Wanneer besloot je om TOCH maar MÉT cap te gaan rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer besloot je om TOCH maar MÉT cap te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:05

Toen ze een jaar of 6 geleden fatsoenlijke caps maakte
Die tenminse paste zonder hoofdpijn en dat kin ding meer was dan een elastiekje, zodat de cap bij een val niet eerder op de grond lag dan jezelf Lachen

Toen alleen nog maar bij buitenritten en jonge paarden.

Sinds de paarden aan huis staan zelfs op mijn lieve Kawa in de bak, omdat ik bijna altijd alleen ben

Veligheidsbeugels heb ik wel al een jaar of 15

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:15

Ik reed al jaren zonder cap. Alleen met een buitenrit of springles of op een jong paard dan droeg ik hem.

Tot... ik anderhalf jaar geleden van een paard afgebokt werd. Ik reed met cap en toch een hersenschudding. Nu nog steeds loop ik met hoofdpijnklachten als gevolg van de rodeoactie.
Vanaf dat moment ben ik ook op mijn oude paard met cap gaan rijden. Langzamerhand worden de klachten minder maar de cap blijft op...

Eigenlijk zit de cap nog niet eens zo in de weg... Ik weet nu bijna niet beter en wil deze gewoonte er maar gewoon in blijven houden.

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:13

Sinds Sissie me vorig jaar buiten in de beek katapulteerde. Daarvoor reed ik altijd lekker relaxed zonder cap. En toen ik die buitenrit ging maken, had ik 'm opgezet. Geen idee waarom, want ik zette hem nooit op. En gelukkig maar, want ik ben toen recht op m'n hoofd terecht gekomen! Sindsdien rijd ik altijd met cap. Stom he, dat er eerst iets moest gebeuren voordat ik het inzag dat ik toch best m'n cap opzette?

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:38

Ik durf eerlijk gezegt niet eens zonder cap te rijden, misschien maar goed ook..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:46

Ik rij eigelijk altijd zonder cap heb er alleen één op met wedtrijd, springen of naar buiten gaan.
Ik heb juist een slechte ervaring met een cap dus daarom rijd ik liever zonder.
Maar ik weet wel dat het een stuk verstandiger is om met te rijden Knipoog

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:13

Valt me wel op dat bij veel mensen echt iets moet gebeuren voordat ze hun hersenen willen beschermen. Ik rijd eigelijk al sinds mijn 4e paardrijles mét cap en rij nooit zonder. Stel je voor dat er iets gebeurt en ik voor de rest van mijn leven als kasplantje in een verpleegtehuis mag gaan liggen. Alleen omdat ik voor een uurtje rijden zo dom was dat ik geen cap op heb gedaan. Nee, de cap gaat bij mij altijd braaf op.

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:32

Ohh.,,
Ik reed een keer op een shetje zonder zadel!
Ik ging in de wei rijden. Maarja hondjes hou je niet tegen dus er zaten heel wat kuilen in de grond. De meeste kende ik al. Dus ik wist waar ik niet hoefde te rijden.
Toen ging ik lekker in volle galop door de wei heen!! Ik zag een kuil niet aankomen en mijn paardje struikelde dus! Ze viel languit op de grond! Ik was er inmiddels voor mijn shetje gevallen. Mijn shetje was zo erg geschrokken dat ze daarna weer opstond en over mijn heen liep. Ze wilde er in volle galop er vandoor gaan en zette dus haar achterbeen in mijn hoofd af!! Waardoor ik dus een gat van een paardenhoefje in mijn hoofd had. Het bloedde en het bloedde!! Ik was heel duidelig en ben een paar keer nog op de grond gevallen. (Een vriendin liep wel met mij mee naar de eigenaar van de shetjes),,,zo ben ik naar het ziekenhuis gegaan en heb er een flinke hechting in laten zetten!
Sindsdien rijd ik ALTIJD met cap. Want het kan je maar een keer gebeuren dat er iets met je hoofd gebeurd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:44

Ik denk dat je ook ondescheid in leeftij moet maken

Vroeger had je geen fijne caps en reed ook bijna niemand ermee.
Ook in lessen niet.
Alleen op wedstrijd werd dat ding ff opgezet.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:46

runningkawa schreef:
Ik denk dat je ook ondescheid in leeftij moet maken

Vroeger had je geen fijne caps en reed ook bijna niemand ermee.
Ook in lessen niet.
Alleen op wedstrijd werd dat ding ff opgezet.

Nou, ik weet niet of ik dan zo'n bijzonder adresje had om m'n caps te kopen, maar bij mij zaten ze altijd prima. Kwestie van de juiste maat en vulling.

Ik heb ook nog een hele tijd in Amerika gereden met zo'n "eikel" op m'n kop, met een zwetend tuigje onder m'n kin langs in 40 graden warmte en 100% luchtvochtigheid. Toch echt geen haar op m'n hoofd dat ik zonder ging rijden hoor!

Ik geloof er daarom ook niet in, volgens mij is het zuiver een mentaliteitskwestie.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:48

Toen ik me oude cap nog had was die te klein deed hem wel op maar dan ging ie vanzelf af dus deed ik hem alverwege het halfuur af en nu heb ik ene neiuwe cap en rijd ik altijd met Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:50

Maar die gekke dingen hadden alleen een elastieke bandje (wat jen iet onder de kin deed) Lachen En als je viel lag je cap erder op de grond dan jezelf Lachen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:52

Ik heb altijd met cap gereden. Geen moment dat het in me op komt zonder cap te rijden. Voor je eigen veiligheid denk ik dan maar. Het is net zo'n automatisme geworden als je gordel omdoen in de auto.. Lachen

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:55

runningkawa schreef:
Maar die gekke dingen hadden alleen een elastieke bandje (wat jen iet onder de kin deed) Lachen En als je viel lag je cap erder op de grond dan jezelf Lachen

Mwwah., maar die boomtak hangt in de lucht hoor en die paal van de hindernis ligt ook niet altijd eerder op de grond.

Ik begrijp je wel hoor, maar blijf toch bij mijn mening dat iets beter dan niets is. Haha!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:59

runningkawa schreef:

Als je de oude caps op je hoofd blijven zitten dan werden je hersens afgekneld.. Inderdaad met de oude caps reed ik ook niet omdat ze totaal oncomfortable waren. De huidige caps zijn dat niet.. als je op zoek gaat vind je altijd wel een cap die "beetje" lekker zit.

Tevens was het zo dat ik destijds in de lessen niet verplicht was met cap te rijden. Alleen met springles omdat dat een verhoogd risico zou zijn.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:01

Hier ook 1 die altijd met cap rijd. 1x zonder omdat we toen gingen zwemmen met de paarden (hoezo slechte reden Knipoog ). Toen voelde ik me naakt en onzeker. Kwam ook omdat ik alleen een bikini aan had.

Heb meegemaakt dat iemand overleed na een val, dus stap er nooit zonder op!

Moet trouwens maar eens een nieuwe kopen, ben laatst hard gevalle... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:02

Op de stallen waar ik reed was het ook niet met springen verplicht.
Niemand had er 1 op, dus dan dacht je er eigenlijk niet bij na er ook 1 op te zetten.

Stom natuurlijk maar zo gingdat daar gewoon.
Was geen stoerdoenderij, maar idd een fijn passende die bestond toen niet.

Nu wel, nu rij ik ook altijd met cap en heb ook geen last van dat ding Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:08

Toen ik begon met paardrijden ben ik de eerste les in een gewone broek en schoenen naar de manege gekomen.
De eerste les bleek gelijk dat een paardrijbroek en chaps toch wel handig waren en die heb ik toen gelijk aangeschaft. Niemand reed met een cap dus kwam gewoon ook helemaal niet in mij op om een cap aan te schaffen. Die had ik wel eens op tv gezien maar dat leek dus meer iets voor de professionele springruiters.

Toen ik overstapte naar een andere manege was het daar verplicht dus ja dan ga je dus met cap rijden. Daardoor ben ik er zo aangewend dat ik dat dus met mijn toenmalige verzorgpaard ook deed en op vakantie gaat de cap ook mee voor het geval dat ik daar een buitenrit ga maken. Wat ik dus meestal doe als ik de kans krijg en ja dan zit je toch op een vreemd paard.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:15

ik rij eigenlijk altijd met cap, maar sinds zomer 2006 zet ik dat ding altijd op.
ik was iemand aan het helpen, een vrouw met een tinker, ze had het paard nog niet zo lang en ze was best wel bang voor hem, dus aan de longe maar hij was zo braaf dat ze besloot om er op te gaan zitten (hij was beleerd en goed doorgereden)
eerst had ik de longe vast en liep naast haar toen zij ze dat ie wel los kon, dus dat deed ik, hij was erg braaf.
ineens vloog ie uit het niets er van door (ik weet nu pas wat er van door vliegen is!) hij bokte en drukte de rug weg toen viel ze er af met haar hoofd op het hek, ze had de nek gebroken en ze heeft meer dan een half jaar met een stelage op haar nek gelopen, zonder cap had ze het niet overleefd!
ik kijk dus wel uit hoe braaf een paard ook is!

toevallig heb ik laatst foto's van mijn paard op bokt gezet... dat was zonder cap omdat de hond m erg lekker vond!
dat was ook de eerste keer zonder cap op mijn paard en ik voelde me kaal!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:58

Ik ben trouw een cap gaan dragen toen ik tot de conclusie kwam dat mijn paard nooit zou stoppen met debiel doen en ik besefte na een ongeluk dat ik een klein stukje was verwijderd van ofwel ernstige hersenbeschadiging, ofwel nog erger (had mijn paard geen baasje meer).
Ik ben onlangs nog met verschrikkelijk braaf en goudeerlijk paard onderuit gegaan: cap was doormidden. Moet er toch niet aan denken wat er zonder cap was gebeurd en een paard hoeft niet altijd gemeen te zijn of raar te doen om zijn ruiter te verliezen.
De caps van tegenwoordig zitten zo fijn dat je nauwelijks voelt dat 'ie er zit. Dat ze 's zomers te warm zijn vind ik geen excuus, als het zo ontzettend warm is dat een cap teveel is, dan vraag ik me af of het voor het paard dan ook niet een beetje te warm is om bereden te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:59

Ik kan het toch wel snappen als je er bijv 4 rijd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:04

Ik ben trouw een cap gaan dragen, toen ik een GPA kreeg, belachelijke reden, I know, maar het doel heiligt de middelen, zeg maar Haha! Haha!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:14

Ik móest altijd met cap rijden van mijn moeder.
Nooit echt gedaan, ja, op de manege, maar met mn vriendin mee, we deden de lompste dingen en ja, allemaal zonder cap.

Maar vanaf het moment dat ik mijn oogjes open deed in het ziekenhuis en weer bij kwam, met de boodschap dat mijn paard er met buitenrijden tussen uit was genaaid, om was gevallen en ik met mijn hoofd op het asfalt was gedonderd, en nóg een (hele) zware herssenschudding had, en dat ik zónder die cap waarschijnlijk gehandicapt, verlamd of zelfs dood had kunnen zijn, toen besloot ik alleen nog maar op paard te stappen mét cap.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:15

Ik rijd bijna nooit zonder cap. Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:16

Ik reed zowieso met cap maar soms niet toen ik een keer hard ben gevallen op me hoofd/rug draag ik altijd een cap
OemmiejO: misschien dat dit topic je overhaald met cap te rijden
Laatst bijgewerkt door ZzzeiN op 08-02-07 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:16

toen het bij ons verplicht werd Boos!