Michellkuh schreef:Een meisje van school, vindt het heel erg zielig dat ik mijn paard liever buiten heb staan dan binnen. Behalve dan met noodweer, dan staat ze binnen. Zij vindt dat paarden binnen moeten staan, omdat ze dat warmer vinden. Ik vind dat weer echte onzin! Ze heeft een goede windervacht en ze staat zonder deken buiten en ze is nog niet eens verkouden. Ze heeft ook een maatje in de wei en binnenkort komt er nog een paardje! Maar mijn mening is dat een paard zeker een paar uur de wei op moet per dag!
Groetjes, Michelle
tijd om je vriendin te vertellen dat een paard zich het fijnst voelt bij temperaturen tussen de +10 en -5 graden. onze zomers van 25 tot zelfs 30 graden zijn dan ook helemaal niet zo fijn voor de paarden als wij mensen denken, en dekens worden in de winter meestal ten onrechte gebruikt. 'antropomorfisme' heet dat, oftewel 'vermenselijking'. met andere woorden: mensen vergelijken hun eigen situatie (comfort, gemoedstoestand) met die van het paard. wat uiteraard nergens op slaat, omdat mensen en paarden absoluut niet te vergelijken zijn, simpelweg omdat een paard niet menselijk ÍS!
@ taat, wat een onzin. mijn paard heeft het ook moeilijk met andere paarden, en heeft ooit een flink gevecht geleverd. (waar ik niet bij was, er was zomaar een ander paard bij in gezet door de stalhouder destijds) het is een kwestie van uitvinden met welk paard hij wel overweg kan, elk paard kan met een ander paard overweg mits de combinatie goed is. daar komt bij dat mensen het geen kans geven, één klauwbeweging en schreeuw en de mens springt ertussen, terwijl dat voor paarden heel normaal is. tel daarbij op dat de meeste paarden in te kleine ruimtes (paddock) gehouden worden, en voilá, een paard dat 'niet met andere paarden kan'.
mijn paard is zo ongeveer het toppunt van dominantie, door opgroeien zonder andere paarden, en fouten in de opvoeding. als er een onderdanig paard bijstaat is er zowiezo niks aan de hand, en zelfs met de dominante merrie die wij hier op stal hadden was het 'probleem' met enkele dagen over. klappen zijn er zo goed als niet gevallen. ik geloof er dan ook niks van dat jouw paard zich niet zou kunnen handhaven in een groep merries. ruinen of andere hengsten is wellicht wat lastiger. maar overal is een mouw aan te passen, en voor elk paard is er de mogelijkheid om met andere paarden te staan, mits de baas ertoe bereid is om er wat moeite, geduld en tijd in te steken.