verzorgshet met gedrags probleemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:44

karoliena schreef:
Ik denk dat je beter kan stoppen met aanrommelen. Klinkt misschien hard (zo is het neit bedoeld) maar dit is gewoonweg geen situatie waarin je kan gaan proberen. Alleen iemand die weet wat hij/zij doet moet hier flink mee aan de slag en enit alleen als er tijd is maar regelmatig. Shetten zijn nu eenmaal erg pittig en vragen dan ook, zeker als ze geen goed eopvoeding gehad hebben, een ervaren eigenaar,verzorgster,enz

inderdaad, mijn tips werken alleen goed, als je enige kennis hebt van lichaamstaal, en het geven van correcties in de juiste dosering. 'aanrommelen' doet meer kwaad dan goed, het beste is een ervaren persoon laten helpen, die kan laten zien wat je moet doen. van achter de computer is het lastig inschatten.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:03

Max_lover schreef:
karoliena schreef:
Ik denk dat je beter kan stoppen met aanrommelen. Klinkt misschien hard (zo is het neit bedoeld) maar dit is gewoonweg geen situatie waarin je kan gaan proberen. Alleen iemand die weet wat hij/zij doet moet hier flink mee aan de slag en enit alleen als er tijd is maar regelmatig. Shetten zijn nu eenmaal erg pittig en vragen dan ook, zeker als ze geen goed eopvoeding gehad hebben, een ervaren eigenaar,verzorgster,enz
ik snap dit eigenlijk niet zo goed ;$ moet ik nou stoppen met het leren van zijn gedrag of...
ik snap het niet heelemaal

Helemaal stoppen met je shetje... Je hebt mis. geen flauw idee hoe gevaarlijk het
anders kan worden... Verder staat alles hierboven al beschreven door karoliena Knipoog

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:25

ja we moeten nog iemand erbij halen, die kan zien hoe hij zich gedraagt. en die vorige eigenaar vragen maar nog steeds niet gedaan

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:42

Max_lover schreef:
ja we moeten nog iemand erbij halen, die kan zien hoe hij zich gedraagt. en die vorige eigenaar vragen maar nog steeds niet gedaan

Waarom ben je ondertussen dan wél zelf aan het klungelen? Op deze manier kun je wel blijven zeggen 'ja we halen er wel iemand bij' maar zo verknal je die pony wel...

Bijt- en trapgrage hengstjes in de handen van een redelijk onervaren, jong tienermeisje kan flink verkeerd gaan!
Wij hebben ook al jaren te maken met dit soort hengstjes, alleen wordt het ze snel en kordaad afgeleerd door goede opvoeding (door mij). Mijn bijrijdster voor onze fokmerrie (mijn 12 jarig buurmeisje) mag ook écht niet ook maar in de búúrt komen van die hengstjes, ook al zijn ze soms zo lief. Ik vertrouw ze niet, en al helemaal niet met zulke jonge kinderen, al weet mijn bijrijdster wel dat als ze vervelend doen ze ze best een knal mag verkopen (en dan ook echt een KNAL).

Stop alsjeblieft met het werken en 'opvoeden' van die pony zolang je geen deskundige hulp hebt kunnen vinden! Het gaat gewoon een keer goed verkeerd, en als ik jouw ouders was dan had ik het ook écht niet goed gevonden dat mijn kind zomaar met zo'n lichtelijk 'aggressief' hengstje aan de gang is. Moet het nou echt zó uit de hand lopen dat je een keer in het ziekenhuis beland?....

Je zegt al weken in dit topic om er iemand bij te halen, maar er is nog steeds niets gebeurd. Als je slim bent stop je gewoon nu met verzorgen, tótdat je een ervaren iemand er bij hebt gehaald. Wedden dat je het dan ineens héél snel voor elkaar hebt? Clown

Het is dat je niet bij mij in de buurt woont, anders was ik wel eens een keertje langsgekomen... Want dít, dat kan écht niet zo...

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 17:46

JoyCiej007 schreef:
Max_lover schreef:

Waarom ben je ondertussen dan wél zelf aan het klungelen? Op deze manier kun je wel blijven zeggen 'ja we halen er wel iemand bij' maar zo verknal je die pony wel...

Bijt- en trapgrage hengstjes in de handen van een redelijk onervaren, jong tienermeisje kan flink verkeerd gaan!
Wij hebben ook al jaren te maken met dit soort hengstjes, alleen wordt het ze snel en kordaad afgeleerd door goede opvoeding (door mij). Mijn bijrijdster voor onze fokmerrie (mijn 12 jarig buurmeisje) mag ook écht niet ook maar in de búúrt komen van die hengstjes, ook al zijn ze soms zo lief. Ik vertrouw ze niet, en al helemaal niet met zulke jonge kinderen, al weet mijn bijrijdster wel dat als ze vervelend doen ze ze best een knal mag verkopen (en dan ook echt een KNAL).

Stop alsjeblieft met het werken en 'opvoeden' van die pony zolang je geen deskundige hulp hebt kunnen vinden! Het gaat gewoon een keer goed verkeerd, en als ik jouw ouders was dan had ik het ook écht niet goed gevonden dat mijn kind zomaar met zo'n lichtelijk 'aggressief' hengstje aan de gang is. Moet het nou echt zó uit de hand lopen dat je een keer in het ziekenhuis beland?....

Je zegt al weken in dit topic om er iemand bij te halen, maar er is nog steeds niets gebeurd. Als je slim bent stop je gewoon nu met verzorgen, tótdat je een ervaren iemand er bij hebt gehaald. Wedden dat je het dan ineens héél snel voor elkaar hebt? Clown

Het is dat je niet bij mij in de buurt woont, anders was ik wel eens een keertje langsgekomen... Want dít, dat kan écht niet zo...
we zijn wel ervaren hoor maar wie moet je erbij halen dan? en stoppen met verzorgen heelemaal kan toch niet misschien duurt het nog wel een poosje voro we iemand gevonden hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:03

Hebben we nu 5/6 pagina's voor niets gediscussieerd? Heb ik tegen een muur zitten praten oid?

nu zijn jullie ineens wél ervaren?
ik bedoel ervaren in het opvoeden van jonge hengstjes, en ja, erg knap van mij, maar ik kan dat beoordelen vanaf mijn computerscherm.... Clown

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:37

Blijkbaar wel :S
Ik zelf kan ook goede klappen uitdelen (geplaatst, optijd en een goede reden Knipoog ) Maar ik heb er geen ervaring mee en zal dus ook niet in het weiland komen... Kijk een berijdster kan nog zo goed rijden maar als ze niet weet hoe ze zoiets moet aanpakken kan je het maar beter vergeten... Maar ach sommige mensen (tieners meestal, ben ik zelf ook Bloos) kunnen eigenwijs genoeg zijn om het een keertje goed fout te laten gaan!
En ik denk dar Joyciej het beste met je voor heeft en daarom het ook afraadt! Ze weet hoe ze kunnen zijn... en worden als er ook nog mee wordt gelungeld...
Dit is heus niet banketstaaf bedoeld maar als je zelf in je naam hebt staan help... waarom luister je dan niet naar mensen die je proberen te helpen? Ik hoop dat jullie je bedenken (je bent niet de enige die dom besig is... je hebt iemand die je helpt) en verstandig zijn. Eerst naar de eigenaar... meteen profecionele hulp halen... als je die twee dingen nog niet hebt gedaan zal ik als ik jullie was niet het weiland in gaan!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:52

Dank aan Louanagirl voor de toelichting Knipoog

Zelfs ik ben vorig jaar nog onder onze shethengst terecht gekomen, kwam er gelukkig met een paar gekneusde ruggenwervels vanaf.

Hij steigerde, liep naar voren, maaide met zijn benen, en ik had de tijd niet om hem (zoals ik meestal deed) een schop in zijn buik te verkopen. Met als gevolg: zijn benen kwamen hard op mijn schouders terecht, en door dat gewicht werd ik letterlijk 'onder' hem getrokken...

Geen pretje.

Als dat mij al overkomt, wat gebeurd er dan met zo'n jong meisje??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:00

Ervaren? ik ben begonnen met paarden toen ik 4 jaar was, en op mijn achtste reed ik onder begeleiding mijn eerste shet in. bij de eigenaar van die shet leerde ik de basis, paarden aan de hand meevoeren, hoeven krabben, écht poetsen, allemaal met hengsten, echte concourshengsten, Hackneys kleine maat en twee jonge arabieren, dus zéker niet de minste. wel allemaal onder deskundige begeleiding. op mijn tiende reed ik een Welsh A pony door, die enkel ritjes met kinderen aan de hand gewend was. op mijn twaalfde reed ik New Forest merries in, waarvan ik op mijn dertiende een veulen kocht. een hengstveulen. en toen die twee was, en ik vijftien, scheelde het niet veel of ik was doodgetrapt. hij was af en toe 'een beetje lastig', mijn lieve twenter, tot hij op een dag écht omsloeg, omdat ik niet wist hoe ik het gedrag aan moest pakken. hij smeet me met zijn hoofd tegen de muur en begon op me in te rammen. God zij dank had ik een zweep mee.

Ervaren, wéét wat je zegt. manege- of andere netjes opgevoede paarden zijn niet te vergelijken met onopgevoede dieren die de juiste omgangsvormen met mensen nog niet onder de knie hebben.

ikzelf ben inmiddels 22 jaar, en leer ook nog elke dag bij. met paarden leer je nou eenmaal je hele leven lang. mijn eerste veulen heb ik nog steeds, en inmiddels is hij 9 jaar, en vanmiddag nog heb ik er kinderen rondjes op laten rijden in de paddock. ik heb van mijn toen tweejarige pas écht veel geleerd, maar NIET op de juiste manier.

en ook al is het een shet, ze zijn even gevaarlijk als het misgaat. hengsten vechten van nature ook om te doden, houd dat in je achterhoofd. zo is mijn zusje ooit door een shet gepakt, nota bene een kinderpony op een camping. die greep haar en smeet haar zó de lucht in. ze zijn wat dat betreft beresterk als de woede toeslaat, en dan ontzien ze je echt niet.

ik zeg dit niet om je te bestempelen als iemand die niets weet, maar ervaring heb je nou eenmaal niet zomaar. alles moet je leren, en voor het eerst een hengst opvoeden doe je niet zomaar, dat moet écht onder begeleiding. en die is echt wel te vinden. een normale rij instructeur die aan huis komt weet er vaak wel genoeg van om je te helpen.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:18

Sommige mensen zien dat gevaar niet... Nu hoop ik dat zij en haar vriendinnetje niet meer voordat de eigenaar&ervaren hulp er van weten en helpen het weiland in gaan!
Kijk je kan wel vergevorderd zijn in een les op de manege, maae ga dat niet vergelijken met een HENGST (die zijn al van nature wilder) opvoeden. Ze zijn sterker als je denkt. En die ene hap in je arm is pas het begin als je nog even door gaat!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:02

geen antwoord?? Waarom reageer je nu niet?? Of ben je al zonder problemen?

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 19:44

louanagirl schreef:
je gaat me uitdagen lijkt het.
maar ik ben ervaren op paardrijden en verzorg ook een fries maar we hebben het nu niet over hoe jij je leven met paarden doorbrengt. maar ik had het verkeerd begrepenik ben ervaren in rijden maar ik ben niet echt heel erg ervaren in opvoeden.
ik ben niet bang voor hem dat moet ook niet maar ik weet het dat we iemand erbij moet zoeken en dat het gevaarlijk kan zijn

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:17

louanagirl schreef:

heft dit te maken met je onder schrift, missxhien is ze intussen wel helmaal niet online geweest, ooit naar gekeken Vork ?

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:18

paardpony schreef:
louanagirl schreef:

heft dit te maken met je onder schrift, missxhien is ze intussen wel helmaal niet online geweest, ooit naar gekeken Vork ?
te maken met mijn onderschrift daar staat toch niks bijzonders in? ik snap je niet echt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:21

Heb niet het hele topic gelezen, maar moet toch even mijn MENING vertellen.

Heel goed dat je je in wil zetten voor shetjes van het kampje, maar stop er alsjeblieft mee. Je zegt dat ervaren bent, maar dat is vast met makke manegepaardjes, een hengst is zo iets anders.

Ik heb meerdere hengsten meegemaakt (gister nog een steigerend hengstveulen een klap verkocht Clown ) en weet dus echt waar ik over praat.

Joyce weet ook waar ze over praat, kennisje van mij.

Volgens mij staan er in dit topic meer mensen die zeggen dat je moet stoppen dan mensen die je willen helpen of zeggen dat je ermee door moet gaan.

Meid, zoek lekker een nieuw paardje uit. Zonde om je energie (en leven) hierin te steken als je er toch niks mee gaat bereiken.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:22

Citaat:
te maken met mijn onderschrift daar staat toch niks bijzonders in? ik snap je niet echt.[/quote]

heb ik het tegen jou? Clown

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:53

nou ik ben het domme ervaren loze 'vriendinnetje'
der staan hier wel goeide tips tusse,., vind je niet max_lover??
we moete maar eens gaan overleggen Knipoog
mischien kunne we tog maar beter een ander verzorg paardje zoeken??
het zal ze waarschijnlijk toch niets uitmaken als we daar weg zouden gaan..

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:04

bjornlover schreef:
nee maar zou je het niet moeilijk vinden als we er weg zouden moeten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:29

Als je al zo'n instelling hebt kom je sowiezo al nergens

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:44

karoliena schreef:
wat bedoel je daar mee. wat voor instelling bedoel je? bedoel je van die andere verzorger? of bedoel je dat een andere verzorg pony. is nog niet vast hoor. ik wil eigenlijk wel door gaan. wat het beste is voor de pony's wil ik. ik bergrijp je niet?...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:00

bjornlover schreef:

verstandig. er zijn vast wel andere ponies te vinden, aan de andere kant kost instructie op locatie (dat ze dus naar je toekomen) ook niet veel, en er is vast wel een instructeur te vinden in jullie buurt die je wil helpen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 07:59

ja we overleggen nog wel een keertje goed. ik en die andere vezorger. maar ook met die eigenaaren daar. dat lijkt me ook wel verstandig. vinden jullie ook niet.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:35

stoppen ermee of nu ervaren hulp erbij halen anders wordt het nog eens je dood. en met nu bedoel ik dus echt nu, op dit moment.

ik ben het helemaal met JoyCiej007 eens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:53

Max_lover schreef:
karoliena schreef:
wat bedoel je daar mee. wat voor instelling bedoel je? bedoel je van die andere verzorger? of bedoel je dat een andere verzorg pony. is nog niet vast hoor. ik wil eigenlijk wel door gaan. wat het beste is voor de pony's wil ik. ik bergrijp je niet?...

Nog even één keer een eye-opener:
Het volgende is niet banketstaaf bedoeld, maar zijn puur harde feiten:
Shetten hebben over het algemeen eigenlijk niet echt meisjes nodig die ze iedere keer netjes poetsen, longeren, wandelen e.d. ze kunnen ook prima zonder, en dan hebben ze heus net zo'n leuk leven. Kijk, mijn shetmerrie loopt heel veel voor de kar, is in topconditie, dus ik wil die topconditie behouden. Bovendien wordt ze chagarijnig als ze wekenlang stilstaat (op de weide zonder dat we gaan rijden) dus ja, daar heb ik verzorgster/bijrijder voor.....

Maar het is zéker niet het beste voor die pony's als jullie blijven. Waarom niet? Dat heb ik al eerder uitgelegd. Als jullie bij die pony's blijven, dan heb je nog altijd te maken met het hengstje... en dat gaat gewoon niet. Als een pony geen goede opvoeding krijgt, dan kunnen ze serieus agressief worden... Niemand wil zo'n pony hebben.... 3x raden waar die uiteindelijk dan belanden? Juist, op je bordje of door het varkensvoer.

Voor de pony's is het het beste wanneer ze of gewoon lekker met rust gelaten worden, óf ervaren verzorgsters eens aan de slag gaan met de beestjes.

Goed, pff, volgens mij heb ik alles wel weer gezegd.

Vind het alleen zo jammer dat wij dingen wel 10x moeten herhalen totdat het doordringt... Volgens mij waren wij er aardig duidelijk in dat áls je dat hengstje blijft doen, dat zéker niet goed is, niet voor jullie, maar óók niet voor die pony, die weet dan hélemaal niet meer wat wel en niet mag...

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:32

Hallo,

Zoiezo is het wel handig om te weten ofdat het om een ruin of hengst gaat.
Niet dat dat heel veel uitmaakt, maar het kan misschien wel zijn gedrag wat meer verklaren.

Waarschijnlijk zijn jullie inderdaad niet consequent genoeg, en hoe klein en lief shetjes ook zijn/lijken..... ze zijn behoorlijk eigenwijs en koppig! Hou wel altijd in je achterhoofd dat het VEILIG moet blijven, vertrouw je het niet, kom dan ook niet meer in de buurt van die pony en laat het over aan iemand die hem wel kan bazen... Knipoog Zorg dat je veel met hem bezig bent waardoor duidelijk wordt dat jij de leider bent. Ga veel met hem lopen en op moment van bijten moet je hem direct bij je wegsturen, en als hij terug komt WEER wegsturen. Na enkele malen hem genegeerd/weggestuurd te hebben kun je hem weer meenemen. Doet hij het weer , dan WEER wegsturen. Bij heel veel pony's is dit al voldoende. Verder veel aan het halster lopen waarbij jij bepaald of je gaat stappen,draven of halthouden, kortom veel overgangen maken waardoor de shet op JOU moet letten. Mocht hij te snel gaan, even een paar passen achterwaarts vragen...

Oja, daarbij wil ik nog even zeggen dat ik de eigenaar vrij onverantwoordelijk vind. Hij komt amper bij jullie kijken en jullie hebben bijna geen contact met hem. Iets wat (vind ik) wel belangrijk is tussen eigenaar/verzorger zodat er geen problemen ontstaan. Verder begrijp ik dat hij niet veel verstand heeft van paarden....dan moet hij ze ook niet nemen... sorry, maar dat is even mijn mening over dit stukje van het verhaal.
Succes!