echt niet hoor, waar vlees niet kan en leer wel kan

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:18

xSCWx schreef:
katiavl schreef:
Ik denk dat er veel denken dat het leer van apparte koeien komt ofzo :s

Komt het ook. Vleesdieren hebben meestal littekens op hun vel, waardoor het niet gebruikt kan worden, en van het eten waar ze dik van worden is ook niet goed voor de huid. (Gaat er niet van glanzen etc.) Leerdieren krijgen speciaal eten zodat hun vacht gaat glimmen etc., met deze dieren wordt rustig omgegaan zodat ze geen littekens krijgen. Maar dit voer worden ze weer niet dik Knipoog

Bovenstaande is echt onzin, wel fijn als je dit gelooft en je bent vegetarier, goed voor je nachtrust Haha!
Beetje zonde van al die honderduizenden velletjes van de vleeskoeien, vind je niet.... je denk toch niet dat de mensen die geld aan het slachten van dieren verdienen, deze zomaar weggooien. Probeer ff te googelen bij het leerlooiproces. Natuurlijk bestaat er verschil in kwaliteit, maar er bestaan geen leerdieren die speciaal eten krijgen enzo, waardoor hun vacht gaat glimmen Verward zou wel mooi zijn, maar is natuurlijk geen droog brood aan te verdienen

janneke_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:23

Als je vegetariër bent wil dat alleen zeggen dat je geen vlees eet... als je het ok niet voo andere dindeg gebruikt ben je veganist

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:30

Florette dat is echt niet waar......

Maar ja leuk in fabeltjes geloven voor schuldgevoelens te verbergen Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:32

Ik ben vegetariër. Ik eet geen vlees, biologische eieren. Maar in shampoo zitten eieren, waarschijnlijk legbatterij en in koekjes en taart enzo ook. In snoep zit weer gelatine en in kaas stremsel.
Echt in de gekste dingen zit wat verwerkt van een dier. Van dat zelfde dier waarvan het vlees komt. Dus dan klopt het idd niet nee. Waarom wel leer en alles, maar geen vlees.. Ik weet het zelf niet eens. Ik probeer zo min mogelijk van dieren te gebruiken.. maar je moet ergens een lijn trekken. Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om een dier in mijn mond te hebben, zeker niet zo´n dier. Je eet dan gewoon een lijk.. dus al zou ik willen ik zou het zo weer uitkotsen dat weet ik zeker.
En zo voel ik me dr gewoon goed bij.. Lachen

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:38

_Nicky schreef:
MysticTinker schreef:
Als je helemaal niets van dode dieren wil gebruiken dan wordt het gewoon zó moeilijk..
Dan kun je niets eten met gelatine, geen schuimpjes, geen drop..
Geen lijm gebruiken..

Ik heb er bewust voor gekozen om alleen de allerbelangrijkste spullen wel van leer te kopen, als het echt niet anders kan. Maar je zal me nooit met een leren jas zien rondlopen.

Ik ben zeker vegetariër omdat ik het zielig vind voor de dieren, oftewel, ik ben het er niet mee eens dat dieren worden gebruikt als voer voor de mens, ik ben vooral heel erg tegen de bioindustrie, maar ook ben ik vegetariër geworden om tegen andere mensen te kunnen zeggen: "ik kom op voor de rechten van de dieren, ik eet geen vlees".

Én geen kopje Senseo koffie drinken. Clown
Ik ben vegetariër, en heb een leren zadel, hoofdstel en laarzen. Paardlief kan niet tegen een kunststof hoofdstel en een Wintec ligt gewoon niet goed. Sja en leren laarzen... Ze zitten gewoon het beste, ik heb rubberen laarzen gehad en chaps + stalschoenen en die dingen waren 10x niets.

Verder deel ik mening met Lise81.

Geen kopje Senseo? Is dat ookal gemaakt van gemalen koe Haha!

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:45

katiavl schreef:
Florette dat is echt niet waar......

Maar ja leuk in fabeltjes geloven voor schuldgevoelens te verbergen Lachen

En waarom zouden we in godsnaam schuldgevoelens moeten hebben? We hebben iig al minder reden dan de mensen die wel vlees eten, als JIJ het zo wilt stellen.
En "goed voor je nachtrust", waar slaat dat nu weer op? Dan denk ik dat er anders véél slapeloze mensen zouden rondlopen, mocht dat waar zijn! Haha!
Sorry, maar ik vind het echt belachelijke opmerkingen..

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:46

Ik ben vegetariër en heb leren laarzen..

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:52

Ik vind het erg suf als je uit principe vegetarier bent, maar wel vis eet..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:53

Karin schreef:
_Armstrong_ schreef:
Vegetariërs eten meestal geen vlees omdat ze het zielig vinden, dus vroeg ik me af waarom, als ze dat zouden doen, dan wel leren laarzen hebben.

Iets genuanceerder: een vegetariër die verder kijkt dan zijn neus lang is, eet geen vlees omdat hij/zij tegen de bio-industrie is, of in het algemeen tegen de manier waarop dieren voor vleesconsumptie worden gehouden. Dat is iets anders dan 'het zielig vinden'. Knipoog

Goed punt Karin.
Het draait vooral om levenservaring, levenswijsheid. Over hoe je over kwantiteit en kwaliteit denkt.
Wij hebben heel bewust gekozen voor een leven waarbij we zoveel mogelijk een 'moeder aarde' manier van leven proberen in te vullen. We geven onze dieren een goed leven, we maken melkprocten van de melk, ik slacht zelf en we verwerken de dieren ook zoveel mogelijk. Ik looi de huiden/vachten en daar maak ik dan weer spullen van etcetera. Daar kan en mag iedereen over, van denken wat hij/zij wil Haha! Wij proberen met respect voor de kwaliteit van leven in het algemeen zo duurzaam mogelijk om te gaan.
We malen zelfs zelf ecologisch geproduceerd graan voor ons dagelijks brood!

Wij krijgen hier heel regelmatig vegetariers als gasten. De meesten daarvan eten, na gezien te hebben hoe alles hier draait, wel 'ons' vlees. Inderdaad omdat het ze niet persé om het wel/niet eten van vléés gaat, maar om de kwaliteit van leven.

Een veganist eet geen producten waar dieren voor zijn doodgemaakt. Dát is dan weer een lastige want legbatterij-kippen gaan daar niet voor dood doch léven????
Ander punt. Ik heb ook een voorraadje lamsvachten die ik zelf gelooid heb nadat ik ze bij buren heb opgehaald die deze anders weggooien. Lamsvacht van 'afval' van een lammetje dat hier vrolijk buiten in een kudde heeft rondgedarteld. Wat kan zelfs een overtuigd veganist daar op tegen hebben anders dan pricipieel tegen zijn Knipoog

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-03-07 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:55

Ik be Vega, maar draag wel leren laarzen Lips are sealed

Eigelijk omdat het moest...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:59

Als het leven overal was als bij jou huerticilia, dan zou ik er ook geen problemen mee hebben. Alleen is het leven niet zo zo als het hoort...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:02

ik eet trouwens geen stremsel, gelatine, legbaterijen of wat voor soort vlees dan ook (met uitzondering van vruchtvlees Clown )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:09

Cerize schreef:
Bovenstaande is echt onzin, wel fijn als je dit gelooft en je bent vegetarier, goed voor je nachtrust Haha!
Beetje zonde van al die honderduizenden velletjes van de vleeskoeien, vind je niet.... je denk toch niet dat de mensen die geld aan het slachten van dieren verdienen, deze zomaar weggooien. Probeer ff te googelen bij het leerlooiproces. Natuurlijk bestaat er verschil in kwaliteit, maar er bestaan geen leerdieren die speciaal eten krijgen enzo, waardoor hun vacht gaat glimmen Verward zou wel mooi zijn, maar is natuurlijk geen droog brood aan te verdienen

Helaas Cerize, is dit geen onzin. het zgn 'boxcalf' -leer is leer van rundvee dat binnen, vaak onthoornd, gehouden wordt opdat hun huid niet door steekbeesten, hoornstoten of prikkeldraad beschadigd wordt.

Of het leer 'glimt' wordt bepaald door het looiproces. Dat kan op verschillende manieren. De snelste en voor tuigleer meest gewaardeerde manier is het zeer milieubelastende 'chroom'-looien.
De minst milieubelastende manier maakt gebruik van plantaardige producten. Deze duurt weken i.p.v. uren en is dus véél duurder.
De kwaliteits- maar ook milieubewuste consument kiest leer van vleeskoeien dat pantaardig gelooid (en eventueel -geverfd) is.
Helaas kiest de modale ruiter zonder nadenken voor mooi en betaalbaar. Dat is in het hogere marktsegment chroomleer van kistkalveren en in het lagere chemisch geprepareerd en -gelakt Indiaas leer van onduidelijke herkomst.

HC

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:12

Ik ben géen vegatarier maar ik zou het wel willen. Maar omdat ik nog onder het gezag van m'n ouders zit mag het niet Boos! ... en geloof me we hebben al talloze discussies gehad over het feit dat ik vegatarier wil zijn.

Maar dat zweer ik als ik later op mezelf woon dan word ik vegatariër. Ik meen dat veganisme ook geen eieren en melk is of heb ik dat verkeerd? Want met het eten van eieren en het drinken van melk heb ik geen probleem.

Maar ik ga zeker overstappen op andere materialen voor oa. al mijn paardenspullen (die nu van leer zijn). Ik rijd verder toch ook geen wedstrijden en ben ik ook niet van plan. Knipoog

Maar áls ik dan vegatarier ben wil ik ook aan andere dingen denken met dierlijke producten. En dát word vaak vergeten.

In tegenwoordig alle soorten douche/badschuim/shampoo's zitten dierlijke producten en in ik weet niet hoeveel snoepjes. Maar dit staat er helaas nooit duidelijk op aangegeven. Op de ingredienten staat dan wel een moeilijk woord maar er zijn maar weinig mensen denk ik die weten dat dat van een dier komt. bijv: in de m&m's daarin zit lactose en dat is beenmerg (of iets dergelijks) van dieren. Maar soms zitten er wel dierlijke producten in een bepaald product maar is dit zo'n moeilijk woord dat niemand weet dat dit van een dier is. Maar tegen die tijd wil ik dat gewoon helemaal gaan uitzoeken (welke woorden wél en welke woorden níet dierlijk zijn).

Ik vind dat een échte vegatariër dan niet alleen geen vlees eten moet maar ook op andere dingen letten moet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:15

arans schreef:
ik eet trouwens geen stremsel...

Je kan stremsel ook maken van planten en ook is de stof die dit veroorzaakt industrieel te produceren.
Ik maak zelf kaas met niet biologisch stremsel maar we zijn nu aan het proberen om het met behulp van extract van brandnetels welek rond ons huis groeien te doen.

We hebben ook een plantaardig alternatief voor gelatine gevonden, doch ik heb even niet paraat van welk plant dat is.

HC

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:20

Hc zeewier Lachen