wat nodig om legaal de weg op te mogen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: wat nodig om legaal de weg op te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:33

marloezzke schreef:
ik neem even het volgende voorbeeld.
ik moet zelf iedere dag over de weg en daarbij ook iedere keer over een brug over het kanaal (een geasvalteerde brug waar je je niet met 2 auto's langs elkaar er overheen kan) als ik daar overheen moet ga ik expres midden op de brug stappen met mijn paard (hij kan altijd verschieten van een eend of zo die ineens over het water schiet) zodat de auto's er achter blijven. maar natuurlijk zijn er nog automobilisten die toch echt vinden dat ze dan langs mij heen moeten. dat snap ik gewoon echt niet! dat is toch vragen om problemen!

Ik vind dit geoorloofd in het kader voorkomen is beter dan genezen Sigaar

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:54

ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoeld opala. leg eens uit Haha!

bedoel je ermee dat je vind dat ik beter met zo'n situatie niet de weg op kan gaan?
dat vind ik niet echt een optie, want eigenlijk gaat het altijd goed, maar ik vind het meer goed fatsoen voor de automobilisten om eens een keer meer na te denken voor dat ze iets doen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:04

Ik geef je groot gelijk door te paard het midden van de weg op te zoeken, riskeren dat je paard schrikt en tegen een langskomende auto aankomt, is spelen met je leven en dat van je paard. Vooral het buitenrijden is risicovol, dat ga ik niet uit de weg, maar zoek ik zeker niet op. Gelukkige bijkomstigheid is dat ik mij bevind in een omgeving waar de automobilist nog hart heeft voor het paard, dat ondervind ik regelmatig, doordat ze vaart verminderen en zelfs stoppen om mijn paard ruimte te geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:11

marloezzke schreef:
ik kom zelf dagelijks over de weg, mijn paard doet dit keurig maar ik sluit niet uit dat hij ergens van kan schrikken. ik vind alleen dat de meeste automobilisten dit niet in de gaten hebben en juist de automobilisten het nog wat gevaarlijker maken om met je paard over de weg te gaan.

Tja.
Ík vind dat de automibilisten daar dus géén rekening mee hoeven te houden. Ze horen simpelweg jouw postitie als bestuurder op de weg te respecteren en meer niet. Dus wél niet inhalen als jij jouw weghelft benut en dus níet vooraf rekening te hoeven houden met wat zoú kunnen gebeuren.
Mócht jouw paard schrikken, dan komt er een heel ander kapstokartikel in beeld want élke bestuurder is verplicht gevaar te voorkomen of beperken.

Staat overigens een ZEER tendentieus artikel bomvol subjectieve waardoordelen en onjuistheden in Nieuws. Onafhankelijk van wat er nu eigenlijk wél gebeurd is, is een dergelijk eenzijdig en ingekleurd beeld zeer slecht voor de beeldvorming binnen de ruiterij en ook erbuíten. Er zijn namelijk legio ruiters en niet-ruiters die dit heel anders lezen en dan heb ik het nog niet eens over motorrijders die zich terecht zullen storen aan dit érg onverstandige artikel.

HC

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:38

huertecilla, het gaat hier over een brug waar je maar met 1 auto tegelijk over heen mag, er staan ook voorangsborden bij, dus lijkt het me maar al te normaal dat de auto dan dus achter me zou blijven gezien de niet al te brede brug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:12

marloezzke schreef:
huertecilla, het gaat hier over een brug waar je maar met 1 auto tegelijk over heen mag, er staan ook voorangsborden bij, dus lijkt het me maar al te normaal dat de auto dan dus achter me zou blijven gezien de niet al te brede brug.

Ik begrijp je en ga dan zelf ook middenop rijden. Ja, een automobilist dient dan jouw ruimte te respecteren. Edoch...... simpel en alleen omdat jij daar als om het even welke bestuurder ook gewoon recht op hebt op die ruimt NIET OMDAT DE ANDER REKENING MET EEN EVENTUEEL OPZIJ SPRINGEND PAARD MOET HOUDEN. Dat is een klein doch fundamenteel verschil.

Kijk, dat het gezond verstand is om een paard op de openbare weg ruim baan te geven is geen punt van discussie. Het getuigt echter niet van gezond verstand als een ruiter er van uitgaat dat een niet-ruiter dit gezonde verstand m.b.t. paarden heeft. Laten we wel zijn, de meeste mensen in de Randstad zijn zelfs als kind nog nooit op een kinderboerderij geweest en hebben 'núl' begrip van of voor wat een dier eigenlijk ís!

De ruiterij dient zich te realiseren dat het niet het probleem van ándere weggebruikers is dat zíj een paard bestuurt. Dat het wel het probleem van de ruiterij is dat de overige weggebruikers geen be'0' hebben van dieren in het algemeen en van paarden in het bijzonder Knipoog

Het is net als met motorrijden. Dat kent 3 gulden regels. Tenminste als je een oude motorrijder wil worden Haha!
1. 'ze zien me niet'
2. 'ze zien me niet'
3. 'ze zien me niet'
Knipoog
HC